Den officiella Canyon-tråden

Det finns hopp om livet, hojen gick iväg tidigare än vad som indikerades i det första mailet. Nu ligger den någonstans i Tyskland och jag har fått utlovad leverans på tisdag. Håller det är det gott om tid att hänga upp den i trainern och börja ställa in. Jag ser verkligen fram emot att få prova den på väg med det får vänta till Mallorca.

Hoppas Canyons transportlåda fungerar att flyga med också. Jag är lite orolig för hur det ska gå att få den till flyget, är det någon som har måtten på lådan?

Är det någon som beställt och fått den nya Grand Canyon AL SLX ramen eller sett något test av den?
Funderar på att beställa en men skulle vilja höra något utlåtande om den först. Vad tror ni andra, är det ett säkert kort trots att det finns så lite information om den i dagsläget?

Senast ändrad:
De verkar fortfarande ha problem med systemet. Jag beställde en begagnad democykel samtidigt som Foss och fick mina två bekräftelsebrev. Sen hände ingenting. Suttit och uppdaterat mejlkontot någon gång i timmen säkert. Vänta på cykel är ett hårt liv. :) Ringde nyss och det visar sig att samma cykel har sålts till minst tre personer?? Hur kan man skicka orderbekräftelse till mer än en kund på samma vara? Sen var den tydligen fel prissatt också på strax under halva priset vilket jag personligen tyckte lät helt normalt för en begagnad cykel med synligt slitage men de får såklart själva bedöma vilket pris de tycker är rimligt.. och tydligen ändrade de sig. Det tog ett tag innan jag tillslut klicka hem en demad cykel men när väl beslutet tagits vill man ju ha den i skogen ögona böj. Har letat efter cykel sen i höstas nu och var så sugen. Ska gå och gräva ner mig under en tuva nu. Om någon ropar aj när du åker över en rot i påsk kanske det är jag :(

Senast ändrad:
Jag har en Nerve 29" från 2015 och har nu beställt nya sulor, Conti MKII och XKing, båda 2,4" pga. det verkade lite tuffare. Får däcken plats i ram/gaffel (Fox Float Factory typ) eller har jag gjort bort mig?

Jag tänkte skaffa en sadelstolpe till en Canyon Grand Canyon al 5.9-2015, är det någon vänlig själ som har koll på vilken diameter det är som gäller?

ulfalf sa:
Jag har en Nerve 29" från 2015 och har nu beställt nya sulor, Conti MKII och XKing, båda 2,4" pga. det verkade lite tuffare. Får däcken plats i ram/gaffel (Fox Float Factory typ) eller har jag gjort bort mig?

Jag kör med Xking 2.4" till Nerve 29, dock 2013, inga problem. Conti XKing är smala för att vara 2,4" or (2.2 eller vad jag först bestälde skickade jag tillbaka då de var så väldans smala)

Tjena,
Måste byta nedre delen av styrlagret på min Grand Canyon CF SLX från 2014.
Det som satt där är specat som en crane creek 40, men det är ett öppet lager som inte går att hitta. Viken jävla skitlösning!

Vad ska jag köpa för lager?

bikerX sa:
Jag tänkte skaffa en sadelstolpe till en Canyon Grand Canyon al 5.9-2015, är det någon vänlig själ som har koll på vilken diameter det är som gäller?

Kolla med skjutmått? Annars ska det va 30,9 mm, det är den åtminstone på 2014-års modell och jag tror det är samma ram.

galaxenspresident sa:
ulfalf sa:

Jag kör med Xking 2.4" till Nerve 29, dock 2013, inga problem. Conti XKing är smala för att vara 2,4" or (2.2 eller vad jag först bestälde skickade jag tillbaka då de var så väldans smala)

Låter bra det, tack för svaret!

Hej,
Canyon Roadlite AL 6.0 verkar vara en trevlig och prisvärd cykel. Jag tänkte ha den till att pendla till jobbet med och behöver då komplettera med heltäckande stänkskärmar.
Det verkar finnas bra fästen för skärmar både fram och bak. På framgaffeln sitter fästena på insidan av gaffelbenen.

