D
Deleted member 77490
Guest
Den officiella Crescent Tråden
Under uppbyggnad.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Utvecklingen har gått framåt. Ramväxlar, friktionssystem, enkelpivotbromsar och femdelade frikransar fungerar, det går att cykla svinfort på hojar som har dem, men det är lättare, roligare och går fortare att välja modernare grejor. I alla fall för mig.Vad är en bra racer...? Kanske det mer handlar om vem som trampar.
Som amatörer vann bland annat Fåglum-bröderna både VM och olympiska medaljer cyklandes på (äkta) Monark/Crescent men de cyklade också under en tid på ramar av märket Svalan. Antar att det vid samma tävlingar fanns motståndare som cyklade på ramar som var tillverkade av kända italienska/franska/engelska/etc rambyggare - dvs så kass kan inte ramarna från Varberg ha presterat. Att de ofta hade lite mysko vinklar, var kletigt lödda och att muffarna inte mer filade än på en VVS-firma hindrade inte att bröderna tog medaljer...
När de sedan blev proffs använde de ramar från Masi (för Feretti-stallet), Morini (för Magniflex) och Colnago (SCIC-stallet). I loppen var de lackade som svenska cyklar och/men på de flesta publicitetsbilder var det likadana cyklar som resten av stallet använde.
Jag tänker att så länge man kan vinna amatör-VM och OS-medaljer så ska nog en sådan ram räcka för de flesta. Om man känner att materialet är det som hindrar en i internationella tävlingar är det dock läge att byta ;-)
Personligen gillar jag cyklar. Jag kan ha många. Fina och fula. Ingen av dem sätter begränsningen. Det är jag som är begränsningen...
+MASSORUtvecklingen har gått framåt. Ramväxlar, friktionssystem, enkelpivotbromsar och femdelade frikransar fungerar, det går att cykla svinfort på hojar som har dem, men det är lättare, roligare och går fortare att välja modernare grejor. I alla fall för mig.
Cyklister är ofta konservativa och vill ha det de känner igen och är vana vid. Inga konstigheter. Men marginal gains existerade också på den tiden och italienska och franska hojar var både lättare och bättre byggda än MCB:s landsvägscyklar.Fåglum och Monark/Crescent historian är intressant, som skrivits här av @J2000E använde de som amatörer cyklar tillverkade av Crescent och Monark men efter det att de blivit proffs i Italien, italiensktillverkade. Från samma källa som ovan hittade en artikel där Gösta "Fåglum" Pettersson intervjuades och på frågan om han cyklade på Monark/Crescent som proffs svarade han:
-Inte direkt, vi krävde att få köra på dem men det var helt italienska Masi-cyklar som lackerades i Monark-blått eller Crescent-orange och fick dekaler som skickats från Sverige.
Fåglum-bröderna ville alltså själva hellre ha de svensktillverkade.
Japp, min 92318 från ca -83 har 35x1 gängat vevlager.Är inte vevlagret fransk gänga, M35x1, på dessa?
Visst finns det nya lager, t.ex. från ROI, men det är inte vanligt.
De mest användbara till vad då?Det mest användbara modellerna av Crescents stålracers tycker jag är de tidiga 80-talsmodellerna. De är tillräckligt sena för att ha fått vanlig vevlagergänga, samtidigt som de är tillräckligt tidiga för att ha kvar luftiga fram- och bakgafflar som rymmer breda däck.
Nackdelen med de tidiga 80-talsmodellerna är att bakgaffeln behöver breddas om man vill uppgradera till modernare växlar. Men det är enkelt gjort. Svårare däremot är att bredda Eddy Merckx-ramarna så att de rymmer moderna (=breda) däck. Det går inte.
Särskilt baktriangeln ser ut att vara tight på Eddy Merckx-ramarna.
En 318 av den årgången jag har, 1980, rymmer väldigt breda däck, säkert 35 mm eller mer.
Det är trendigt med breda däck. Bara lugn, det kommer att vända.De mest användbara till vad då?
Lite intresserad av att veta vad du menar med breda däck (och varför)? Landsvägs-Merckx mellan 1980 och fram och med MX Leader klarar 28mm (verklig bredd). Vad är poängen med bredare/högre på en landsvägscykel?
Om det här är fredagstråden så gör det inget.
Cyklar som passar till allt är sällan riktigt bra på någonting. Tänker jag.Intressant. Det finns ett uttryck på engelska - "do not bring a knife to a gunfight". Jag förstår (och gillar) tanken på cyklar som passar till allt - men samtidigt blir det lite speciellt när man talar om en landsvägsracer och menar att det är är en nackdel att 35mm däck inte passar...
Jag gillar snabba segelbåtar. Synd att inte en Cheva 350 V8 passar i motorutrymmet...
