Den officiella Canyon-tråden

Ni som har Spectral 125, är ni nöjda så här långt?
Har bara kört EN lite längre runda och det är min första heldämpade cykel så mycket baseras nog mer på det, men lite spontana intryck so far:
- Ah, mycket skönare att hoppa och droppa nu!
- Märkbart tyngre att svänga med så slack gaffelvinkel. Den vill liksom gå rakt.
-Himla tur jag tog xl och inte L som hade varit för liten (190cm).
-Växlar inte 100%. Måste nog ta en inställnings-session med den.
-Märkbart låg engagement i trampet.
-Jag var rädd att jag skulle tycka den var tung. Men det känns ok.
-Jag får bättre grepp uppför nu än med hardtailen.
- Den inger förtroende nerför, jag vågar ta brantare nerfarter nu.
-Jag tror jag behöver höja styret.
-125mm/140mm är nog rätt lagom för mina stigar. Jag vill nog inte ha mer cykel just nu, men kanske Vallåsen kommer ändra min åsikt dock.

Senast ändrad:
Har haft min Spectral 125 hemma ett par veckor nu, tyvärr inte kunnat cykla pga. av väder och axel-skada.
Har rullat lite på parkeringen och de första som slog mig var hur jäkla smala däcken var. Har senaste åren cyklat på fuel med 2.8", och 2.4" som sitter på Spectralen nu känns ju jäkligt smalt.

Funderar på att byta till något 2.6" fram, tips på något däck som är bra avvägning mellan hyfsat lätt men ändå rejält för lite mer bike-park cykling? Är många 2.6" däck högre än 2.4"? Tänkte om de blir ännu flackare gaffelvinkel och man bör komplettera med något mer volymiöst bak också? Finns mkt plats vad jag kan se.

Tack!

Egentligen behövs ej mer ord än just det. Vill iaf förklara varför jag skriver detta mail.
I en värld med internet och forum delas allt som oftast dåliga erfarenheter med div företag som ej behagat kundens behov. Jag tycker det är viktigare med positiv feedback och beröm!
Jag köpte en canyon spectral cf 9 av er. Jag hade innan köpet vart trogen en konkurrent flertalet cyklar men kände att jag ville pröva något nytt och blev ej besviken! Älskar cykelns egenskaper och känsla!
Kort tid efter köpet upptäckte jag tyvärr ett glapp i vevpartiets anslutning till ramen. Jag såg framför mig att nu när säsongen äntligen skulle börja på riktigt i Sverige skulle jag hamna i väntan och ovisshet innan svar från er.
Jag ringde er! Fick svar efter 2 minuter.
Jag mailade er! Fick svar efter ett par timmar med nya instruktioner om bild eller film på problemet.
Jag mailade igen och efter ytterligare 2 timmar hade min klump i magen släppt! Ni sade att dessvärre innebär problemet att jag skulle behöva byta ram men att ni skulle stå för det iom garanti. Er tydlighet i mail samt bemötande från kundtjänst är utan tvekan det bästa jag upplevt!

Min nästa cykel kommer garanterat bli en canyon igen och de jag cyklar och delar erfarenheter med blev även de mycket imponerande av er snabba service!

Tack igen!

Mvh Patrik

Sov dom på kvalitetskontrollen? ? jösses säger jag då. Aldrig hört att en ny cykel är trasig vid leverans… däremot skönt det löser sig snabbt. Hur lång tid tar rambyte under covid?

Tack!

Egentligen behövs ej mer ord än just det. Vill iaf förklara varför jag skriver detta mail.
I en värld med internet och forum delas allt som oftast dåliga erfarenheter med div företag som ej behagat kundens behov. Jag tycker det är viktigare med positiv feedback och beröm!
Jag köpte en canyon spectral cf 9 av er. Jag hade innan köpet vart trogen en konkurrent flertalet cyklar men kände att jag ville pröva något nytt och blev ej besviken! Älskar cykelns egenskaper och känsla!
Kort tid efter köpet upptäckte jag tyvärr ett glapp i vevpartiets anslutning till ramen. Jag såg framför mig att nu när säsongen äntligen skulle börja på riktigt i Sverige skulle jag hamna i väntan och ovisshet innan svar från er.
Jag ringde er! Fick svar efter 2 minuter.
Jag mailade er! Fick svar efter ett par timmar med nya instruktioner om bild eller film på problemet.
Jag mailade igen och efter ytterligare 2 timmar hade min klump i magen släppt! Ni sade att dessvärre innebär problemet att jag skulle behöva byta ram men att ni skulle stå för det iom garanti. Er tydlighet i mail samt bemötande från kundtjänst är utan tvekan det bästa jag upplevt!

