Den officiella Canyon-tråden

Bytte nyligen till ett nytt växelöra #25 på min Ultimate CF SLX 2013 men ett av skruvhålen visade sig helt sakna gängor. Det verkar iofs sitta fast rätt bra ändå i och med att det även hålls på plats av hjulets snabblås, men jag skulle nog vilja byta ut det mot ett fullgott öra… Går det att göra gentemot Bålsta eller måste jag skicka tillbaka det till Tyskland? (Och nä det var inte jag som drog sönder gängorna, det fanns aldrig tillstymmelse till något motstånd till skillnad från de andra skruvarna…)

image.jpeg

image.jpeg

image.png

image.jpeg

Tjena!
Jag har ett problem, bilderna får tala.
Det handlar om en skruv i ramen. Kan man få tag i denna någonstans eller år det från canyon favrik som gäller?

Hur mycket olja ska det va i ytterbenen på min gaffel?
2015 Nerve AL 9.9 SL. När jag skriver in koden på gaffeln (CS9J) på fox hemsida och trycker på oil chart finns det inga uppgifter på 110mm! Ser att det står OE i slutet på beskrivningen är gaffeln enbart gjord för Canyon?
Skickar med två bilder från fox hemsida.
Skrmklipp1.PNG

Skrmklipp2.PNG

Asle sa:
Hej - någon som har tips på bra skärmar för Inflite AL? Bra om de medger lite bredare däck än 28mm vilket väl har varit fallet med de "original-anpassade" SKS-skärmar som Canyon sålt. Dessa verkar dessutom inte finnas tillgängliga i Canyons shop just nu i alla fall. Vill gärna köra 35mm dubbdäck på vintern. De får ju också gärna passa i de skruvhål som verkar finnas en bit upp på framgaffel och bakstag och gärna vara utformade så att de är stabila och skyddar bra för vinter- höst- och vårpendling. Antar att det finns ett gäng människor på forumet som kör Inflite AL och har samma prioriteringar och säkert redan löst problemet :-)
PDW Portland Design Works har två olika bredder. Fina i alu.

Är sugen på en Canyon - men tvekar pga servicebiten... Jag vill bara cykla, inte meka mer än att laga punktering, typ. Är det då fel märke för mig? Min lokale cykelverkstad kan säkert meka/serva standardkomponenter, men hur mycket Canyonspecifika prylar beställer ni hem själva och byter ut, alternativt skickar iväg hojen för att få fixat?
/J

Fick precis meddelande om att min Canyon AL 4.9 står hemma i hallen nu och bara väntar på att packas upp. Känner mig lite som ett barn på julafton som bara vill hem från jobbet direkt. Beställde den för ganska exakt 1 vecka sen (Söndag 24/4). Så är mycket nöjd över att ha den hemma redan.

JoPlo sa:
Är sugen på en Canyon - men tvekar pga servicebiten... Jag vill bara cykla, inte meka mer än att laga punktering, typ. Är det då fel märke för mig? Min lokale cykelverkstad kan säkert meka/serva standardkomponenter, men hur mycket Canyonspecifika prylar beställer ni hem själva och byter ut, alternativt skickar iväg hojen för att få fixat?
/J

Det enda som är canyonspecifikt är ramen (och styre/styrstam på vissa specifika racermodeller). Resten av delarna på Canyoncyklar sitter på cyklar av andra märken också. Så kan din cykelmekaniker laga en Scott så kan hen fixa även din Canyon.

Mayhem sa:
Bytte nyligen till ett nytt växelöra #25 på min Ultimate CF SLX 2013 men ett av skruvhålen visade sig helt sakna gängor. Det verkar iofs sitta fast rätt bra ändå i och med att det även hålls på plats av hjulets snabblås, men jag skulle nog vilja byta ut det mot ett fullgott öra… Går det att göra gentemot Bålsta eller måste jag skicka tillbaka det till Tyskland?
Fin servicenivå från Canyon Sverige må jag säga! Ovanstående inlägg är från i fredags, när jag idag måndag kommer hem från jobbet hittar jag ett nytt växelöra i postfacket. Någon (antagligen Stefan?) av de jag pratat med i andra ärenden hos Canyon har alltså kommit ihåg vilken kund som döljer sig bakom användarnamnet på Happy, plockat fram min adress ur registret och illa kvickt postat ut ett växelöra. Man får tacka!

Mayhem sa:
Mayhem sa:
Bytte nyligen till ett nytt växelöra #25 på min Ultimate CF SLX 2013 men ett av skruvhålen visade sig helt sakna gängor. Det verkar iofs sitta fast rätt bra ändå i och med att det även hålls på plats av hjulets snabblås, men jag skulle nog vilja byta ut det mot ett fullgott öra… Går det att göra gentemot Bålsta eller måste jag skicka tillbaka det till Tyskland?
Fin servicenivå från Canyon Sverige må jag säga! Ovanstående inlägg är från i fredags, när jag idag måndag kommer hem från jobbet hittar jag ett nytt växelöra i postfacket. Någon (antagligen Stefan?) av de jag pratat med i andra ärenden hos Canyon har alltså kommit ihåg vilken kund som döljer sig bakom användarnamnet på Happy, plockat fram min adress ur registret och illa kvickt postat ut ett växelöra. Man får tacka!

