Den officiella Canyon-tråden

Behöver lite hjälp! Ska byta vevlaget på min spectral och inte helt hundra vilket vevlager jag ska köpa..det sitter ett xtr nu men jag behöver inte köpa just ett sånt, det är iaf en cf 9.0 sl från 2015.

johnny165 sa:
Behöver lite hjälp! Ska byta vevlaget på min spectral och inte helt hundra vilket vevlager jag ska köpa..det sitter ett xtr nu men jag behöver inte köpa just ett sånt, det är iaf en cf 9.0 sl från 2015.

Min uppfatting är att det är ett "pressfit 92" som sitter på spectralen.

johnny165 sa:

Jag tror inte det är tänkt att man ska hinna byta innan den knäcks.

Efter all negativitet i tråden så måste jag säga att jag gillar SAP och tycker det verkar funka alldeles utmärkt.
Beställde en Grand Canyon SLX 7.9 i torsdags förra veckan med uppskattat leveransdatum i mitten av juli.
Igår kom cykeln så nu blir det gott om stig i sommar.

droidekas sa:
Efter all negativitet i tråden så måste jag säga att jag gillar SAP och tycker det verkar funka alldeles utmärkt.
Beställde en Grand Canyon SLX 7.9 i torsdags förra veckan med uppskattat leveransdatum i mitten av juli.
Håller med dig fullständigt! ?

droidekas sa:

Vilken färg och storlek beställde du om man får fråga?

Canyon gör det igen. Meddelar inte när cykeln är försenad. Man får ringa kräva en ursäkt och info om leverans. Ingen verkar veta någonting. Alla skyller på alla.

4 veckor sen. 5 veckor sen. Nu prell 10 veckor sen.

Beställ inte en cykel som inte redan är ihopplockad.

@MIGHTYnoob Här måste jag gå i svaromål. Först av allt, du har helt rätt i ditt fall. Men! vi har gjort enorma framsteg de senaste månader och den nya fabriken rullar på mycket bättre och i de allra flesta fall stämmer våra beräknade leveranstider på hemsidan. Vi har också börjat få rapporter ur systemet som varnar för förseningar. Tyvärr är dessa rapporter inte 100 ännu vilket tyvärr du fått erfara.

Du får gärna gå i svars.

Men att ni tre gånger i rad inte meddelar mig. Tre gånger i rad ger ni mig leveranstid som inte stämmer. Tre gånger i rad måste jag kontakta er och ni först inte har någon koll på leveranserna.

Mitten av maj till början av augusti är ju katastrof. Beställde ju cykel i februari.

Kommer ni hålla era löften denna gång?

Canyon_Sverige sa:
@MIGHTYnoob Här måste jag gå i svaromål. Först av allt, du har helt rätt i ditt fall. Men! vi har gjort enorma framsteg de senaste månader och den nya fabriken rullar på mycket bättre och i de allra flesta fall stämmer våra beräknade leveranstider på hemsidan. Vi har också börjat få rapporter ur systemet som varnar för förseningar. Tyvärr är dessa rapporter inte 100 ännu vilket tyvärr du fått erfara.

Beställde i måndags, torsdag lunch kom DHL. Supporten har svarat i telefon på typ första signalen når vi hade lite storleksfrågor. Allt har fungerat fantastiskt bra, kanske bara haft tur . Sen att cykeln är långt över förväntningarna gör ju inte saken sämmre

Fungerar säker skitbra om det är en cykel som är klar för transport. Deras express cyklar måste ju va sjukt prisvärda.

Men en cykel de har prognos att säga ut i maj som inte ekonomer i juni och är beräknad i augusti. Wtf.

SweP sa:
Beställde i måndags, torsdag lunch kom DHL. Supporten har svarat i telefon på typ första signalen når vi hade lite storleksfrågor. Allt har fungerat fantastiskt bra, kanske bara haft tur . Sen att cykeln är långt över förväntningarna gör ju inte saken sämmre

De är inget garageföretag längre. Jag skulle acceptera hela biten med förseningar om de hade meddelat mig. Ringt mig. Mailat mig när min cykel jag betalat för två månader sen är sen.

Nu sitter de på en av mina månadslöner och njuter.

Lars.E sa:
Det kan vara bra att veta skillnaden på ett löfte och en prognos. Därmed inte sagt att det inte lovas saker ibland.

MIGHTYnoob sa:
Fungerar säker skitbra om det är en cykel som är klar för transport. Deras express cyklar måste ju va sjukt prisvärda.

Men en cykel de har prognos att säga ut i maj som inte ekonomer i juni och är beräknad i augusti. Wtf.

