Den officiella Canyon-tråden

Squadron sa:
Hej.

Jag köpte precis min första riktiga mtb. En Gran canyon al 5.9.
Innan köpet gjorde jag Canyons PPS efter konstens alla regler. Jag testade ändra måtten upp och ned för att se så jag inte ligger precis på gränsen. PPS rekommenderade L
Jag är 183cm lång med 83cm benlängd.

Har fått hem min cykel nu och monterat ihop den. Jag tycker den ser väldigt stor ut.
När jag ställer mig över cykeln framför sadeln känner jag ut juvelerna tar emot över-röret (Har tighta kallingar på mig :)) Jag kan få in ungefär 2 fingrar i bredd mellan röret och "scrotum".

När jag läser ang geometrin på cykeln är "instegshöjden" 84,1 cm, och jag har ju bara 83 (Instegshöjden är dock mätt aningen längre fram än där man står). Storlek M är ca 3m lägre i instegshöjden..

Är detta verkligen rätt storlek för mig?

Mvh

Det borde funka för dig. Jag är 183 cm med 85 cm benlängd och kör M på min Grand Canyon AL 9.9.

Men jag har testat L och den funkar också bra även om jag föredrar den mindre storleken...

Tack. Tänker bara på det när jag står där vid spegeln och känner efter. När jag cyklar för att sedan stanna och hoppa av känns det inte konstigt.

Squadron sa:
Tack. Tänker bara på det när jag står där vid spegeln och känner efter. När jag cyklar för att sedan stanna och hoppa av känns det inte konstigt.

Kollade du inte standover height? Känns rätt viktigt om man ska beställa en cykel på internet... Du har ju som sagt korta ben så storleken på ramen känns nog ändå rätt. Tror en medium med lång stam skulle bli knasigt som fan. Alternativet är ju att köpa en cykel med lägre standover height.

NickPick sa:
Squadron sa:

Kollade du inte standover height? Känns rätt viktigt om man ska beställa en cykel på internet... Du har ju som sagt korta ben så storleken på ramen känns nog ändå rätt. Tror en medium med lång stam skulle bli knasigt som fan. Alternativet är ju att köpa en cykel med lägre standover height.

Nej jag kollade inte närmare på "geometri" måtten. Jag fyllde i Canyons PPS, och laborerade med måtten upp och ner, och den sa L på det mesta. Har även googlat runt och sett vad andra i min längd beställt. Tror dock mina mått ligger i den nedre delen av en L, verkar gå ver till XL vid 19X 9X ungefär.

Senast ändrad:
Squadron sa:
NickPick sa:
Squadron sa:

Nej jag kollade inte närmare på "geometri" måtten. Jag fyllde i Canyons PPS, och laborerade med måtten upp och ner, och den sa L på det mesta. Har även googlat runt och sett vad andra i min längd beställt. Tror dock mina mått ligger i den nedre delen av en L, verkar gå ver till XL vid 19X 9X ungefär.
Har exakt samma kropps- och benlängd som du, men beställde en Neuron 6.0 i storlek L som jag monterat ikväll. Såhär resonerar jag.
Standover height är inga problem för mig men Neuron är lite annorlunda i överröret.
Däremot tycker även jag att hela cykeln ser stor ut. Kanske är det nybörjaren i mig som upplever att det 72 cm breda styret skrymmer väldigt hemma i hallen. Skickade ner det i botten och vände på styrstammen så nu hamnar styret ca 2 cm lägre än sadeln iaf.
Så, rullandes i vardagsrummet och sittandes stillastående på cykeln upplever jag att jag troligen kommer kunna cykla i en bekväm ställning. Har tämligen exakt samma reach och längd på överröret som på min vardagspendlare som aldrig gett mig problem med rygg/axlar/armar. MEN kan ändå inte låta bli att fundera på hur det vore med styret 1-2 cm närmare kroppen. Kanske skönt i skogen?
Ska pilla lite mer med sadeln men kanske läge att byta styrstammen till en kortare (original är 90 mm). Någon med erfarenhet från att begära ett byte av endast styrstam direkt från Canyon? Och hur kort styrstam vågar jag smälla på? 70 mm?

Enduro Fredrik sa:
nån som har koll på Canyons 2018 modeller ännu??

