diy carbon banshee a: 2017

Jag har ingen bra koll heller, men min gissning är att patentet gäller inom EU eftersom skaparen är skotte? Även om dom inte skulle kunna göra något kanske det är uppskattat just om du presenterar det som en kopia. Det var ingen meningen att styra bort hela tråden mot det, bara en parentes och ett tips.

Det ska bli grymt att se slutresultatet.

Senast ändrad:
Varifrån han är spelar ingen roll. Det är var det är godkänt nånstans. Det varierar ganska friskt mellan länder vad man kan ta patent på och hur.

Vilket hantverk! Grymt snyggt!

Vad gäller fåniga regler om vem som anses äga rätten till vad, är det inte ganska vanligt att folk gör replikor av bilar (i bl.a. kolfiber, karossen då alltså)? Hur som känns det väl inte som att någon kommer att bli stämd för detta bygge.

Gränsen går nog vid att om man kommersialeriserar tillverkning och försäljning av sådana grejer.

I övrigt, imponerande att man är så nära mål redan nu.
Jag själv lider av akut tidsbrist.

Vet inte riktigt hur många timmar jag lagt kanske 30 Tim än så länge
men blir det bra och jag vill bygga en till så skulle det gå betydligt snabbare
Och har väl köpt material för ca 3000kr då jag har haft lite liggandes.
En lite bättre bild.

Bilagor

• 20150220_101904.jpg
    20150220_101904.jpg
    73.1 KB · Besök: 100
riktigt coolt bygge.

hur har du tänkt stresstesta ramen? eller blir det bara att bygga ihop och sen börja dubbla trappor (samt hålla tummarna)? :)

Patent ansöks väl generellt per land. Sedan betalar man per år och per land man ansökt, kostnaden ökar vad jag förstått mot slutet av patentets giltighet. Men patent hindrar väl bara försäljning av skyddade produkter? Man kan ju tillverka något skyddat i sverige och sälja i norge om det inte finns patent på produkten där?

För övrigt grymt imponerande bygge! Men vad är lådan ovanför vevlagret till för? Ser lite klumpig ut?

richardtenggren skrev:
-------------------------------------------------------
> För övrigt grymt imponerande bygge! Men vad är
> lådan ovanför vevlagret till för? Ser lite
> klumpig ut?

Antar att det skall sitta en länkagepunkt där med lager och axel.

Jag måste erkänna att jag var rätt tveksam i början av tråden (lät mest som att du ville spara pengar...), men det här håller ju på att bli riktigt, riktigt häftigt. Snacka om välutrustat garage! (Jag är dock fortfarande lite tveksam till hållfastheten)

Magnus.Bovall skrev:
> Vet inte riktigt hur många timmar jag lagt kanske
> 30 Tim än så länge
> men blir det bra och jag vill bygga en till så
> skulle det gå betydligt snabbare
> Och har väl köpt material för ca 3000kr då jag
> har haft lite liggandes.
> En lite bättre bild.

Ehm, när har du tänkt fixa till fästpunkterna för dämparen? Hade det inte varit smart att ordna detta direkt från start... Nyfiken i en strut // Larsa

Ja lådan ovanför bb blir infästning för nedre länkaget den kommer dock att filas till i storlek när jag ser vart länkaget hamnar fäste för dämpare kommer när jag har hängt dig bakre ramen. Jo vi får väl eventuellt se vart ramen är som svagast men rören till top tuben tex är grymt stabila är nog mest orolig vid infästningen vid bakre ramen. Knackade på en Trek carbon ram härom dagen den är ju löv tunn.

Bygget fortskrider det är lite pusslande men nu blir det tyvärr inge mera med detta i dag får fortsätta i morgon hoppas att få den i ugnen i morgon över natten så kan man öppna packet på mån morgon.

Bilagor

• 20150221_141224.jpg
    20150221_141224.jpg
    72.2 KB · Besök: 84
  • 20150221_140522.jpg
    20150221_140522.jpg
    70.1 KB · Besök: 84
  • 20150221_140534.jpg
    20150221_140534.jpg
    62 KB · Besök: 86
WOW grymt snyggt det ser ut. Och vilken fart på bygget!

jofahjalm skrev:
> Jag har ingen bra koll heller, men min gissning
> är att patentet gäller inom EU eftersom skaparen
> är skotte? Även om dom inte skulle kunna göra
> något kanske det är uppskattat just om du
> presenterar det som en kopia. Det var ingen
> meningen att styra bort hela tråden mot det, bara
> en parentes och ett tips.

http://www.prv.se/patent/forvalta-d...d-ditt-patentskydd/undantag-fran-ensamratten/

Magnus behöver inte bry sig, helt OK för att utöva din hobby eller för att göra en egen uppfinning.

Ett litet sidospår: Amerikanska patent har väldigt låga krav på teknikhöjd jämfört med EU-patent/ festen av världen. Med några "duktiga" patentingenjörer och advokater kan ett företag därmed helt stoppa konkurrenter från marknaden. Patentens ursprungliga roll som främjande av teknikutveckling och informationsutbyte har idag reducerats till ett vapen mot konkurrenterna.

> Det ska bli grymt att se slutresultatet.

+1!!!

Crossmax skrev:
> Episk tråd som bara blir bättre och bättre!

+1
Och som ren bonus så täpper TS till truten på alla som hånade honom i starten!
Stilpoäng på det! ;-)

Grymt bygge.. tror den kommer hålla också, känns som ts har koll på detta:) Däremot gissar jag att vikten drar iväg lite men det är ju en bit kvar upp till en fabriks Banshee:)

Ja vad väger egentligen en runa ram i Large ?
Skulle kanske kunna skipat ett lager på rören till främre rören. Nackdelen med att bygga på Detta sättet mot att bygga i form där man kan lägga allt på en gång är just att det blir lite kaka på kaka men vad gör man.