Bra jobbat!

En dum fråga från en novis.... Jag upplevde att mina bromsar på min Canyon AL 4.9 tog väldigt dåligt igår när jag tog min väldigt korta premiärtur efter monteringen...
Det ända jag har att jämföra med är min gamla Focus som hade Tektra Auriga bromsar. Men de nöp på bra tycker jag...

Kan jag ha gjort något galet vid monteringen eller är det för att de är nya?

(Ja jag är ny på detta)

anlu00 sa:
En dum fråga från en novis.... Jag upplevde att mina bromsar på min Canyon AL 4.9 tog väldigt dåligt igår när jag tog min väldigt korta premiärtur efter monteringen...
Det ända jag har att jämföra med är min gamla Focus som hade Tektra Auriga bromsar. Men de nöp på bra tycker jag...

(Ja jag är ny på detta)

Åk i nån brant backe och bromsain bromsarna.

mikipedia_ sa:
anlu00 sa:

(Ja jag är ny på detta)

Åk i nån brant backe och bromsain bromsarna.

Får prova det då :) Tack för tipset!
Tyckte även att bromshandtagen tog långt in, men det kanske är mer av en justerings grej

Torka av bromsskivorna med sprit (spisbränsle, koncentrerad spolarvätska eller isopropahurdetnustavas) sen ger du dig ut och nöter lite. Tar handtagen långt in så kan du ta bort skivan (hela hjulet är enklast), pumpa lite på handtaget sedan återmontera och testa igen. Du kommer förmodligen få justera oket också. Dvs lossa insexskruvarna till oket så att oket går att flytta i sidled, nypa åt bromshandtaget (med hjul/skiva monterat) och samtidigt skruva åt oket.
"adjust brake calipers mtb" på youtube ger mindre rörig förklaring.

JoPlo: Det enklaste alla gånger är ju att köpa av din lbs om du inte är sugen på att meka eller krångla med eventuella garantiärenden... Din lbs fixar såklart en canyon också, men garantin får du nog sköta själv... Om den nu behövs.

NickPick sa:
Torka av bromsskivorna med sprit (spisbränsle, koncentrerad spolarvätska eller isopropahurdetnustavas) sen ger du dig ut och nöter lite. Tar handtagen långt in så kan du ta bort skivan (hela hjulet är enklast), pumpa lite på handtaget sedan återmontera och testa igen. Du kommer förmodligen få justera oket också. Dvs lossa insexskruvarna till oket så att oket går att flytta i sidled, nypa åt bromshandtaget (med hjul/skiva monterat) och samtidigt skruva åt oket.
"adjust brake calipers mtb" på youtube ger mindre rörig förklaring.

JoPlo: Det enklaste alla gånger är ju att köpa av din lbs om du inte är sugen på att meka eller krångla med eventuella garantiärenden... Din lbs fixar såklart en canyon också, men garantin får du nog sköta själv... Om den nu behövs.

Fan vad glad man blir när det finns en massa kunnigt folk som delar med sig av sin kunskap! Stort tack då har jag lite att pyssla med ikväll.

Mayhem sa:
Road_Runner sa:
Hejsan kommer det komma in nya Canyon LVG kläder ?
Nya kläder i butiken nu och de ser fina ut!

https://www.canyon.com/sv/accessories/#category=specials&subcat=T032

Vem kan det vara som tillverkar… Endura som gör kläderna åt Movistar kanske?

Japp såg det med men med typ Assos priser då är frågan vilken som har bäst kvalite void eller Canyon , sen hade det varit snyggt med någon sorts färgklick likt den gamla med vit arm.

Idag när jag väntat 9 veckor efter utlovad leverans av min cykel får jag svar från Canyon att min cykel varit dubbelbokad och att jag inte kommer att få någon. När jag beställde fanns den fyra stycken ex i lager.

Är inte nöjd med den kompensationen jag erbjöds och har skickat ett motbud som jag ej fått svar på.

Det var en outlet nedsatt 8000:- (ord 38 000)

Senast ändrad:
sweetleif sa:
Hej,

Är det någon som vet om följande växelöra bara går att beställa via nätet?

https://www.canyon.com/sv/accessories/#category=parts&subcat=2729&id=43011

Börjar ångra att jag köpte en Canyon om det skall vara så här varje gång man behöver en reservdel...

Ring Barkarby och hör om de har hemma, annars ja. Det är ju väldigt få Canyonspecifika grejer som måste beställas. Vad är det för problem med att handla på nätet?

Köp två öron på en gång och kanske en sadelstolpsklämma och sadelstolpe. Det är väl det som inte finns i vilken annan affär/verkstad som helst.