Jag är också väldigt nyfiken på om det kommer någon uppdatering på Spectral. Har möjlighet att få bra rabatt på Canyon via jobbet (tjänstecykel) men måste i så fall beställa innan onsdag nästa vecka... Av de som finns i lager just nu av 2017 är det ju i så fall 7.0 ex som skulle kunna vara intressant. Någon som har några tankar om vad som eventuellt skulle kunna vara uppdaterat till 2018?

De hade ju ett event någonstans i samband med Eurobike tis-ons. Det ligger lite bilder på Canyons Instagram story, men jag har inte hittat något mer om detta.

FranzJaeger sa:
Enduro Fredrik sa:
nån som har koll på Canyons 2018 modeller ännu??

Jag är också väldigt nyfiken på om det kommer någon uppdatering på Spectral. Har möjlighet att få bra rabatt på Canyon via jobbet (tjänstecykel) men måste i så fall beställa innan onsdag nästa vecka... Av de som finns i lager just nu av 2017 är det ju i så fall 7.0 ex som skulle kunna vara intressant. Någon som har några tankar om vad som eventuellt skulle kunna vara uppdaterat till 2018?

De hade ju ett event någonstans i samband med Eurobike tis-ons. Det ligger lite bilder på Canyons Instagram story, men jag har inte hittat något mer om detta.

Löööve your name bruh! ?

Nu gissar jag bara men jag tror att av Strive och Spectral så är det Strive'n som kommer att få en ersättare.
De är nedsatta med upp till 9000 i pris och Spectral är nedsatta endast 2000.
Känns som det är ganska tydligt med tanke på skillnaden i rabatterna att det är Strive de vill bli av med i första hand. Spectral reas nog mest ut för att det är en ny årsmodell som kommer, typ nya färgscheman etc. Inget mer än så skulle jag gissa.
Så, ska man ha en enduro-fultysk från Canyon så är det väl bara att vänta tålmodigt på Canyon's nya modell...

Klavikel sa:
Nu gissar jag bara men jag tror att av Strive och Spectral så är det Strive'n som kommer att få en ersättare.
De är nedsatta med upp till 9000 i pris och Spectral är nedsatta endast 2000.
Känns som det är ganska tydligt med tanke på skillnaden i rabatterna att det är Strive de vill bli av med i första hand. Spectral reas nog mest ut för att det är en ny årsmodell som kommer, typ nya färgscheman etc. Inget mer än så skulle jag gissa.
Så, ska man ha en enduro-fultysk från Canyon så är det väl bara att vänta tålmodigt på Canyon's nya modell...

Rimligt resonemang =) Dock ligger Strive MY18 redan ute på Canyon US. Har inte kollat supernoga men det verkar inte vara några revolutionerade uppdateringar https://www.canyon.com/en-us/mtb/strive

carlf sa:
Squadron sa:
NickPick sa:
Squadron sa:

Har exakt samma kropps- och benlängd som du, men beställde en Neuron 6.0 i storlek L som jag monterat ikväll. Såhär resonerar jag.
Standover height är inga problem för mig men Neuron är lite annorlunda i överröret.
Däremot tycker även jag att hela cykeln ser stor ut. Kanske är det nybörjaren i mig som upplever att det 72 cm breda styret skrymmer väldigt hemma i hallen. Skickade ner det i botten och vände på styrstammen så nu hamnar styret ca 2 cm lägre än sadeln iaf.
Så, rullandes i vardagsrummet och sittandes stillastående på cykeln upplever jag att jag troligen kommer kunna cykla i en bekväm ställning. Har tämligen exakt samma reach och längd på överröret som på min vardagspendlare som aldrig gett mig problem med rygg/axlar/armar. MEN kan ändå inte låta bli att fundera på hur det vore med styret 1-2 cm närmare kroppen. Kanske skönt i skogen?
Ska pilla lite mer med sadeln men kanske läge att byta styrstammen till en kortare (original är 90 mm). Någon med erfarenhet från att begära ett byte av endast styrstam direkt från Canyon? Och hur kort styrstam vågar jag smälla på? 70 mm?

Jag blev erbjuden att byta styrstam kostnadsfritt i utbyte mot den som satt på från början så det borde inte vara några problem om du hör av dig till Canyon. Dock gjorde jag aldrig det utan bytte hela cykeln istället.

Fick twitter svar ang släpp av dom nya cyklarna "We will release them within the next weeks and months on our website, step by step."

