Den officiella Canyon-tråden

Neuron AL 7 eller AL 6?
Jag är på väg att köpa min första FS då jag i stort sett bara cyklar stig. Grusväg och asfalt endast som transportsträcka. Har idag en Focus Whistler HT från 2016 kostade då 8 k. Räcker det med en AL 6 eller får jag så mycket för de extra 4 k så att är dum om jag inte lägger på det? Eller borde jag köpa något annat i samma prisklass?

Jag hade lagt till 4000 för mkt bättre gaffel och drivlina. lätt värt. Focus JAM 6.8 Nine har mkt likt med nya Neuron 7. Revelation RC gaffel istället men neon är i princip identisk och även drivlina till stora delar. ligger prismässigt lika och finns ex. hos evalds, 5% rabatt går också att få där.

En gammal Canyon Nerve am står sig rätt bra i konkurrensen :)

En kort reflektion: Som ny i olika sporter får man ofta rådet att köpa något "ordentligt" direkt och gråta en gång istället för igen och igen. Och visst, det finns en poäng där. Samtidigt kan jag tycka att man kan få väldigt mycket begagnad cykel för ett par ynka tusenlappar. Nu har jag kört min Canyon Nerve Am med 140/150 slag bak fram och jämfört med helt nya Scott Genius. Visst är de också trevliga men de känns varken lättare eller snabbare än min gamla Nerve, fördelen är möjligen att ramarna inte spricker lika lätt ;)
Kände noll och ingen skillnad mellan mina 26 hjul och nya 27,5. Och vid en jämförelse i höjd skiljer det väldigt lite, möjligen hade jag "högre" däck. Största upplevda skillnaden var att jag tycker att det var trevligt med bredare styre, så ett sådant kommer nog att inhandlas. Hur som helst: jag (och Scottföraren) blev överraskade av att hojarna kändes så lika trots skillnaden i ålder och pris. Min nysvetsade Canyon får hänga med ett tag till!

Enduro Fredrik sa:
Manurhin2 sa:
Sådär ja , ny pendlare / vintercykel beställd .

Grattis! Ser gärna en resscension på denna om någon månad ?

Har fått ytterligare "påtryckningar" angående detta och får väl lätta mitt hjärta ...

Har en Endurace slx som racer så kanske är fel person att recensera men :

Tycker att Inflite alu är precis vad jag hoppats , en relativt lätt , lagom rapp cross .
Helnöjd såhär långt då den använts till dels pendling , dels distanspass med original crosshjul .
Det enda jag ibland tänker på som begränsande är utväxlingen men det beror mest på hur starka gubbarna är som är med på distanspassen och på att det då går utför . Har när jag satt i quarqet valt samma klinga och räknar med att kunna köra all ensamträning vid blött på denna som jag annars gjort på racern bara jag väljer rätt vägar .
Gillar dubbletap mer och mer , upplever vajerultegran på racern , som jag alltid känt mig nöjd med , som svampig när jag använder den . Risken , eller möjligheten , är stor att det åker på en Etapgrupp i vår pga detta .
Åker snart på dubbdäck och longblades med hjälp av gummerade rörklammer , kommer bli kanon .

När det ska crossas på riktigt använder jag dock racern med komfortsadelstolpe och dess originalhjul ( dt swiss rr21 ) med x-one tl . Blir såklart stor skillnad och inte helt juste jämförelse då den väger mer än ett kilo mindre och kostar nästan 30000 mer .

M

Manurhin2 sa:
Enduro Fredrik sa:
Manurhin2 sa:
Sådär ja , ny pendlare / vintercykel beställd .

Grattis! Ser gärna en resscension på denna om någon månad ?

Har fått ytterligare "påtryckningar" angående detta och får väl lätta mitt hjärta ...

Har en Endurace slx som racer så kanske är fel person att recensera men :

Tycker att Inflite alu är precis vad jag hoppats , en relativt lätt , lagom rapp cross .
Helnöjd såhär långt då den använts till dels pendling , dels distanspass med original crosshjul .
Det enda jag ibland tänker på som begränsande är utväxlingen men det beror mest på hur starka gubbarna är som är med på distanspassen och på att det då går utför . Har när jag satt i quarqet valt samma klinga och räknar med att kunna köra all ensamträning vid blött på denna som jag annars gjort på racern bara jag väljer rätt vägar .
Gillar dubbletap mer och mer , upplever vajerultegran på racern , som jag alltid känt mig nöjd med , som svampig när jag använder den . Risken , eller möjligheten , är stor att det åker på en Etapgrupp i vår pga detta .
Åker snart på dubbdäck och longblades med hjälp av gummerade rörklammer , kommer bli kanon .

