Den officiella Crescent Tråden

Idag så råkade jag slinta till lite och bara råkade köpa en till cykel. Min sambo anser att jag har lite väl många men till mitt försvar så har jag faktiskt ingen räser så det måste jag ju ha. Blev så att jag tänkte köra på en retro hoj och rusta upp och, nu svär jag i kyrkan, mordenisera lite. Hittade denna skönhet för hela 300 riksdaler efter lite övertalning. Jag undrar däremot om någon vet vad det kan vara för årtal på den? Gissar på 80tal men kan verkligen inte mycket om Cresent. Visa bilaga 722434Visa bilaga 722435Visa bilaga 722436Visa bilaga 722437
Hyggligt kvalificerad gissning: 92309 i det där ”Fashion Line”-utförandet från mitten av 80-talet.

Tycker det ser ut som en 92316? ?
Jag röstar för 92309 (Competition). Dock med avplockade detaljer, som t.ex. skärmar. Se broschyrbild i min post nedan.

Addendum: Fast vid närmare eftertanke... Den kromade gaffeln gör mig osäker. Det kanske ändå inte är en 92309. :unsure:

Addendum 2: Jag pudlar. Det är nog en 92316 i alla fall. Många av komponenterna är samma på 92316 och 92309, men 92316 har t.ex. Shimano bakväxel, medan 92309 har Sun-Tour. Av bilderna att döma så ser det ut som en Shimano, inte en Sun-Tour, vilket även det talar för 92316.

https://www.raketsport.com/cykel_85.htm

1724927198023.png

Senast ändrad:
Jag röstar för 92309 (Competition). Dock med avplockade detaljer, som t.ex. skärmar. Se broschyrbild i min post nedan.

Addendum: Fast vid närmare eftertanke... Den kromade gaffeln gör mig osäker. Det kanske ändå inte är en 92309. :unsure:

Addendum 2: Jag pudlar. Det är nog en 92316 i alla fall. Många av komponenterna är samma på 92316 och 92309, men 92316 har t.ex. Shimano bakväxel, medan 92309 har Sun-Tour. Av bilderna att döma så ser det ut som en Shimano, inte en Sun-Tour, vilket även det talar för 92316.

https://www.raketsport.com/cykel_85.htm

Visa bilaga 722560
Växeln är en altus så tror det stämmer med 92316.

Fin ju! Synd att MCB har så stora avstånd mellan broms och hjul. Förmodligen plats för skärmar.
Den där hade jag putsat upp med originaldelarna, men kanske bytt bromsar och sparat originalen...

Hej,

Ställer frågan här istället för att starta en egen tråd..
Jag har en gammal Crescent racer med dura ace komponenter och totalt 10 växlar. I år har jag börjat köra lite mer med den men lider lite av att jag har lite för klena ben och svårt att hitta "rätt" växel för att det ska kunna flyta på när det blir lite motvind/motlut.

Det finns ju frikransar för 6/7/8 växlar med verkar det som. Skulle tex en 7-växlad frikrans passa min cykel eller blir det för brett på något vis då? Vad behöver jag kolla upp/mäta osv?

Jag vill ogärna byta hjul till moderna då jag inte kan använda de svarta dura ace naven då.

//Oskar

Hej,

Ställer frågan här istället för att starta en egen tråd..
Jag har en gammal Crescent racer med dura ace komponenter och totalt 10 växlar. I år har jag börjat köra lite mer med den men lider lite av att jag har lite för klena ben och svårt att hitta "rätt" växel för att det ska kunna flyta på när det blir lite motvind/motlut.

Det finns ju frikransar för 6/7/8 växlar med verkar det som. Skulle tex en 7-växlad frikrans passa min cykel eller blir det för brett på något vis då? Vad behöver jag kolla upp/mäta osv?

Jag vill ogärna byta hjul till moderna då jag inte kan använda de svarta dura ace naven då.

