Den officiella Canyon-tråden

Är också jäkligt sugen på den! Riktigt prosvärt för en kolfibercykel med relativt bra spec. Men om någon här har den så är även jag nyfiken på vad ni har att säga!

När jag köpte min Nerve i maj 2015 så sänktes priset typ ett par dagar efter jag gjorde beställningen. Hörde av mig till Canyon och fick den för det nya priset!
Leveransen var 14 dagar då den fanns i lager.

Canyon hade förra året rörliga priser, men i år har de haft fasta priser. De kommer inte sänka priserna på cyklarna förrän framåt sommaren då de kör TdF-rabatter på vissa modeller.

IMG_0597.JPG

Sällar mig till skaran av stackare med spruckna Canyonramar.. Hur brukar det gå med såna här garantiärenden? Cykeln är en Grand Canyon CF SLX 9.9 2014 men köpt på factory outlet i februari 2016..

Kallberget sa:
Sällar mig till skaran av stackare med spruckna Canyonramar.. Hur brukar det gå med såna här garantiärenden? Cykeln är en Grand Canyon CF SLX 9.9 2014 men köpt på factory outlet i februari 2016..

Eh, deras garanti ifrån outleten ska gälla som "ny cykel" så länge som din cykel ingått i kategori 4 eller 5. Jag har för mig att så är fallet. Fast jag tycker verkligen att du ska ringa och mejla Canyon kl 9 imorgonbitti om detta!

castrello sa:
Hällreänbra sa:
Kallberget sa:

Ser ut som om den fått sig en smäll.

Ja alltså vad har hänt där? Massa lackskador och repor.

Lär nog inte gå på garanti i vilket fall.

"Skador orsakade av felaktigt eller på ett sätt som cykeln inte var tänkt för som till exempel vårdslöshet, krasher, orimlig belastning och modifikationer på ram eller gaffel inklusive montering av tillbehör täcks inte av garantin. Garantin täcker inte heller skador som uppkommer från hopp och dyl."
https://www.canyon.com/sv/service/faq/?category=58&id=1034

Aliide sa:
castrello sa:
Hällreänbra sa:
Kallberget sa:

Ser ut som om den fått sig en smäll.

Ja alltså vad har hänt där? Massa lackskador och repor.

Lär nog inte gå på garanti i vilket fall.

"Skador orsakade av felaktigt eller på ett sätt som cykeln inte var tänkt för som till exempel vårdslöshet, krasher, orimlig belastning och modifikationer på ram eller gaffel inklusive montering av tillbehör täcks inte av garantin. Garantin täcker inte heller skador som uppkommer från hopp och dyl."
https://www.canyon.com/sv/service/faq/?category=58&id=1034

Tycker också det ser ut som yttre åverkan

Nu har jag fått min nya cykel, Inflite 9.0 2017, blir massor med pendling och vinterträning på den är det tänkt. Var först skeptisk till sadelstolpen för den var ganska tung, men faktum är att den gör massor för komforten, för cykeln är väldigt styv och svarar kanon så tänker att det är en bra kombo. Tack till Canyon Sverige som varit väldigt bra att ha med att göra, svarat på alla mina frågor och varit mycket hjälpsamma. Slutligen är det en mycket stor skillnad att gå från cantibromsar till hydraulskivor, har ju kört skivor på mtb sen 12 år tillbaka men detta är första landsvägscykeln med skivor. Drar en rätt tung kärra (Thule Cx1) med min son i varje dag och passerar en brant grusvägsbacke, skillnaden mot canti som jag hade på min gamla cross är brutal!

Enda frågan jag har är när Aeroad CF SLX med skivor släpps, den är jag sugen på! Kan man hoppas den kommer till våren eller blir det först 2018 års program nästa höst? Släpper Canyon modeller mellan säsongerna tro?

Bilagor

• IMG_2324.jpg
    IMG_2324.jpg
    402.8 KB · Besök: 115
Har en grand canyon som jag behöver pumpa fram gaffeln på, på vänster sidan sitter det ett vanligt lock man kan skruva bort, men på högra sidan sitter det en lockout, är det bara att skruva bort lockouten så sitter ventilen under där?

Lars.E sa:
Det är oftast bara fjäder (luft) i ena benet och dämpare i andra benet.
Så pumpa luft där du hittat ventilen och nöj dig med det.

Ok. Var ute och kollade på cykeln och såg att jag hade ett vred till under själva fram gaffeln där det står rebound med en bild på n sköldpadda och en hare, vad använder man det till?

Anton_95 sa:
Lars.E sa:
Det är oftast bara fjäder (luft) i ena benet och dämpare i andra benet.
Så pumpa luft där du hittat ventilen och nöj dig med det.

Ok. Var ute och kollade på cykeln och såg att jag hade ett vred till under själva fram gaffeln där det står rebound med en bild på n sköldpadda och en hare, vad använder man det till?