Crosster sa:
carlf sa:
Squadron sa:
NickPick sa:
Squadron sa:

Jag blev erbjuden att byta styrstam kostnadsfritt i utbyte mot den som satt på från början så det borde inte vara några problem om du hör av dig till Canyon. Dock gjorde jag aldrig det utan bytte hela cykeln istället.
Yes, har redan fått en 70 mm stam skickad till mig, så kan jag testköra med båda. Bra service av Canyon!
Skulle nog kunnat köra en Medium ram men då med förlängd stam och sadeln någon cm bak.
Antar att det är jag som MTB-nybörjare som velar mer än nödvändigt.
Ska mest köra XC på hyfsade grusslingor, väg och en liten del stig med rötter.
Vill kunna sträcka ut hyfsat och träna på cykeln även utanför de komplicerade stigarna.
Att då gå ner I storlek för att få en lite kortare hjulbas, lägre stack och känslan att kunna "kasta runt" cykeln kanske inte är motiverat?

Jag tror jag behåller min L, får köra på den ett år, känns det helt åt helvete får jag väl sälja och köpa ny, men jag tror jag blir nöjd. Min vision är ju att köra skog osv, men vet inte hur mycket verklighet det kommer bli av det, blir säkert mest upptrampade stigar och grusvägar som vi har hemmavid.

Squadron sa:
Jag tror jag behåller min L, får köra på den ett år, känns det helt åt helvete får jag väl sälja och köpa ny, men jag tror jag blir nöjd. Min vision är ju att köra skog osv, men vet inte hur mycket verklighet det kommer bli av det, blir säkert mest upptrampade stigar och grusvägar som vi har hemmavid.
Helt rätt, samma här. Vuxenstorlek är bra för då kan inte sambon låna... :)
Testkörde min Neuron i L nån km på torr asfalt nyss och det kändes bra. Har en kortare styrstam på väg hem så kan man laborera med reach också.
Återkommer med testrapport.

Har plågat hårt med min GC AL SL 7.9 hela sommaren. Det fungerar bra, men är ändå lite nyfiken på en FS. Kanske till våren. Vilken nivå ska man lägga sig på? Känns som att priset sticker ganska snabbt på en FS. Är Canyon ändå mest prisvärd?

Squadron sa:
Helt rätt, samma här. Vuxenstorlek är bra för då kan inte sambon låna... :)
Testkörde min Neuron i L nån km på torr asfalt nyss och det kändes bra. Har en kortare styrstam på väg hem så kan man laborera med reach också.
Återkommer med testrapport.

Någon som vet om man får dit plus hjul på en spectral anno 2015. Är pike 150 gaffel fram. Tänker mig att köra 2,8 däck.

Nån som testat?

Hej hej!
Rykande färsk medlem så nu kan jag skriva ett inlägg själv och inte bara läsa ;)
Har en Grand Canyon AL 5.9 och ska nu byta upp mig till en fulldämpad. Har kikat på både Neuron och Spectral. Jag är rätt kort (1,60) så storleken XS känns given även på nästa cykel. Jag cyklar mestadels stig och har som mål att bli bättre och våga mer på svårare underlag. Väljer jag Neuron känns det som att jag kanske kommer vilja byta igen om något år men samtidigt är jag rädd att Spectral blir over my head... Jag kommer dock att ha kvar min andra cykel också så jag kommer att kunna växla beroende på vilken tur jag tänker ta.

Vill gärna ha era åsikter och eventuella tips på hur jag ska tänka :-)

Jag köpte nyligen Neuron och är helnöjd med geometrin för min användning vilket visar sig vara 50/25/25 stig/grusväg/asfaltsväg.
Antar att det är mer av en allroundlösning och vet du med dig att det är stig för hela slanten är det kanske inte så mycket att snacka om?
Spectral är ju dock rejält dyrare även I instegsutförande (det skiljer typ 7000:-) och det du får har du ju mest nytta av när det blir stökigt (dropper, bättre bakdämpare etc).
Jag har bara provsuttit Spectral kort men antar att om du även vill cykla XC eller race så är Neuron betydligt bättre.