//Oskar
Hej,

Kommer inte ihåg riktigt, men jag tror femdelat har en dropout-bredd på 120 mm. Då får du inte in sex-, sju- eller åttadelat. Kräver 126 mm. Mät dina dropouts, och vidga om det behövs.

Hej,

Kommer inte ihåg riktigt, men jag tror femdelat har en dropout-bredd på 120 mm. Då får du inte in sex-, sju- eller åttadelat. Kräver 126 mm. Mät dina dropouts, och vidga om det behövs.
Tack för svar! om jag skulle vidga dropouts. Behöver jag inte ha ett annat nav/snabbkoppling då? Eller räcker de till för den nya bredden också.

Min Crescent är 126 mm bred i bakgaffeln. Ursprungligen femdelad frikrans, uppgraderad till sexdelat vilket ryms utan problem.

Ett alternativ kan vara byta till en mindre lillklinga fram. Så kan du ha kvar den tätstegade Dura ace-frikransen. Snyggare med tätstegat och små drev där bak tycker jag.

Och om du byter frikrans, spara den gamla frikransen, de är svåra att få tag i.

Min Crescent är 126 mm bred i bakgaffeln. Ursprungligen femdelad frikrans, uppgraderad till sexdelat vilket ryms utan problem.

Ett alternativ kan vara byta till en mindre lillklinga fram. Så kan du ha kvar den tätstegade Dura ace-frikransen. Snyggare med tätstegat och små drev där bak tycker jag.

Och om du byter frikrans, spara den gamla frikransen, de är svåra att få tag i.

Tack för svar. frågan är om 6-delat ger tillräckligt mycket skillnad. Är 7-delad kassett lika bred den med så skulle nog det vara bättre eller tom 8-delad. Tänker att friktionsreglage/bakväxel borde kunna lira med även det?

Kanske får fortsätta med benträningen på gymmet bara och ge det ytterligare en säsong med 5-delade kransen..

Tack för svar. frågan är om 6-delat ger tillräckligt mycket skillnad. Är 7-delad kassett lika bred den med så skulle nog det vara bättre eller tom 8-delad. Tänker att friktionsreglage/bakväxel borde kunna lira med även det?

Kanske får fortsätta med benträningen på gymmet bara och ge det ytterligare en säsong med 5-delade kransen..
Sjudelat ryms på 126 mm, åttadelad frikrans är ovanligt och höll ganska dåligt (har jag läst, jag vet i fan).

Tack för svar! om jag skulle vidga dropouts. Behöver jag inte ha ett annat nav/snabbkoppling då? Eller räcker de till för den nya bredden också.
Du behöver en längre hjulaxel och högst troligt även längre axel till snabbkopplingen. Sen behöver hjulet dishas om och du får ett svagare hjul och även större risk för axelbrott. Samt att det lär vara en fin ram och att vidga bakgaffeln är lite av bonnamek. Jag hade behållit den som femdelad och ev. bytt några av kransarna till större

Du behöver en längre hjulaxel och högst troligt även längre axel till snabbkopplingen. Sen behöver hjulet dishas om och du får ett svagare hjul och även större risk för axelbrott. Samt att det lär vara en fin ram och att vidga bakgaffeln är lite av bonnamek. Jag hade behållit den som femdelad och ev. bytt några av kransarna till större
Nej, han kommer inte behöva en längre hjulaxel om dropouts:en redan är 126 mm. Då är det bara att byta krans.
Han kommer inte heller att behöva disha om hjulet. I alla fall inte om han går från fem- till sjudelat. Totalbredden är densamma, men kedjan är smalare.

Om vi pratar 120 mm till 126 mm är det nya hjul som gäller. Jag har vidgat från 120 till 130 mm utan problem.

Senast redigerad av en moderator:
Jag gnatar på lite till.. kanske skulle byta utväxling på pendlarcykeln istället så jag inte blir så bekväm :)

ska ut med en granne som köpt flong ny cykel i närtid, får se om jag ändrar mig igen då.. Att göra för mycket ingrepp i ramen känns vanskligt bara för att jag (kanske) tror mig behöva fler växlar.

Jag gnatar på lite till.. kanske skulle byta utväxling på pendlarcykeln istället så jag inte blir så bekväm :)

ska ut med en granne som köpt flong ny cykel i närtid, får se om jag ändrar mig igen då.. Att göra för mycket ingrepp i ramen känns vanskligt bara för att jag (kanske) tror mig behöva fler växlar.
Mät först och återkom. Att vidga en ram är varken vanskligt eller dumt.

Jag håller med om att det inte är särskilt svårt att bredda bakgaffeln. Men i fallet med en fin cykel man vill bevara i rimligt originalskick som det är frågan om här hade jag själv inte gjort det och har heller inte gjort det på min Miyata 610 när jag bytte till åttadelat. Från 120 till 130 mm gör att det kommer gå att se att sadelstagen inte längre är helt raka om man kollar noga.

En enklare ram och om man vill byta till moderna växlar är en annan sak

Funderar på naven. 120mm OLD på naven var väl för max 5 delade frikransar?
Eller funkar det 6-delade också till 120mm OLD?

Funderar på naven. 120mm OLD på naven var väl för max 5 delade frikransar?
Eller funkar det 6-delade också till 120mm OLD?
Enligt Sheldon fanns det 6-delade frihjulskransar med mindre avstånd mellan dreven som kunde användas till 120 mm men vanliga är för breda, skillnaden 6 mm är ungefär vad en extra krans kräver i bredd.

Jag stoppade in ett nytt 10-växlat Campagnolo-hjul i en gammal 70-tals-Crescent. Fick böja ut just vid monteringen. Jag gjorde ingen "för-utböjning". Fick även lägga in en liten distansbricka så att inte växel 10 skrapar i insidan på ramen.
Har funkat bra de senaste 2 åren...

Jag vidgade dropouts:en på min Coppi från 120 till 130 mm. En ”fin” ram, men i princip oduglig för modern cykling. Med friktionsväxlar på underröret, gamla hjul och få drev på frikransen är det så mycket tråkigare (tycker jag). Ska man puttra runt på något Eroicalopp är det väl okej, men jag föredrar att utnyttja mina cyklar till träning.
Min gamla Monark Åke har förvisso originalspec, men det är ingen dussincykel på samma sätt som en Crescent 92318, 92320 och andra landsvägshojar från 70- och 80-talet.

(Att renovera gamla racers för att ställa dem i något förråd är också helt obegripligt för mig, men alla är ju olika.)

Framhjulet kan du fortf använda oavsett om du vidgar ramen eller vilket bakhjul du sätter dit.
De senaste (sista?) lösa Dura-Ace baknavet är det svarta FH-9000
P-FH-9000_4266_1_750_750.jpeg

Då blir du iofs tvungen att vidga bakgaffeln till 130mm, men sedan kan du fritt
välja mellan "alla" HG-kassetter från åtminstone 7 till 11-delat
(Jag skrev "alla" för att det finns säkert ngn udda kassett som inte passar....)

Det finns självklart andra svarta baknav, som ofta även är billigare , men då är det inte säkert att det står Dura-Ace på dem....

Men hur användbar du vill göra cykeln är förstås helt och hållet upp till dig. Men jag instämmer i raderna nedan
Jag vidgade dropouts:en på min Coppi från 120 till 130 mm. En ”fin” ram, men i princip oduglig för modern cykling. Med friktionsväxlar på underröret, gamla hjul och få drev på frikransen är det så mycket tråkigare (tycker jag).
+MASSOR!

En Crescent 92320 från 70/80 tal är väl iofs ganska fin?
Var det inte Reynolds 531 rör i dom?
Det har tillverkats miljoner cyklar med Reynolds 531-rör sedan de introducerades 1935
Men de finaste, eller åtminstone mest användbara, Crescent 92320 är väl de som
tillverkades från slutet av 80-talet av Merckx och i columbusrör.

