[Dopning] Nu är det kokta fläsket stekt för Armstrong!

• Trådstartare Trådstartare DT
  • Start datum Start datum
+1

SuperApe skrev:
-------------------------------------------------------
> Det tycker jag också. Vadå "lite"?
>
> Deus_X_M skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bakbromsen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Lite psykopat-varning på den där Armstark.
> >
> > ?????
> > Den får du nog förklara lite......

Nu ska jag erkänna att jag inte är mest insatt i just LA-fallet, men anser som så många andra att det är bra att man även plockar det som avslutat sin karriär.

Ser man det ur en ekonomiskt perspektiv så anser jag att den som dopat sig och blivit framgångsrik och förmögen, har då tjänat pengar på ett tvivelaktigt sätt. Nu är inte pengar allt men att bli ekonomiskt oberoende resten av livet på grund av att man dopat sig är för mig inte fairplay, om man nu kan snacka om fairplay när sport och pengar kombineras. Visst är det tanken om att öka sin prestation som får många att dopa sig men jag är även helt övertygad om att den ekonomiska biten spelar en stor roll. Kan man då i efterhand sätta dit de som dopat sig och då också ta de fördelar de fått från sina framgångar, blir jag glad och nöjd...är ju själv fattig och bitter :)

Men grejen är ju att om man nu ska sätta dit Armstrong så är det ju inte mer än rätt att sätta dit alla andra oxå. Och då får man ett rätt tufft jobb. Det enda som skiljer Armstrong från "de andra" är ju att han vann och det gjorde inte dom.

Aha. Bara för att man inte kan komma åt alla så ska man inte försöka komma åt någon.

Men dåså. Då är det ju bara att dopa sig för fullt så länge man ser till att ha ett skickligt team med läkare som fixar så att dopningen görs på ett så sofistikerat sätt att den inte syns i testerna. Och lite extrapengar som man kan muta UCI med om något dopningsprov trots allt skulle råka bli positivt. För man ska inte kunna bli påkommen i efterhand. :-/

Deus_X_M skrev:
> fast när man har avsonat sitt straff, då måste
> man väl få komma tillbaka? Att straffa någon
> på livstid känns lite väl diktatoriskt.

Men vem/vilka är det som avgör att straffet ska bli 6 mån istället för 2 år som redan fastställts(?) Arrangörerna skulle lika gärna kunna gå på det tidigare föreslagna fallet för att tvätta sporten ren från skiten.

Åker du dit för fortkörning en gång, tar ditt straff och betalar din böter på 2000:- så kommer du troligtvis köra för fort igen, vid ett annat tillfälle :)

DT skrev:
> Men dåså. Då är det ju bara att dopa sig för
> fullt så länge man ser till att ha ett skickligt
> team med läkare som fixar så att dopningen görs
> på ett så sofistikerat sätt att den inte syns i
> testerna. Och lite extrapengar som man kan muta
> UCI med om något dopningsprov trots allt skulle
> råka bli positivt. För man ska inte kunna bli
> påkommen i efterhand. :-/

Men förklara då för mig vad värdet på några som helst tävlingar blir om resultatlistan tar flera år att fastställa! Vad är poängen med det? Det går ju inte att komma ifrån att oavsett hur du vrider och vänder på det så måste ju ändå målet vara att få rena tävlingar NU. Vad som hände för 5-10-20-50 år sen är, tyvärr, helt ointressant. Tävlingarna är redan körda. "Vinnarna" har fått stå på pallen. Åskådarna har gått hem. I mina ögon är det ett misslyckande att en dopad cyklist ens får stå på startlinjen och så tror jag du ser det oxå. Att ta någon i efterhand är, återigen tyvärr, alldeles för sent.

I Armstrongs fall handlar det ju inte ens om analys av gamla prov. Det är vittnesmål. Var ligger den framtida nyttan av att sätta dit Armstrong då? Tyvärr tror jag inte det är så enkelt att tro att någon ska avskräckas från att dopa sig bara för att man riskerar att åka fast senare. Då hade man troligen inte dopat sig från början heller.