Min nästa cykel kommer garanterat bli en canyon igen och de jag cyklar och delar erfarenheter med blev även de mycket imponerande av er snabba service!

Tack igen!

Mvh Patrik
Har två Canyon-cyklar och har bara gott att säga om Canyons kund-hantering enligt min erfarenhet.

Är det någon som hört när Aeroaden kommer gå att köpa igen? Finns den ens? Förutom i Flandern...
Förra året fyllde jag i att jag ville få meddelande när cykeln fanns i lager. Alla som gjorde det fick ett mejl 19 februari med en länk med cyklar i lager. Beställde min 17 mars och levererad 23 mars.
IMG_20220324_164054.jpg

Hallå! Är det någon av er som sitter på nya spectralen som har koll på vilken storlek på bussningar till dämparen som gäller? Eller har möjlighet att mäta? :)

Hallå! Är det någon av er som sitter på nya spectralen som har koll på vilken storlek på bussningar till dämparen som gäller? Eller har möjlighet att mäta? :)
Menar du bussningar eller hardware? Bussningarna är väl standard Igus vita? De är 15mm utvändigt och 12,7mm invändigt. Flänsen är 17,5mm i diameter och är 2mm tjock. Total bredd på båda när de sitter i dämparen är 16,5mm. Hardware kan jag tyvärr inte hjälpa till med då jag inte äger någon Spectral 125.

Menar du bussningar eller hardware? Bussningarna är väl standard Igus vita? De är 15mm utvändigt och 12,7mm invändigt. Flänsen är 17,5mm i diameter och är 2mm tjock. Total bredd på båda när de sitter i dämparen är 16,5mm. Hardware kan jag tyvärr inte hjälpa till med då jag inte äger någon Spectral 125.

Tack! Men Menar egentligen hardware, om jag har förstått rätt så är det lika på både Spectral/spectral 125 och Torque.

Någon som har erfarenhet av den färgen Canyon kallar för "Stealth"? Min Endurace som jag fick hem nyligen har vad jag upplever som missfärgning på delar av ramen.

Canyons support säger att ska se ut så och att det är en "unik finish". Jag tycker det ser ut som de snålat med färgen och inte fått ordentlig täckning. Eftersom det enbart är underöret på vänster sida så lite ut som man varit omkull med cykeln eller lagat en skada. Inte alls vad jag förväntade mig.

Hur har era cyklar sett ut?

1649694405643.png
1649694701372.png

Jag får nog säga att min Endurace Stealth inte heller var 100% i lacken, men några turer på grus så kommer inte jag att se det längre.

Jag tycker att min ser mörkare och mattare ut i verkligheten än vad dina bilder ser ut. Jag har en CF 7 etap.

Lite sugen att klicka hem denna: https://www.canyon.com/sv-se/outlet-bikes/road-bikes/endurace-cf-7-disc-allroad/50030006.html

Ok komponenter för priset? 500kr reducerat pris för skönhetsfel måste ju vara något extremt litet? Eller tror ni de cashar in för att det är brist på cyklar överlag och folk är desperata?

Riktigt snygg färg!

Ja 500kr är riktigt lite. Å andra sidan ser jag på bilderna ingen skönhetsfel alls. Har nu hittat någon fel?

Riktigt snygg färg!

Ja 500kr är riktigt lite. Å andra sidan ser jag på bilderna ingen skönhetsfel alls. Har nu hittat någon fel?
Tror det är standardbilderna så inga specifika bilder på cykeln/cyklarna i fråga. Men den ligger under outlet och har texten ”Ny cykel med små optiska defekter”.

Någon som har erfarenhet av den färgen Canyon kallar för "Stealth"? Min Endurace som jag fick hem nyligen har vad jag upplever som missfärgning på delar av ramen.

Canyons support säger att ska se ut så och att det är en "unik finish". Jag tycker det ser ut som de snålat med färgen och inte fått ordentlig täckning. Eftersom det enbart är underöret på vänster sida så lite ut som man varit omkull med cykeln eller lagat en skada. Inte alls vad jag förväntade mig.

Hur har era cyklar sett ut?

Visa bilaga 549363Visa bilaga 549366
Stealth är nån halvt genomskinlig matt klarlack. Det är kolfiberlayupen du ser.

Tror det är standardbilderna så inga specifika bilder på cykeln/cyklarna i fråga. Men den ligger under outlet och har texten ”Ny cykel med små optiska defekter”.

Men det finns bilder bredvid "optiska defekt" som inte verkar vara med på vanliga sidan. Jag tror att dom är från cyklen med defekt.

