DT Swiss RR 1.1: vart köpa?

kitzblitz

Aktiv medlem
Hej,

Ja - som tråden heter: vet någon vart man kan på snabbaste/billigaste sätt köpa DT Swiss RR 1.1 hjul? På mitt bakhjul lossnade en eker med en bit av fälgen. Då är det hål i den...

Tacksam om ni kan hjälpa mig!

Finns på t.ex. http://www.starbike.com

Fast jag har väntat 2 månader nu på en order därifrån... (å andra sidan verkar det vara Campa som vägrar producera den typen av framväxel jag behöver så det behöver inte vara Starbike som är sega).

Ja - då börjar det bli komplicerad: jag har ju nav och ekrar egentligen det är bara fälgen som är trasig: måste man då köpa hela paketet? Eller kan jag köpa fälgen och ber någon bygga ihopp hjulen igen? Jag har börjat små-mekka själv, men våga inte med detta.

Navet är också en DT Swiss, 240S (den som låter så tuff!). Om jag msåte köpa allt igen skulle jag gärna ha samma.

Klart du kan köpa bara fälgen och lämna till din LBS för montering. Du lär ju spara en hel drös med pengar om du gör så eftersom DT 240S-naven inte precis är gratis.

Enligt DT så finns en distributör för Sverige (Skeppshult). Då borde vilken cykelmek som helst kunna får hem en fälg och fixa ditt hjul. Jag vet ju vem som skulle få fixa mitt hjul om jag vore du.

Finns t e x hos Cyclecomponents.

<http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/air_ibutik.fcgi?funk=visa_artikel&artgrp=106&artnr=DT113-28r&limit=000&extra=000&avd=2&varumarke=000&btg=0&visa=1-30&Sort=A.Beskr&Visn=Std&Kampanj_ID=>

Som JLarsson skriver så kan nog vilken cykelaffär som helst ta hem en sådan fälg.

När PJ kraschade sin framfälg så beställde vår LBS hem en DT RR 1.1 28H fälg på några dagar. Kostade dessutom mindre än hos många webbutiker. Fälg + arbete landade på 700kr, om jag inte minns fel.

/Anders

Ja DT:s fälgar kan ju din LBS beställa enkelt. Sen vad som finns på lager i Sverige är ju en annan fråga. RR 1.1 finns med enkel och dubbel öljett. Bak ska du med dubbel öljett eftersom annars går det precis som det gick för din fälg.

Principia skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja DT:s fälgar kan ju din LBS beställa enkelt.
> Sen vad som finns på lager i Sverige är ju en
> annan fråga. RR 1.1 finns med enkel och dubbel
> öljett. Bak ska du med dubbel öljett eftersom
> annars går det precis som det gick för din
> fälg.

Jag har funderinga på att köpa dessa hjul, men jag hade tänkt bygga med cx-ray ekrar hos cyclecomponents. Nu ser jag att de endast har dt rr1.1 single och ej dubbel. Kan man inte använda dt med single till bakhjulet??

Patrick E skrev:
> Jag har funderinga på att köpa dessa hjul, men
> jag hade tänkt bygga med cx-ray ekrar hos
> cyclecomponents. Nu ser jag att de endast har dt
> rr1.1 single och ej dubbel.

Jag rekommenderar inte DT RR 1.1 som bakhjulsfälg och definitivt inte med DT-nav (eller andra med dåligt placerade navflänsar)

För ett framhjul fungerar den utmärkt, även om det finns både lättare och snabbare (dvs mer aerodynamiska) fälgar.