Miller skrev:
> Åker du dit för fortkörning en gång, tar ditt
> straff och betalar din böter på 2000:- så
> kommer du troligtvis köra för fort igen, vid ett
> annat tillfälle :)

Och väldigt många kör för fort, fast bara "lite grann", utan att åka fast och ser inget problem med det.

JT skrev:
--------------------------------------------

> Men förklara då för mig vad värdet på några
> som helst tävlingar blir om resultatlistan tar
> flera år att fastställa! Vad är poängen med
> det?

Samma "poäng" som att fälla någon för bankrån i efterhand. Avskräckande syfte + att rättvisa skipas (dock precis som i dopigfallet nte full rättvisa.

Vad är förresten poängen med resultatlistor där vinnaren har fuskat? En reviderad resultatlista är bättre än en felaktig tycker jag.

JT skrev:
> DT skrev:
> -----
> > Men dåså. Då är det ju bara att dopa sig
> för
> > fullt så länge man ser till att ha ett
> skickligt
> > team med läkare som fixar så att dopningen
> görs
> > på ett så sofistikerat sätt att den inte syns
> i
> > testerna. Och lite extrapengar som man kan muta
> > UCI med om något dopningsprov trots allt
> skulle
> > råka bli positivt. För man ska inte kunna bli
> > påkommen i efterhand. :-/
>
> Men förklara då för mig vad värdet på några
> som helst tävlingar blir om resultatlistan tar
> flera år att fastställa! Vad är poängen med
> det? Det går ju inte att komma ifrån att oavsett
> hur du vrider och vänder på det så måste ju
> ändå målet vara att få rena tävlingar NU. Vad
> som hände för 5-10-20-50 år sen är, tyvärr,
> helt ointressant. Tävlingarna är redan körda.
> "Vinnarna" har fått stå på pallen. Åskådarna
> har gått hem. I mina ögon är det ett
> misslyckande att en dopad cyklist ens får stå
> på startlinjen och så tror jag du ser det oxå.
> Att ta någon i efterhand är, återigen tyvärr,
> alldeles för sent.
>
> I Armstrongs fall handlar det ju inte ens om
> analys av gamla prov. Det är vittnesmål. Var
> ligger den framtida nyttan av att sätta dit
> Armstrong då? Tyvärr tror jag inte det är så
> enkelt att tro att någon ska avskräckas från
> att dopa sig bara för att man riskerar att åka
> fast senare. Då hade man troligen inte dopat sig
> från början heller.

Givetvis är det absolut bästa (om man nu inte kan hindra idrottsmän från att dopa sig, vilket man bevisligen inte kan) att man ertappar dopade idrottsmän i omedelbar anslutning till själva tävlingen. Det är ju självklart.

Tyvärr har det ju visat sig oerhört svårt att få fast dopare, då testerna har varit rudimentära/svårtolkade/enkla att manipulera även om de verkar ha blivit bättre på sistone. Många av de dopningsavslöjanden som har kommit på senare år (t.ex. Riis, Ullrich, Basso etc) har inte heller varit ett resultat av positiva dopningstester, utan att man på andra sätt har kunnat knyta folk till olika dopningshärvor.

Frågan uppkommer då: om det inte går att sätta fast fuskarna direkt, är det lönt att jaga dem i efterhand? Jag tror det. Jag tror att det kan fylla någon form av avskräckande syfte i att se att storfuskare inte "kommer undan" utan vidare, och att sanningen till slut hinner ifatt även den allra största fuskaren av dem alla.

På kort sikt är det måhända inte bra för cykelsporten med all negativ publicitet kring nya dopingavslöjanden. Men om man en gång för alla ska komma någorlunda tillrätta med problemet (jag tror, naivt nog, att man har kommit en bit på väg) så tror jag att det är bra att tvätta byken och inte sopa allt under mattan.

Vad man sedan ska göra med resultatlistorna är en annan fråga, och heller inte den viktigaste. Kanske bara sätta en asterisk bakom Armstrongs namn, som man har gjort med Riis?

Och här handlar det som sagt inte om något som skedde för 30-40 år sedan. Armstrong slutade som proffscyklist för 1,5 år sedan, och han är fortfarande aktiv toppidrottsman.