Fast långt ifrån alla landsvägar är släta och fina och det cyklas lopp på högst varierande underlag. Såg ett klipp där de mätte däcksbredden under senaste TdF och de flesta låg mellan 28-32 mm, däcken blir bredare för varje säsong nästan och inte utan anledning.Intressant. Det finns ett uttryck på engelska - "do not bring a knife to a gunfight". Jag förstår (och gillar) tanken på cyklar som passar till allt - men samtidigt blir det lite speciellt när man talar om en landsvägsracer och menar att det är är en nackdel att 35mm däck inte passar...
Jag gillar snabba segelbåtar. Synd att inte en Cheva 350 V8 passar i motorutrymmet...
Det som är kass på äldre racers är friktionsväxlar, ramreglage, små frikransar med få drev och ineffektiva bromsar. Däcken är det inget fel på!Jag är med på detta.Personligen tror jag att det är en följd av att de tävlingscyklar som används i TdF, etc. har blivit så pass oförlåtande vad gäller ram/gaffel/högprofil-fälgar att den mänskliga kroppen kräver mer luftkammare i däcken - för att inte gå sönder. När ramar, gafflar och fälgprofiler var mer förlåtande kom man (vi) undan med smala och låga däck. Summan av allt är nog inte så långt ifrån varandra i slutänden.
Självklart förstår jag att olika dimensioner passar bättre till/för olika förhållanden. Förstår däremot inte problemet/meningen med att - "min jaktkanot från 1928 verkar inte svara bra på kevlarsegel" = jaktkanoter är kass alternativt kevlarsegel är kass.
Kass i förhållande till vad? Återigen... Du kommer aldrig att cykla ifrån en starkare cyklist bara för att du har en ballare/modernare cykel. Vilket växelsystem, var det sitter, vilka utväxlingar du har och framför allt - vilka bromsar du har är egalt i sammanhanget.Det som är kass på äldre racers är friktionsväxlar, ramreglage, små frikransar med få drev och ineffektiva bromsar. Däcken är det inget fel på!
Särskilt med en sadel som inte passar! Cykeln är inte kvar i min ägo, en Crescent Abisko med Maguras hydrauliska fälgbromsar, riktigt bett i dem och en otroligt skön bromskänsla.Ja tyvärr är det lätt att överskatta kroppens resurser! Vilket nog dom flesta av oss någon gång gjort...
Finns hojen kvar?
Kass i förhållande till i dag. Givetvis kommer den starkare cyklisten på en gammal cykel att vinna över en svagare cyklist på en ny, givet att skillnaden i kapacitet är stor. Men allt annat (nästan) lika kommer den som har den snabbaste cykeln att vinna. Bara de äldre utväxlingarna kommer att helt stoppa cyklisten på den gamla hojen att i hög hastighet klättra uppför en del av de berg som dagens TdF passerar. Det bara är så.Kass i förhållande till vad? Återigen... Du kommer aldrig att cykla ifrån en starkare cyklist bara för att du har en ballare/modernare cykel. Vilket växelsystem, var det sitter, vilka utväxlingar du har och framför allt - vilka bromsar du har är egalt i sammanhanget.
Att en modern cykel gör det enklare, bekvämare och mer effektivt att cykla för vanligt folk är självklart. Det gör dock inte att de automatiskt blir snabbare än någon som är en starkare cyklist.
En elitcyklist skulle klara Vätternrundan på sub 7 på en cykel med tre växlar och fotbroms.
Du verkar ha en mkt fin cykelverkstad. Det är bara att gratulera!Efter sju svåra år och ett nödår är gaffeln på plats.
Visa bilaga 727981
Gäller samma sak med skidor och pjäxorKass i förhållande till i dag. Givetvis kommer den starkare cyklisten på en gammal cykel att vinna över en svagare cyklist på en ny, givet att skillnaden i kapacitet är stor. Men allt annat (nästan) lika kommer den som har den snabbaste cykeln att vinna. Bara de äldre utväxlingarna kommer att helt stoppa cyklisten på den gamla hojen att i hög hastighet klättra uppför en del av de berg som dagens TdF passerar. Det bara är så.
GCN har i många olika inslag jämfört nya och äldre hojar. Visst, det är inte några vetenskapliga undersökningar, men en modern aeroracer är flera sekunder snabbare än de snabbaste tempocyklarna från 80-, 90- och 00-talet. Det är viktiga sekunder.
Ju mer jag cyklar själv, ju tydligare blir det hur mycket, mycket sämre den äldre utrustningen är än den nya. Sedan är det upp till var och en att sätta gränserna för vad som är ”för gammalt” eller ”för nytt”, såklart.