Kolla på det här testet
normal_DT_-_Easton_-_Fulcrum_1_-_Cosmic_Elite_-_Tour_6_2005.jpg

Läs mer om det här:
http://www.tour-magazin.de/to/tour_artikel/show.php3?id=1607&nodeid=28&subnav=21&ps_lo=5

Eller jämför med ett standardhjul (Ultegra, OpenPro, 16 DT Comp + 16 DT Rev)
Ultegra_OpenPro_-_Tour_7_99.jpg

DT-bakhjulet har bara 75% av styvheten hos standardhjulet

Vill du köpa din fälg av Cyclecomponents så rekommenderar jag istället Velocity Aerohead OC som bakhjulsfälg, men de skall bara ha den i 32-hål men den är 130:- billigare än DT RR 1.1
VELOCITY007_S.jpg

http://www.cyclecomponents.com/cgi-...unk=visa_artikel&artgrp=106&artnr=VELOCITY007
Dessutom bör bakhjulet byggas med DT Comp-ekrar på högersidan.

Med en assymetrisk bakfälg och styvare ekrar på högersidan kommer du att få ett mycket stabilare bakhjul som (troligen även) känns mycket bättre att cykla på.

OBS
Jag talar en hel del i egen sak här, jag har ett hjulpar där framhjulet är med DT RR 1.1 och 28 CX Ray. Bakhjulet med Velocity Aerohead OC , 16 DT Comp + 16 CX Ray.
De är jag väldigt nöjd med, de känns både 'kvicka' och stabila.

/Håkan

Edit: La till direktlänk till Velocity-fälgen

Senast redigerad av en moderator:
Ok, tack för tipsen Håkan. Har du ingen statistik på hur nödvängigt det är med keramiska lager. Jag börjar nämligen bli lite sugen på dt naven med dessa lager.

Patrick E skrev:
Har du ingen
> statistik på hur nödvängigt det är med
> keramiska lager.

Är din plånbok såpass tjock att den ger dig besvär pga det?

Annars brukar det finnas andra, mer prisvärda saker att lägga pengarna på.

/Håkan

Hjul är kul. HåkanC: Är det rättvisande att jämföra styvhet mellan ett hjul byggt 2-korsat med 28 ekrar med ett hjul som är 3-korsat med 32 ekrar? Det känns som om det är mer än fälgen som skiljer... styvheten kanske inte påverkas av dessa faktorer och i så fall fungerar jämförelsen; Annars är jämförelsen irrelevant för fälgval... men intressant.

/e - som kör DT RR 1.1 bak, 32 ekrat med 3-kors. hemmabyggt såklart!

Erik Melin skrev:
> Hjul är kul. HåkanC: Är det rättvisande att
> jämföra styvhet mellan ett hjul byggt 2-korsat
> med 28 ekrar med ett hjul som är 3-korsat med 32
> ekrar?
Nej det är inte en helt rättvis jämförelse.
Fler ekrar ger ett styvare hjul.
Men ett 2x-hjul är styvare än 3x.
DT-hjulet har dessutom flexiga ekrar även på högersidan.
Tyvärr kan jag inte säga exakt hur mycket dessa skillnader betyder för stabiliteten.

> Det känns som om det är mer än fälgen
> som skiljer.
Viss är det det.
Det jag menade är att det ffa är DT-navet som ger det instabila bakhjulet,
och då pga flänsarnas placering.
Den som har Excel kan själv kolla vilken skillnad navet ger mha SpoCalc:
http://www.sheldonbrown.com/rinard/spocalc.htm

> som kör DT RR 1.1 bak, 32 ekrat med 3-kors.
Har du RR 1.1 double eller single?
Double-fälgen väger 50g mer, dvs ungefär som en CXP33, och borde pga den högre massan vara stabilare.
Jag skulle hellre välja en CXP33 istf en RR 1.1 double.
http://www.dtswiss.com/index.asp?fuseaction=rims.bikedetail&id=8
Men allra bäst tycker jag att det blir med en OffSet-fälg.

OBS
Det finns bättre OffSet-fälgar än Velocity Aerohead OC, nästa gång jag bygger ett (bak)hjul med en OffSet-fälg kommer det INTE att vara en Velocity Aerohead OC.
(Jag är ganska sugen på att prova IRD Cadence VSR http://www.interlocracing.com/rims.html)
Men jag kommer aldrig att bygga ett bakhjul med en DT RR 1.1-fälg (oavsett double eller single)

/Håkan

Tillbaka
Topp