Den officiella Crescent Tråden

Under uppbyggnad.
IMG_6029.jpeg

Vad är en bra racer...? Kanske det mer handlar om vem som trampar.

Som amatörer vann bland annat Fåglum-bröderna både VM och olympiska medaljer cyklandes på (äkta) Monark/Crescent men de cyklade också under en tid på ramar av märket Svalan. Antar att det vid samma tävlingar fanns motståndare som cyklade på ramar som var tillverkade av kända italienska/franska/engelska/etc rambyggare - dvs så kass kan inte ramarna från Varberg ha presterat. Att de ofta hade lite mysko vinklar, var kletigt lödda och att muffarna inte mer filade än på en VVS-firma hindrade inte att bröderna tog medaljer...

När de sedan blev proffs använde de ramar från Masi (för Feretti-stallet), Morini (för Magniflex) och Colnago (SCIC-stallet). I loppen var de lackade som svenska cyklar och/men på de flesta publicitetsbilder var det likadana cyklar som resten av stallet använde.

Jag tänker att så länge man kan vinna amatör-VM och OS-medaljer så ska nog en sådan ram räcka för de flesta. Om man känner att materialet är det som hindrar en i internationella tävlingar är det dock läge att byta ;-)

Personligen gillar jag cyklar. Jag kan ha många. Fina och fula. Ingen av dem sätter begränsningen. Det är jag som är begränsningen...
Utvecklingen har gått framåt. Ramväxlar, friktionssystem, enkelpivotbromsar och femdelade frikransar fungerar, det går att cykla svinfort på hojar som har dem, men det är lättare, roligare och går fortare att välja modernare grejor. I alla fall för mig.

Var man drar gränsen är personligt. Jag vill kunna meka själv och jag vill inte ha varken elväxlar eller intern kabeldragning. Andra tycker annorlunda. För mig är utseendet på cykeln också mycket viktigt. Jag är gammalt mod och ränderna går aldrig ur. Vajrar dragna under lindan kommer alltid att vara snyggare än vajrar som sticker upp ur bromshandtagen, horisontellt överrör kommer alltid vara snyggare än vinklat nedåt-bakåt o.s.v. Men det måste finnas stil och klass, inget bling-bling utan ”understated elegance” som engelsmannen säger. Skryt är oerhört osmakligt.

Jag har kört på gamla cyklar och nya cyklar och har mycket att jämföra med, andra har säkert andra preferenser.

Stål-Farfar körde Sverigeloppet på en standardcykel, och jag såg en kille köra Mjörn Runt på en damcykel med Nexus 7. Båda kom fram och båda gjorde bra tider. Cyklisten är viktigast, men varför göra det mer plågsamt än vad det behöver vara?

Det viktigaste är att cyklarna används, tycker jag. De ska inte stå någonstans och visas upp eller samla damm och rosta i något garage. Hojar ska hojas på, det är de byggda för. Jag känner mig elak när jag inte luftat någon av mina cyklar på länge, de har ju en själ och mår dåligt av att inte få komma ut och röra på sig. ”All this peaceful living is driving me insane.”

(Undantaget är väl gamla proffs som sparat på cyklar de vunnit lopp med, eller vanliga människor som har ett nostalgiskt förhållande till en viss cykel. Det förstår jag.)

Senast redigerad av en moderator:
Utvecklingen har gått framåt. Ramväxlar, friktionssystem, enkelpivotbromsar och femdelade frikransar fungerar, det går att cykla svinfort på hojar som har dem, men det är lättare, roligare och går fortare att välja modernare grejor. I alla fall för mig.
+MASSOR
@Snulfert
Det är din cykel och du skall förstås göra, eller inte göra, precis vad du vill med den.
Men att byta hjulen till kanttrådsfälgar och samtidigt ändra utväxlingen till en som funkar bättre för dig och den cykling är inte särskilt svårt, det enda du behöver göra med ramen är att vidga bakgaffeln.
Delarna du behöver är förutom nya hjul, det är enklare än att ekra om de befintliga med nya fälgar,
STi-reglage, växlar, kassett och kedja. Om inte dreven på vevpartiet är utslitna kommer 8-delat att fungera utan problem.
Nuvarande Shimano Claris R2000 är en både välfungerande och prisvärd grupp
https://www.rosebikes.se/shimano-claris-rd-r2000-8-speed-rear-derailleur-2659032
https://www.rosebikes.se/shimano-claris-fd-r2000-double-front-derailleur-2659027
Antagligen behövs en framväxel med klamma
https://www.rosebikes.se/shimano-cs-hg50-8-speed-cassette-13-26-ratio-44185
https://www.rosebikes.se/shimano-cn-hg71-8-speed-chain-739577
Tillsammans blir det under 2.100SEK!