Är det någon som vet vilken/vilka modeller som passar ? Jag skulle gärna vilja få in något bredare däck också till vintern.

Jag har kontaktat Canyon men inte fått något riktigt klart besked annat än att det finns skärmar som passar.

Jag har även tittat på SKS hemsida men inte hittat något med passande fästen.

Mvh, Alfie

Idag kom min hoj! Beställd den 11/3 så 11 dagar från beställning med två helger mellan. UPS ringde och frågade om jag var hemma eller om det var ok att dumpa den på innergården. Kanon att dom ringer innan dom kommer tycker jag. Nu är jag ivrig att åka hem och riva upp kartongen!

Hej jag har nu bestämt mig för en Canyon spectral 27,5 men vilken modell ska man köpa?
Vad skiljer dom åt för en som inte förstår.
Måste jag ha en 9.0 eller kan jag lika gärna ha en 5.0?

Kudos sa:
När kan man köpa aerostyret (med integrerad stam )som sitter på nya slx:en?

Jag fick detta svar igår när jag ställde frågan på deras hemsida.
Citat:
Vi har tyvärr varken något datum eller pris på det men i nuläget har vi haft en del problem med reservdelsordrar så jag tror att det kommer dröja ett bra tag innan det blir tillgängligt löst.

jonass sa:
Hej jag har nu bestämt mig för en Canyon spectral 27,5 men vilken modell ska man köpa?
Vad skiljer dom åt för en som inte förstår.
Måste jag ha en 9.0 eller kan jag lika gärna ha en 5.0?

https://www.canyon.com/sv/tools/bike-comparison/#biketype=2&bike1=3785&bike2=3870

Skillnaden är 11 delat på 9.0 istället för 10 på 5.0
Kolfiberram på 9.0, alu på 5.0
Sitter ett snäpp bättre växelkomponenter på 9.0 än på 5.0

5.0 kommer att fungera hur bra som helst om du inte absolut vill ha det bästa

Canyon_Sverige sa:
@Alfieatkins. Kul att du gillar vår Roadlite! Vi rekommenderar SKS Velo 42 Urban, de passar mycket bra till Roadlite.

Hej, tack för svar.
Jag var inne på SKS hemsida och tittade på Velo 42 Urban. Det kändes inte direkt som någon stabil lösning. Jag förstår inte heller hur framskärmarna ska fästa. På cykeln finns det fästen halvvägs uppe på gaffelbenen (på insidan). Det finns dock inga lämpliga stag på Velo 42.
Jag skulle önska något mer stabilt, t.ex dessa från Velo Orange, Hammered 45mm Fenders 700c, Noir

http://store.velo-orange.com/index....45mm-hammered-polished-fenders-700c-1500.html

Mvh, Alfie

Alfieatkins sa:
Hej,
Canyon Roadlite AL 6.0 verkar vara en trevlig och prisvärd cykel. Jag tänkte ha den till att pendla till jobbet med och behöver då komplettera med heltäckande stänkskärmar.
Det verkar finnas bra fästen för skärmar både fram och bak. På framgaffeln sitter fästena på insidan av gaffelbenen.

Är det någon som vet vilken/vilka modeller som passar ? Jag skulle gärna vilja få in något bredare däck också till vintern.

Jag har kontaktat Canyon men inte fått något riktigt klart besked annat än att det finns skärmar som passar.

Mvh, Alfie

Kul att någon mer har sett det konceptet.
Själv har jag beställt en 7.0.

Far försökt få någon uppfattning av hur breda däck man kan klämma in i ramen utan något bra svar från canyon.
Du kanske har något?

Varför är denna modell så lite uppmärksammad?
Finns inga tester eller jämförelser på nätet som jag kan hitta.

Canyon borde verkligen ha ett sett skärmar som man kan välja till eller få med i dealen precis som Infliten har.

Har dessa efter lite kapning och lite fix.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/sks-longboard-mudguard-set/rp-prod68581
inte snygga men stabila och klarar 37mm.