Helenapena sa:
Hej hej!
Rykande färsk medlem så nu kan jag skriva ett inlägg själv och inte bara läsa ;)
Har en Grand Canyon AL 5.9 och ska nu byta upp mig till en fulldämpad. Har kikat på både Neuron och Spectral. Jag är rätt kort (1,60) så storleken XS känns given även på nästa cykel. Jag cyklar mestadels stig och har som mål att bli bättre och våga mer på svårare underlag. Väljer jag Neuron känns det som att jag kanske kommer vilja byta igen om något år men samtidigt är jag rädd att Spectral blir over my head... Jag kommer dock att ha kvar min andra cykel också så jag kommer att kunna växla beroende på vilken tur jag tänker ta.

Hej och välkommen!
Det beror sig helt på. Är tanken att den enbart ska gå på lokala leder i en normal svensk skog så hade jag kört på en Neuron. Är tanken att du vill göra lite mer (järvsö, etc) och vill se lite coolare ut hade jag valt en spectral alla dagar i veckan! ?

Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:
Hej hej!

Hej och välkommen!
Det beror sig helt på. Är tanken att den enbart ska gå på lokala leder i en normal svensk skog så hade jag kört på en Neuron. Är tanken att du vill göra lite mer (järvsö, etc) och vill se lite coolare ut hade jag valt en spectral alla dagar i veckan!

+1
Sambon är 1,60. Hon har XS på sin Grand Canyon Al SLX och S på sin Nerve.
/Eric

Kom igen nu Canyon, upp med 2018 modeller på hemsidan! Funderar på köp av en Spectral men vill nog antingen ha GX Eagle eller lite bättre rabatter på 2017 modeller med gamla GX…

Hej!
Var och cyklade i Isaberg i somras och föll direkt...
Letar nu efter en MTB som funkar på grusvägarna/stigarna hemma. Målet/drömmen är cv. Kollegorna cyklar Canyon,
dom är nöjda och vad jag läst har dom en bra spec.
Jag har tittat på:
GRAND CANYON AL SLX 9.9 TRAIL
https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-slx-9-9-trail.html
Där priset är lite utanför budget men jag tycker om det enkla med singelklinga, dp och vikten.
Vad säger forumet är det rätt cykel för det jag tänkt använda den till?
Kräver singelklinga en erfaren cyklist? Det är jag inte därav frågan.

Mr Andersson sa:
Hej!
Var och cyklade i Isaberg i somras och föll direkt...
Letar nu efter en MTB som funkar på grusvägarna/stigarna hemma. Målet/drömmen är cv. Kollegorna cyklar Canyon,
dom är nöjda och vad jag läst har dom en bra spec.
Jag har tittat på:
GRAND CANYON AL SLX 9.9 TRAIL
https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-slx-9-9-trail.html
Där priset är lite utanför budget men jag tycker om det enkla med singelklinga, dp och vikten.
Vad säger forumet är det rätt cykel för det jag tänkt använda den till?
Kräver singelklinga en erfaren cyklist? Det är jag inte därav frågan.

Asså.. 19,5 kkr för Fox 34, Maria xa elite, guide rs, x01 eagle, rs reverb... Öh... Du får leta ganska så hårt efter något likvärdigt alltså! ?? hade slagit till på dirren!!

FranzJaeger sa:
Jag klarade inte av väntan, Spectral CF 9.0 EX beställd :)
Ja den ser grym ut men något overkill för mig. Jag kan kanske sträcka mig till CF 8.0 EX, mer rimlig är nog AL 6.0 EX. Men båda kommer som sagt med gamla GX och jag tycker nog rabatten var lite snål om nästa årsmodell får Eagle till samma pris…

Körde en sväng ikväll med min nya Canyon Neuron AL 7.0.

Vid snabb flack väg upplever jag att växlarna tar slut.

Har följande spec.
27.5" däck.

KLINGOR 22 | 36

VEVPARTI SHIMANO DEORE, 10S
SH FC-M627
2-DELAD DESIGN

KASSETT SHIMANO DEORE, 10S
FAST, SMOOTH AND CONSTANT SHIFTING
TYP: CS-HG50
RATIOS: 11-13-15-17-19-21-24-28-32-36

Hur gör jag för att byta till högre utväxling (eller vad man säger) för att växlarna inte ska ta slut när man kör snabbt?
Upplever att den lägsta (enklaste/långsammaste) växeln är alldeles för lätt om man måste offra någon växel för att få någon tyngre växel på slutet.

Är nybörjare på det här ?
Skulle behöva tips av er proffs! ?

Senast ändrad:
MichaelOberg sa:
Hur gör jag för att byta till högre utväxling (eller vad man säger) för att växlarna inte ska ta slut när man kör snabbt?
Byt klingorna fram till större varianter med fler tänder, förutsatt då att det finns plats över mellan nuvarande klingor och kedjestag. Annars kan du inte göra så mycket annat än att cykla svårare terräng så att det inte behöver gå så fort…

Mayhem sa:
MichaelOberg sa:
Byt klingorna fram till större varianter med fler tänder, förutsatt då att det finns plats över mellan nuvarande klingor och kedjestag. Annars kan du inte göra så mycket annat än att cykla svårare terräng så att det inte behöver gå så fort…

Har googlat och funnit att dessa bör fungera. Nästan samma namn, shimano 617 istället för 627.
Då får jag 24-38 istället för 22-36.
Hur stor skillnad gör det?
Måste jag beställa kedja också?

Shimano Deore FC-M617 Chainring 4-Arm
(Både 24 och 38 väljer man i rullistan)
https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=162191;backlink=9||1000,2,84|||||||||

Tack för hjälpen.

MichaelOberg sa:
Mayhem sa:
MichaelOberg sa:

Har googlat och funnit att dessa bör fungera. Nästan samma namn, shimano 617 istället för 627.

https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=162191;backlink=9||1000,2,84|||||||||

Tack för hjälpen.

Det finns gott om online-kalkylatorer för att räkna ut din hastighet vid en given kadens (eller tvärtom) beroende på utväxling. Givet att du vill ligga på tex 90 i kadens (kanske 100-110 som snabb överväxel) ser du då vilken fart det ger vid varje utväxling.

MichaelOberg sa:
Kolla den här jmf http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...38&RZ2=11,12,14,16,18,21,24,28,32,36&UF2=2100
Det är en grafisk online-kalkylatorer där du enkelt själv kan jmf olika utväxlingar, prova att dra i de olika "kugghjulen" så ser du

Men hur snabbt vill du kunna cykla? Vad jag menar är att det kanske är bättre att träna på att få upp kadensen (trampfrekvensen)

/Håkan

MichaelOberg sa:

Svaret är att skillnaden mot vad du har idag blir för liten, Neuron AL 7 är galet felväxlad, precis som många andra nya 2x och 1x cyklar för den delen. 22T är patetiskt smått!

Utväxlingsmässigt kan du utan problem köra 26T på lilla och 40T på stora klingan då du har 27.5" hjul.
Jag har 28T/40T på 26" cykel, samt och 24/32/42T på 29" cykel. Alla tillsammans med 11-36T 10-delad kassett.

Om kedjan räcker till? Lägg upp kedjan på största bak och största fram. Flytta sedan kedjan fyra tänder till (motsvarande skillnaden från 36 till 40T) och kolla om bakvxl fortfarande ser bra ut. Det finns risk att kedjan behöver några länkar till, men ofta är de onödigt långa vid leverans så du kanske klarar dig.

Du har bultcirkel 64 mm på lilla klingan och 104 mm på stora klingan, samma på (nästan) alla Shimano 2x10 vevpartier skulle jag tror. Det erbjuds inte 40T fram i Deore utförande, men väl i SLX och XT.

SLX https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=50728
XT https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=30961

Skulle du behöva ny och längre kedja är Ultegra CN6701 jättefin, lätt, stark och prisvärd, här i 114-länkars utförande vilket bör räcka och bli över (räkna dina länkar) https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=11665

OM du mot förmodan behöver 116 länkar finns det en fin XT-kedja här https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=60620

Om du inte äger en kedjebrytare/nitare är denna billig/bra/liten https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=11599 så att du kan korta nya kedjan till lagom längd. Verktyget är även bra att ha med sig i skogen du kan ta bort "vridpinnen" från kedjeverktyget och använda någon annan pinne som sitter på ditt nya multiverktyg https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=132411 som vridpinne.

Senast ändrad:
HåkanC sa:

Tack.
Vill kunna cykla snabbt när det behövs trampas på, svårt att säga exakt när jag behöver det men kände redan nu första rundan att växlarna knappt räckte till.
Om jag så tränar som tänkt så kommer jag trampa ur, för mig blir det en del grusväg olika sträckor.

Tillbaka
Topp