diy carbon banshee a: 2017

Nä, jag tkr du ska lacka den i en färg som original kommer, sätt på klibbor och fixa samma dekal!

Blir as fett när du springer på nån banshee nörd å hen vill klämma på den + att om den spricker så kan du försöka få ut en ny på garanti, säg bara att du tappat bort kvittot!

Trenduro korrekt trodde att det var en sådan som jag precis håller på att bygga? 150-160 mm slag 66 grader gaffel 437 mm chain stay 460 mm Reach 630 mm top tube. Men jag är öppen för förslag på ändringar jag har blivit sugen på att ta fram form och börja göra ramar på riktigt.så ram design är väl inga problem frågan är bara vilken länkage system man skall köra på alla tillverkare ser ju nästan lika ut?
Men super coolt att ta fram en officiell happy Trenduro
så det är bara för er på happy att börja jobba på mått samt design. Finns säker någon med rätt data kunskap för att rita samt räkna ut geo på länkage mm så startar jag tillverkning sedan.

Magnus.Bovall skrev:
-------------------------------------------------------
> Lutar nog åt det roligare när det ser snyggt
> ut.
> När får man se en helhets bild på hubba bubba'n
> då.

Precis vad jag tänkte. All respekt för vad du åstadkommit såhär långt, men finishen ser lite tacky ut runt BB osv. Skarvarna i materialet faller iaf. inte mig i smaken. Ramen & bygget i sig är ju så unikt, så lite trist att lämna utseendet till slumpen.
Något som vore coolt vore ju lack runt de "fula" delarna som sen fade'ar mot ren kolfiber på de delarna som blivit bra rent utseendemässigt. Typ som denna bild, http://cdn.shopify.com/s/files/1/0261/0217/t/11/assets/blog_Spectrum12-1024x599.jpg?4233 Svart eller mörkgrå lack på de röda & blå delarna men lämna de gula naket.
Nåväl, hur du än gör så är det ett sjukt coolt projekt! Får en köpehoj att framstå som rentav mesig!

Min ram anlände hemma hos sambon för bara några minuter sen! Men detta fantastiskt moderna forum tillåter mig inte att ladda upp en bild via mobilen så det får bli ikväll istället.

Senast ändrad:
Magnus.Bovall skrev:
> Hur menar du jag har laddat upp alla bilder via
> mobilen?
> Får se jag gillar skarp looken på sc svarta
> bronson med rosa samt gröna dekaler.

Min iPhone & Chrome vill inte funka med Happy idag. Men det handlar främst om att jag sitter fast på jobbet & surar istället för att vara hemma & öppna paket =)

Rosa är såå 2015, go for it! Svart ram & feta rosa klibbor med Mavall, Magall, Magbo eller nå annat som anspelar på ditt namn vore också coolt. Hur du än gör så blir det årets hoj, lätt!

Senast ändrad:
Henrik83 skrev:
> Min iPhone & Chrome vill inte funka med Happy
> idag. Men det handlar främst om att jag sitter
> fast på jobbet & surar istället för att vara
> hemma & öppna paket =)
>

Har du testat "växla till fullversionen"?

image.jpg

// Larsa

Måste stämma in i hyllningskören! Underbart! Du gör sånt som jag drömmer om men aldrig har tid/kunskap/andra förutsättningar för att få till snyggt.

Ett tips. Jag vet inte vad du tänkt köra för vevlager och vevparti. Om du ska köra utan framväxel men med styrare/taco så kan det ju vara bra att bygga fästen nu för ISCG 05. Eller funkar inte det med kolfiber? Blir det dumt att leda upp krafterna från en smäll i BB:t på det sättet? När jag tänker efter så ser man ju väldigt sällan kolfiberramar med ISCG 05-fästen. Om du ska köra med framväxel så bygg in någon slags "hasplåt" om kedjan skulle trilla av neråt på BB:t. Det har hänt mig på min Scott och trots att jag stannade fort så äter kedja kolfiber snabbt. Det går ju att sätta på i efterhand men du kanske tjänar på att tänka på det redan nu. Se ex http://bikepartsexpress.files.wordpress.com/2013/02/20130221-090335.jpg
Alternativt om bu kör ett vevlager med möjlighet att fästa styrare och taco/bash på direkt.

Kommer följa tråden med häpen vördnad från och med nu.

/Mattias

Har snyggat till bak svingen med lite slip mm och lagt på ett topp lager på utsidan så nu är det bara yt finish kvar håller även på att baka fast dämpar fäste på ramen och i morgon kommer lev på sprut spackel så sedan börjar skit jobbet. Kom dock på att jag fräst fel på länkaget så det blir till att skaffa ny alu.
Men hoppas att ramen kan sitta i hop om ca 1 vecka.

Bilagor

• 20150225_151825.jpg
    20150225_151825.jpg
    47.9 KB · Besök: 79
  • 20150225_151840.jpg
    20150225_151840.jpg
    47.7 KB · Besök: 81
Magnus.Bovall skrev:
> Har snyggat till bak svingen med lite slip mm och
> lagt på ett topp lager på utsidan så nu är
> det bara yt finish kvar...

Way to go!
Dock en liten undran, har du tänkt skydda övre och framför allt den undre "bryggan"?
Dom är ju ganska så exponerade för upp-sprutande grus (och även lera om det nu också kan slita på en plastram...)

