Den officiella Canyon-tråden

Då var det dags för mitt första inlägg här på detta eminenta forum.
Har nu bestämt mig för gå från min ht till fs. Närmare bestämt en Nerve 29". Men som många andra osäker på storlek. 181cm lång, 87cm benlängd. Medium eller large? Är det någon som testat årets modell? Den har ju längre reach än tidigare om jag fattat rätt.
Medium 426mm 2016 410mm 2015

Large 451mm 2016 430mm 2015

Sen vilken modell? Var först inne på 7.9 men har börjat titta mer och mer på 9.9 som egentligen är för dyr. Så övertyga mig nu varför jag ska köpa 9.9 eller inte. För och emot. Cyklar mest stigar med en hel del stenar och rötter och en del grusväg. Inte så mycket backar men det finns en och annan om man vill. Har inte för långt till Falun heller.

Jag hade kontakt med en person på canyon för länge sedan som lovade att beställa två stycken skärmpaket till min och min väns Inflite.
Han trodde att de skulle kosta runt 350kr / st. Jag fick aldrig någon bekräftelse eller dylikt trots upprepade påminnelsemejl.

Nu har jag fått en "Order Confirmation" på detta.. vet någon vad det är :

SP CAYN outer parts S27/28
E277-15-P01
Sattelstützen / Seatposts

(kostar 60 kr/st)

Tack!

Efter en veckas velande om val av ny cykel så bestämmer man sig för en ULTIMATE CF SL 9.0 DI2 och leveranstiden slutet på juni (om jag inte väljer en färg jag inte gillar) :(
Att man aldrig kan vara ute i god tid.

Förslag på liknande setup får gärnas skickas på PM.

Ni som har problem med leveranser, är det själva leveransen som tar tid eller är det hos Canyon det är segt?
Jag beställde min cykel i tisdags och fick mail tidigare idag med tracking info och där står det att den är beräknad för leverans på onsdag. Tänkte om det är de datumen som inte stämmer alls eller är det datum från canyon på cyklar som ej finns i lager?

dawen sa:
Ni som har problem med leveranser, är det själva leveransen som tar tid eller är det hos Canyon det är segt?
Jag beställde min cykel i tisdags och fick mail tidigare idag med tracking info och där står det att den är beräknad för leverans på onsdag. Tänkte om det är de datumen som inte stämmer alls eller är det datum från canyon på cyklar som ej finns i lager?

Naturligtvis lessnar folk på att canyon måste tillverka cyklar, finns de inte i lager tar det ju faktiskt tid. Det är inte bara en modell som finns i produktion. Men det fattar inte idioterna som spyr ut galla. Canyon är fasen snabbare än Continental på att producera sina resp produkter.

Fick min Inflite på två veckor (tid som ups tog på sig och tänkte dessutom leverera när jag inte var hemma). Canyon skickade inom en timme efter klick, mailbombning till mig.

Valfritt att klicka hem saker som inte existerar, man ser i lagerstatus om cykel är färdig att skickas el om den måste byggas först. Lång leveranstid är en prognos över hur lång tid just din modell och storlek kommer byggas.

"* Detta är en beräknad och inte bindande uppgift om leveranstid vid beställning idag. Notera att vårt lager kan förändras från en minut till en annan. Notera också att datumet gäller den vecka din order lämnar Canyon.Home i Tyskland."

Blir lite trött på tröga människor som har långt till hjärncellerna.

Dagens mejl till Canyon.

Hej!
Kan ni inte berätta för mej vad jag gör för fel. Jag brinner upp snart!
Den 12/1 beställde jag en S25 sadelstolpe. Den kom rätt så omgående men när jag skulle montera den så upptäcker jag att jag har ovala rails på min sadel.
Så den 23/1 så beställer jag klämmor till ovala rails.
14/3!! kom då till slut klämmorna men dom var till fel stolpe. Ni beställer nya.
31/3 så dimper dom nya klämmorna upp. Jag kollar i paketet och på påsen så står det att det är för ovala rails på S25. :)
Men! I kväll när jag äntligen skulle få sätta på min nya komfortabla stolpe så passar dom likt förbannat inte och efter en stunds undersökande så visar det sig att jag har två uppsättningar klämmor för runda rails och båda paren är tydligen begagnade!!
Snälla! kan ni inte fixa hit ett par klämmor för ovala rails och S25.
/Eric

Senast ändrad:
Tjena. Funderar på att beställa en Endurace i storlek XS. Skulle gärna haft en vevarmslängd på 170 mm istället för 165, hur mycket extra tar Canyon för det? / Lars

@ Hällreänbra. Ja det var verkligen dagens mail...Vi beklagar detta och gör ett nytt försök.

@ Foppasuud. Det är tyvärr inte möjligt att byta vevarmslängd i nuläget.

