Dim på racerdäck

gizmoenzo06

Medlem
Dim på racerdäck
Tänkte börja köra racer igen ,och när jag slutade för ca 12 år sedan körde jag med conti 4000 23 mm , vad kör man med idag ,25 eller 28 mm Passar 28 mm på mina fälgar som hade 23 mm när jag köpte cykeln ny Scott cr1 pro

Dim på racerdäck
Nej, hör på det här.. folk kör till och med lägre lufttryck. Så både bredare däck och lägre lufttryck i däcken. Det ska ge lägre rullmotstånd och vara snabbare.
Det är nog också så, under gynnsamma omständigheter. Precis som smala och hårdpumpade däck är ”snabbare” på väldigt jämnt och bra underlag. Frågan är om det spelar någon större roll för en motionär?

Jag tror att bekvämligheten är viktigare. En del hävdar att det är mycket bekvämare med breda däck och lågt lufttryck. Jag känner noll skillnad på landsväg faktiskt.

Dim på racerdäck
Det är nog också så, under gynnsamma omständigheter. Precis som smala och hårdpumpade däck är ”snabbare” på väldigt jämnt och bra underlag. Frågan är om det spelar någon större roll för en motionär?

Jag tror att bekvämligheten är viktigare. En del hävdar att det är mycket bekvämare med breda däck och lågt lufttryck. Jag känner noll skillnad på landsväg faktiskt.
Jag upplevde väldigt stor skillnad i bekvämlighet när jag gick från 25 till 32 mm iallafall. Sen gick det snabbare också. Men vet inte om det var pga lägre rullmotstånd eller kvalitetsdäck överlag. Men jag blev förvånad när jag under testrundan slog några personliga rekord på Strava-segmenten hemma.

Dim på racerdäck
Jag upplevde väldigt stor skillnad i bekvämlighet när jag gick från 25 till 32 mm iallafall. Sen gick det snabbare också. Men vet inte om det var pga lägre rullmotstånd eller kvalitetsdäck överlag. Men jag blev förvånad när jag under testrundan slog några personliga rekord på Strava-segmenten hemma.
Jag slog några PR häromdagen på 22 mm, satta på 25 mm. Tänker att det är dagsform mest.

(GP 4000 tub respektive GP 5000 kanttråd med TPU. Samma cykel.)

Senast ändrad:
Dim på racerdäck
Jag har upplevt en tydlig komfortökning när jag gått från 23 till 25 till 28 och nu till 30/32 mm. Hastighetsmässigt ingen skillnad. Lika långsam.

Tillbaka
Topp