// Larsa

Magnus.Bovall skrev:
> så nu är det bara yt finish kvar håller även på att baka
> fast dämpar fäste på ramen och i morgon kommer
> lev på sprut spackel så sedan börjar skit
> jobbet.

Ja, nu är det enkla avklarat, nu börjar det verkliga jobbet. Hoppas du inte har alltför mycket pinholes att tampas med.

Snyggt jobbat!!!
Jag tycker du ska lacka i en snygg färg, annars blir den ju som vilken kinaram som helst. Den är värd så mycket mer än det.

prahna skrev:
> Snyggt jobbat!!!
> Jag tycker du ska lacka i en snygg färg, annars
> blir den ju som vilken kinaram som helst. Den är
> värd så mycket mer än det.

+1

larsaw skrev:
> Magnus.Bovall skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Har snyggat till bak svingen med lite slip mm
> och
> > lagt på ett topp lager på utsidan så nu är
> > det bara yt finish kvar...
>
> Way to go!
> Dock en liten undran, har du tänkt skydda övre
> och framför allt den undre "bryggan"?
> Dom är ju ganska så exponerade för
> upp-sprutande grus (och även lera om det nu
> också kan slita på en plastram...)
>
> // Larsa

Helikoptertejp funkar fint.

prahna skrev:
> Snyggt jobbat!!!
> Jag tycker du ska lacka i en snygg färg, annars
> blir den ju som vilken kinaram som helst. Den är
> värd så mycket mer än det.

-1. Dra på ett matt ytskikt så man fortfarande ser kolfiberväven och kan imponeras av ditt skickliga hantverk. Annars blir den ju som vilken serietillverkad ram som helst. ;)

Wää, det är roligt att se hur långt han kan ta det, dvs hur nära en serietillverkad ram kan han komma. LACKA! Fatta vad fett att vi kan ha en egen rambyggare på happy att lägga beställningar på, custom buckla i överröret för pungen, horn på head tuben för att plocka konkurrenter på endurot etc. Detta kan bli hur bra som helst!

Skulle vänta med lacken tills ramen är prövad i verkligheten för att se om den verkligen håller. Inte kul att behöva slipa bort flera lager lack för att reparera/förstärka ramen.

När allt är prövat skulle jag signerat ramen med sin signatur/namn på överröret likt proffscyklister och lackat över med klarlack.

Skulle vänta med lacken tills ramen är prövad i verkligheten för att se om den verkligen håller. Inte kul att behöva slipa bort flera lager lack för att reparera/förstärka ramen.

+1
Snyggt å kul med färg men är nog en god ide att testa lite först.

/T

Tycker en klassisk vit och grön och ev brunt skulle kunna vara snyggt. Du vet sådär klassiskt a la 60-tal?
Signatur på överröret i pålimmad kolfiber skulle kunna vara snyggt.

Senast ändrad:
BjornR skrev:
> Skulle vänta med lacken tills ramen är prövad i
> verkligheten för att se om den verkligen håller.
> Inte kul att behöva slipa bort flera lager lack
> för att reparera/förstärka ramen.
>
> När allt är prövat skulle jag signerat ramen
> med sin signatur/namn på överröret likt
> proffscyklister och lackat över med klarlack.

+1

Denna ramen kommer att lackas dock osäker på kulör ännu, nästa ram! som blir ännu bättre kanske får bli naturell.
Är sugen på svart med rosa och gröna dekaler som sc bronson men är osäker.
lite tråkigt med svart kanske.

xyz-saft skrev:
> Jag skiter i att det fortfarande är februari, det
> här är årets tråd på happy! Jag är galet
> imponerad!

+1

Ja, vilken tråd!

Från att ha börjat första inlägget med klassiska "Tjenare kanske en dum fråga är helt ny på mtb men..." för att 7 sidor senare ha levererat en heldämpad kolfiberhoj och snackar redan om nästa ram. Här får verkligen ordspråket "mycket snack och lite verkstad" komma på skam.
Om man hade en bråkdel av detta driv så skulle inte hus och garage vara överfyllda av halvfärdiga projekt...

Spackel spackel slipa slipa. ?Ja det tar nog ett par vändor till innan detta blir bra.
Någon som har bra förslag på kulör?

Bilagor

• 20150227_185511.jpg
    20150227_185511.jpg
    54.4 KB · Besök: 81
  • 20150227_185532.jpg
    20150227_185532.jpg
    62 KB · Besök: 71
BjornR skrev:
> Skulle vänta med lacken tills ramen är prövad i
> verkligheten för att se om den verkligen håller.
> Inte kul att behöva slipa bort flera lager lack
> för att reparera/förstärka ramen.
>
> När allt är prövat skulle jag signerat ramen
> med sin signatur/namn på överröret likt
> proffscyklister och lackat över med klarlack.

Tanken är god, men när det väl är körd i rätt miljö så blir den skitig och kan bli ett h-lvete att få ren sedan inför fortsatt ytbehandling.
Någon typ av skydd bör appliceras innan provkörning.
Ytterligare en nackdel med att vänta är att lackering är jobbigare att göra sedan och kanske inte blir av.

desmo skrev:
> Fantastiskt bygge! Och fort har det gått!
>
> Jag gillar blått och orange.
> För inspiration:
>

Yes, snyggt. +1

desmo skrev:
> Fantastiskt bygge! Och fort har det gått!
>
> Jag gillar blått och orange.
> För inspiration:
>

Fint. Mycket fint. Det är även årets färgschema hos Trek så du är rätt ute.

Asset_245212

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp