Den officiella Canyon-tråden

Sixten Fors sa:

Tack för hjälpen.
Jag provar beställa två klingor.
26 + 40 tänder av slx som du länkade.

Kompisen köpte en 5.9 AL (ht) och han har samma kassett bak som mig men fram har han 3 kugghjul 22, 30, 40. Sen har han lika dan kedja som mig så det bör fungera med den kedjan jag har, om de inte skiljer i avstånd osv mellan kassett fram och bak etc.
Beställer iaf den ultegrakedjan du länkade + multiverktyg och kedjeverktyg.
Så har jag lite delar att jobba med och byta ut när det blivit slitage ?

Tack tack.

MichaelOberg sa:
HåkanC sa:

Tack.
Vill kunna cykla snabbt när det behövs trampas på, svårt att säga exakt när jag behöver det men kände redan nu första rundan att växlarna knappt räckte till.
Om jag så tränar som tänkt så kommer jag trampa ur, för mig blir det en del grusväg olika sträckor.

Det är ju också lite av anledningen till att man har dubbel eller trippel fram, att inte trampa ut... Om man singelkonverterar så är det ju ganska vanligt att man räknar kallt med att trampa ur oftare, bara för att alternativet är att man inte tar sig upp.

Intressant, ska själv få mig en Neuron 7.0 AL levererad på måndag. Tänker dock inte cykla grus med den utan bara bröta på stig. Får väl gå till affär'n och hämta ut lite större klingor om upplevelsen blir alltför lik Michaels.

JLindh sa:
Intressant, ska själv få mig en Neuron 7.0 AL levererad på måndag. Tänker dock inte cykla grus med den utan bara bröta på stig. Får väl gå till affär'n och hämta ut lite större klingor om upplevelsen blir alltför lik Michaels.

Återkom gärna med upplevelser om utväxling och din vikt + inställning av dämparna om du vill del med dig ???

Jag kör ju inte jämnt på den tyngsta växeln men vill ha fler växlar att tillgå när det går snabbt på gruset, även vid två backar som gick snabbt var det välkommet med någon till växel.
Kan ev bli någon spurt som behöver någon tyngre växel.
Ettans växel är så sjukt lätt, känns som man kan cykla upp för en skidbacke med den växeln.

En tanke.
Vad händer om man kör 22 / 40. Blir det helt knas med kedjelängden och ett glapp mellan tyngsta växeln på 22an och lättaste växeln på 40an? ?

MichaelOberg sa:
JLindh sa:

Återkom gärna med upplevelser om utväxling och din vikt + inställning av dämparna om du vill del med dig ???

Jag kör ju inte jämnt på den tyngsta växeln men vill ha fler växlar att tillgå när det går snabbt på gruset, även vid två backar som gick snabbt var det välkommet med någon till växel.
Kan ev bli någon spurt som behöver någon tyngre växel.
Ettans växel är så sjukt lätt, känns som man kan cykla upp för en skidbacke med den växeln.

En tanke.
Vad händer om man kör 22 / 40. Blir det helt knas med kedjelängden och ett glapp mellan tyngsta växeln på 22an och lättaste växeln på 40an? ?

Oftast klarar bara framväxeln 14 tänders skillnad mellan klingorna, så tror inte den kommer växla så bra.

Hur vet jag hur mycket min rockshox monarch rt kan komprimera?
Är det bara att gå på %en som står på, om 40% är ex 4cm så är 100% 10cm?

Samma gäller rockshox reba rl framdämpare?

Tack.

Hastighet vid olika lägsta resp. högsta utväxling, mtb med 27.5x2,25" däck.

Bilagor

• utvxl3.png
    utvxl3.png
    4.8 KB · Besök: 106
Kan inte låta bli att tänka att om man regelmässigt håller över 40 km/h så är en MTB förmodligen inte rätt val av cykel för den typen av terräng.

NLC sa:
Kan inte låta bli att tänka att om man regelmässigt håller över 40 km/h så är en MTB förmodligen inte rätt val av cykel för den typen av terräng.
Snittfart på XC långlopp är väl mellan 25 och 35 km/h i tävlingsklass, beroende på lopp. Suger att cykla lvgcykel med 23 mm tubdäck, fälgbroms och bockstyre på dylika långlopp. En en XC HT eller FS med <120 mm slag är en lämpligare cykel. Med rätt utväxling då då.

För övrigt, hur många lvgfjantar cyklar inte på en cykel med 52T fram och 11T bak? Det ger 36 km/h vid 60-kadens och 60 km/h vid 100-kadens. Få ifrågasätter deras val av högsta utväxling, trots att de snittar mediokra 25-30 km/h på VR. Med tanke på hur långsamt de cyklar kunde de lika gärna cykla på en FS Enduro. Eller?

