Dubbdäck

Dubbdäck
NLC skrev:
-------------------------------------------------------
> Bytte i morse från rasslande dubbdäck till
> släta kojaks :-) #enjoythesilence

Va, har ni inte dödsgrus?

Dubbdäck
jonas-ni skrev:
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bytte i morse från rasslande dubbdäck till
> > släta kojaks :-) #enjoythesilence
>
> Va, har ni inte dödsgrus?

Oh, no. Saltat och klart!

Dubbdäck
NLC skrev:
> Bytte i morse från rasslande dubbdäck till
> släta kojaks :-) #enjoythesilence

Jamen grattis då, aphalt ute. Även med dubb har folk fått åka till akuten och sy armbågar etc... Plus alla med blåmärken och värk då. Trodde du vintern var slut?

Dubbdäck
Aliide skrev:
> NLC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bytte i morse från rasslande dubbdäck till
> > släta kojaks :-) #enjoythesilence
>
>
> Jamen grattis då, aphalt ute. Även med dubb har
> folk fått åka till akuten och sy armbågar
> etc... Plus alla med blåmärken och värk då.
> Trodde du vintern var slut?

Beror på var man bor, liksom.
Plusgrader i luft och vägbana sedan en vecka = inga dubbdäck ;)

Dubbdäck
Va - bor inte alla (utom jag) i Stockholm, Svea rikes och världens mittpunkt? ;-)

Har f.ö. cyklat i korta shorts hela veckan också. Bara för att strö lite salt i de skavda armbågarna :-P

Dubbdäck
Nu var det +3 efter att ha varit +7-8 i en vecka. Många bytt bort dubben och gick i backen. Även för folk MED dubb så försvann cykeln . Handlar om markstrålning osv. Dvs den typ osynliga svartisen uppstår trots plusgrader. Hade det slått om till massa minusgrader efter att ha regnat två dagar i rad hade folk varit beredda på att det kunde vara halt och ta det jäkligt försiktigt. Fråga alla som gick omkull igår eftermiddag och kväll om de förväntat sig att det var värsta halkan...

Dubbdäck
Jag såg att det var halt igår på hemvägen i Nacka, trots plusgrader. Antar att det är saltet som försvunnit av regnandet, i kombination med att marken fortfarande är kall. Idag såg det bättre ut. Den här blåsten i kombination med några plus värmer nog upp marken ganska snabbt.

Har just fått hem dubbdäck såklart, hehe. Fast det blir nog kallare igen innan våren kommer. Får passa på att köra in dem på asfalt nu när det är barmark, och sen byta igen.

Dubbdäck
Aliide skrev:
> Nu var det +3 efter att ha varit +7-8 i en vecka.
> Många bytt bort dubben och gick i backen. Även
> för folk MED dubb så försvann cykeln . Handlar
> om markstrålning osv. Dvs den typ osynliga
> svartisen uppstår trots plusgrader. Hade det
> slått om till massa minusgrader efter att ha
> regnat två dagar i rad hade folk varit beredda
> på att det kunde vara halt och ta det jäkligt
> försiktigt. Fråga alla som gick omkull igår
> eftermiddag och kväll om de förväntat sig att
> det var värsta halkan...

Frågan är ju hur man helst gör. Finrull på lättare däck men får ta det lugnt i höga hastigheter/på isfläckar eller om man hellre kör med stålspiksdäcken som man knappt har användning av och förstör hällar och rötter men man kan känna sig en liten aning tryggare.

Dubbdäck
Men om det är så j-a halt att man vurpar även MED dubbat pga fläckvis svartis, är det då verkligen lönt att inte köra utan? ;-)

Skämt åsido så är jag helt med på vad du skriver, men iom att jag har två par hjul som jag snabbt kan skifta mellan känns det lite överdrivet att hänga kvar i hängslena när det räcker med att kolla vädret och ha lite vett i skallen.

Värre den här veckan har dock blåsten varit, har fått ett antal mötande cyklister överblåsta på min halva GC-vägen.

Dubbdäck
42Hz skrev:
> För mig har det varit tvärt om, dubbarna åt sig
> genom gummit på mina Nokian W-109 eller vad de
> hette medan det aldrig har inträffat med mina
> Schwalbe IS eller ISP.

