Den officiella Canyon-tråden

Muyfa666 sa:
Fråga: Har precis beställt min första lite bättre cykel - en GC AL SL 7.9. Började dock fundera lite... hade en Neuron AL 6.0 varit ett bättre val?

Jag kör ingen riktig offroad, utan mycket asfalt och en hel del grova timmervägar. Känner inte att HT är en begränsning i nuläget, men hade en heldämpad varit ett bättre val för en lönnig nubörjare?
I så fall AL 7.0 som också har Reba RL. Tror du kommer att klara dig långt med en HT, det går att köra fort på riktigt stökig stig med rötter och stenar på cykeln du beställt. För +3500 kr får du en 1,2 kg tyngre cykel som ger mer komfort och möjlighet till högre fart utför i stökig terräng. Om du lägger samma pengar på att uppgradera hjul/skivor etc. på din HT kan du spara 0,8 kg. För samma pengar har du då en 2 kg lättare HT som är snabbare på allt utom i stökig terräng.

Två val. Inget är mer rätt än det andra. Bara olika prio. Jag hade valt lätt cykel.

Nu är denna best monterad! Så j*vla taggad på att ta mig ut och testa, men det får vänta tills i morgon. :-)

Bilagor

• IMG_2578.JPG
    IMG_2578.JPG
    221.4 KB · Besök: 103
Jaha, den här frågan är lite pinsam att ställa.

Har en Nerve AL 7, 2014 som jag köpt begagnad. Mycket nöjd med cykeln men idag hade jag punka. Skulle fixa det när jag inser att det inte finns nån snabbkoppling (QR) utan det verkar behövas en 6mm insexnyckel för att få ut axeln. Axeln är om jag googlat rätt en bolted thru-axle.

Prövade med sexans insexnyckeln på multiverktyget men för det första gick det knappt att få in nyckeln i hålet och när man väl fått in den tog jag i så mycket jag vågade/orkade utan att det hände det minsta lilla.

Så min fråga är, hur fasen får jag av hjulet? Ta i ännu mer eller har jag missat nåt?

När jag drog åt framhjulet lyckades jag tyvärr slinta på armen man drar den genomgående bulten till med. Den blev lite skadad och nu är det lite svårt att få den att dra.

Hur får jag tag i en reserv enklast och hur vet jag vilken jag ska ha?

Den är väldigt lik den på bilden (identisk?)

Bilagor

• IMG_2580.JPG
    IMG_2580.JPG
    21.5 KB · Besök: 127
Muyfa666 sa:
När jag drog åt framhjulet lyckades jag tyvärr slinta på armen man drar den genomgående bulten till med. Den blev lite skadad och nu är det lite svårt att få den att dra.

Försök få tag på den nya varianten som inte ser ut så istället.

Screenshot_20170706-065834.png

Klart bättre att hantera.

marr sa:
Muyfa666 sa:

Hur vet jag om den passar då? Tycker inte jag hittar så mycket data om den.

Muyfa666 sa:
marr sa:
Muyfa666 sa:

Eller byt till en "maxle stealth". Snyggar, lättare, säkrare.

Muyfa666 sa:
marr sa:
Muyfa666 sa:

Du utgår från vilken gaffel du har, sen hittar du rätt axel. Jag menade den nya typen, ser ut som på bilden. Funkar bättre än den gamla.

Premiärturen på min Exceed igår. Helvete, vilken hoj! Steget från min Trek Superfly 5 kunde fan inte varit större.

Det första som slog mig var en mycket aggresivare sittställning. Det andra som slog mig var den fantastiska Fox-gaffeln. Singelklingan kändes bra, när man hade vant sig vid hur växlarna låg - omställning från 2x10 till 1x11 blev mindre än jag trodde. När det blev lite småstökigt i skogen, då märkte man verkligen skillnaden mellan cyklarna. Helvete, vad rapp och precis den var. Sänkte PB:t på favoritsegmenten från 3.24 till 3.02, trots att formen är rekorddålig.

Minus: Canyon sänkte priset på cykeln med 3000 dagen efter jag hade köpt den.