När det ska crossas på riktigt använder jag dock racern med komfortsadelstolpe och dess originalhjul ( dt swiss rr21 ) med x-one tl . Blir såklart stor skillnad och inte helt juste jämförelse då den väger mer än ett kilo mindre och kostar nästan 30000 mer .

M
Lägg gärna upp en bild på din Inflite när du vinterkittat den...

En Endurace som CX/lvg med semicompact 52/36 och med Zipp 303 tub (för cx rejs och snabba lvg pass) och lite finare kanttrådskol (för distans och allmänt mys) och kompletterat med en Grail Alu (gravel/pendling) med ett par billiga kanttråd för pendling och några halvok tubeless så har man den perfekta kombon för 2019+.

https://bikerumor.com/2018/10/15/sn...l-al-bike-at-toros-de-gravel-ride-on-mallorca

Senast ändrad:
Vad är x-one tl för däck? Har precis beställt en Endurace SLX , lär komma med väghjul 28mm, men kunna hantera 33mm. Har ni tom dubb till Endurace? Vilka isf? Bra lösning på lång skärm/Vilken?

fredrikgri sa:
Vad är x-one tl för däck? Har precis beställt en Endurace SLX , lär komma med väghjul 28mm, men kunna hantera 33mm. Har ni tom dubb till Endurace? Vilka isf? Bra lösning på lång skärm/Vilken?

Schwalbe x-one tubeless , 33mm:s crossdäck .
Kör bara småskärmar på min ibland , sks raceblade xl eller liknande heter dom nog . Med snabbfästen .

M

Manurhin2 sa:
fredrikgri sa:

Schwalbe x-one tubeless , 33mm:s crossdäck .
Kör bara småskärmar på min ibland , sks raceblade xl eller liknande heter dom nog . Med snabbfästen .

M

Sånahäringa

https://www.bike24.com/p2161044.html?q=sks raceblades

Hej!

Funderar på att köpa en ny HT till kommande säsong och valet står mellan Scott Scale 9xx och Canyon Exceed.

Budgeten ligger på 20-25 k, så i Canyons fall lutar det åt en Exceed SF SL 7.0 (ca 22 k).

Exeed verkar vara ovanliga hojar och tänkte kolla om ngn här har erfarenheter av modellen?

Scott Scale finns det ju högvis av...

Exceed har i dagsläget leverans i februari -19, så vill man har en cykel till våren, får jag inte vela för länge.

Tack på förhand!

/Johan

elmfeldt sa:
En Endurace som CX/lvg med semicompact 52/36 och med Zipp 303 tub (för cx rejs och snabba lvg pass) och lite finare kanttrådskol (för distans och allmänt mys) och kompletterat med en Grail Alu (gravel/pendling) med ett par billiga kanttråd för pendling och några halvok tubeless så har man den perfekta kombon för 2019+.

https://bikerumor.com/2018/10/15/sn...l-al-bike-at-toros-de-gravel-ride-on-mallorca
Och där kom äntligen Grail Alu:
https://www.canyon.com/sv/road/grail/#filter1=AL

Väntade mig en Sram Apex 1 och en Shimano 105version, istället blev det Rival 1, Shimano 105 och en Tiagra.

Edit:

Då var frågan alu Inflite eller alu Grail. Decisions decisions...

Senast ändrad:
Hade stora förhoppningar på Grail Alu. Men blev besviken när man inte får "fullstora" hjul på XS..... Håller tummarna för att den dyker upp som lös ram framöver.

Murdock sa:
elmfeldt sa:

Och där kom äntligen Grail Alu:
https://www.canyon.com/sv/road/grail/#filter1=AL

Väntade mig en Sram Apex 1 och en Shimano 105version, istället blev det Rival 1, Shimano 105 och en Tiagra.

Edit:

Då var frågan alu Inflite eller alu Grail. Decisions decisions...
Svetsfogarna på aluminiumgrailen ser inte förtroendeingivande ut.

rln sa:

Vad är felet med dem? Du tänker att Canyon velat sparat pengar genom att stressa på svetsarna?

Nu låter jag köpt men att de skulle släppa ngt som inte är så bra som det bara kan bli tror jag är nys (gäller alla finare cykelmärken)

elmfeldt sa:
rln sa:

Vad är felet med dem? Du tänker att Canyon velat sparat pengar genom att stressa på svetsarna?

Nu låter jag köpt men att de skulle släppa ngt som inte är så bra som det bara kan bli tror jag är nys (gäller alla finare cykelmärken)
Jag tror fogarna håller, mer en lite obehaglig känsla jag får av utseendet.

@marcus_ec

Ja, sponsringsprogrammet för licencierade cyklister har avslutats nu i månadsskiftet oktober/november.

Kunder som beställt cykel och uttnyttjat sponsringsrabatten innan 28 oktober berörs ej utan kommer att få rabatten avdragen på sin order.