Hur kan ni senarelägga en leverans med 4 (maj till sep) månader av en beställd cykel utan att meddela detta på något sätt?

Att få cykeln om en månad eller efter sommaren är i mitt tycke en ganska stor grej.
Hur kompenserar ni detta?

MIGHTYnoob sa:
Hur kan ni senarelägga en leverans med 4 (maj till sep) månader av en beställd cykel utan att meddela detta på något sätt?

Att få cykeln om en månad eller efter sommaren är i mitt tycke en ganska stor grej.

Herregud, hur svårt ska det vara att se stjärnan framför leveranstid för cyklar som inte finns i lager???

"* Detta är en beräknad och inte bindande uppgift om leveranstid vid beställning idag. Notera att vårt lager kan förändras från en minut till en annan. Notera också att datumet gäller den vecka din order lämnar Canyon.Home i Tyskland. Leverans utanför Tyskland tar därefter 3 - 8 dagar."

Varför de helt korrekt inte kommer kompensera dig på något sätt eftersom du beställt en cykel som inte är byggd, det är liksom så att de inte bara har just din modell i produktion! Ä

Ett meddelande kan man nog bjuda på ändå kan man tycka om de nu inte har gjort det till honom. Typ ett mail med "Hej hej, du får cykla nästa sommar" är ju bättre än ingen info alls och inte speciellt svårt att skicka heller.

Jag har inte haft nåt problem med min leveranstid men sen beställde jag en som fanns i lager också... beställde förra veckan och den skickades vidare från Danmark tidigare ikväll.

Aliide sa:
MIGHTYnoob sa:

Herregud, hur svårt ska det vara att se stjärnan framför leveranstid för cyklar som inte finns i lager???

"* Detta är en beräknad och inte bindande uppgift om leveranstid vid beställning idag. Notera att vårt lager kan förändras från en minut till en annan. Notera också att datumet gäller den vecka din order lämnar Canyon.Home i Tyskland. Leverans utanför Tyskland tar därefter 3 - 8 dagar."

Varför de helt korrekt inte kommer kompensera dig på något sätt eftersom du beställt en cykel som inte är byggd, det är liksom så att de inte bara har just din modell i produktion! Ä

Du är riktigt insnöad va?

Senast ändrad:
marr sa:
Aliide sa:
MIGHTYnoob sa:

Varför de helt korrekt inte kommer kompensera dig på något sätt eftersom du beställt en cykel som inte är byggd, det är liksom så att de inte bara har just din modell i produktion!

Nä, men så beställde jag också en cykel som existerade. Och som skickades några timmar efter klick.

De cyklar med stjärna och leveranstid i långt in i framtiden finns alltså inte. Så därför måste man skylla sig själv om man klickar där prognos om produktion är angett. Prognoser kan stämma och de kan vara uppåt väggarna fel, smhi brukar också ha rätt men ibland har de missat helt, regnet som skulle kommit igår kom idag osv.

Aliide sa:
marr sa:
Aliide sa:
MIGHTYnoob sa:

Varför de helt korrekt inte kommer kompensera dig på något sätt eftersom du beställt en cykel som inte är byggd, det är liksom så att de inte bara har just din modell i produktion!

Nä, men så beställde jag också en cykel som existerade. Och som skickades några timmar efter klick.

De cyklar med stjärna och leveranstid i långt in i framtiden finns alltså inte. Så därför måste man skylla sig själv om man klickar där prognos om produktion är angett. Prognoser kan stämma och de kan vara uppåt väggarna fel, smhi brukar också ha rätt men ibland har de missat helt, regnet som skulle kommit igår kom idag osv.

Du tycker alltså att det är helt ok att ange en leveranstid på ungefär en månad och sen fyr eller femdubbla detta? Utan att ens meddela kunden.
Bra, då vet jag hur du tänker.

marr sa:
Aliide sa:
marr sa:
Aliide sa:
MIGHTYnoob sa:

Du tycker alltså att det är helt ok att ange en leveranstid på ungefär en månad och sen fyr eller femdubbla detta? Utan att ens meddela kunden.

+1
Lite tydligare kunde man också tycka att dom kan vara. Spec. när den antagna leveranstiden inte stämmer med verkligheten. Beställde förra sommaren en cykel till dottern som fanns i lager. När den aldrig dök upp så visade det sig att den hade 2 månaders levtid. Det stod i.o.f.s. på orderbekräftelsen men vem fördjupar sig i sånt.
/Eric

@ MIGHTYnoob Här har vi gjort en blunder och borde naturligtvis ha informerat dig om detta. Kan du inte kontakta oss under dagen så försöker vi komma fram till en lösning?