Den reglerar hur fort den dämpar tillbaka. Ut i skogen å testa så bör du känna skillnad och vad du gillar.

Enduro Fredrik sa:
Hur feta däck tror ni man kan smälla på en Strive? (modell 2015 framåt). Sitter ett par 2,35 idag men det finns ju gott om utrymme kvar på alla håll? :)

Det där med däckbredd verkar vara väldigt godtyckligt och mystiskt. Jag har försökt googla fram något slags riktmärke kring mått på ramen och max bredd (gaffeln är oftast lugnt) men inte hittat något. Kanske för att den faktiska bredden på däcket varierar beroende på fälgen?

AX3L sa:
Enduro Fredrik sa:
Hur feta däck tror ni man kan smälla på en Strive? (modell 2015 framåt). Sitter ett par 2,35 idag men det finns ju gott om utrymme kvar på alla håll? :)

Det där med däckbredd verkar vara väldigt godtyckligt och mystiskt. Jag har försökt googla fram något slags riktmärke kring mått på ramen och max bredd (gaffeln är oftast lugnt) men inte hittat något. Kanske för att den faktiska bredden på däcket varierar beroende på fälgen?

Så kan det absolut vara. Jag har kollat upp min fälg dt Swiss e1700 och jag ska klara 2,8" frågan är om man vågar sig på detta eller ej? ?

Jävligt sugen på en Lux CF 29 9.9 PRO RACE TEAM nästa säsong men efter att läst här så vågar jag inte köpa en :/
Är det så illa som det verkar med knäckta ramar och väntetider på garantier?

mrholmiz sa:
Jävligt sugen på en Lux CF 29 9.9 PRO RACE TEAM nästa säsong men efter att läst här så vågar jag inte köpa en :/

Det är framför allt baksvingar på Spectral som spruckit. Övriga modeller har knappast gått sönder mer än jämförbara cyklar från andra märken. Så det har blivit lite överdrivet här på happy.

Däremot har Canyon tveklöst haft problem med både leveranser och kundservice i perioder. Vissa ledtider har varit oacceptabelt långa och de har varit svåra att få tag i. Jag vet inte om de fått löst allt idag, men det verkar i alla fall lugnare med negativ kritik mot Canyon här på happy.

Jaha, då hade man bestämt sig för en Endurace SLX, men tydligen är Di2-modellen "slutsåld". Vad betyder det? Allt byggs väl på beställning, så vad är det som är slutsålt? Varför får jag inte beställa? Väntetid är ett litet problem med tanke på de månader det är kvar till vårens sopning av gator och torg.

Också, det visades ju en Endurace CF SL på Interbike. Var det bara ett concept, eller varför finns det ingen info om den nånstans?

jeccou sa:
Jaha, då hade man bestämt sig för en Endurace SLX, men tydligen är Di2-modellen "slutsåld". Vad betyder det? Allt byggs väl på beställning, så vad är det som är slutsålt? Varför får jag inte beställa? Väntetid är ett litet problem med tanke på de månader det är kvar till vårens sopning av gator och torg.

Också, det visades ju en Endurace CF SL på Interbike. Var det bara ett concept, eller varför finns det ingen info om den nånstans?

Jag kan inte lvg-modellerna öht, men en snabb kik får mig att tro den du spanat in är en av 2016 års modeller och dessa är på utförsäljning och kan därmed vara slutsålda.

eiskall sa:
mrholmiz sa:

Det är framför allt baksvingar på Spectral som spruckit. Övriga modeller har knappast gått sönder mer än jämförbara cyklar från andra märken. Så det har blivit lite överdrivet här på happy.

Däremot har Canyon tveklöst haft problem med både leveranser och kundservice i perioder. Vissa ledtider har varit oacceptabelt långa och de har varit svåra att få tag i. Jag vet inte om de fått löst allt idag, men det verkar i alla fall lugnare med negativ kritik mot Canyon här på happy.

Jag tänkte också på det först, men var det inte två trådar om lagade Lux-hojar också? Där själva ramen spruckit? Och med tanke på hur sällsynta de ändå verkar vara skulle jag också vara lite orolig, möjligen beroende på hur de gick sönder dock.

jeccou sa:

kan vara 2016 som är slutsålt, men sen så har det ju tidigare varit så att canyon köpt in x antal ramar (de tillverkar dem ju inte själv) och när de blivit slutsålda, så är de slutsålda, därmed kan de sälja slut långt innan säsong. Men så här tidigt är det nog som Ixion säger.

Jensen sa:
jeccou sa:

kan vara 2016 som är slutsålt, men sen så har det ju tidigare varit så att canyon köpt in x antal ramar (de tillverkar dem ju inte själv) och när de blivit slutsålda, så är de slutsålda, därmed kan de sälja slut långt innan säsong. Men så här tidigt är det nog som Ixion säger.