En Crescent 92320 från 70/80 tal är väl iofs ganska fin?
Var det inte Reynolds 531 rör i dom?
Jag tycker också det är en fin cykel, en riktig klassiker i Sverige, hade själv gärna haft en sådan att cykla på. Finns bilder tidigare i tråden och tycker @Snulfert inställning att behålla den i originalskick med bara några mindre ändringar som att byta till kanttråd känns helt rätt.

Finns hur många modernare cyklar som helst man kan köpa billigt om man vill ha det och för motion räcker den här Crescenten långt, tycker man den är för högt växlad är det inte svårt att ändra.

Senast ändrad:
Framhjulet kan du fortf använda oavsett om du vidgar ramen eller vilket bakhjul du sätter dit.
De senaste (sista?) lösa Dura-Ace baknavet är det svarta FH-9000
P-FH-9000_4266_1_750_750.jpeg

Då blir du iofs tvungen att vidga bakgaffeln till 130mm, men sedan kan du fritt
välja mellan "alla" HG-kassetter från åtminstone 7 till 11-delat
(Jag skrev "alla" för att det finns säkert ngn udda kassett som inte passar....)

Det finns självklart andra svarta baknav, som ofta även är billigare , men då är det inte säkert att det står Dura-Ace på dem....

Men hur användbar du vill göra cykeln är förstås helt och hållet upp till dig. Men jag instämmer i raderna nedan

+MASSOR!

Det har tillverkats miljoner cyklar med Reynolds 531-rör sedan de introducerades 1935
Men de finaste, eller åtminstone mest användbara, Crescent 92320 är väl de som
tillverkades från slutet av 80-talet av Merckx och i columbusrör.
Japp, det ”sägs ju” att Mercx-Crescenten är den enda som hållit internationell klass. Jag är ingen stålracerkonnässör men har haft en hel del Crescentar, och det är ganska stor skillnad i detaljkvalitet på en 92320 från 70-talet och en toppspecad Mercier, Pinarello eller Bataglin från samma tid.

Crescent 92320 var säkert en bra racer med svenska mått mätt, men det finns nog en anledning till att exempelvis bröderna Fåglum körde på Masi-ramar som kamouflerats som Monark och Crescent.

Senast redigerad av en moderator:
Vad är en bra racer...? Kanske det mer handlar om vem som trampar.

Som amatörer vann bland annat Fåglum-bröderna både VM och olympiska medaljer cyklandes på (äkta) Monark/Crescent men de cyklade också under en tid på ramar av märket Svalan. Antar att det vid samma tävlingar fanns motståndare som cyklade på ramar som var tillverkade av kända italienska/franska/engelska/etc rambyggare - dvs så kass kan inte ramarna från Varberg ha presterat. Att de ofta hade lite mysko vinklar, var kletigt lödda och att muffarna inte mer filade än på en VVS-firma hindrade inte att bröderna tog medaljer...

När de sedan blev proffs använde de ramar från Masi (för Feretti-stallet), Morini (för Magniflex) och Colnago (SCIC-stallet). I loppen var de lackade som svenska cyklar och/men på de flesta publicitetsbilder var det likadana cyklar som resten av stallet använde.

Jag tänker att så länge man kan vinna amatör-VM och OS-medaljer så ska nog en sådan ram räcka för de flesta. Om man känner att materialet är det som hindrar en i internationella tävlingar är det dock läge att byta ;-)

Personligen gillar jag cyklar. Jag kan ha många. Fina och fula. Ingen av dem sätter begränsningen. Det är jag som är begränsningen...

Senast ändrad:
Har i ägo 1 ex av Crecents sista stålracer ifrån 90talet. Tycker att eran tog slut därefter...
Denna hoj har endast gått 35mil. Låter otroligt men är faktiskt sant! Skickar bild. Den har ff originaldäck. Har dock stått still sedan 1999. Campagnolo 2x8sp "All include", Ram: Fuji, Cr,Mo.
Gör ett uppehåll. Letar bild ifrån äldre dator.

Tillbaka
Topp