Detta är helt taget ur minnet så med risk för felaktigheter, men tror det kan ske att de rullar ut de olika modellerna löpande under två-tre månader under hösten.

Vågar inte ta i för att få upp hjulbulten på en Grand Canyon CF. På skruven står 10-16nm. Är det bara att ta i utan he..te för att få loss hjulet?

Bilagor

• 20170707_212206.jpg
    20170707_212206.jpg
    256.9 KB · Besök: 119
Har en fundering angående min Spectral 7.0ex- 2017, hur stort drev kan man montera fram (Sram Eagle) 32t är original, jag provade ett 38t men det tar i kedjestaget, anledningen till bytet är att jag skall köra cykelvasan och 32t känns lite för litet.

bikerX sa:
Har en fundering angående min Spectral 7.0ex- 2017, hur stort drev kan man montera fram (Sram Eagle) 32t är original, jag provade ett 38t men det tar i kedjestaget, anledningen till bytet är att jag skall köra cykelvasan och 32t känns lite för litet.

Det sitter 34t på min (2015). Så det funkar iaf. :)

Nu är jag så j-a nära köpknappen att det är löjligt men kan någon ge mig råd angående dessa Neuron 7.9/8.9:

https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/neuron-al-7-9.html
vs
https://www.canyon.com/sv/mtb/neuron/neuron-al-8-9.html

Den senare 8.9:an är 3 000 skr dyrare, har andra (rimligen vassare) dämpare, DT-hjul istället för Mavic mm MEN vad betyder det för mig??? Har kört HT 27,5 i 2 år, behöver dämpa ryggkotorna med annat än diskarna men kan för lite om komponenter för att förstå. Kör brötig stig i varierande lutning, dock ej downhill. 172 cm, siktar på en M.

Eller gör jag bort mig med Canyon, någon sitter kanske på en länk till fullgungspraktcykeln???

Kanonhojar båda om du vill ha allround fulldämpad 29". Båda är svårslaget prisvärda och om du värdesätter lite bättre kompononentnivå är det värt att satsa på 8.9. Ska du uppgradera senare får du lägga mer slantar än mellanskillnaden för att komma till samma nivå.

Ok, stort tack för detta mfo! Men valet kvarstår dock, är ytterst tveksam till vad komponenterna egentligen tillför mig som ska sitta på sadeln, utan tvekan kommer jag vara cykelns svagaste länk...

Har du ekonomi och cyklar mkt: gå på 8.9. Skillnaden märks absolut. 3.000 upp gör skillnad här, mkt mer än till nästa nivå. Är basnivå ok för dig gå på 7.9.
Kommer du hålla i cyklingen ( troligt , köper cykel nr 2 ) : lägg slanten på 8.9

mtbuman sa:
Ok, stort tack för detta mfo! Men valet kvarstår dock, är ytterst tveksam till vad komponenterna egentligen tillför mig som ska sitta på sadeln, utan tvekan kommer jag vara cykelns svagaste länk...

Komponenterna gör mindre skillnad än man tror :) Det är ju vad dom lockar med. Samma gamla ram (typ) med fina delar. En reviderad nerve/neuron i kolfiber vore något!

Det blev en Neuron 7.9, efter mycket vånda. Sabba nu inte min efter-köpet-känsla, må det regna gräshoppor över den som kommer med andra cykel-uppslag!

Det är lite småsaker jag vill byta på min GC 7.9, och tar lite tid att vänja sig vid den, men jag är riktigt jävla fetnöjd faktiskt. Tack framför allt till Sixten Fors som fick in mig på Canyon. :-)

Hur funkar det med supporten med Canyon? Får inte tag på de via chatten..

Har precis monterat ihop min Aeroad CF SLX 8.0 Disc men märker att framskivan tar i. Hjulet i sig verkar vara rakt.

Kort video nedan när jag rullar hjulet:

Vad bör man begära här, ny skiva?

villeit sa:
Hur funkar det med supporten med Canyon? Får inte tag på de via chatten..

Har precis monterat ihop min Aeroad CF SLX 8.0 Disc men märker att framskivan tar i. Hjulet i sig verkar vara rakt.

