John Blaze
Aktiv medlem
Den officiella Crescent Tråden
Lite puts och nya däck så har du en läcker 80-talsracer. Försök laga sadeln om det går. Modernisera inte.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hyggligt kvalificerad gissning: 92309 i det där ”Fashion Line”-utförandet från mitten av 80-talet.Idag så råkade jag slinta till lite och bara råkade köpa en till cykel. Min sambo anser att jag har lite väl många men till mitt försvar så har jag faktiskt ingen räser så det måste jag ju ha. Blev så att jag tänkte köra på en retro hoj och rusta upp och, nu svär jag i kyrkan, mordenisera lite. Hittade denna skönhet för hela 300 riksdaler efter lite övertalning. Jag undrar däremot om någon vet vad det kan vara för årtal på den? Gissar på 80tal men kan verkligen inte mycket om Cresent. Visa bilaga 722434Visa bilaga 722435Visa bilaga 722436Visa bilaga 722437
Tycker det ser ut som en 92316?Hyggligt kvalificerad gissning: 92309 i det där ”Fashion Line”-utförandet från mitten av 80-talet.
Jag röstar för 92309 (Competition). Dock med avplockade detaljer, som t.ex. skärmar. Se broschyrbild i min post nedan.Tycker det ser ut som en 92316? ?
Växeln är en altus så tror det stämmer med 92316.Jag röstar för 92309 (Competition). Dock med avplockade detaljer, som t.ex. skärmar. Se broschyrbild i min post nedan.
Addendum: Fast vid närmare eftertanke... Den kromade gaffeln gör mig osäker. Det kanske ändå inte är en 92309.
Härlig tråd. Jag har ägt två Crescent i mitt liv, varav jag har kvar den ena, en Crescent Trekking från ca. 1993. Det är väl vad man kan kalla en "citybike", med Shimano Nexus 7 (7-växlad intern navväxel), som jag tycker funkar väldigt bra som vardagscykel. Jag har även använt den för motion under vinterhalvåret. För det senare ändmålet skulle jag gärna ha haft lite större spann mellan växlarna.
I början/mitten av 80-talet köpte jag min första Crescent. Jag minns inte exakt år, men troligen ca. 1984 +/- ett år. Jag tror benämningen var 92309 Competition. En "påklädd" racer med 12 växlar...
Addendum 2: Jag pudlar. Det är nog en 92316 i alla fall. Många av komponenterna är samma på 92316 och 92309, men 92316 har t.ex. Shimano bakväxel, medan 92309 har Sun-Tour. Av bilderna att döma så ser det ut som en Shimano, inte en Sun-Tour, vilket även det talar för 92316.
https://www.raketsport.com/cykel_85.htm
Visa bilaga 722560
Jag hade Shimano Altus LT på min 92316, så det stämmer säkert, det ni säger!Växeln är en altus så tror det stämmer med 92316.
Vad är det för pizzaflak fram? Om du kommer ihåg detNyvaxad och tyst?
Pelago Small!Vad är det för pizzaflak fram? Om du kommer ihåg det
Kanonfin! Men vad är det för svart grej som sitter på nedre ramröret?Nyvaxad och tyst?
ah, ingen byggtråd, men ja är franskskruvat vevhus, löst medCool! Har du nån bygg-tråd på den? Franskt nav?
Nåja, hojen är ju i Solna, så måste låsa den... ;)Kanonfin! Men vad är det för svart grej som sitter på nedre ramröret?
Snodda från sambons pendelhoj som bara står... Så vet inte tyvärr, OEM typVad är det för skärmar?
Hej,Hej,
Ställer frågan här istället för att starta en egen tråd..
Jag har en gammal Crescent racer med dura ace komponenter och totalt 10 växlar. I år har jag börjat köra lite mer med den men lider lite av att jag har lite för klena ben och svårt att hitta "rätt" växel för att det ska kunna flyta på när det blir lite motvind/motlut.
Det finns ju frikransar för 6/7/8 växlar med verkar det som. Skulle tex en 7-växlad frikrans passa min cykel eller blir det för brett på något vis då? Vad behöver jag kolla upp/mäta osv?
Jag vill ogärna byta hjul till moderna då jag inte kan använda de svarta dura ace naven då.
//Oskar
Tack för svar! om jag skulle vidga dropouts. Behöver jag inte ha ett annat nav/snabbkoppling då? Eller räcker de till för den nya bredden också.Hej,
Kommer inte ihåg riktigt, men jag tror femdelat har en dropout-bredd på 120 mm. Då får du inte in sex-, sju- eller åttadelat. Kräver 126 mm. Mät dina dropouts, och vidga om det behövs.
Borde funka - är ju bara sex millimeter.Tack för svar! om jag skulle vidga dropouts. Behöver jag inte ha ett annat nav/snabbkoppling då? Eller räcker de till för den nya bredden också.
Min Crescent är 126 mm bred i bakgaffeln. Ursprungligen femdelad frikrans, uppgraderad till sexdelat vilket ryms utan problem.
Ett alternativ kan vara byta till en mindre lillklinga fram. Så kan du ha kvar den tätstegade Dura ace-frikransen. Snyggare med tätstegat och små drev där bak tycker jag.