Men det finns förstås mkt annat som också skulle fungera. Hjul borde du kunna hitta till bra pris här på Köp&sälj

Men oavsett vad du ändrar eller ej på cykeln hoppas jag att du får många bra turer på den.

Den här knep jag för ett antal år sedan. Satt på Crescent Ultima, MTB, runt 1999. Sadeln är tillverkad 1998. Köpte den dels för att jag gillar att använda Flite på "modernare" byggen, det vill säga att Flite passar min bakdel, dels för att ha den att bygga en hel hoj kring - kulör-mässigt. Landsväg, 11V Super Record, Crescent-Merckx MX Leader. Ligger en bit fram i byggordningen men inom något år eller så.

20210219_161959_resized.jpg
20210219_162009_resized.jpg
20210219_162013_resized.jpg
20210219_162027_resized.jpg
20210219_162033_resized.jpg
20210219_162057_resized.jpg

Fåglum och Monark/Crescent historian är intressant, som skrivits här av @J2000E använde de som amatörer cyklar tillverkade av Crescent och Monark men efter det att de blivit proffs i Italien, italiensktillverkade. Från samma källa som ovan hittade jag en artikel där Gösta "Fåglum" Pettersson intervjuades och på frågan om han cyklade på Monark/Crescent som proffs svarade han:

-Inte direkt, vi krävde att få köra på dem men det var helt italienska Masi-cyklar som lackerades i Monark-blått eller Crescent-orange och fick dekaler som skickats från Sverige.

Fåglum-bröderna ville alltså själva hellre ha de svensktillverkade.

Fåglum och Monark/Crescent historian är intressant, som skrivits här av @J2000E använde de som amatörer cyklar tillverkade av Crescent och Monark men efter det att de blivit proffs i Italien, italiensktillverkade. Från samma källa som ovan hittade en artikel där Gösta "Fåglum" Pettersson intervjuades och på frågan om han cyklade på Monark/Crescent som proffs svarade han:

-Inte direkt, vi krävde att få köra på dem men det var helt italienska Masi-cyklar som lackerades i Monark-blått eller Crescent-orange och fick dekaler som skickats från Sverige.

Fåglum-bröderna ville alltså själva hellre ha de svensktillverkade.
Cyklister är ofta konservativa och vill ha det de känner igen och är vana vid. Inga konstigheter. Men marginal gains existerade också på den tiden och italienska och franska hojar var både lättare och bättre byggda än MCB:s landsvägscyklar.

Jag har som sagt haft många gamla, svenska hojar. Är imponerad av byggkvalitet och lackering hos standardcyklarna från Monark och Crescent från 30-talet till 80-talet. Däremot är de ofta tunga, tråkiga att cykla på och har rätt dåliga komponenter.

Deras landsvägsdito? Inte imponerad alls.

Jag brukade till exempel försvara ramväxlar tidigare, jag gillade tanken på att kunna prestera lika bra på en gammal cykel som på en ny. Nu har jag testat och måste säga att det är… helt värdelöst jämfört med brifters. Obegripligt att ramväxlarna inte ersattes mycket tidigare.

Det mest användbara modellerna av Crescents stålracers tycker jag är de tidiga 80-talsmodellerna. De är tillräckligt sena för att ha fått vanlig vevlagergänga, samtidigt som de är tillräckligt tidiga för att ha kvar luftiga fram- och bakgafflar som rymmer breda däck.

Nackdelen med de tidiga 80-talsmodellerna är att bakgaffeln behöver breddas om man vill uppgradera till modernare växlar. Men det är enkelt gjort. Svårare däremot är att bredda Eddy Merckx-ramarna så att de rymmer moderna (=breda) däck. Det går inte.

Särskilt baktriangeln ser ut att vara tight på Eddy Merckx-ramarna.

En 318 av den årgången jag har, 1980, rymmer väldigt breda däck, säkert 35 mm eller mer.