Åfan, det är första gången jag hört om något sådant vad gäller de finska däcken.

Dubbdäck
Här på västra sidan av vårt land (Alingsåstrakten) skulle jag inte tänka på att köra utan dubb idag.
Snorhalt trots broddar på skorna vid morgonens hundpromenad.

Dubbdäck
1888 skrev:
> Här på västra sidan av vårt land
> (Alingsåstrakten) skulle jag inte tänka på att
> köra utan dubb idag.
> Snorhalt trots broddar på skorna vid morgonens
> hundpromenad.

Här på västra sidan av vårt land, men mycket längre söderut än Alingsåstrakten, skulle jag inte kunna tänka mig att köra med dubb idag. :)
Fortfarande 4-5 plus och torrt. Kanske mest för att vinden torkar upp ordentligt.

Dubbdäck
Körde in nya ISP i fem mil på bar asfalt. Sen ett par korta rundor i skogen. 18 dubb väck bak och en väck fram. Skönt att de är billiga i alla fall.

[/ironi]

Dubbdäck
Var riktigt isigt i Södra Stockholm och Huddinge idag. Beställt nya dubbdäck till den nya cykel jag troligtvis kommer köpa. De väl inkörda blev ju stulna iom att de satt på cykeln vid inbrottet och stölden av bla den cykeln.
Om de nya däcken kommer tappa massa dubb för att de inte blir inkörda så är det väl inte hela världen. 558 spänn för två däck kan man ha råd med om de här tar typ slut som just dubbdäck (orkar liksom inte hålla på att dubba om, dubbkit kostar väl typ lika mycket som ett nytt däck). För jag kommer inte cykla resten av vintern utan dubb iaf. Och kommunalt mer än en vecka (som ju lär bli minst två till innan jag kommit fram till vad jag vill ha) orkar man ju inte med. Kryper på väggarna och är tröttare på dagarna.

Blir alltså nya 30 mm SW. De som jag hade har levererat och hållit mig på hjulen i en och en halv vinter. Onödigt att dra runt med för många dubb än nödvändigt.

Dubbdäck
Aliide sa:
Var riktigt isigt i Södra Stockholm och Huddinge idag. Beställt nya dubbdäck till den nya cykel jag troligtvis kommer köpa. De väl inkörda blev ju stulna iom att de satt på cykeln vid inbrottet och stölden av bla den cykeln.
Om de nya däcken kommer tappa massa dubb för att de inte blir inkörda så är det väl inte hela världen. 558 spänn för två däck kan man ha råd med om de här tar typ slut som just dubbdäck (orkar liksom inte hålla på att dubba om, dubbkit kostar väl typ lika mycket som ett nytt däck). För jag kommer inte cykla resten av vintern utan dubb iaf. Och kommunalt mer än en vecka (som ju lär bli minst två till innan jag kommit fram till vad jag vill ha) orkar man ju inte med. Kryper på väggarna och är tröttare på dagarna.

Blir alltså nya 30 mm SW. De som jag hade har levererat och hållit mig på hjulen i en och en halv vinter. Onödigt att dra runt med för många dubb än nödvändigt.

Risken att tappa dubb på en cykel som inte används i skogen är troligen nära noll, så det lär inte vara något att bry sig om. Det verkar vara när man cyklar lite på skrå och/eller slinter mot stenar och rötter som dubben lossnar, för det är i stort sett bara kantdubbarna som drabbas (på ISP i alla fall). Har inte tappat en enda dubb vid asfaltcykling på Schwalbe Marathon Winter som jag har på vardagscykeln däremot.

Dubbdäck
Makten sa:
Aliide sa:

Risken att tappa dubb på en cykel som inte används i skogen är troligen nära noll, så det lär inte vara något att bry sig om. Det verkar vara när man cyklar lite på skrå och/eller slinter mot stenar och rötter som dubben lossnar, för det är i stort sett bara kantdubbarna som drabbas (på ISP i alla fall). Har inte tappat en enda dubb vid asfaltcykling på Schwalbe Marathon Winter som jag har på vardagscykeln däremot.
Typ så.

Min Ice Spiker kördes in typ 10 mil på asfalt med strax under 1 bar i så att alla dubb hade rejäl markkontakt. Tappade typ två dubb sen i skogen, en för att gummit runt om sprack.

Tillbaka
Topp