Fast det blir väl lite konstigt resonerat? Om jag tävlar över 30 mil mot en cyklist som är 10% starkare än mig som kör på en stål cykel som väger 15 kg så är jag ganska säker på att jag är snabbare på min moderna kolfiber cykel på 8kg. Sen såklart Pogacar och co är en annan historia men de är inte bara 10% starkare en mig. Men måste man motivera det man gör med tider och effektivitet? Borde inte alla ha en elcykel då? En fint renoverad vintage cykel är ett konsthantverk de estetiska värdena är annorlunda (och kanske viktigare) än de funktionella.Kass i förhållande till vad? Återigen... Du kommer aldrig att cykla ifrån en starkare cyklist bara för att du har en ballare/modernare cykel. Vilket växelsystem, var det sitter, vilka utväxlingar du har och framför allt - vilka bromsar du har är egalt i sammanhanget.
Att en modern cykel gör det enklare, bekvämare och mer effektivt att cykla för vanligt folk är självklart. Det gör dock inte att de automatiskt blir snabbare än någon som är en starkare cyklist.
En elitcyklist skulle klara Vätternrundan på sub 7 på en cykel med tre växlar och fotbroms.
Absolut! Mycket estetik där, och viljan att göra tvärtom.Gäller samma sak med skidor och pjäxor?
Varav 4000 spänn var för bromsarna!Jag hade själv gärna ägt en Eddy Merckx stål, och gärna i Crescentversionen. Cykeln som var av så hög klass när jag växte upp att man inte ens drömde om en sådan men de är eftertraktade och kostar en hel del , de jag sett har gått för mellan 6000 och 10000 kr på auktion som den nedan jag följde som slutade på 8000 plus auktionsavgifter
Edit. När jag tänker efter är det nog tur att de är dyra, jag har alldeles för många cyklar redan och borde ta tag i att sälja av.
![]()
Så jäkla snygg!! Enda minuset är ju de svarteloxerade fälgarna...Jag hade själv gärna ägt en Eddy Merckx stål, och gärna i Crescentversionen. Cykeln som var av så hög klass när jag växte upp att man inte ens drömde om en sådan men de är eftertraktade och kostar en hel del , de jag sett har gått för mellan 6000 och 10000 kr på auktion som den nedan jag följde som slutade på 8000 plus auktionsavgifter
Edit. När jag tänker efter är det nog tur att de är dyra, jag har alldeles för många cyklar redan och borde ta tag i att sälja av.
![]()
Det stämmer intePersonligen tror jag att det är en följd av att de tävlingscyklar som används i TdF, etc. har blivit så pass oförlåtande vad gäller ram/gaffel/högprofil-fälgar att den mänskliga kroppen kräver mer luftkammare i däcken - för att inte gå sönder. När ramar, gafflar och fälgprofiler var mer förlåtande kom man (vi) undan med smala och låga däck.
+1Att en modern cykel gör det enklare, bekvämare och mer effektivt att cykla för vanligt folk är självklart.
Även för starka och snabba cyklister, både med och utan tävlingslicens, gör moderna cyklar det enklare, bekvämare och mer effektivt att cykla.Det gör dock inte att de automatiskt blir snabbare än någon som är en starkare cyklist.
Är du nu där igen med din svartfobi..Så jäkla snygg!! Enda minuset är ju de svarteloxerade fälgarna...
Vad han sa.Det stämmer inte
Det finns mätningar på komforten hos 1000-tals racercyklar sedan 30 år
och de bästa av dagens tävlingscyklar är mer komfortabla än de var tidigare.
Självklart finns det undantag som det alltid har gjort.
Klicka dig vidare och läs mer själv via länkarna i #30 i Randonneurcyklar-tråden
+1
Även för starka och snabba cyklister, både med och utan tävlingslicens, gör moderna cyklar det enklare, bekvämare och mer effektivt att cykla.
Det SKA inte vara nått svart på klassikt snygga hojar från den tiden!Är du nu där igen med din svartfobi..![]()
Till och med det transparenta locket till styrlagret sitter kvar!Har nu varit ute i solskenet och fotograferat. Fick dock först rota mig in i ett gammalt skjul. Dammigt men dock torrt. Visste att det fanns en gammal rosa Cresentracer under ett lager av tidens tand.
Visst! Den ser vissen ut. Men har samtliga delar, (bla Shima 600), för att få hojen att blomma igen och dessutom att lev, även om detta inte står högst på agendan fn. Tror tyvärr att många hojar fått en alltför tidig begravning...
Detta öde skall dock inte behöva drabba denna.
Men herre jösses!!!!Har nu varit ute i solskenet och fotograferat. Fick dock först rota mig in i ett gammalt skjul. Dammigt men dock torrt. Visste att det fanns en gammal rosa Cresentracer under ett lager av tidens tand.
Visst! Den ser vissen ut. Men har samtliga delar, (bla Shima 600), för att få hojen att blomma igen och dessutom att lev, även om detta inte står högst på agendan fn. Tror tyvärr att många hojar fått en alltför tidig begravning...
Detta öde skall dock inte behöva drabba denna.