Det mest användbara modellerna av Crescents stålracers tycker jag är de tidiga 80-talsmodellerna. De är tillräckligt sena för att ha fått vanlig vevlagergänga, samtidigt som de är tillräckligt tidiga för att ha kvar luftiga fram- och bakgafflar som rymmer breda däck.

Nackdelen med de tidiga 80-talsmodellerna är att bakgaffeln behöver breddas om man vill uppgradera till modernare växlar. Men det är enkelt gjort. Svårare däremot är att bredda Eddy Merckx-ramarna så att de rymmer moderna (=breda) däck. Det går inte.

Särskilt baktriangeln ser ut att vara tight på Eddy Merckx-ramarna.

En 318 av den årgången jag har, 1980, rymmer väldigt breda däck, säkert 35 mm eller mer.
De mest användbara till vad då?

Lite intresserad av att veta vad du menar med breda däck (och varför)? Landsvägs-Merckx mellan 1980 och fram och med MX Leader klarar 28mm (verklig bredd). Vad är poängen med bredare/högre på en landsvägscykel?

Om det här är fredagstråden så gör det inget.

De mest användbara till vad då?

Lite intresserad av att veta vad du menar med breda däck (och varför)? Landsvägs-Merckx mellan 1980 och fram och med MX Leader klarar 28mm (verklig bredd). Vad är poängen med bredare/högre på en landsvägscykel?

Om det här är fredagstråden så gör det inget.
Det är trendigt med breda däck. Bara lugn, det kommer att vända.

Intressant. Det finns ett uttryck på engelska - "do not bring a knife to a gunfight". Jag förstår (och gillar) tanken på cyklar som passar till allt - men samtidigt blir det lite speciellt när man talar om en landsvägsracer och menar att det är en nackdel att 35mm däck inte passar...

Jag gillar snabba segelbåtar. Synd att inte en Cheva 350 V8 passar i motorutrymmet...

Intressant. Det finns ett uttryck på engelska - "do not bring a knife to a gunfight". Jag förstår (och gillar) tanken på cyklar som passar till allt - men samtidigt blir det lite speciellt när man talar om en landsvägsracer och menar att det är är en nackdel att 35mm däck inte passar...

Jag gillar snabba segelbåtar. Synd att inte en Cheva 350 V8 passar i motorutrymmet...
Cyklar som passar till allt är sällan riktigt bra på någonting. Tänker jag.

Intressant. Det finns ett uttryck på engelska - "do not bring a knife to a gunfight". Jag förstår (och gillar) tanken på cyklar som passar till allt - men samtidigt blir det lite speciellt när man talar om en landsvägsracer och menar att det är är en nackdel att 35mm däck inte passar...

Fast långt ifrån alla landsvägar är släta och fina och det cyklas lopp på högst varierande underlag. Såg ett klipp där de mätte däcksbredden under senaste TdF och de flesta låg mellan 28-32 mm, däcken blir bredare för varje säsong nästan och inte utan anledning.

Diverse fincyklar (S-Works t.ex) levereras numera med 32 mm däck så det är ju inte så att 35 mm är jättebrett, snarare 28 mm som börjar bli smalt. Eddy Merckx-ramarna är superfina men vill man uppgradera till modern standard blir det problem med däcken.

Bättre då med en vanlig Crescentracer från tidigt 80-tal som klarar bredare däck och som enkelt kan breddas i baktriangeln för att få in fler växlar.

Därmed är det inte sagt att modernt är bättre. Jag är själv av uppfattningen att utvecklingen inom cykel i mångt och mycket gått bakåt under senare år.

Jag är med på detta ☺️.Personligen tror jag att det är en följd av att de tävlingscyklar som används i TdF, etc. har blivit så pass oförlåtande vad gäller ram/gaffel/högprofil-fälgar att den mänskliga kroppen kräver mer luftkammare i däcken - för att inte gå sönder. När ramar, gafflar och fälgprofiler var mer förlåtande kom man (vi) undan med smala och låga däck. Summan av allt är nog inte så långt ifrån varandra i slutänden.

Självklart förstår jag att olika dimensioner passar bättre till/för olika förhållanden. Förstår däremot inte problemet/meningen med att - "min jaktkanot från 1928 verkar inte svara bra på kevlarsegel" = jaktkanoter är kass alternativt kevlarsegel är kass.

Jag är med på detta ☺️.Personligen tror jag att det är en följd av att de tävlingscyklar som används i TdF, etc. har blivit så pass oförlåtande vad gäller ram/gaffel/högprofil-fälgar att den mänskliga kroppen kräver mer luftkammare i däcken - för att inte gå sönder. När ramar, gafflar och fälgprofiler var mer förlåtande kom man (vi) undan med smala och låga däck. Summan av allt är nog inte så långt ifrån varandra i slutänden.

Självklart förstår jag att olika dimensioner passar bättre till/för olika förhållanden. Förstår däremot inte problemet/meningen med att - "min jaktkanot från 1928 verkar inte svara bra på kevlarsegel" = jaktkanoter är kass alternativt kevlarsegel är kass.
Det som är kass på äldre racers är friktionsväxlar, ramreglage, små frikransar med få drev och ineffektiva bromsar. Däcken är det inget fel på!

Det som är kass på äldre racers är friktionsväxlar, ramreglage, små frikransar med få drev och ineffektiva bromsar. Däcken är det inget fel på!
Kass i förhållande till vad? Återigen... Du kommer aldrig att cykla ifrån en starkare cyklist bara för att du har en ballare/modernare cykel. Vilket växelsystem, var det sitter, vilka utväxlingar du har och framför allt - vilka bromsar du har är egalt i sammanhanget.

Att en modern cykel gör det enklare, bekvämare och mer effektivt att cykla för vanligt folk är självklart. Det gör dock inte att de automatiskt blir snabbare än någon som är en starkare cyklist.

En elitcyklist skulle klara Vätternrundan på sub 7 på en cykel med tre växlar och fotbroms.

Det är kul att fler än jag kan uppskatta en gammal stålracer! Någon har sagt att varje gammal cykel är värd en roman i bokform. I det här fallet kan det dock bara bli en novell...'
Hsh hojen är ifrån 1998 och gick en Vätternrunda samma år. Därefter har den inte rullat 1 enda mil. Tom originaldatorn, styrlindan + allt annat sitter kvar sedan dess.
Hur kunde det bli så här? Kort beskrivn: Hojen inköptes av en medelålders entusiast anno 1998. För att rulla 1 vätternrunda 1998, som dock fullföljdes. "Vätterns" dekal sitter ff kvar på ramen. Därefter följde tragiskt nog allvarlig sjukdom, vilket slutade med dödsfall!
På frågan om ramtillv, är det som jag beskrivit trippelred Japansk Fuji. Dock en ram med många olika namnfabrikat, här i Europa. Dock mkt hög klass på dessa ramar! Jmf "Miyata".
När Cresent presenterade denna Campagnolo utrustade modell, (man hade då en mkt potent stålracer), skedde detta vid övergången till ALU-Ramar. Initialt var dessa ALU-ramar urusla. Men stålramar, blev i ett slag, helt omoderna! Tyvärr... Mkt synd på dessa smäckra och enligt min mening, helt tidlösa hojar!
Nåja cykeln står kvar i exakt samma skick, som den var efter Vätternrundan 1998. Har inte 1 tanke på att tjäna pengar på denna hoj. Skulle gladligen skänka den till eftervärlden, om någon kunde bevara hojen, som den är idag år 2024.
Kunde mkt väl skrivit mkt mer om historik, kring märket "CRESENT". Trots att jag inte är "märkesbunden". Dock en stor eloge, till skaparen av denna tråd. För här finns spaltmetrar att skriva på denna tråden!!!
Avslutar med en bild, som ger hojen bättre färgmässig rättvisa, om ej fullgod!
DSCF1421.JPG

Köpte också en Crescent-cykel som inte rullat efter genomförd Vätternrunda utan bara stått i många år. Ägaren körde en svensk klassiker och tränade mest löpning, han kom i mål och nog på en hyfsad tid men efter loppet kunde han inte gå eller sitta på två veckor och sen blev det inte mera cyklat för hans del.

Funderat lite på vad herrarna i tråden skriver ang tävlingscyklister kör på då jämfört med nu, hela den utvecklingsresan påverkas av vad industrin gör för tekniska "landvinningar som sedan ska marnadsföras med hjälp av proffsstallens pedalryttare. Därför ser vi nya trender årligen allt från Elväxlar till Skivbromsar och nu trenden med feta däck på lansvägshojar. Cyklisterna får tacka och ta emot vad sponsorerna sätter i händerna på dem. Och vi glada konsumenter cykelnördar förväntas springa efter till handlarna/distributörerna med våra slantar för att få något styvare snabbare och komfortablare. Det håller branschens hjul rullande år från år. Men som retro nörd finner jag det roligt att komma över hojar från olika epoker och kunna finna glädje i att känna de skillnader som finns i olika material och hjultyper m.m . Detta oavsett om det rör sig om en Crescent eller annat märke.

#Getoutandride

Ja tyvärr är det lätt att överskatta kroppens resurser! Vilket nog dom flesta av oss någon gång gjort...
Finns hojen kvar?
Särskilt med en sadel som inte passar! Cykeln är inte kvar i min ägo, en Crescent Abisko med Maguras hydrauliska fälgbromsar, riktigt bett i dem och en otroligt skön bromskänsla.

Kass i förhållande till vad? Återigen... Du kommer aldrig att cykla ifrån en starkare cyklist bara för att du har en ballare/modernare cykel. Vilket växelsystem, var det sitter, vilka utväxlingar du har och framför allt - vilka bromsar du har är egalt i sammanhanget.

Att en modern cykel gör det enklare, bekvämare och mer effektivt att cykla för vanligt folk är självklart. Det gör dock inte att de automatiskt blir snabbare än någon som är en starkare cyklist.

En elitcyklist skulle klara Vätternrundan på sub 7 på en cykel med tre växlar och fotbroms.
Kass i förhållande till i dag. Givetvis kommer den starkare cyklisten på en gammal cykel att vinna över en svagare cyklist på en ny, givet att skillnaden i kapacitet är stor. Men allt annat (nästan) lika kommer den som har den snabbaste cykeln att vinna. Bara de äldre utväxlingarna kommer att helt stoppa cyklisten på den gamla hojen att i hög hastighet klättra uppför en del av de berg som dagens TdF passerar. Det bara är så.

GCN har i många olika inslag jämfört nya och äldre hojar. Visst, det är inte några vetenskapliga undersökningar, men en modern aeroracer är flera sekunder snabbare än de snabbaste tempocyklarna från 80-, 90- och 00-talet. Det är viktiga sekunder.

Ju mer jag cyklar själv, ju tydligare blir det hur mycket, mycket sämre den äldre utrustningen är än den nya. Sedan är det upp till var och en att sätta gränserna för vad som är ”för gammalt” eller ”för nytt”, såklart.

Tog nyligen en tur på en "modern" s.k. gravel från Canyon. Gjorde misstaget att köra med hårdpumpade däck. Fasiken vad obekvämt! Total avsaknad av komfort i själva cykeln, allt verkar bygga på att man ska köra med svampigt lågt lufttryck i däcken.

Till det kom växelsystemet med 11 rassliga växlar, eller om det var 12, minns inte. En skräckupplevelse, haha. Jag fick alla mina fördomar bekräftade 😂

Hm... Gammalt eller nytt? Frågan är enligt min mening, allt annat än enkel!
Tabm, kan jmfr inte ställas mot alt, utan att ange 1 tidsperspektiv. För att kunna göra en referensram krävs det då att vi spikar ett årtal. Låt oss säga anno 2010, dvs 14 år sedan. Vad har då hänt sedan dess inom cykelvärlden?
År 2010 var elektroniska vxlsys utvecklade. Skivbromsar ett faktum. Kolfiberramar kutym. Fälgar i kolfiber under stark utveckling, (om än ibland usla). Systemen hos både Campa, Shimano, Sram, hade vedertagna 10sp, även om 11sp dito började dyka upp. Vindtunneltest av både hojar och förare låg i framkant. Man körde rutinmässigt med 2 klingor fram. Hojarnas vikt låg i paritet med dagens, även om det givetvis fanns undantag. Standarddäck, på racrar 23-25mm, även om 28mm var på intågande. Tubdäck på landsväg blev alltmer sällsynt.

Nåja tillbaka till anno 2024. Vad har då hänt inom cykelvärlden sedan dess? Jodå, man har finslipat detaljerna i form av extrema aerostyren, gjort vindtunneltest med cykelkläder i olika material. Ofta mkt komplicerat, där tom sömmarna i plaggen optimerats för minsta möjliga vindmotstånd! Allt för att tjäna sekunder.

Frågan kvarstår dock. Är racerhojarna snabbare idag än för 14 år sedan? Jodå under rätt förutsättningar är dom det! Men låt oss då göra en jmfr på 2 likvärdiga cyklister; (existerar bara i teorin), som inleder en individuell tävlingsrunda på 50km och startar parallellt. Den ene på 1 Pinarello Dogma anno 2010 0ch den andre på en 2024 dito. Låt oss då tänka efter och gissa vem som kommer att vinna en sådan duell?
Svaret är lika enkelt, som slående. Nämligen att dagsformen kommer att avgöra!

Skulle dock vilja se fler bilder på Cresenthojar och lyssna på andras erfarenheter av märket i sig. Märk väl att trådens namn inte handlar om prestanda och prestationer.
Viva Cr/Mo. Real steel!

Kass i förhållande till i dag. Givetvis kommer den starkare cyklisten på en gammal cykel att vinna över en svagare cyklist på en ny, givet att skillnaden i kapacitet är stor. Men allt annat (nästan) lika kommer den som har den snabbaste cykeln att vinna. Bara de äldre utväxlingarna kommer att helt stoppa cyklisten på den gamla hojen att i hög hastighet klättra uppför en del av de berg som dagens TdF passerar. Det bara är så.

GCN har i många olika inslag jämfört nya och äldre hojar. Visst, det är inte några vetenskapliga undersökningar, men en modern aeroracer är flera sekunder snabbare än de snabbaste tempocyklarna från 80-, 90- och 00-talet. Det är viktiga sekunder.

Ju mer jag cyklar själv, ju tydligare blir det hur mycket, mycket sämre den äldre utrustningen är än den nya. Sedan är det upp till var och en att sätta gränserna för vad som är ”för gammalt” eller ”för nytt”, såklart.
Gäller samma sak med skidor och pjäxor 😉?

Fast det blir väl lite konstigt resonerat? Om jag tävlar över 30 mil mot en cyklist som är 10% starkare än mig som kör på en stål cykel som väger 15 kg så är jag ganska säker på att jag är snabbare på min moderna kolfiber cykel på 8kg. Sen såklart Pogacar och co är en annan historia men de är inte bara 10% starkare en mig. Men måste man motivera det man gör med tider och effektivitet? Borde inte alla ha en elcykel då? En fint renoverad vintage cykel är ett konsthantverk de estetiska värdena är annorlunda (och kanske viktigare) än de funktionella.

Gäller samma sak med skidor och pjäxor 😉?
Absolut! Mycket estetik där, och viljan att göra tvärtom. 😅❤️

Edit: När jag tänker på det är det också ett annat sätt att åka skidor på. Kräver mer och bättre teknik på raka än på carving. Plus att jag känner mig bättre på raka. Och på samma sätt som en rak skida inte kan göra det en carvingskida kan, kan inte en carvingskida göra det en rak skida kan. Inte riktigt samma sak med cyklar ändå. Pjäxorna är ju bara bjäfs och nostalgi, de passar till skidorna och är coola. ☺️

Snacka om utvikning. Sorry. Hoppas på ett par Crescentskidor i framtiden.

Jag hade själv gärna ägt en Eddy Merckx stål, och gärna i Crescentversionen. Cykeln som var av så hög klass när jag växte upp att man inte ens drömde om en sådan men de är eftertraktade och kostar en hel del , de jag sett har gått för mellan 6000 och 10000 kr på auktion som den nedan jag följde som slutade på 8000 plus auktionsavgifter

Edit. När jag tänker efter är det nog tur att de är dyra, jag har alldeles för många cyklar redan och borde ta tag i att sälja av.
item_2749215_cb3805b9df.jpg

Senast ändrad:
Jag hade själv gärna ägt en Eddy Merckx stål, och gärna i Crescentversionen. Cykeln som var av så hög klass när jag växte upp att man inte ens drömde om en sådan men de är eftertraktade och kostar en hel del , de jag sett har gått för mellan 6000 och 10000 kr på auktion som den nedan jag följde som slutade på 8000 plus auktionsavgifter

Edit. När jag tänker efter är det nog tur att de är dyra, jag har alldeles för många cyklar redan och borde ta tag i att sälja av.
Varav 4000 spänn var för bromsarna! 😂

Så jäkla snygg!! Enda minuset är ju de svarteloxerade fälgarna...

Personligen tror jag att det är en följd av att de tävlingscyklar som används i TdF, etc. har blivit så pass oförlåtande vad gäller ram/gaffel/högprofil-fälgar att den mänskliga kroppen kräver mer luftkammare i däcken - för att inte gå sönder. När ramar, gafflar och fälgprofiler var mer förlåtande kom man (vi) undan med smala och låga däck.
Det stämmer inte
Det finns mätningar på komforten hos 1000-tals racercyklar sedan 30 år
och de bästa av dagens tävlingscyklar är mer komfortabla än de var tidigare.
Självklart finns det undantag som det alltid har gjort.
Klicka dig vidare och läs mer själv via länkarna i #30 i Randonneurcyklar-tråden

Att en modern cykel gör det enklare, bekvämare och mer effektivt att cykla för vanligt folk är självklart.
+1
Det gör dock inte att de automatiskt blir snabbare än någon som är en starkare cyklist.
Även för starka och snabba cyklister, både med och utan tävlingslicens, gör moderna cyklar det enklare, bekvämare och mer effektivt att cykla.

Det stämmer inte
Det finns mätningar på komforten hos 1000-tals racercyklar sedan 30 år
och de bästa av dagens tävlingscyklar är mer komfortabla än de var tidigare.
Självklart finns det undantag som det alltid har gjort.
Klicka dig vidare och läs mer själv via länkarna i #30 i Randonneurcyklar-tråden

+1

Även för starka och snabba cyklister, både med och utan tävlingslicens, gör moderna cyklar det enklare, bekvämare och mer effektivt att cykla.
Vad han sa.

Jodå, som bekant ligger skönheten i betraktarens ögon. Något jag hoppas vi alla kan vara överens om?!
Men samtidigt har vi också olika värderingar. Vilket har en förmåga att sudda ut gränserna mellan subjektivt och objektivt tänkande. Jmf: "Vi & Dom känsla".
Skall inte vidare kommentera detta, utan endast framföra mina egna subjektiva värderingar ang hojar!
I min värld finns ingen gracilare, starkare, samt smidigare cy-Ram, än en vackert lackad, trippelreducerad Cr/Mo ram. Vill man beklaga något med dessa, så är det 1" styrlager. Här har tyvärr utvecklingen runnit ifrån.
Nåja. Kom just på att jag har ytterligare en Cresentracer stående ifrån sent 80 tal. Har tyvärr ej bild. Men skall försöka fotografera. Här i "Cresenttråden" skulle iaf jag vilja se fler bilder på ja, just det Cresentcyklar. Tror annars att denna tråden riskerar att krackelera...

Har nu varit ute i solskenet och fotograferat. Fick dock först rota mig in i ett gammalt skjul. Dammigt men dock torrt. Visste att det fanns en gammal rosa Cresentracer under ett lager av tidens tand.

Visst! Den ser vissen ut. Men har samtliga delar, (bla Shima 600), för att få hojen att blomma igen och dessutom att lev, även om detta inte står högst på agendan fn. Tror tyvärr att många hojar fått en alltför tidig begravning...
Detta öde skall dock inte behöva drabba denna.

Bilagor

• DSCF2694.JPG
    DSCF2694.JPG
    772.7 KB · Besök: 115
Har nu varit ute i solskenet och fotograferat. Fick dock först rota mig in i ett gammalt skjul. Dammigt men dock torrt. Visste att det fanns en gammal rosa Cresentracer under ett lager av tidens tand.

Visst! Den ser vissen ut. Men har samtliga delar, (bla Shima 600), för att få hojen att blomma igen och dessutom att lev, även om detta inte står högst på agendan fn. Tror tyvärr att många hojar fått en alltför tidig begravning...
Till och med det transparenta locket till styrlagret sitter kvar!

Men herre jösses!!!!
Det är ju samma Crescent modell som jag håller på att fixa till, men som aldrig blir klar!
Inte ofta man ser en sådan på bild öht!

Senast ändrad:
Har precis varit ute i solskenet och fotograferat. Lyckades leta upp en gammal rosa gammal Cresent racer ifrån 1986 i botten på ett gammalt skjul. Massor av damm. Dock torrt och fint. Finns en del att göra. Men alla delar finns för att göra hojen potent igen. Bla 1 grupp Shimano 600. Vet dock inte om detta någonsin blir av! Detta pga andra projekt. Kanske synd! Men pga trådskaparens entusiasm, ville jag visa "hojen" ändå!

Bilagor

• DSCF2694.JPG
    DSCF2694.JPG
    772.7 KB · Besök: 71
Tillbaka
Topp