Senast ändrad:
NLC sa:

Det handlar fortfarande inte om att regelmässigt hålla över 40 km/h på en MTB.

Ex min första runda så cyklade jag till en kompis. Då hade jag en bit asfalt till han, då trampade jag på en del. Körde på högsta växeln, inte kadens 110 men trampade på.

Sen körde vi en mil på blandad grus/skog osv. Rätt mycket grus.
Det var några backar där jag maxade och trampade ur, där jag kunde trampat lite till känner jag.
Sen körde vi en del grusväg med lite nedförsbacke där vi "spurtade" där trampade jag också nästan ur.

Jag känner att ibland kan jag vilja ha någon högre växel till.
Jämfört med alla lätta växlar som jag inte kommer använda.
Varför inte flytta intervallet lite uppåt så det passar mer där jag kommer köra.
Ska jag köra något klättringsevent kan jag sätta dit orginalkugghjulen...

Att ta fram lvgracern hade inte varit ett alternativ.
Inte heller att köpa en cykel till. Då köper jag hellre två nya kugghjul..

Trampar inte alltid ur, absolut inte, men allt eftersom man blir duktigare och mer tränad kommer det bli mer aktuellt med högre växlar.

NLC sa:
eiskall sa:
+2
eiskall sa:
Dock är min erfarenhet att det oftare handlar om att man behöver trampa snabbare
+3
Som jag skrev redan i https://happyride.se/forum/read.php/1/1345402/3223221#msg-3223221
Än en gång;
Kolla själv på den grafiska online-kalkylatorn, där du själv enkelt kan se vilken hastighet olika utväxlingar, liksom olika kadens ger:
http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...38&RZ2=11,12,14,16,18,21,24,28,32,36&UF2=2196
(Den som blir "skrämd" av det tyska länknamnet kan vara lugn, sidan är på engelska, klicka och kolla själv)
En sak; 36 => 40 tänder ger <5km/h vid 100 kadens, hur viktigt är en så pass lite skillnad för dig?
36/11 och en höjning av kadensen från 80 => 110 ger däremot en hastighetsökning på hela 13km/h

/Håkan

Viktigare med några km/h extra vid min kadens jämfört med att behålla orginal kugghjul på cykeln och ha låga växlar jag inte använder.

Varför är det så viktigt för er att man inte får byta upp sig i kugghjulen?

Jag kanske inte vill trampa 110 kadens. Skulle kanske fixa trampa 130 kadens och då går de ännu snabbare...
Eller så väljer jag större kugghjul och trampar som jag vill.

Tack för att ni delar med er av kunskapen. Jag förstår er poäng.
Men jag vill ändå prova större kugghjul fram.

Om man trivs vid 80-kadens, hur enkelt, realistiskt och effektivt är det att höja kadensen till 110 över en längre sträcka än 50 meter?

En cx som har typ lika stora hjul som en 27,5" xc har ofta 46/36T fram och 11T bak. Men de framförs typ lika snabbt på grusväg, stig, lättare terräng, asfalt. Ändå skall xc cykeln tydligen ha 36/22T fram. Konstigt...

Senast ändrad:
HåkanC sa:
Kadensträning är ett viktigt inslag i alla(?) seriösa träningsprogram,
detta eftersom det inte är ovanligt att särskilt otränade(?) nybörjare(?) ofta håller en onödigt låg kadens
https://cykeltraning.wordpress.com/2012/01/24/cykelskolan-del-11-kadens/

/Håkan
Det är möjligt men nu ville ju grabben ändra utväxlingen.
Jag har också en Neuron och känner igen mig liiiite. Har feta benmuskler men taskig konditorn så ultrakadensen får stå tillbaka lite...

Sixten Fors sa:
NLC sa:
Snittfart på XC långlopp är väl mellan 25 och 35 km/h i tävlingsklass, beroende på lopp. Suger att cykla lvgcykel med 23 mm tubdäck, fälgbroms och bockstyre på dylika långlopp. En en XC HT eller FS med <120 mm slag är en lämpligare cykel. Med rätt utväxling då då.

Som ett exempel hugget ur luften så höll vinnaren på årets upplaga av Snapphaneturen >40 km/h under mindre än 3 min (av 2h 31min totaltid). På lopp med 35 km/h i snittfart låter fortfarande som att det finns lämpligare cykeltyper än MTB enär banan lär vara mestadels grusväg ala tidiga upplagor av Cykelvasan. Men om man anser att enda alternativet till MTB skulle vara 23 mm tubdäck och bockstyre inser jag att fortsatt diskussion på ämnet lär vara meningslös.

Sixten Fors sa:
För övrigt, hur många lvgfjantar cyklar inte på en cykel med 52T fram och 11T bak? Det ger 36 km/h vid 60-kadens och 60 km/h vid 100-kadens. Få ifrågasätter deras val av högsta utväxling, trots att de snittar mediokra 25-30 km/h på VR. Med tanke på hur långsamt de cyklar kunde de lika gärna cykla på en FS Enduro. Eller?

Skillnaden är kanske att de "fjantarna" köpt en cykel med den utväxlingen original istället för att medvetet bytt till en onödigt tung. Men visst, en kompakt fram och juniskassett bak hade nog varit bättre val för många motionärer.

NLC sa:
På lopp med 35 km/h i snittfart låter fortfarande som att det finns lämpligare cykeltyper än MTB enär banan lär vara mestadels grusväg ala tidiga upplagor av Cykelvasan. Men om man anser att enda alternativet till MTB skulle vara 23 mm tubdäck och bockstyre inser jag att fortsatt diskussion på ämnet lär vara meningslös.
+1

NLC sa:
en kompakt fram och juniskassett bak hade nog varit bättre val för många motionärer.
+1
Eller varför inte rent av det klassiska cyclotouriste-vevpartiet med 46/30?
Med 12-28 bak ger det jämna steg och hastigheter från <10km/h till >49km/h vid normala kadenser.

/Håkan

NLC sa:
Sixten Fors sa:
NLC sa:

Som ett exempel hugget ur luften så höll vinnaren på årets upplaga av Snapphaneturen >40 km/h under mindre än 3 min (av 2h 31min totaltid). På lopp med 35 km/h i snittfart låter fortfarande som att det finns lämpligare cykeltyper än MTB enär banan lär vara mestadels grusväg ala tidiga upplagor av Cykelvasan. Men om man anser att enda alternativet till MTB skulle vara 23 mm tubdäck och bockstyre inser jag att fortsatt diskussion på ämnet lär vara meningslös.
CV 90 km 2017 snitt 33,7 km/h.
BST 100 km 2017 snitt 26,7 km/h.

Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:
Någon som kan svara på när Canyon släpper samtliga cyklar för 2018??
Det finns ju ett par ute redan men när beräknas resten komma... #otålig ;-)

Osäkert, alla 2017 modeller var inte släppta förens i oktober 2016. Där har du en tidsram ungefär

Tack, bara att ge sig till tåls då :-p

Tyvärr.. Vilken längtar du till? Själv väntar jag efter den nya spectralen ?

Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:

Osäkert, alla 2017 modeller var inte släppta förens i oktober 2016. Där har du en tidsram ungefär

Tyvärr.. Vilken längtar du till? Själv väntar jag efter den nya spectralen

Jag velar fortfarande mellan Spectral och Neuron... Det lutar åt Neuron dock och någon av modellerna som ligger under 20´. Varför väljer du Spectral? :-)

Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:

Jag velar fortfarande mellan Spectral och Neuron... Det lutar åt Neuron dock och någon av modellerna som ligger under 20´. Varför väljer du Spectral? :-)

Ja, det var du det! För mig är valet enkelt. Kör idag en strive som jag hela tiden tyckt vara lite för mycket för mig. Hade med den till järvsö i somras och insåg vilken fin cykel det är som förtjänar bättre än mina platta spår. Sneglade lite på Neuron innan. Men jag mötte på en snubbe uppe i järvsö som kört sin spectral under några år och han var hel nöjd. Då hade han kört allt från cv till Endurolopp nere i alperna. Sen så är spectralen snyggare än Neuronen :)

Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:

Ja, det var du det! För mig är valet enkelt. Kör idag en strive som jag hela tiden tyckt vara lite för mycket för mig. Hade med den till järvsö i somras och insåg vilken fin cykel det är som förtjänar bättre än mina platta spår. Sneglade lite på Neuron innan. Men jag mötte på en snubbe uppe i järvsö som kört sin spectral under några år och han var hel nöjd. Då hade han kört allt från cv till Endurolopp nere i alperna. Sen så är spectralen snyggare än Neuronen :)

Hmm.... han ansåg att den funkade även på CV alltså?? Det är just såna lopp och turer jag är lite orolig över, tänker att Spectralen ska vara lite too much då?! Kanske tänker fel? Jag körde Mörksuggan i år och jag föredrar cykling i elljusspår och på stigar. Är inte så "hoppig och skuttig" av mig dock så det är därför jag har lite beslutsångest... Håller dock med om att Spectralen är snyggare ;)

Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:

Hmm.... han ansåg att den funkade även på CV alltså?? Det är just såna lopp och turer jag är lite orolig över, tänker att Spectralen ska vara lite too much då?! Kanske tänker fel? Jag körde Mörksuggan i år och jag föredrar cykling i elljusspår och på stigar. Är inte så "hoppig och skuttig" av mig dock så det är därför jag har lite beslutsångest... Håller dock med om att Spectralen är snyggare ;)

Det var precis hans mening. Det som gör att Spectralen kommer att funka kanon på cv är att den är såpass lätt (runt 12,5kg) slänga bara på ett par xc däck så blir det bra. Det som jag kan tycka väger över lite i dess fördel är att man får en pike gaffel för runt 25kkr och uppåt. Sen vet du ju också att med spectralen så får du en cykel som klarar både xc lopp men även Enduro och lättare form av downhill!

Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:

Det var precis hans mening. Det som gör att Spectralen kommer att funka kanon på cv är att den är såpass lätt (runt 12,5kg) slänga bara på ett par xc däck så blir det bra. Det som jag kan tycka väger över lite i dess fördel är att man får en pike gaffel för runt 25kkr och uppåt. Sen vet du ju också att med spectralen så får du en cykel som klarar både xc lopp men även Enduro och lättare form av downhill!

Sant! Tack för bra åsikter och hjälp!
Bara dom sätter ner Spectralen lite nu så kanske jag slår till på 2017-års wmn-modell då ;)

Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:
Enduro Fredrik sa:
Helenapena sa:

Sant! Tack för bra åsikter och hjälp!
Bara dom sätter ner Spectralen lite nu så kanske jag slår till på 2017-års wmn-modell då ;)

Nemas problemas! :) Ah, det är ganska så konstigt att inte al 8.0 ex wmn är nedsatt när uni-modellen är det?

Jag igen... ;)
Blir inte klok på huruvida jag ska slå till på en Spectral eller en Neuron...
Vill vänta på 2018 modellerna innan jag bestämmer mig helt då Neuron är slut i min storlek men försöker klura medan jag väntar...
Jag jämför just nu Spectral wmn al 6.0 med Neuron wmn al 7.0.
Sitter man väldigt annorlunda på dom? Tänker om det blir lite mer "3 hjuling" på Spectralen eller är dom likvärdiga? Kollar jag skillnaden på måtten så skiljer det ju minimalt...
Tanken är som jag skrivit tidigare stigcykling. Har ingen längtan efter hopp å skutt utan mer kunna ta mig igenom stök lättare och få mer flyt på brötiga stigar. Vill att den ska funka på tex Mörksuggan osv men vill även kunna ta mig an tuffare stigar i skogen. Behåller min HT så jag har en bra cykel för andra typer av turer också.
Är också osäker på storlek... Har XS på min Grand Canyon och när jag anger måtten är det solklart val även på en FS en sen skrev någon att man kan gå upp en storlek...
Som ni märker har jag lite beslutsångest så bomba mig med era åsikter är ni snälla :-)

Helenapena sa:
Jag igen... ;)
Vill vänta på 2018 modellerna innan jag bestämmer mig helt då Neuron är slut i min storlek men försöker klura medan jag väntar...
Sitter man väldigt annorlunda på dom? Tänker om det blir lite mer "3 hjuling" på Spectralen eller är dom likvärdiga? Kollar jag skillnaden på måtten så skiljer det ju minimalt...
Tanken är som jag skrivit tidigare stigcykling. Har ingen längtan efter hopp å skutt utan mer kunna ta mig igenom stök lättare och få mer flyt på brötiga stigar. Vill att den ska funka på tex Mörksuggan osv men vill även kunna ta mig an tuffare stigar i skogen. Behåller min HT så jag har en bra cykel för andra typer av turer också.
Är också osäker på storlek... Har XS på min Grand Canyon och när jag anger måtten är det solklart val även på en FS en sen skrev någon att man kan gå upp en storlek...
Som ni märker har jag lite beslutsångest så bomba mig med era åsikter är ni snälla :-)

Hej! Har en Nerve 29a och en Spectral. Ja det är olika sittställningar på dom. Men efter som du har en Grand Canyon så skulle jag köpa Spectralen för dom är lite längre ifrån varandra än Grand Canyon och Neuron som är mer lika varandra.

Helenapena sa:
Jag igen... ;)

Jag har ju försökt övertala dig till en spectral. Men så började jag fundera lite... Anledningen till att jag vill byta ner mig från en strive till en spectral är för att striven är "för mycket". Så... Då kanske du skulle råka ut för samma grej som jag om du väl kör på en spectral, att den blir "för mycket".

Det finns ingen här på happy som kanske kan låna ut en spectral eller Neuron till dig sp att du kan få prova?

Tillbaka
Topp