SweP sa:

Men du..... Canyons leveransproblem var ju knappast okända för dig när du beställde.
Lär dig att leva med ditt val & sluta gnäll.
Vill du inte leva med ditt val, ja avbeställ då och köp ngt annat.

Svårare än så är det inte.

Vernersson sa:
MIGHTYnoob sa:

SweP sa:

Men du..... Canyons leveransproblem var ju knappast okända för dig när du beställde.

Tyvärr så är det ju så jävligt. :) Jag skulle _nog_ av princip avbeställa om det blev sådär... Har nästan köpt nerve 2 gånger men jag vill ju ha grejerna "nu" och det har alltid varit för lång väntetid. Canyon är prisvärda och verkar vara riktigt bra.

Att den hade en leveranstid som blev försenad utan att de hörde av sig måste ju även du tycka är dåligt nickepicke.

Att sen samma sak hände igen är väl under all kritik?

Jag har inte så mkt att välja på, att hitta en cykel i min storlek är inte så lätt. Har länge och väl letat efter nåt som jag vill ha.

Vernersson sa:
MIGHTYnoob sa:

SweP sa:

Är ju inte leveransproblem, snarare problem att hinna möta efterfrågan av vissa storlekar i vissa modeller. Datumen är ju en prognos över tillverkning och inget annat. Färdiga cyklar rullar ju ut utan några som helst dröjsmål, inga leveransproblem där.

La ordern på tisdag kväll, hade nästan cykeln på fredagen (den kom till UPS strax efter att deras kontor stängde) så fick leverans på måndagen.

gerrardsdobbar sa:
2011 års Canyon Roadlite 6.0 AL - hur stora däck man kan klämma in på den? Funkar 28 mm?

Vad satt på vid köp? Det ger en fingervisning, annars är det ju hur breda som får plats mellan gafflarna. Och fälgbredd (inner), men skulle bli förvånad om inte 28 går.

Aliide sa:
gerrardsdobbar sa:
2011 års Canyon Roadlite 6.0 AL - hur stora däck man kan klämma in på den? Funkar 28 mm?

Vad satt på vid köp? Det ger en fingervisning, annars är det ju hur breda som får plats mellan gafflarna. Och fälgbredd (inner), men skulle bli förvånad om inte 28 går.

23 mm. Kom på precis nu att jag har ett par träningshjul hemma som det sitter 28 mm, så jag kan ju testa själv...

Jag såg några sidor bort att jag borde betalt min cykel (betalad i måndags) via svensk pg-nummer. Nu gjorde jag istället som det stod i mailet och betalade till Canyons tyska bank med iban-nummer. Är det något som kommer att fördröja eller på annat sätt krångla till min order (förutom att betalningen kan ta nån extra dag)?

Det är min första "riktiga" cykel någonsin så det hade varit kul att komma igång så fort som möjligt!

danieljonasson sa:
Jag såg några sidor bort att jag borde betalt min cykel (betalad i måndags) via svensk pg-nummer. Nu gjorde jag istället som det stod i mailet och betalade till Canyons tyska bank med iban-nummer. Är det något som kommer att fördröja eller på annat sätt krångla till min order (förutom att betalningen kan ta nån extra dag)?

Det är min första "riktiga" cykel någonsin så det hade varit kul att komma igång så fort som möjligt!

Ingen aning vad gäller Canyon men generellt har jag märkt att betalar man med visa (swedbank ekort eller visa secure) så går det fort och webshop'arna är ytterst hövliga i tonen.

Rose'n var jag tvungen att använda visa secure (vilket var en liten besvikelse) eftersom swedbank ekort inte fungerade men annars kör jag med swedbank ekort nästan rakt av, säkraste (virtuella) kreditkortet som existerar, jag fattar inte varför resten av världen inte fattar hur säkert och bra det är :D.

Swedbank om dom lyckas förvalta sitt ekort på rätt sitter på en guldklimp i ekortet :D.

-EDIT-

Kan nämna att Microsoft försökte dra extra pengar när jag köpte en licens men swedbank ekortet sa stopp så dom fick ge sig, det man anger på kortet gäller och kan inte övertrasseras vilket tyvärr inte visa secure klarar av. Så visa inför virtuella kreditkort med maxbelopp som inte kan övertrasseras så tror jag även på visa secure.

Senast ändrad:
Jag krånglade till det med kortet så jag valde prepayment-alternativet. Men ja, har jag inte hört nåt alls i mitten av nästa vecka så får jag väl ta och höra av mig och se hur det går.

Och ja, jag håller med om e-kortet! Har lyckats övertala både pappa och andra äldre släktingar att handla över nätet genom att få dem att använda det.