MIGHTYnoob sa:
Alfieatkins sa:
Hej,

Mvh, Alfie

Kul att någon mer har sett det konceptet.
Själv har jag beställt en 7.0.

Far försökt få någon uppfattning av hur breda däck man kan klämma in i ramen utan något bra svar från canyon.
Du kanske har något?

Varför är denna modell så lite uppmärksammad?
Finns inga tester eller jämförelser på nätet som jag kan hitta.

Canyon borde verkligen ha ett sett skärmar som man kan välja till eller få med i dealen precis som Infliten har.

Har dessa efter lite kapning och lite fix.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/sks-longboard-mudguard-set/rp-prod68581
inte snygga men stabila och klarar 37mm.

Hej, jag har tvärr inte fått något svar på hur breda däck som får plats.
Mvh, Alfie

Någon som vet vilket vevlager som sitter i en Canyon grand canyon carbon årsmodell 2015. Vill köpa vevparti, men då ett som passar. Har mätt till 89mm bredd och pressfit, finns dock inget som är den dimensionen.

P2m.png

Tjenare köpte mig en Canyon Yellowstone AL 4.9 för ett litet tag sedan,jag tänkte höra här om ni har nå bra tips på stänkskärmar som passar bra på en RockShox XC 32 TK Solo Air gaffel

@ alfie. Skärmarna är stabila, se bild. Max däcksbredd för ramen är 35 mm. De är tyvärr slutsålda på centrallagret men vi har några stycken set här i vår verkstad i Bålsta. Maila om du är intresserad att köpa ett par.

@ per02. Press-Fit/ 89,5 mm/41mm (GXP BB92)

@ grollish. Topeak Defender M1/X11 passar bra.

Bilagor

• Foto 2016-03-23 11 43 15.jpg
    Foto 2016-03-23 11 43 15.jpg
    409.5 KB · Besök: 68
Canyon_Sverige sa:
@ alfie. Skärmarna är stabila, se bild. Max däcksbredd för ramen är 35 mm. De är tyvärr slutsålda på centrallagret men vi har några stycken set här i vår verkstad i Bålsta. Maila om du är intresserad att köpa ett par.

får man bara in 35 mm?

Jag vill prova med en kortare styrstam på min nya endurace, finns det att köpa något som passar på närmare håll än från Canyon? Vilka mått är det man ska leta efter?

Canyon_Sverige sa:

@ grollish. Topeak Defender M1/X11 passar bra.

Fattar fortfarande inte vilket/vilka av alternativen som passar.

P2m.png

pero02 sa:
Canyon_Sverige sa:

.

Är det ett power2max vevparti du ska byta till så måste du byta vevlager. P2M har inget vevparti med GXP som canyon_sverige skrev att du hade på din cykel.
BB92 talar om vilken standard på vevlager som ramen är byggd för.
GXP: Vilken diameter det är på axeln på vevpartiet. I detta fallet 24mm på höger sida och 22mm på vänster sida.
Vilket vevparti hade du tänkt dig?

MackanG sa:
pero02 sa:
Canyon_Sverige sa:

.

Är det ett power2max vevparti du ska byta till så måste du byta vevlager. P2M har inget vevparti med GXP som canyon_sverige skrev att du hade på din cykel.
GXP: Vilken diameter det är på axeln på vevpartiet. I detta fallet 24mm på höger sida och 22mm på vänster sida.
Hade tänkt mig det billigaste p2m som passar ramen. Ok att köpa nytt vevlager, men jag vill vara säker på att köpa saker som passar ihop.

Hej, jag undrar hur jag hittar en styrstam som passar till minCanyon Yellowstone? Diametern på gaffelföret (heter det så?) där styrstammen sitter fast är 28.6mm (och styret 31.8mm) men när jag t.e.x kollar på denna: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/ritchey-comp-30-deg-stem/rp-prod48087 så anges styrets diamter i mm men det andra i tum? (1/1.8") och det vet jag inte hur många mm det är, men här https://www.rosebikes.se/artikel/ritchey-comp-30-stem/aid:554838 så står det "for threadless forks with shaft outer Ø 28,6 mm" - så kan jag anta att den passar på min yellowstone? Man kan klicka i vilken steerer diameter man vill ha på chainreaction, men där fnns ju inte 28,6 mm med alls..och på wiggle står det ingenting om diametern på den.