Och om du byter frikrans, spara den gamla frikransen, de är svåra att få tag i.
Sjudelat ryms på 126 mm, åttadelad frikrans är ovanligt och höll ganska dåligt (har jag läst, jag vet i fan).Tack för svar. frågan är om 6-delat ger tillräckligt mycket skillnad. Är 7-delad kassett lika bred den med så skulle nog det vara bättre eller tom 8-delad. Tänker att friktionsreglage/bakväxel borde kunna lira med även det?
Kanske får fortsätta med benträningen på gymmet bara och ge det ytterligare en säsong med 5-delade kransen..
Kanske får fortsätta med benträningen på gymmet bara och ge det ytterligare en säsong med 5-delade kransen..
Du behöver en längre hjulaxel och högst troligt även längre axel till snabbkopplingen. Sen behöver hjulet dishas om och du får ett svagare hjul och även större risk för axelbrott. Samt att det lär vara en fin ram och att vidga bakgaffeln är lite av bonnamek. Jag hade behållit den som femdelad och ev. bytt några av kransarna till störreTack för svar! om jag skulle vidga dropouts. Behöver jag inte ha ett annat nav/snabbkoppling då? Eller räcker de till för den nya bredden också.
Nej, han kommer inte behöva en längre hjulaxel om dropouts:en redan är 126 mm. Då är det bara att byta krans.Du behöver en längre hjulaxel och högst troligt även längre axel till snabbkopplingen. Sen behöver hjulet dishas om och du får ett svagare hjul och även större risk för axelbrott. Samt att det lär vara en fin ram och att vidga bakgaffeln är lite av bonnamek. Jag hade behållit den som femdelad och ev. bytt några av kransarna till större
Japp, det är vad jag trodde också (se min post ovan). Men det finns även femdelat för 126 mm. Eller snarare ett slags spacer som tillåter detta.Nav för femdelat är 120 mm.
Mät först och återkom. Att vidga en ram är varken vanskligt eller dumt.Jag gnatar på lite till.. kanske skulle byta utväxling på pendlarcykeln istället så jag inte blir så bekväm :)
ska ut med en granne som köpt flong ny cykel i närtid, får se om jag ändrar mig igen då.. Att göra för mycket ingrepp i ramen känns vanskligt bara för att jag (kanske) tror mig behöva fler växlar.
Enligt Sheldon fanns det 6-delade frihjulskransar med mindre avstånd mellan dreven som kunde användas till 120 mm men vanliga är för breda, skillnaden 6 mm är ungefär vad en extra krans kräver i bredd.Funderar på naven. 120mm OLD på naven var väl för max 5 delade frikransar?
Eller funkar det 6-delade också till 120mm OLD?
Framhjulet kan du fortf använda oavsett om du vidgar ramen eller vilket bakhjul du sätter dit.Jag vill ogärna byta hjul till moderna då jag inte kan använda de svarta dura ace naven då.
+MASSOR!Jag vidgade dropouts:en på min Coppi från 120 till 130 mm. En ”fin” ram, men i princip oduglig för modern cykling. Med friktionsväxlar på underröret, gamla hjul och få drev på frikransen är det så mycket tråkigare (tycker jag).
Det har tillverkats miljoner cyklar med Reynolds 531-rör sedan de introducerades 1935En Crescent 92320 från 70/80 tal är väl iofs ganska fin?
Var det inte Reynolds 531 rör i dom?
Jag tycker också det är en fin cykel, en riktig klassiker i Sverige, hade själv gärna haft en sådan att cykla på. Finns bilder tidigare i tråden och tycker @Snulfert inställning att behålla den i originalskick med bara några mindre ändringar som att byta till kanttråd känns helt rätt.En Crescent 92320 från 70/80 tal är väl iofs ganska fin?
Var det inte Reynolds 531 rör i dom?
Japp, det ”sägs ju” att Mercx-Crescenten är den enda som hållit internationell klass. Jag är ingen stålracerkonnässör men har haft en hel del Crescentar, och det är ganska stor skillnad i detaljkvalitet på en 92320 från 70-talet och en toppspecad Mercier, Pinarello eller Bataglin från samma tid.Framhjulet kan du fortf använda oavsett om du vidgar ramen eller vilket bakhjul du sätter dit.
De senaste (sista?) lösa Dura-Ace baknavet är det svarta FH-9000
![]()
Då blir du iofs tvungen att vidga bakgaffeln till 130mm, men sedan kan du fritt
välja mellan "alla" HG-kassetter från åtminstone 7 till 11-delat
(Jag skrev "alla" för att det finns säkert ngn udda kassett som inte passar....)
Det finns självklart andra svarta baknav, som ofta även är billigare , men då är det inte säkert att det står Dura-Ace på dem....
Men hur användbar du vill göra cykeln är förstås helt och hållet upp till dig. Men jag instämmer i raderna nedan
+MASSOR!
Det har tillverkats miljoner cyklar med Reynolds 531-rör sedan de introducerades 1935
Men de finaste, eller åtminstone mest användbara, Crescent 92320 är väl de som
tillverkades från slutet av 80-talet av Merckx och i columbusrör.