Magnus.Bovall skrev:
> Ja vad väger egentligen en runa ram i Large ?

Grymt imponerande bygge!

Banshee-ramarna är ju inga lättviktare direkt.
Min medium Spitfire väger 3774 gram (med 27.5" dropout inkl bakaxeln)

vikt
Ram                                     2885
Bakdämpare CaneCCreek DB                555
Dropouts för 27.5" inkl X12 axel (50g)	334
Dropouts för 26" x 135	                220

Vernersson skrev:
> Crossmax skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Episk tråd som bara blir bättre och bättre!
>
> +1
> Och som ren bonus så täpper TS till truten på
> alla som hånade honom i starten!
> Stilpoäng på det! ;-)

Det känns riktigt skönt att få truten tilltäppt när det sker på detta vis. :)

Kristoffer R skrev:
> Vernersson skrev:
> -----
> > Crossmax skrev:
> >
>
> > -----
> > > Episk tråd som bara blir bättre och
> bättre!
> >
> > +1
> > Och som ren bonus så täpper TS till truten
> på
> > alla som hånade honom i starten!
> > Stilpoäng på det! ;-)
>
> Det känns riktigt skönt att få truten
> tilltäppt när det sker på detta vis. :)

+1

Grymt, du måste ta med den på någon happy-ride i gbg sen när den är klar så man får se den på riktigt.

Får du ram (ink. länkage och dropout, exkl. styrlager/vevlager) + dämpare att hamna under 4kg så skall du vara nöjd. Tror min rune i small väger precis under 4kg. Snåla inte på hållfastheten för en sån ram skall köras hårt och hålla för det :).

När kan man lägga en beställning? :)

Riktigt imponerad, ska roligt att se bilder i action! Likt andra i tråden var jag väldigt skeptisk till detta vid trådstart men *applåder*!

Öppskattad vikt
bak ram ink droppouts och axel 900 gram
Främre ram 1500 gram länkage ink lager 400-500 gram
Så tot ca 2800 gram men vi får se i morgon sedan så tillkommer styrlager dämpare bb hyllsan.

Magnus.Bovall skrev:
> Öppskattad vikt
> bak ram ink droppouts och axel 900 gram
> Främre ram 1500 gram länkage ink lager 400-500
> gram
> Så tot ca 2800 gram men vi får se i morgon sedan
> så tillkommer styrlager dämpare bb hyllsan.

> Knackade på en Trek carbon ram härom dagen den är ju löv tunn.

Jag tror inte att du behöver oroa dig för vikten. Ditt sätt att bygga med Divinycell invändigt gör att delarna blir bra mycket starkare en en kommersiell ram som inte har det stödet på insidan. Så länge ditt skal tar upp drag/tryck/vridbelastningarna så lär det räcka.
Det som kommer väga lite extra vid ett sånt här förfaringssätt är ytbehandlingen. Det lär vara en del skarvar och ojämnheter. Här är det ju valfritt med finishen, men skall man få det slätt så kan vikten springa iväg en del.

Imponerande hittills. Jag har haft funderingar åt detta håll, men aldrig kommit till skott.

Rena julafton blir lite finish jobb men det skall nog gå bra? tycker själv att det känns riktigt stabilt
Så hittills
Länk 170 gram
Lager hyllsor 72 gram
Sving ink droppouts 926
Ram 1306
Lager 122
Länk 130
Så tot 2726 gram så lite spackel finns det utrymme för tycker jag skall slipa till det värsta sedan får det nog bli lite sprut spackel eller skal man åka som det är så det ser riktigt hemmagjort ut?

Bilagor

• 20150223_105654.jpg
    20150223_105654.jpg
    39.4 KB · Besök: 84
  • 20150223_105357.jpg
    20150223_105357.jpg
    46.4 KB · Besök: 77
  • 20150223_105221.jpg
    20150223_105221.jpg
    42.5 KB · Besök: 81
  • 20150223_104953.jpg
    20150223_104953.jpg
    63.6 KB · Besök: 80
  • 20150223_105013.jpg
    20150223_105013.jpg
    51 KB · Besök: 81
  • 20150223_105302.jpg
    20150223_105302.jpg
    56 KB · Besök: 78
  • 20150223_105206.jpg
    20150223_105206.jpg
    47.9 KB · Besök: 81
  • 20150223_105349.jpg
    20150223_105349.jpg
    42 KB · Besök: 74
Snygga till lite vid BB och Styrhuvudet på sin höjd kanske men annars tycker jag gott det kan synas resten, det är så pass snygg gjort ändå :)

Jag är djupt imponerad, men just därför önskar jag också ytterligare lite förbättringar. Just nu känns det lite som att ramen ser ut som en aluminiumram byggd av kolfiber. Det är inte så mycket mjuka och organiska övergångar utan det ser lite kantigt och hackigt ut. Jag skulle gärna se att du lägger några lager kring övergången mellan topprör och diagonalrör samt kring vevlagerhuset för att mjuka ut formerna en hel del.

Baktriangeln ser fin ut.

Bra jobbat, imponerad, gillar det råa stuket - inte toppförtjust i organiska plastramar. Så min röst faller också på endast klarlack.

Kan det(du) inte producera en Happykorrekt trenduro sedan, där alla får rösta på kedjestagslängd / HA etc. Du tillverkar, för det måste väl finnas en officiell cykel att placera Happy-klibborna på!? The one bike to rule em´all liksom!

/David

Tillbaka
Topp