Canyon_Sverige sa:
@marcus_ec

Ja, sponsringsprogrammet för licencierade cyklister har avslutats nu i månadsskiftet oktober/november.

Kunder som beställt cykel och uttnyttjat sponsringsrabatten innan 28 oktober berörs ej utan kommer att få rabatten avdragen på sin order.

Är detta något ni skall helt sluta med eller det är bara uppehåll?

@canyon Sverige

Kommer de modeller/färger av LUXen som nu är slut snart kunna beställas igen? Eller blir det då leveranser till sommaren och senare?

Senast ändrad:
@Dave1979 Det är tyvärr lång levaranstid på Lux. Så även om vi skulle lyckas få fram midseason-modeller så är det nog sommaren som gäller.

@tank77 Vi hoppas kunna införa Klarna kring årsskiftet.

Enduro Fredrik sa:
SocialGimp sa:
Enduro Fredrik sa:
https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/

Piggybag, fox 36or, 160 mm slag fram, lättare och mindre däck.... Fan, skulle väntat ett år! ?

Säkert en riktigt fin cykel men det är fortfarande bara 27,5" eller?

Japp, länge leve 650b!!!?

Är nyfiken på vad som kommer att hända med strive? Där kommer säkert en 29a ?

Det verkar nästan nästan som att det blir en 29a enligt fabien barels ( Ett svar på instagram). Mycket intressant. Oväntat med 160-150 på spectralen

gizmo sa:
Enduro Fredrik sa:
SocialGimp sa:
Enduro Fredrik sa:
https://www.canyon.com/sv/mtb/spectral/

Piggybag, fox 36or, 160 mm slag fram, lättare och mindre däck.... Fan, skulle väntat ett år! ?

Säkert en riktigt fin cykel men det är fortfarande bara 27,5" eller?

Japp, länge leve 650b!!!?

Är nyfiken på vad som kommer att hända med strive? Där kommer säkert en 29a ?

Det verkar nästan nästan som att det blir en 29a enligt fabien barels ( Ett svar på instagram). Mycket intressant. Oväntat med 160-150 på spectralen

Jaha, okej så spännande!!
Ja, verkligen. Det var ju vad kritikerna ville ha efter släppet förra vintern. Kul att canyon lyssnade!

Min Aeroad 8.0 kom med en Ultegra medium cage bakväxel. Är det verkligen standard, eller har mekanikern som satt ihop cykeln snurrat till det? Låter lite märkligt, ffa när en short cage klarar upp till 30 kuggar, eller tänker jag fel?

jekyll sa:
magedb sa:
ceel sa:
jekyll sa:
ceel sa:
jekyll sa:
Jag har en Canyon Spectral 7.0EX från 2016.
Jag har nyligen bytt bakdämpare eftersom jag lyckats repa Monarchen rejält.
Jag misstänker att jag varit lite vårdslös med hur hårt jag spänt fast dämparen uppe och nere i länkaget och därmed skapat för stor tröghet när dämparen ska röra sig som sin tur repat kolven. Det misstaget vill jag inte göra igen.

Problemet är att jag kan skönja att det står ett åtrdagningsmoment på skruvarna men det är pga rost (!) omöjligt att läsa.
Kan någon kolla vad det står på era skruvar?

12 Nm

Tack Ceel!

Happy levererar igen!

Kul att kunna hjälpa till. Lycka till med nya dämpare!

Vilken dämpare bytte du till?

Det blev ett wildcard -Manitou McLeod!
Den har fått ganska bra kritik i de få tester jag hittat. Dessutom till riktigt bra pris - lite drygt 2000:-
Reperation av Monarch RT3:an skulle landa på ca 13-1400:- så då var valet ganska enkelt.
Rullade en snabbt runda innan idag och den kändes ok, men mer test behövs förstås innan jag kan göra en riktig utvärdering.

Hur känns dämparen (Mcleod)? Jag är sugen på att uppgradera och har Mattoc Pro2 som gaffel. Vore nice med en Manitou dämpare också.

Hej Har fastnat för canyon exceed när jag skriver in mina mått blir jag rekommenderad Medium ram.
Är deras storleksguide pålitlig eller blir rekommendationen en för liten cykel?
Längd 179 cm
Armlängd 61
Benlängd 82
Är medium rätt eller skall jag upp till large?

steffe sa:
Hej Har fastnat för canyon exceed när jag skriver in mina mått blir jag rekommenderad Medium ram.
Längd 179 cm
Armlängd 61
Benlängd 82
Mät din sadelhöjd på nuvarande cykel och jämför med tabell.

steffe sa:
Längd 179 cm
Armlängd 61
Benlängd 82

Medium funkar med standard 80mm stam. Men jag skulle hellre köra large med 60mm stam, men standover blir lite högt. Berör kanske också på hur man använder den, jag kör framförallt stig.

Tillbaka
Topp