Det är normalt sett standardstorlek på gaffelrör, 1 1/8-del är standard för alla vanliga MTB. Canyon kör en annorlunda variant om 1 1/4 på en del landsvägscyklar men på MTB är det vanlig 1 1/8 som gäller.

pero02 sa:
MackanG sa:
pero02 sa:
Canyon_Sverige sa:

.

Hade tänkt mig det billigaste p2m som passar ramen. Ok att köpa nytt vevlager, men jag vill vara säker på att köpa saker som passar ihop.
Skruvade loss och mätte, 24 mm på båda sidor. Antar att jag inte behöver nytt BB.

Foto på vad som sitter.
image.jpeg

pero02 sa:
pero02 sa:
MackanG sa:
pero02 sa:
Canyon_Sverige sa:

.

Skruvade loss och mätte, 24 mm på båda sidor. Antar att jag inte behöver nytt BB.

Foto på vad som sitter.

Nytt BB Krävs om du inte slipar ner innerdiametern på nuvarande lager. Shimanoaxeln är något smalare än 24mm, likaså deras lager.

BjornR sa:
pero02 sa:
pero02 sa:
MackanG sa:
pero02 sa:
Canyon_Sverige sa:

.

Foto på vad som sitter.

Nytt BB Krävs om du inte slipar ner innerdiametern på nuvarande lager. Shimanoaxeln är något smalare än 24mm, likaså deras lager.

Varför ska det vara så besvärligt....har haft problemet med trångt lager tidigare. Fick då ta klubba och slå in mitt p2m till racern i ett shinanolager. Trodde då att det skulle vara så, nu vet jag. Tack

Hej, jag tänkte köpa en fs. Kommer använda den som komplement till racer/tempo-träning. Är anmäld några långlopp. Är nerve något som funkar även på långloppen?

Canyon_Sverige sa:

Snälla, säg att ni skämtar när ni rekommenderar de skärmarna och att de passar bra. De är ju typ 30 cm för korta.

Så här ser ett par ordentliga skärmar ut. SKS Bluemels

image1.jpeg

Hur av-prenumererar man från tråden? Hittar inte den funktionen..(kanske genom att inte klicka i "följ tråden" när jag gör detta inlägget hjälper?)

Någon som vet om man kan få en annan fjäder i gaffeln när man beställer från Canyon? Hittar inga fjädrar på deras sida och de i Bålsta verkar varken svara på chatt eller telefon.

Cirkusen fortsätter.....
Skulle ha fått min endurace: 03/14/ - 03/18/2016 men nu fick jag ett mail ( efter påstötning) att min cykel ska levereras vecka 21. .... Fy fan.
Inte ens en ny cykel på deras hemsida ska levereras så sent.

Har nu vidtagit åtgärder och kommer att häva köpet. Får se hur det går. Återkommer när jag vet hur det gått.

Blir nog en cannondale hos LBS istället....

svartskägg sa:
Cirkusen fortsätter.....
Skulle ha fått min endurace: 03/14/ - 03/18/2016 men nu fick jag ett mail ( efter påstötning) att min cykel ska levereras vecka 21. .... Fy fan.

Har nu vidtagit åtgärder och kommer att häva köpet. Får se hur det går. Återkommer när jag vet hur det gått.

Blir nog en cannondale hos LBS istället....[/quote

Vilket datum beställde du cykeln? Vilken modell är det?
Har beställt en Endurace AL 6,0 skulle kommit nu i påsk men dom ändrade till i början på maj :(

svartskägg sa:
Cirkusen fortsätter.....

Blir nog en cannondale hos LBS istället....

Helt sjukt att du får besked efter att cykeln skulle varit levererad, att den nu kommer om 8 veckor. Canyon fortsätter att gräva sin egen grav.

Tillbaka
Topp