Den officiella Canyon-tråden

Jag står med fingret på köpknappen på en Spectral 125 CF7 nu.
Det som gör att det inte är självklart är att jag är osäker hur den mindre slaglängden än jag tänkt på min nya cykel kommer kännas om man som jag gillar hopp och lek. När jag sist var i Åre med min Trek Fuel ex8 27,5+ så sa jag att jag verkligen hade velat ha mer slag ( än 130/140) på den. Så att köpa en ny cykel med samma slaglängd som den jag har känns ju egentligen dumt, men samtidigt sker 90% av min åkning på stigar i mellansverige, och några turer till typ Trysil eller Åre per år, men där föredrar jag helt klart bra maskinbyggda leder med hopp och lek, snarare än köttiga tekniska dh stigar. Och Spectralen är ju rätt mkt slackare och längre reach än Fuelen, så de verkar ju helt klart som att den är mer kapabel, sin slaglängd till trots?

Så kommer jag bli nöjd med Spectral 125, yes/no?
Jag gick från Fuel EX8 29" 2020 till Spectral 125 CF8 och har hunnit ta 2 rundor med den. Slaglängden och reach är rätt lika men Spectralen är mer aggressiv i geon. Kul att cykla på och jag är nöjd såhär långt.

Snart ingår jag i den här tråden!

2.png

Har ni några erfarenheter av flyttade leveransdatum?

Beställde en Spectral där det stod leverans mellan ~14/3 - 25/3.
På samma cykel nu står det 11/4 - 22/4.

Tror ni det nya datumen gäller nya beställningar eller alla lagda också?

Tror ni det nya datumen gäller nya beställningar eller alla lagda också?

Min erfarenhet efter att ha köpt 6 cyklar av Canyon är att leveransdatumet du fått stämmer!

Tror ni det nya datumen gäller nya

beställningar eller alla lagda också?

Det datumet du fått när du la beställningen ska stämma.
Jag fick ett Mail om att dom flyttade fram min leverans, men fick sen ett Mail till om att den kommer det datumet som var sagt först.
Misstänker att ramarna finns och datumen bestäms från när dom får in alla delar från sina leverantörer.

Det datumet du fått när du la beställningen ska stämma.
Jag fick ett Mail om att dom flyttade fram min leverans, men fick sen ett Mail till om att den kommer det datumet som var sagt först.
Misstänker att ramarna finns och datumen bestäms från när dom får in alla delar från sina leverantörer.
Ah, tack!

Jag gick från Fuel EX8 29" 2020 till Spectral 125 CF8 och har hunnit ta 2 rundor med den. Slaglängden och reach är rätt lika men Spectralen är mer aggressiv i geon. Kul att cykla på och jag är nöjd såhär långt.
Jag velar mellan CF7 och CF8. Hur resonerade du kring prisskillnaden kontra specifikationer?

Jag velar mellan CF7 och CF8. Hur resonerade du kring prisskillnaden kontra specifikationer?
Jag kikade också dessa två, men tycker att 11 000 kr mer för att få en lite finare gaffel är lite väl. Dålig koll på övrigt, men Sram GX vs, Shimano XT, och lite lite dyrare hjul motiverar inte 11k enligt mig. Jag beställde CF7. Mycket dyrare vevparti som sitter på CF7 också.

Jag ville ha XT-drivlina och FOX-dämpare då jag kört på det sedan tidigare och trivs med det. Sedan var det bättre bromsar och bättre FOX-dämpare än på EX8. Men framförallt så var det leveranstid på 3-10 dgr. Det var det inte på CF7.

Tjena, tänkte köpa en el- trekkingcykel hos canyon webbsida, men har några frågor.

Hur är det att köpa en dyr cykel via nätet, via dem? Om nåt händer har dem bra kundservice? Ska man behålla den kartong som man får cykeln i, för att om nåt händer skicka tillbaka i den? Hur snabbt löser dem om nåt går snett med cykeln? Har dem nåt samarbetspartner värkstäder i Sthlm dit man kan gå om det gäller garanti ärende?
Kollar på den här cykeln, https://www.canyon.com/sv-se/elcykl...e-on-6/2799.html?dwvar_2799_pv_rahmenfarbe=GN

Ser bra ut med Bosch performance cx motor, och vanlig 500w batteri, men annars , dem där resterande delar den består av, är dem ens bra? Har inte sådan Sten koll. Men som sagt er erfarenhet via dem, det är ju ändå tycker man lite risk om man inte köper via butik. Tänkte cykelpendla med den till jobbet, jag väger ju inte lite , ca 110kg, motor orkar mig det vet jag, men cykeln i sin helhet då? Xd. samt efter att jag läste recensionerna på webbsidan, så förstod jag det första man ska göra är att byta ut däcken, för att dem är av låg kvalite, många klagar på det. Om jag får iaf en del svar på mina frågor är jag väl nöjd, tack)

Aaaaaaah, beställde precis en Spectral 125 AL6! Har redan beslutångest. Har letat cykel nu i ca 2 år och nu hände det. Har en Grand Canyon AL SL 7 sedan tidigare så detta blir min första FS. Tror det blir lagom då jag kör mycket skogsstigar med några besök på Vallåsen om året. Det blir nog en tillräckligt stor skillnad från en HT. Vill liksom inte ha något svampigt när jag trampar på. Hellre underbiked än overbiked.

Fick besked att min Grail är på väg! Leverans på fredag så jag kan nog säga att Canyons leveranstider stämmer väldigt bra. Tom leverans några dagar innan första dagen i leveransbeskedet.

Någon som har erfarnehet av DT Swiss AM LN 370 nav/hubs? Ljudet på min knackar dovt och förändras något i en frekvens fram och tillbaka, snarare än tickar rent och klart och med jämn frekvens som jag är van vid på min andra cykel. Är detta normalt?

Sorry, jag menar nog freehub, jag vet inte vad det heter på svenska :)
Ahh, frihjulskropp kanske. Nav och body är vanligtvis vad man kallar det.
370 Har 3-pawl, 3 dubbla tungor som greppar i kuggring utanför.
Dra av body rakt ut och kolla efter konstigheter, smörj med avsett fett om det saknas.
Du behöver inte ta av kassetten, det är lättare att demontera med den kvar.

Har kört lite nu och det funkar bra. Bara ljudet som är oväntat dovt (kanske pga att jag har dork-disken kvar?) och att det känns som att man kan rotera trampan en kvart innan den tar (överdriver). Trodde inte man skulle märka så stor skillnad på poe, men jo :)

Har kört lite nu och det funkar bra. Bara ljudet som är oväntat dovt (kanske pga att jag har dork-disken kvar?) och att det känns som att man kan rotera trampan en kvart innan den tar (överdriver). Trodde inte man skulle märka så stor skillnad på poe, men jo :)
Jag fick byta ratchet för det var olidligt i skogen.

Tillbaka
Topp