Men det finns bilder bredvid "optiska defekt" som inte verkar vara med på vanliga sidan. Jag tror att dom är från cyklen med defekt.
Det hade jag missat. Ser inga fel Men tänker att de hade varit lättare om de zoomar in på defekten i fråga istället för att visa områden där det kan finnas ev slitage? ?

Har stor beslutsamhetsångest. Gillar finishen och hade ju varit trevligt med elektriska växlar. Egentligen mer cykel än jag behöver men jag vet ju inte när man får chansen att köpa något igen med tanke på bristen.

Bah!..

Det hade jag missat. Ser inga fel Men tänker att de hade varit lättare om de zoomar in på defekten i fråga istället för att visa områden där det kan finnas ev slitage? ?

Har stor beslutsamhetsångest. Gillar finishen och hade ju varit trevligt med elektriska växlar. Egentligen mer cykel än jag behöver men jag vet ju inte när man får chansen att köpa något igen med tanke på bristen.

Bah!..

Tittade igen på bilderna och enda jag har hittat är lite skav på sadelröret. När jag tittade på Canyon för flera år sen var rabatten helt rimlig för defekterna som fanns, så kanske är det bara den lila skav.

Jag säger köp! En riktigt snygg cykel (men slam stammen!) och Canyon är bra. Annars blir det juli, om man beställer i tid och Canyon kan leverera.

Tittade igen på bilderna och enda jag har hittat är lite skav på sadelröret. När jag tittade på Canyon för flera år sen var rabatten helt rimlig för defekterna som fanns, så kanske är det bara den lila skav.

Jag säger köp! En riktigt snygg cykel (men slam stammen!) och Canyon är bra. Annars blir det juli, om man beställer i tid och Canyon kan leverera.
Verkade som ordern gick igenom. Då är man förhoppningsvis snart med i klubben som har dyrare cykel än bil!
Första stora köpet i en hobby är alltid lite läskigt. Men kommer förhoppningsvis ha mycket kvalitetstid i sadeln framöver. Kommer inte tävla mer än att göra Vätternrundan framöver så kommer nog bara uppskatta den snällare geometrin och bredare däcken.

Tack för din input! ?

Verkade som ordern gick igenom. Då är man förhoppningsvis snart med i klubben som har dyrare cykel än bil!
Första stora köpet i en hobby är alltid lite läskigt. Men kommer förhoppningsvis ha mycket kvalitetstid i sadeln framöver. Kommer inte tävla mer än att göra Vätternrundan framöver så kommer nog bara uppskatta den snällare geometrin och bredare däcken.

Tack för din input! ?

Grattis! Jag blev med en cf7 etap, inte all road, nyss och gillar den skarpt!

Tack för din input! ?

Grattis till cykeln! Hoppas du får många fina turer på den :-)

Kan ju bara nämna att jag köpte min första Canyon på deras outlet med just ett litet skönhetsfel. Det visade sig verkligen vara minimalt när cykeln kom fram och jag kunde se den pyttelilla lackskadan i verkligheten.

Hoppas leveransen går snabbt!

Har svårt att avgöra om jag kan köra tubeless med de däck/fälg som cykeln kommer med. Blir inte klokare av att G-one verkar finnas i många utföranden så att bara söka på 35mm visar både med och utan tubeless-stämpel.

Någon som vet om det går att konvertera och om fälgarna kommer med tejp förapplicerad? Tips på tubeless-ventil som passar det fälgdjupet i så fall?

Har svårt att avgöra om jag kan köra tubeless med de däck/fälg som cykeln kommer med. Blir inte klokare av att G-one verkar finnas i många utföranden så att bara söka på 35mm visar både med och utan tubeless-stämpel.

Någon som vet om det går att konvertera och om fälgarna kommer med tejp förapplicerad? Tips på tubeless-ventil som passar det fälgdjupet i så fall?
Min Endurance kom tejpad och med ventilerna i en påse på sidan om .
Däcken var tubeless men med slangar monterade.
Förvisso inte samma modell men varför skulle det skilja?

Min Endurance kom tejpad och med ventilerna i en påse på sidan om .
Däcken var tubeless men med slangar monterade.
Förvisso inte samma modell men varför skulle det skilja?
Vad jag kan se så verkar det vara samma fälg som de andra icke-SL-versioner. Men är väl en OEM-fälg till just Endurace så har lite svårt att hitta specsen till den.

Hej! Har fått min Lux-ram förstörd av en pinne i bakväxeln. Den bröts sönder där örat fäster i svingen. Går det att få tag i en sving, ny eller begagnad? Ramen är en Lux 2020.
Kontakta Canyon genom formuläret på hemsidan. De håller tyvärr ingen större koll på den här tråden längre, särskilt inte sedan svenska filialen stängde och den finska fick ta över vår marknad.

Tillbaka
Topp