Jag betalde till IBan nr å då tog det lång tid innan pengarna kom fram.
Ring till Canyon Sverige och be dom kontrollera att pengarna kommit fram. Det är först då cykeln skickas om jag förstod det rätt.

Trauman sa:
Jag betalde till IBan nr å då tog det lång tid innan pengarna kom fram.
Ring till Canyon Sverige och be dom kontrollera att pengarna kommit fram. Det är först då cykeln skickas om jag förstod det rätt.

Det är därför man handlar med kort (kontokort). Pengar reserveras vid klick och dras då cykeln lämnas över till ups. Smidigt och snabbt. 3 vardagar.

Beställde en Spectral 7.0EX på söndag, fick den på torsdag, gjort två turer och är supernöjd hittills.

Några smågrejer: växlarna kommer behöva justeras lite, finns risk att de hoppar runt mellan 4-5an, och fick böja till bromsskivan fram lite granna för hand för att räta ut den.

Jag fick besked på förmiddagen idag (fredag) att pengarna kommit fram och senare på eftermiddagen att cykeln är skickad. Så det tog ändå en fyra-fem arbetsdagar innan pengarna kommit fram. Men det är beräknat att cykeln ska vara här på tisdag så jag är rätt nöjd ändå.

Försökte posta i en av dropperpost-trådarna men fick bara upp att forumet skulle modereras, så försöker här istället...

Tänkte skaffa en Tmars dropper post för att testa om det är nåt att ha... Verkar finnas i 27,2mm eller 31,6mm... Kan inte dubbelkolla nu (är på semester - utan cykel), men visst är det 30,9mm på en Grand Canyon AL? Antar att det är 27,2mm med shims som gäller då?

Fin support man har från canyon Sverige. Hade inte min cykel i närheten och skulle beställa bromsskivor fick svar 180mm fram 0ch 160mm bak. Trodde ju att dom hade koll på sina cyklar! Men vad fel man kan ha! Så nu sitter man med en bromsskiva 160mm ok 450kr men ändå!
Och svar på mail om detta har man inte fått. Verkar som att när det blir jobbigt så svarar man inte kunden.

Så nästa cykel blir nog ett annat märke för om dom inte svara på en sådan lite grej tänk om det är större bekymmer!

Mtb nisse sa:
Fin support man har från canyon Sverige. Hade inte min cykel i närheten och skulle beställa bromsskivor fick svar 180mm fram 0ch 160mm bak. Trodde ju att dom hade koll på sina cyklar! Men vad fel man kan ha! Så nu sitter man med en bromsskiva 160mm ok 450kr men ändå!
Och svar på mail om detta har man inte fått. Verkar som att när det blir jobbigt så svarar man inte kunden.

Så nästa cykel blir nog ett annat märke för om dom inte svara på en sådan lite grej tänk om det är större bekymmer!

Fasen alltså. Själv har man inget ansvar för något längre. Allt är canyons fel.

Jag är hungrig. Varför har inte canyon brett en macka åt mig?

Lär känna din cykel, så vet du själv hur stors bromsskivor du har.

marr sa:
Mtb nisse sa:

Som jag sa! Jag hade inte cykeln närvarande!

Så du menar att om jag frågar Canyon som byggt cykeln så ska man inte lita på deras svar? Och lite på att dom kan sina cyklar!
Vad har dom support för då?

Mtb nisse sa:
marr sa:
Mtb nisse sa:

Så du menar att om jag frågar Canyon som byggt cykeln så ska man inte lita på deras svar? Och lite på att dom kan sina cyklar!

Just gällandd bromsskivor kan jag tänka mig att de säkert funnits ett flertal olika kombinationer inom ramarna för samma modell. Så nä det hade jag aldrig ens frågat canyon.
Nu äger jag iofs ingen katalog cykel själv, så jag vet hur stora bromsskivor jag har istället.

marr sa:
Mtb nisse sa:
marr sa:
Mtb nisse sa:

Just gällandd bromsskivor kan jag tänka mig att de säkert funnits ett flertal olika kombinationer inom ramarna för samma modell. Så nä det hade jag aldrig ens frågat canyon.
Nu äger jag iofs ingen katalog cykel själv, så jag vet hur stora bromsskivor jag har istället.

Men har man då inte koll som du så frågar man väl dom man antar veta! Så du menar att som min cykel en Canyon Nerve 6.0 2015 år modell kan ha 160 mm på vissa och 180mm på andra av exakt samma modell?

Och om så är fallet borde inte Canyon svarat mig så???? Om du har koll på det så borde dom också ha det ;) Nu vet jag så detta händer ju inte igen ;) Men likaväl dåligt av dom.

Tillbaka
Topp