Supertramp skrev:
> Samma "poäng" som att fälla någon för bankrån
> i efterhand. Avskräckande syfte + att rättvisa
> skipas (dock precis som i dopigfallet nte full
> rättvisa.

Vilken rättvisa är det som skipas? Cykelproffstävlingar går väl ut på cykling, inte att läsa resultatlistor, eller?
Tycker du att man ska köra tävlingarna, utan åskådare och utan att visa dom i TV, och sedan bara publicera en resultatlista, som man eventuellt reviderar några gånger i flera år efteråt?

DT skrev:
> Frågan uppkommer då: om det inte går att sätta
> fast fuskarna direkt, är det lönt att jaga dem i
> efterhand? Jag tror det. Jag tror att det kan
> fylla någon form av avskräckande syfte i att se
> att storfuskare inte "kommer undan" utan vidare,
> och att sanningen till slut hinner ifatt även den
> allra största fuskaren av dem alla.

Tror du det gör någon skillnad för Armstrong om han "åker dit" nu? Personligen tror jag inte det. Gråtande Erik Zablar och Richard Virenequar har tidigare visat att det verkar inte spela så stor roll vad man gräver upp. Huruvida man "kommer undan" har, som jag ser det, väldigt lite att göra med doping att göra. Det är omständigheterna som gör det.

Det handlar inte (i första hand) om att revidera resultatlistor i efterhand.

Precis som att man inte (i första hand) jagar bankrånare i efterhand för att man vill ta tillbaka pengarna och lägga tillbaka dem i bankvalvet igen. Utan för att bestraffa rånarna och avskräcka andra samt hindra dem från att begå nya bankrån.

I USADA:s uppdragsbeskrivning ingår bland annat:

Provide deterrence and preservation of sport for athletes, coaches, students, teachers, parents, scientists and more through education and resources;

Strive to systematically identify and sanction those individuals who are engaged in the effort to gain an advantage over athletes who are competing clean

Edit: syftningsfel

Senast ändrad:
För mig som är oinsatt i tävling på cykel så undrar jag om kontrollerna är lika stränga, bra och återkommande i cykelvärlden som den är i andra sporter, hockey, längdskidåkning och friidrott till exempel. Visst finns det dopingfall i alla sporter men när man nämner cykel så kommer alltid doping på tal, mer vanligt än när man pratar om andra sporter iaf.

Det mest naiva man kan göra är nog att jämföra regler i proffsidrott med lagar i samhället. Men det kanske är det som är problemet?

JT skrev:
> Det mest naiva man kan göra är nog att jämföra
> regler i proffsidrott med lagar i samhället. Men
> det kanske är det som är problemet?

Nåja, det finns nog många saker som är mer naiva.

Men OK, vad tycker du att USADA ska göra då, om vi nu antar att de anser sig ha starka bevis? Bara lägga ner undersökningen?

DT skrev:
> Men OK, vad tycker du att USADA ska göra då, om
> vi nu antar att de anser sig ha starka bevis? Bara
> lägga ner undersökningen?

I detta skedet får man väl göra vad man vill, men jag tror inte det förbättrar dagens dopingjakt det allra minsta.

Jag har ingen källa, men jag har läst om en undersökning som gjordes för ett antal år sedan. Där tillfrågades elitidrottsmän och -kvinnor ungefär detta:

"Om det fanns en substans som du kunde få, som skulle göra dig garanterat bäst i världen inom din idrott och utan möjlighet till upptäckt, skulle du då ta den, trots att det skulle innebära att du skulle dö inom ett antal år (minns inte om det var typ 3 eller 5 eller så)?"

En väldigt stor andel av de tillfrågade svarade ja på denna fråga. Så jag tror att det är skitsamma om de åker dit i efterhand.

JT skrev:
>
> Vilken rättvisa är det som skipas?

Den som fuskat förlorar sin heder och respekt och får förhoppningsvis ett sämre fortsatt liv. Det är ju nån form av rättvida tycker jag i alla fall. Mer rättvist än om han hyllas och respekteras i resten av sitt liv.

Finns massor att läsa och ta ställning till. Andreu-fallet handlar om dopingbekännelsen, som inte handlade om cancerbehandlingen. Det finns väldigt lite om detta i svenska media, därför tycker många att det är som vilket dopingärende som helst. Fast det tycker inte jag. Om bara en del är sant så förstår man att det inte är lätt att få vittnen att ställa upp.

<http://www.google.com/webhp?hl=sv#hl=sv&sclient=psy-ab&q=armstrong+andreau&oq=armstrong+andrea&gs_l=hp.1.1.0i30l2j0i5i30l2.51067.54905.0.59023.16.10.0.3.3.0.1295.3995.0j5j2j5-1j1j1.10.0...0.0.ewDWk9E963w&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=1848fbff57b35a9c&biw=1366&bih=639>
<http://www.google.com/webhp?hl=sv#hl=sv&sclient=psy-ab&q=armstrong+simeoni+incident&oq=armstrong%2Bsimeoni&gs_l=hp.1.2.0i33j0i33i30l3.26488.28657.3.32416.7.7.0.0.0.0.218.1186.0j6j1.7.0...0.0.NtFrSe-Bwkw&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=1848fbff57b35a9c&biw=1366&bih=639>
<http://www.google.com/webhp?hl=sv#hl=sv&gs_nf=1&pq=armstrong%20simeoni%20incident&cp=28&gs_id=4p&xhr=t&q=armstrong+assistant+andersen&pf=p&sclient=psy-ab&oq=armstrong+assistant+andersen&gs_l=&pbx=1&bav=on.2,or.r_gc.r_pw.r_qf.,cf.osb&fp=1848fbff57b35a9c&biw=1366&bih=639>
<http://forum.cyclingnews.com/forumdisplay.php?f=20>

Supertramp skrev:
> JT skrev:
> -----
> >
> > Vilken rättvisa är det som skipas?
>
> Den som fuskat förlorar sin heder och respekt och
> får förhoppningsvis ett sämre fortsatt liv. Det
> är ju nån form av rättvida tycker jag i alla
> fall. Mer rättvist än om han hyllas och
> respekteras i resten av sitt liv.

Håller verkligen med. Armstrong har otroligt mycket att förlora trots att cykelkarriären är över. Åker han dit visar det för dagens presumtiva fuskare att lagens arm är lång.

F.ö. ett recept som EU borde applicera på ett antal WASP-bankers som har haft bonusfest på allmänna medel de senaste åren. Då kanske till och med ekonomin skulle kunna funka framgent.

Kommer det att påverka Armstrongs aktieinnehav i Trek och Sram? Och kommer det minska Livestrongs möjligheter att betala Armstrongs jetsetliv?

Jag tror ni överskattar storleken på detta i USA jämfört med här i Europa. Man har haft en drös med gigantiska dopingfall inom baseballen och det är forgive-and-forget i princip i alla fall. Det går t ex ingen större nöd på Alex Rodriguez som erkänt doping men likt förbannat är en av de mest välbetalda idrottarna i hela världen.

Senast ändrad:
Trampedalen skrev:
> http://drupal-sporten.tv2.dk/tour/2012-07-05-dopin
> g-indr%C3%B8mmelser-komplot-af-armstrong

Jo, det verkar vara konsensusen bland de som vet.

Även valet av De Telegraaf sägs vara ett tecken på det - det skall tydligen vara någon sladderblaska typ Aftonbladet, där en viss Johan Bruyneel tills nyligen skall ha haft en krönika (eller rentav fortfarande har).

Det sägs vidare att Armstrongs läger har hyrt privatdetektiver för att gräva upp smuts om USADA-medarbetare och deras familjer. Att det kommer en smutskastningskampanj mot de 5 vittnena kan man utgå från.

Det blir smutsigt och blodigt, men när röken har skingrats och dammet lagt sig kommer sanningen förhoppningsvis att segra och den falske profeten att störtas från sin tron. :-)

underscore skrev:
> Är han dömd ännu?
Kan någon påminna mig om detta fall år 2019 under TDf?
Lance lär väl vara sur varje gång när han kollar till sin bankbok...