Kort video nedan när jag rullar hjulet:

Vad bör man begära här, ny skiva?

Eller att du bara justerar oket?

Bromsskivan är lite skev, snurra hjulet och få en koll på var exakt på varvet den skevar, ta en skiftnyckel och böj till den i rätt riktning precis där du ser att den skevar. Har löst den där typen av problem på just det sättet. Sedan är det surt att behöva göra på en ny hoj, men lös det nu direkt och stick ut och cykla din nya fina hoj, så slipper du vänta veckor på en ny skiva och gå hemma och sura :)

Supersonic sa:
Bromsskivan är lite skev, snurra hjulet och få en koll på var exakt på varvet den skevar, ta en skiftnyckel och böj till den i rätt riktning precis där du ser att den skevar. Har löst den där typen av problem på just det sättet. Sedan är det surt att behöva göra på en ny hoj, men lös det nu direkt och stick ut och cykla din nya fina hoj, så slipper du vänta veckor på en ny skiva och gå hemma och sura :)

Det går bra även utan skiftnyckel.
Tvätta händerna, lokalisera avvikelsen, och tryck eller dra längst ut på skivan där det behövs. Upprepa tills den roterar fritt.

Senast ändrad:
JTF sa:
Supersonic sa:

Tvätta händerna, lokalisera avvikelsen, och tryck eller dra längst ut på skivan där det behövs. Upprepa tills den roterar fritt.

Man sätter upp den i sitt riktställ o använder sin park tool dt-2 såklart.

20170529_125806.jpg

marr sa:
JTF sa:
Supersonic sa:

...sa finmekanikern från Skåne.. :-) Snyggt!

JTF sa:
marr sa:
JTF sa:
Supersonic sa:

...sa finmekanikern från Skåne.. :-) Snyggt!

Bor villeit i närheten av Helsingborg och kan vänta några dagar så står verkstaden till befogenhet :)

marr sa:
Bor villeit i närheten av Helsingborg och kan vänta några dagar så står verkstaden till befogenhet :)

Tackar för erbjudandet men är i Stockholm.. (Snygg ställning förresten! ).

Har riktat en skiva på min mtb, det blev bättre men inte riktigt rak. Ska man punga ut denna summa pengar så borde man förvänta sig hela delar iaf..

Har kontaktat deras info mail.

Mvh,
villeit sa:
marr sa:

Har riktat en skiva på min mtb, det blev bättre men inte riktigt rak. Ska man punga ut denna summa pengar så borde man förvänta sig hela delar iaf..

Mvh,
Kan ju ha fått sig en liten törn i transporten, lätt hänt.

villeit sa:
marr sa:

Mvh,
Å andra sidan får du inte mer cykel för pengarna någon annanstans, så ditt resonemang sprack! ;)
Jag har handriktat många skivor som vindar sådär lite... Och ja det har nog varit så på 4 av 5 cyklar jag har köpt.
Brukar gå att justera bort med oket, annars en lätt brytning.

gerrardsdobbar sa:
Premiärturen på min Exceed igår. Helvete, vilken hoj! Steget från min Trek Superfly 5 kunde fan inte varit större.

Det första som slog mig var en mycket aggresivare sittställning. Det andra som slog mig var den fantastiska Fox-gaffeln. Singelklingan kändes bra, när man hade vant sig vid hur växlarna låg - omställning från 2x10 till 1x11 blev mindre än jag trodde. När det blev lite småstökigt i skogen, då märkte man verkligen skillnaden mellan cyklarna. Helvete, vad rapp och precis den var. Sänkte PB:t på favoritsegmenten från 3.24 till 3.02, trots att formen är rekorddålig.

Minus: Canyon sänkte priset på cykeln med 3000 dagen efter jag hade köpt den.

Beställde CF SL 7.9. Också väldigt nöjd. Rapp, lättmanövrerad och distinkt samt riktigt effektiv uppför. Kapade också direkt mycket tid på de slingor jag kör. Rätt varierad terräng så mina ben uppskattar 2x11. Fick snabba och bra svar av supporten innan beställning.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp