diy carbon banshee a: 2017

Något som skulle hjälpa dig är väl att faktiskt införskaffa ett par hjul och däck för att kunna bygga baksvingen omkring däcket, lättare att visualisera passformen. Gärna 2.35" hans dampf då däcket mäter 2.5" i värsta/bästa fall. Hjulen kommer ju förhoppningsvis att få bli använda när ramen är klar. :)

Ska också säga förlåt för att jag skrev lite nedsättande i början, var lite kritisk tills du beskrev vakuumförpackning.

Hinner tyvärr bygga hela tiden utan endast lite före och efter jobbet men bak svingen bör väl bli klar i början av veckan sedan blir det Att ta tag i lederna samt främre ramen skall bli kul att se om 2 kg kolfiber räcker.
Tänkte faktiskt försöka att inte köpa några delar innan ramen är klar.

Det här ser ut att kunna bli årets byggtråd.

Jag ber om ursäkt för mitt tvivel, klär mig i säck och aska och förbereder en ödmjukhets-paj. :)

Kör på! Det skall bli mycket kul att se fortsättningen!

Japp dom blir inte i carbon utan alu jag skall inte ropa hej ännu det är mycket kvar.
Kul att bygg tråden uppskattas!!. dropouts en är till en 26:a så jag har längtat bakre ramen i stället för att kunna åka 650b så om jag hänger på 27,5 droppouts så borde även 29" hjul passa.

Magnus.Bovall skrev:
-------------------------------------------------------
> Japp dom blir inte i carbon utan alu jag skall
> inte ropa hej ännu det är mycket kvar.
> Kul att bygg tråden uppskattas!!. dropouts en är
> till en 26:a så jag har längtat bakre ramen i
> stället för att kunna åka 650b så om jag
> hänger på 27,5 droppouts så borde även 29"
> hjul passa.

Mjae, skillnaden mellan 26" och 27,5" är inte densamma som mellan 27,5" och 29"!

Millimetermåtten är 559, 584 och 622 respektive.

Kul å ambitiöst bygge! Använde du CAD? Har byggt ett par ramar men i stål. Har nog några CAD-filer över området vid vevparti med vevarmar som jag kan skicka. Tror du kan få vad du behöver från bikecad åxå. En del tillverkare listar just de mått du frågar efter. Kolla deras hemsidor. Du kan höra med byggarna på Mtbrs rambyggarforum. De har koll på måtten. Tänk på att inte göra det för tight då både ram å vev flexar en del.

Riktigt häftigt.

Har lite erfarenhet från carbonbygge. I mitt fall handlade det om att bygga blad till tävlingspaddlar. För att bygga starkt och lätt gäller det att vara noga med riktningen på väven så den tar upp krafterna på rätt sätt och framförallt att man inte bygger in brottanvisningar. Det vet du säkert.

Lycka till!

Nix ingen CAD här inte jag kör på känn.
Fiber riktningen blir nog inte helt optimal då jag använder 0/90 väv men jag kommer att baka in lager med textreme väv så att man får mera riktade fibrer hoppas det blir starkt nog får gå lite på känsla.
Har ju inte byggt cykel ramar tidigare får väl laga eller göra om om det skiter sig helt

bb.jpg

om du PM:ar din epost kanske jag kan justera/uppdatera ritningen ovan och maila till dig. (ritningen ovan är nästan 10 år gammal så den går inte å använda rakt av)

Så kan du skriva ut i 1:1 å jämföra med ditt bygge.

- Vad för vevarmar å klingor tänker du använda?

- Hur fett däck

- Bredd på BB

- Kedjelinje (ganska gammalt på bilden, borde vara runt 50 idag)

Hur tillverkade du hylsorna till headtuben? har du svarv å fräs?

Min fråga är, kommer du endast att förbruka 2 kvm väv?, eller bygger du på så mycket som krävs?
Textreme är inte bättre än 0/90 väv, det bästa är att helt enkelt använda UD och ha lite koll på hur man lägger lagrena.

Det är ett par frågor jag har.

Tänkte använda slx vevparti och konvertera till singel klinga 30 eller 32 kugg
BB bred 73 mm
Hyllorna till head tuben har jag svarvat i alu och kommer att limmas fast och göra samma i vev partiet köpa färdig gängad hyllsan på crc och limma i ramen
Målet är att försöka klara mig på 2 kg väv målet är max 3 kg ink dämpare kommer att baka in längsgående väv i ramen mellan 0/90 pprepreg lagren hittade tyvärr ingen prepreg i annat än 0/90

Däck blir väl typ 27.5x2.4

Sakta framåt lite kol på detta och in i ugnen.

Bilagor

• 20150202_142933.jpg
    20150202_142933.jpg
    62.5 KB · Besök: 134
  • 20150202_150933.jpg
    20150202_150933.jpg
    60.4 KB · Besök: 128
  • 20150202_150918.jpg
    20150202_150918.jpg
    61.3 KB · Besök: 124
Vernersson skrev:
> Full av beundran för de som kan skapa något på
> t.ex detta sättet! =)
>
> Jätteskoj att följa, ser fram emot fler
> uppdateringar.