Sen måste även jag komma med en liten invändning, Canyon bygger inte på beställning utan de gör precis som de flesta andra tillverkarna. De bygger upp ett lager och när lagret är slut, ja då finns det inga fler cyklar. :)

@JockeS Ja, det stämmer bra.

@jeccou Våra cyklar byggs i batcher och inte utefter enskilda beställningar, därav kan de ta slut. Precis som @lxion skriver så är Endurace CF SLX modellerna som nu ligger uppe med rabatterat pris 2016 års modeller.

@eiskall Nu skulle jag absolut säga att vi fått ordning på både system och fabrik och allt flyter på bra.

Trevlig helg.

//Niclas

Tack för svar! Låter ju rimligt att det är utgående modeller då, även om jag inte ser nåt om det på sidan annat än länken i menyn som säger "ENDURACE 2017" och jag fått ett mejl som glatt trumpetat ut att "Programmet är komplett. Alla landsvägsserier från Canyon 2017 är här.". Förvirrande och rätt kass, Canyon!

Men, betyder det här att SL-modellen kan tänkas dyka upp när 2017-modellerna dyker upp igen, fast på riktigt den här gången? När kan det tänkas bli?

Enduro Fredrik sa:
Sen måste även jag komma med en liten invändning, Canyon bygger inte på beställning utan de gör precis som de flesta andra tillverkarna. De bygger upp ett lager och när lagret är slut, ja då finns det inga fler cyklar. :)

Mitt misstag. Antagligen ihopblandning med Rose...eller nåt annat! :)

jeccou sa:
Tack för svar! Låter ju rimligt att det är utgående modeller då, även om jag inte ser nåt om det på sidan annat än länken i menyn som säger "ENDURACE 2017" och jag fått ett mejl som glatt trumpetat ut att "Programmet är komplett. Alla landsvägsserier från Canyon 2017 är här.". Förvirrande och rätt kass, Canyon!

Men, betyder det här att SL-modellen kan tänkas dyka upp när 2017-modellerna dyker upp igen, fast på riktigt den här gången? När kan det tänkas bli?

Enligt utskick så är 2017 modeller Endurace här.
På canyons sida står det Endurace 2017 i menyn.
Klickar man i menyn så kommer man till både rabatterade cyklar av årets modell (2016) och nästa års modell (2017) finns strax under.

Jag tycker att det är ganska tydligt även om det inte står 2016 på årets modell. Om det efter nyår inte står tydligt att det är 2016 på de nu rabatterade cyklarna så kanske man då kan tycka att det är "förvirrande och rätt kass", men nu 2016 så är det helt ok att inte skriva årsmodell (men det hade i ärlighetens namn kunnat stå båda årsmodellerna i menyn + att det inte hade skadat att skriva årsmodellen på de rabatterade 2016-modellerna, men det är helt ok att göra som det är fram till nyår).

Angående att slutsålda modeller dyker upp...
Det är inte ovanligt att tex avbeställda cyklar hamnar till försäljning igen, men då gäller det att ha lite tur + att hugga direkt den dyker upp.
Men är den slut så är det vettigare att sikta på en annan modell än att sitta och hoppas på något som troligen inte händer.

jeccou sa:

Exakt vilken modell och storlek söker du av Endurace SLX Di2? Det finns ju massvis.
Endurace CF 7.0 SL finns på sidan.

Nu har jag lagt en beställning på en 2017-års modell av Canyon, beräknad leverans 26-31 dec.
Jag har valt att betala med kreditkort, jag är inte så sugen på att ligga ute med hela summan på det kontot tills beloppet dras(vid leverans av cykeln), någon som varit med om liknande problem, kan man föra över pengarna dit cirka en vecka innan lev. datum?!

bikerX sa:
Nu har jag lagt en beställning på en 2017-års modell av Canyon, beräknad leverans 26-31 dec.
Jag har valt att betala med kreditkort, jag är inte så sugen på att ligga ute med hela summan på det kontot tills beloppet dras(vid leverans av cykeln), någon som varit med om liknande problem, kan man föra över pengarna dit cirka en vecka innan lev. datum?!
Jag brukar göra så och det har aldrig varit några problem. En gång så kom det ett mail från Canyons svenska kundtjänst två veckor innan leverans att de försökt dra pengarna för cykeln var klar för leverans men det inte hade gått och bad mig kolla och återkomma. Jag visste ju vad problemet var så jag förde över pengarna och mailade dem att försöka igen. De mailade strax tillbaka att det nu gått bra och två dagar senare hade jag cykeln.

droidekas sa:
bikerX sa:
Jag brukar göra så och det har aldrig varit några problem. En gång så kom det ett mail från Canyons svenska kundtjänst två veckor innan leverans att de försökt dra pengarna för cykeln var klar för leverans men det inte hade gått och bad mig kolla och återkomma. Jag visste ju vad problemet var så jag förde över pengarna och mailade dem att försöka igen. De mailade strax tillbaka att det nu gått bra och två dagar senare hade jag cykeln.