Är väl samma hos Rose, går att köpa icke existerande produkter. Visste visserligen att de däcken inte fanns, såvida de inte hade ett par längst in i lagret, men stod ingenting om det på Rose sida. Continental hade nämligen inte hunnit producera dem och Wiggle tagit bort för att inte lura kunder. Tog över ett halvår innan jag fick dem, ett par mail på tyska ang att det skulle ta tid och om jag ville avboka alt beställa något annat under den tiden (google översättning eftersom tyska är som kinesiska för mig ;-))

Aliide sa:
MIGHTYnoob sa:

jag har också sett den notisen.

om jag vill ha en specifik cykel så kanske jag inte vill välja på de som finns i lager?

nu har jag ju beställt cykeln för 3 månader helt med tanke på att den kommer innan sommaren och inte efter sommaren.

En kompis beställde en canyon nerve al 6.0 i onsdags, den blåa som fanns i lager då sen dess har det varit knäpptyst från canyon, kan man se nånstans vad som händer eller går det bara trögt? Canyon verkar inte svara på mail...

Hej,

Jag sitter och hänger på Köp-knappen på en Spectral AL 7.0 EX eller en Strive AL 6.0 Race.

När jag knappar in mina mått i storleksgeneratorn så blir det en S på Spectral och en M på Strive, är det så att Striven är mindre?

S på Spectral känns i min värld för litet för mig men jag kanske har fel?

Mina mått är 177cm lång och 80cm benlängd.

/Niklas

väntat sen 08.00

Bilagor

• Skärmavbild 2016-04-05 kl. 12.51.42.png
    Skärmavbild 2016-04-05 kl. 12.51.42.png
    1.9 KB · Besök: 59
marr sa:
Aliide sa:
marr sa:
Aliide sa:
MIGHTYnoob sa:

så nu var gåtan löst.
Aliide och jag är båda värdelösa på att läsa.

* Detta är en beräknad och inte bindande uppgift om leveranstid vid beställning idag. Notera att vårt lager kan förändras från en minut till en annan. Notera också att datumet gäller den vecka din order lämnar Canyon.Home i Tyskland. Leverans utanför Tyskland tar därefter 3 - 8 dagar.

Leveranstiderna gäller endast för kommande ordrar. Redan lagda ordrar påverkas inte av förändringar av leveranstiderna.Under själva frakten kan du följa din order på speditörens hemsida.

jag har alltså redan lagt en order och påverkas inte av förseningen på 4 månader.

Slama sa:
MIGHTYnoob sa:

Då tror jag du får vänta, har stått så varje gång jag varit inne på sidan de senaste tiden. (Beställde cykel i mars så var inne ganska frekvent innan.)

Men mail har de svarat snabbt på.

ja deras svenska support svarar direkt.
deras huvud mail har jag inte fått svar på än.

de kanske ska uppdatera meddelandet så man vet om de kommer tillbaka till chatten i år eller inte.

gizmo sa:
Den funktionen funkade första dagen dom fick upp sin nya hemsida i höstas. Sen dess har dom varit strax tillbaka.

Den har funkat för mig. det var till och med så att det poppade upp en chatt när man surfat för länge och frågade om man ville ha hjälp med något.

detta var dec- feb sen dess har jag inte surfat så mkt på hemsida.

@ Lindestaf. Nej, det ingår inte remote som standard på Spectral AL 5.0.

Angående chatten så kommer den vara öppen mera framöver. Ny personal är inskolad och även tillbaka från semestrar ;-).

Bara för att ge lite positiv respons till leveranstider så beställde jag min cykel förra tisdagen och nu står den hemma och väntar på mig. Den här eftermiddagen på jobbet kommer nog kännas riktigt lång...

Mindre än en vecka efter att jag la en Nerve i varukorgen står den här ihopsatt i mitt vardagsrum.
Bra jobbat Canyon!

Bilagor

• DSC_0390.JPG
    DSC_0390.JPG
    167.9 KB · Besök: 47
Senast ändrad:
Har fått hem min cykel idag också, det enda som är kvar nu för att kunna komma igång och cykla imorgon är att justera lufttrycket i gaffeln.
Nån som vet var man kan hitta guiden för lufttryck på nätet då boken hänvisar till den medföljande CD-skivan och jag har ingen läsare i datorn...
Cykeln är en grand canyon AL 4.9 med Rockshox Recon Silver gaffel.

dawen sa:
Har fått hem min cykel idag också, det enda som är kvar nu för att kunna komma igång och cykla imorgon är att justera lufttrycket i gaffeln.
Nån som vet var man kan hitta guiden för lufttryck på nätet då boken hänvisar till den medföljande CD-skivan och jag har ingen läsare i datorn...
Cykeln är en grand canyon AL 4.9 med Rockshox Recon Silver gaffel.

Nu har du redan fått info men längst ner på vänster gaffelben står samma sak. Fin cykel!

Tillbaka
Topp