What he said!

Imponerande?

Sista stagen på bak svingen skall prova att packa mattan med tape är ju ett jävla mek att täta med plast och vaccum när bägge sitter i hop. vi får väl se hur det blir i morgon.

Bilagor

• 20150203_142631.jpg
    20150203_142631.jpg
    65 KB · Besök: 111
  • 20150203_142648.jpg
    20150203_142648.jpg
    60 KB · Besök: 107
  • 20150203_142603.jpg
    20150203_142603.jpg
    59.8 KB · Besök: 107
Är på gång att beställa slx vevparti hos crc
Samt köpa slx 1x10 groupset till detta men vad blir lagom att ha på fram klingan 30 eller 32 typ
Samt slx kasset bak vad blir lagom
11-36
11-34
11-32
Tacksam för input.

Hur bra kondition har du? Hur backigt är det? 30t skulle jag valt för 27,5. Föredrar att ha kadens före mash.

Kika i XX1 sniktråden, om du ändå ska köpa nytt kan det vara värt att gå direkt på X1 från sram.

Beror på hur stark du är, själv skulle jag säga 32 fram för nöjestrampa i platt-Sverige.
Och till det en 11-36 kassett så klart.

// Larsa

Vernersson skrev:
> Kanske lite över budget m,en vill iaf tipsa om
> denna.
> http://haggs.nu/produkt/sram-x1-vaxelgrupp/

Fast med tanke på vad reservdelarna kostar till dessa grupper och att OneUp-kit'n fungerar så pass bra så förstår jag inte vitsen med det längre. iaf inte för stigcykling.

// Larsa

larsaw skrev:
> Vernersson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske lite över budget m,en vill iaf tipsa om
> > denna.
> > http://haggs.nu/produkt/sram-x1-vaxelgrupp/
>
> Fast med tanke på vad reservdelarna kostar till
> dessa grupper och att OneUp-kit'n fungerar så
> pass bra så förstår jag inte vitsen med det
> längre. iaf inte för stigcykling.
>
> // Larsa

Fair point =)
Noterade det hela bara och ville dela med mig.

Dock kommer jag själv att välja 11-delat till apelsinen, oavsett driftskostnad ;)

Mycket humor mellan inlägg 1 och bilderna på sidan 3. Här har vi tydligen en som har ett bredare cv än de flesta och en betydligt större mekhörna. Blir spännande att se fortsättningen.

Det ser oförskämt fint ut det där!

Magnus.Bovall skrev:
> Är på gång att beställa slx vevparti hos crc
> Samt köpa slx 1x10 groupset till detta men vad
> blir lagom att ha på fram klingan 30 eller 32
> typ
> Samt slx kasset bak vad blir lagom
> 11-36
> 11-34
> 11-32
> Tacksam för input.

Det följer väll med en 32:a? Börja med att testa det i så fall.

Jag kör 32 x 11-36 på både 26":an och 29":an, vilket funkar bra för mig och terrängen jag kör i. 36:an bak kommer aldrig till användning hemma i Uppsala men har visat sig tillräcklig för Göteborg, Falun, Umeå m.m. D.v.s. en del branta men inte superlånga backar.

Hasse#7 skrev:
> Mycket humor mellan inlägg 1 och bilderna på
> sidan 3.

Ja, inläggen har svängt lite kan man säga. :)

Skall snart starta en tråd med mitt eget lilla kolfiberprojekt, som egentligen startade långt innan jul. Men jag har inte kommit till skott ännu vad gäller skrivandet.
Skall tillägga att det är/blev långt mindre ambitiöst än det TS projekt.

Hemligheter gillar vi inte bara att starta en tråd genast..
Hmm jo än så länge så verkar allt gå enligt plan frågan är bara hur bra det håller? är ju som sagt väldigt lätt att ösa på med material men jag har försökt att hålla igen.
tror bak svingen kommer att väga ca 600 gram ex droppouts den åker på vågen i morgon
På tur står lederna mellan främre och bakre ramen sedan har jag ju bara? främre ramen kvar.
tipps på prisvärda hjul mottages gärna
Får man något att ha för 3000 tro?
15 axel fram 12x142 bak samt slx kasset.
Något speciellt man bör tänka på vid köp av hjul.
Lönar det sig att köpa lösa nav och bygga själv tro.
Vad tycker proffsen.

Lillskeden: Då förlorar man poängen med att använda kolfiberkomposit. Då kan man lika gärna svetsa en aluram. För då är egenskaperna i bästa fall likadana.

UD väv finns av en anledning, det är lätt att bygga nåt i kolfiber, riktigt lätt, men det svåra är att få det lätt och starkt.

Fasen droppouts en väger ju nästan lika mycket som svingen.
Ja vi får väl se hur länge det håller.

Bilagor

• 20150204_064019.jpg
    20150204_064019.jpg
    50.2 KB · Besök: 108
  • 20150204_064040.jpg
    20150204_064040.jpg
    59.5 KB · Besök: 102
  • 20150204_064242.jpg
    20150204_064242.jpg
    55.8 KB · Besök: 107
Tillbaka