Duraflex alu "svets"

Duraflex alu "svets"
siven skrev:
-------------------------------------------------------
> vad tror ni om det här materialet?
>
>
>
> borde kunna vara väldigt användbart. eller?

Det där är i princip samma som alutite, eller aluminiumlodet som Clas ohlson sålde förut. Finns en del om det på forumet redan. Funkar rätt OK, men de jag har provat har alltid varit mjukare än grundmaterialet.

Duraflex alu "svets"
siven skrev:
> mjukare som i inte hållbart eller mjukare som i
> inte lika styvt?

Mjukare som i deformeras mera. Jag ägnade mig åt lite dumslöjd och konverterade ett 36H nav till ett 32H nav genom att lägga igen ekerhålen och sen borra nya enligt den andra delningen. De hål som gick genom fyllda hål har deformerat mycket mera än de hål som gick genom orörd metall.

Men det kan ju hända att det var ursprungsmaterialet som var hårdare är"vanlig" aluminium.

Duraflex alu "svets"
Det är ju knappast svets utan bara typ hårdlödning om ens det.
Med en svets så smälter man både tillsatsmaterialet och det man ska sammanfoga/laga, inte bara tillsatsmaterialet..
Och svetsen blir i sig starkare än materialet i övrigt.

Men ska det bara se ut så kanske det funkar, jag skulle inte lita på styrkan för 5 öre dock..

Senast redigerad av en moderator:
Duraflex alu "svets"
lleberg skrev:
>> Men ska det bara se ut så kanske det funkar, jag
> skulle inte lita på styrkan för 5 öre dock..

Det duger helt klart till mer än kosmetiska reparationer, men kanske inget man reparerar gaffelkronor elle styren med.

Duraflex alu "svets"
Tänkte eventuellt använda i lampbygge och liknande modd grejer av icke kritisk hållfasthets karaktär. Någon som köpt på ebay och kan rekommendera säljare?

Duraflex alu "svets"
Det där är mer för kosmetiska lagningar, inget för ramar och dylikt egentligen, rör inte ramen om den är av alu med en blåslampa, man förstör ju härdningen.

Tillbaka
Topp