Senast ändrad:
Ska man köpa till bra pris och mycket för pengarna så finns det såklart drawbacks... Men växelöra är ju något man BÖR ha i reserv från cykelköpet :)

Har hört tidigare att bålstafolket skickar dom snabbt, om dom har något öra hemma.

Tillslut kom kabelhållarna, avsedda för strive. Nu ska det mycket till för att de ska lossna!
Photo04-05-16205028.jpg

Monterad
Photo08-05-16104753.jpg

Har 3st över, så hojta till om någon vill ha.

Shrue sa:
Tillslut kom kabelhållarna, avsedda för strive. Nu ska det mycket till för att de ska lossna!

Monterad

Har 3st över, så hojta till om någon vill ha.

Hojt! Finns i Stockholm?

Har växelöron över om du vill byta? Spectral 29 för Shimano direct mount.

Hej! Har precis sålt min gamla Canyon och skall väl köpa ny... Kan man provcykla i Bålsta och i så fall vilka modeller och storlekar? Mvh Danne

Tångan sa:
Hej! Har precis sålt min gamla Canyon och skall väl köpa ny... Kan man provcykla i Bålsta och i så fall vilka modeller och storlekar? Mvh Danne

Tyvärr har ju inte Canyon något showroom i Bålsta utan du måste åka till Canyon Home i Koblenz för att testa cyklar, el jaga rätt på någon person som har cykeln i rätt storlek som du kan testa. Såvitt jag vet iaf.

Aliide sa:
Tångan sa:

Tyvärr har ju inte Canyon något showroom i Bålsta utan du måste åka till Canyon Home i Koblenz för att testa cyklar, el jaga rätt på någon person som har cykeln i rätt storlek som du kan testa. Såvitt jag vet iaf.

Eller dyka upp på ett event där de ställer ut. För året var de på UNT bike-weekend, så har du tur dyker de upp där igen i år (dvs nu till helgen i Uppsala).

Någon som vet vad jag ska ha för bottom bracket till en Canyon Ultimate cf slx 2015 års modell om jag vill beställa ifrån Ceramicspeed.com? Har Shimano vevparti.

Någon mer som swishat pengar till canyon men inte fått reservdelen skickad?
Canyon bör anställa fler när det är högtryck vilket det verkar vara...

Hej, har en Grand Canyon CF SL 29 2014, kan man hitta en komplett spec på den så man vet exakt vilka utbytesdelar som ska handlas när det blir aktuellt?
-Headset
-Bottom brackets
-Derailleur hanger
Det finns ju lite varianter.
Tacksam för info.
/Roger

stenkross sa:
Hej, har en Grand Canyon CF SL 29 2014, kan man hitta en komplett spec på den så man vet exakt vilka utbytesdelar som ska handlas när det blir aktuellt?
-Headset
-Bottom brackets
-Derailleur hanger
Det finns ju lite varianter.
Tacksam för info.
/Roger

Du har din spec när du köper cykeln sedan finns det "BOM" sprängskisser för mindre detaljer.. Se webshopen så hittar du ju växelöron!

Har försökt ringa Canyon utan framgång så testar här. Har fått mail om att det är dags att betala cykeln som är beställd. Hur gör man detta smidigast? Har för mig att jag läst om ett svenskt PG-nummer också...

niaan sa:
Har försökt ringa Canyon utan framgång så testar här. Har fått mail om att det är dags att betala cykeln som är beställd. Hur gör man detta smidigast? Har för mig att jag läst om ett svenskt PG-nummer också...

Detta fick jag som svar från Canyon tidigare i vår:
"Det går bra att betala in till vårt plusgirokonto med nummer 20937-9.

Ange ordernummer och kundnummer som referens."

Angående Strive: Vad är det för spel mellan bakdäck, bakramen / chainstays, och kedjan?

Sitter 27.5 x 2.2 original. Men jag är nyfiken på om 26 x 2.75 - 3.0 skulle få plats?

Kan jag se en Strive live nånstans, eller innebär Canyon endast postorder?

Har en Scott Genius 710 2014 atm, varför det nu är relevant? =)

Hej! Har en Grand Canyon Cf 5.9. Under ramen sitter det ju ett plastskydd på. Kompisen sa att det var för att det skulle vara lättare att tvätta samt skyddar mot stenskott gissar jag. Men det satt inte på så bra från fabriken och knölar sig samt släpper. Vad händer om jag tar bort det?

anjoh_01 sa:
Hej! Har en Grand Canyon Cf 5.9. Under ramen sitter det ju ett plastskydd på. Kompisen sa att det var för att det skulle vara lättare att tvätta samt skyddar mot stenskott gissar jag. Men det satt inte på så bra från fabriken och knölar sig samt släpper. Vad händer om jag tar bort det?

Om du gör det på rätt sätt (lagom värme etc) händer väl ingenting mer än att du har en cykel utan det skyddet, och kan sätta på ett nytt om du vill. Tar du bort det fel (övervåld eller för mycket värme) och har otur skadar du lacken.

Tillbaka
Topp