Tack, då gör jag likadant:)

Jag är ruggigt sugen på en Spectral eller Strive. Men är lite osäker på vikterna. Har inte lyckats få reda på vad XL cyklarna väger. Kan inte ni som äger en XL eller Strive L (Race modell) skriva er modell och vikt eller om Canyon_Sverige kan svara. Jag tänker inte tävla långlopp utan bara ha jävligt roligt i skogen och det lutar åt en Strive pga shapeshifter. Men om den är över 2-3 Kg tyngre än Spectralen kan det kanske bli mycket cykel att släpa runt på i uppförsbackarna??

Vad säger ni?

Blanken sa:
Jag är ruggigt sugen på en Spectral eller Strive. Men är lite osäker på vikterna. Har inte lyckats få reda på vad XL cyklarna väger. Kan inte ni som äger en XL eller Strive L (Race modell) skriva er modell och vikt eller om Canyon_Sverige kan svara. Jag tänker inte tävla långlopp utan bara ha jävligt roligt i skogen och det lutar åt en Strive pga shapeshifter. Men om den är över 2-3 Kg tyngre än Spectralen kan det kanske bli mycket cykel att släpa runt på i uppförsbackarna??

Vad säger ni?

Jag har en spectral 7.0 EX 2016 large den väger 12,8 kg med pedaler.

Lite att gå på iaf :)

Lars.E sa:
...
Jag tycker att det är ganska tydligt även om det inte står 2016 på årets modell.
...
Nu ser jag att det står 2017 på fälgbromsmodellerna. Jag blev förvirrad av att det säljs 2016-modeller utan att det pratas om annat än 2017, men nu förstår jag hur det hänger ihop. Tack!

Lars.E sa:
Angående att slutsålda modeller dyker upp...
Det är inte ovanligt att tex avbeställda cyklar hamnar till försäljning igen, men då gäller det att ha lite tur + att hugga direkt den dyker upp.
Men är den slut så är det vettigare att sikta på en annan modell än att sitta och hoppas på något som troligen inte händer.
Ja, så är det säkert. Frustrerande när jag äntligen kommit till nåt slags beslut! Dock, 2017-modellerna dyker ju upp förr eller senare och då är det ju bara att köpa om jag inte redan gjort det.

Lars.E sa:
Exakt vilken modell och storlek söker du av Endurace SLX Di2? Det finns ju massvis.
Endurace CF 7.0 SL finns på sidan.

Det var en Ultegra i storlek XL, röd. En svart DA ser jag nu går att frambringa, men det blir för mycket pengar för mig.

Den CF SL jag efterlyser är en budgetvariant av CF SLXen. Högre vikt, (gissningsvis) lägre pris. Förhoppningsvis kommer den samtidigt som 2017-modellerna av SLXen.

Tack för svar!

magedb sa:
Blanken sa:

Vad säger ni?

Jaha där ser man, jag skuggade en sådan på rean i höstas, men missade med ett litet krulligt hår. Då kanske man kommer under 12 med slanglöst och med lättare hjul... Intressant. Min gamla HT låg kring 11 fullt påskruvad, så det var ju ingen lättviktare heller... Skulle vara skoj att få höra från Striven med :)

Senast ändrad:
Blanken sa:
magedb sa:
Blanken sa:

Vad säger ni?

Jaha där ser man, jag skuggade en sådan på rean i höstas, men missade med ett litet krulligt hår. Då kanske man kommer under 12 med slanglöst och med lättare hjul... Intressant. Min gamla HT låg kring 11 fullt påskruvad, så det var ju ingen lättviktare heller... Skulle vara skoj att få höra från Striven med :)

Jag får svara mig själv angående Spectral iaf. Det skiljer ca 100-150 gram per storlek och vikten på hemsidan ska vara mediumramen. Så då vet jag!! :)

Men jag undrar om det på de nyaste modellerna (2016-2017 SRAM Spectral varianter) är matchmakerfästen på bromsar/växel/reverb??

Blanken sa:
Blanken sa:
magedb sa:
Blanken sa:

Vad säger ni?

Jag får svara mig själv angående Spectral iaf. Det skiljer ca 100-150 gram per storlek och vikten på hemsidan ska vara mediumramen. Så då vet jag!! :)

Men jag undrar om det på de nyaste modellerna (2016-2017 SRAM Spectral varianter) är matchmakerfästen på bromsar/växel/reverb??

Jepp

Bilagor

• InShot_20161008_221348.jpg
    InShot_20161008_221348.jpg
    444.4 KB · Besök: 103
Tillbaka
Topp