Levi Leipheimer, David Zabriskie, Christian Vande Velde och George Hincapie kasta ut dem från tour de france detta börja låta som en dålig roman verka som det finns folk som få betalt för attfälla lance.

Oleo82 skrev:
> Levi Leipheimer, David Zabriskie, Christian Vande
> Velde och George Hincapie kasta ut dem från tour
> de france detta börja låta som en dålig roman
> verka som det finns folk som få betalt för
> attfälla lance.

Hur många får betalt för att INTE fälla Lance?

Hmm, om nu historien om vilka vittnena är är planterad av camp Armstrong så måste jag erkänna att han är slug. Jag gillar honom ännu mindre men han är slug.

Det här kommer hålla på i åratal...

underscore skrev:
> Är han dömd ännu?

Ja vi borde verkligen tänka på hur vi påverkar Armstrongs privatliv genom att spekulera om hans dopande på ett svenskt internetforum.

Intressant historia. Om artikeln är sann tycker jag USADA har märkliga prioriteringar som hellre stänger av en pensionerad cyklist (strunt i triatlon-fjanteriet) än 4 aktiva fuskare. Hoppas TdF vägrar ge dem startplats nästa år (som sagt, om artikeln är sann)

toshiba skrev:
> Intressant historia. Om artikeln är sann tycker
> jag USADA har märkliga prioriteringar som hellre
> stänger av en pensionerad cyklist (strunt i
> triatlon-fjanteriet) än 4 aktiva fuskare. Hoppas
> TdF vägrar ge dem startplats nästa år (som
> sagt, om artikeln är sann)

vilket ju är en rimlig åsikt. Om nu artikeln är planterad och dessutom sann så vill ju Armstrong dra med sig vittnena i fallet. Får man anta...

toshiba skrev:
> Intressant historia. Om artikeln är sann tycker
> jag USADA har märkliga prioriteringar som hellre
> stänger av en pensionerad cyklist (strunt i
> triatlon-fjanteriet) än 4 aktiva fuskare.

Man gav väl alla f.d. US Postal cyklisterna chansen att berätta hela sanningen om den systematiska dopingen som förekom, och Armstrong var den ende som tackade nej till det.

Det handlar ju inte främst om Armstrong som cyklist utan, tillsammans med Bryuneel och läkarna, som del i den systematiska dopningen av laget.

panache skrev:
> Det handlar ju inte främst om Armstrong som
> cyklist utan, tillsammans med Bryuneel och
> läkarna, som del i den systematiska dopningen av
> laget.

Vilket IMHO är en betydligt viktigare fråga än de enskilda fallen var för sig. Det systematiska öststatsliknande upplägget gör mig illamående, men frågan jag ställer mig är om detta bara har gällt vissa kombinationer av sportdirektörer & "läkare" eller om det alla lag på ProTour/WorldTour haft en mer eller mindre omfattande dopningsprogram. I det första fallet har de fuskande lagen skaffat sig fördelar, i det senare skulle ingen våga köra rent... Vilket är värst?

Mina cykelkollegor lutar åt att det är ingen som vågade köra rent. Jag personligen har lite hopp kvar om att det fanns lag som körde rent men jag blir mer och mer tveksam.

Är det sant att de cyklisterna fått strafflindring och blir avstängda efter säsongen, hade det varit bättre om de hoppat av tdf eller blivit petade redan nu. Detta med respekt för sporten. Om det nu är för sportens bästa. Jävla soppa det där :-/

Strafflindring från vad? Så vitt jag kan se är de ju inte anklagade av USADA. Eller menar ni att USADA hotar att anklaga dem om de inte vittnar, vilket åtminstone ett par redan sagt att de kommer göra/har gjort.

Fantastiskt att vissa verkar se USADA som boven i dramat.

Om det nu stämmer att det var Lance-lägret som läckte storyn så verkar det ha gett avsedd effekt.

Fantastiskt att vissa verkar se USADA som boven i dramat.

Om det nu stämmer att det var Lance-lägret som läckte storyn så verkar det ha gett avsedd effekt.

hoppas du att lance är dopad eller?

Tillbaka
Topp