Dyr racer = ren lyxpryl?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hur kan nån ens ha synpunkter på vad en sämre cyklist har för(dyr) cykel?
Om man är avundsjuk så är det väl bättre att emigrera till Nordkorea eller Belarus, där har alla

Hur kan nån ens ha synpunkter på vad en sämre cyklist har för(dyr) cykel?
Om man är avundsjuk så är det väl bättre att emigrera till Nordkorea eller Belarus, där har alla lika(dåliga) cyklar.
Det handlar mer om att ge nybörjare en inblick om hur viktigt det är med teknik och träningsvilja.

Det är kul med fina hojar men med bra teknik kommer man långt och det förbiser man ofta som nybörjare.

Smaken är ju olika.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hej

Jag har cyklat i mer än 17 år och har ett par hojar från olika tidsålder. Min slutsats är att 95% sitter i benen. Senast i helgen körde jag ifrån en s-works tarmac SL7 0med kolfiber hjul osv. Den cykeln jag körde än min look från 2004 med campadelar.

Igår så körde jag från en Canyon med min White från XXL.

Visst är det roligt att köra på min 7,4kg bianchi men min erfarenhet säger att en cykel på 26 000 kr funkar lika bra för en amatör som en för 45 000 kr. Det handlar hur mycket pannben du har och hur hög smärttröskel du har.

Lycka till.
Det är väl ingen som motsäger att 95% sitter i benen. Frågan är väl vad man tycker de sista 5% är värt. Om du bara cyklar sköna fika-rundor med kompisarna i klunga och svär åt bilister så duger ju vad som helst. Men om cykeln ska vara snygg på väggen i vardagsrummet, eller du faktiskt vill hänga med en lite för bra klunga på ngt lopp, då spelar ju plötsligt 5% rätt stor roll.

Kompisen jag cyklar mest med har ungefär lika mkt pannben och smärttröskel som jag. Hade jag gett honom 5% hade våra rundor varit outhärdliga för mig :D

Dyr racer = ren lyxpryl?
Det är väl ingen som motsäger att 95% sitter i benen. Frågan är väl vad man tycker de sista 5% är värt. Om du bara cyklar sköna fika-rundor med kompisarna i klunga och svär åt bilister så duger ju vad som helst. Men om cykeln ska vara snygg på väggen i vardagsrummet, eller du faktiskt vill hänga med en lite för bra klunga på ngt lopp, då spelar ju plötsligt 5% rätt stor roll.

Kompisen jag cyklar mest med har ungefär lika mkt pannben och smärttröskel som jag. Hade jag gett honom 5% hade våra rundor varit outhärdliga för mig :D

Jag skulle nog säga att rätt mycket sitter i hjärtat iofs..

Dyr racer = ren lyxpryl?
Det handlar mer om att ge nybörjare en inblick om hur viktigt det är med teknik och träningsvilja.

Det är kul med fina hojar men med bra teknik kommer man långt och det förbiser man ofta som nybörjare.

Smaken är ju olika.

Det är lite det jag tycker med. Pratade med en som tyckte det verkade kul med lvg-cykling. Men han skulle ju aldrig ha råd med sånt, hans svågers cykel kostade ju 48 000. Jojo det tror jag säkert den gjorde men det går nog ha trevligt på en billiagre cykel för vissa.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Det är lite det jag tycker med. Pratade med en som tyckte det verkade kul med lvg-cykling. Men han skulle ju aldrig ha råd med sånt, hans svågers cykel kostade ju 48 000. Jojo det tror jag säkert den gjorde men det går nog ha trevligt på en billiagre cykel för vissa.
Han hade nog full koll på det, men hans skäl var ju överordnat det: Man kan ju inte ha sämre/billigare prylar än svågern, för bövelen!

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?

Smaken är ju olika.
För att kunna hänga med om man är stark krävs inte nån stor investering.
Jag tycker däremot att det är sjukt att folk har synpunkter på vad andra lägger sina pengar på.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Smärttröskel är ingenting som jag någonsin har förstått, om man inte med smärttröskel menar hur man klarar av laktat i benen. Rent psykiskt kör man ju tills man når maxpuls och sen är det slut med det? Har man tränat tillräckligt länge ska inte ens smärta göra dig obekväm, då ska du ha börjat älska det. Det är basically vad träning gör med en människa, den primar varelsen till att gilla smärtan för smärta blir = endorfiner och välmående efteråt

Gällande det här jag sa om bikarbonat är det förresten så att redan tränade behöver större doser sedan vill jag minnas att det man redan måste vara tränad för att ens få effekt.

Jag är helt övertygad om att de flesta som säger att de presterar bättre efter att ha ätit skitmat gör det för att det är salt. Om vi antar att de annars också befinner sig i kaloriöverskott och att det inte är något så grundläggande som att skitmaten satte dem i ett kaloriöverskott.

Armstrong sades ju klara av laktat som ett monster, för mig är bikarbonat att bli ett monster. Det är dock inte värt det om man redan har kasst magsystem. Du kommer även krascha av den extrema prestationen.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hej

Jag har cyklat i mer än 17 år och har ett par hojar från olika tidsålder. Min slutsats är att 95% sitter i benen. Senast i helgen körde jag ifrån en s-works tarmac SL7 0med kolfiber hjul osv. Den cykeln jag körde än min look från 2004 med campadelar.

Visst är det roligt att köra på min 7,4kg bianchi men min erfarenhet säger att en cykel på 26 000 kr funkar lika bra för en amatör som en för 45 000 kr. Det handlar hur mycket pannben du har och hur hög smärttröskel du har.

Lycka till.

Ok, så fysiken spelar ingen roll?
Smärttröskel är ingenting som jag någonsin har förstått, om man inte med smärttröskel menar hur man klarar av laktat i benen. Rent psykiskt kör man ju tills man når maxpuls och sen är det slut med det? Har man tränat tillräckligt länge ska inte ens smärta göra dig obekväm, då ska du ha börjat älska det. Det är basically vad träning gör med en människa, den primar varelsen till att gilla smärtan för smärta blir = endorfiner och välmående efteråt

Gällande det här jag sa om bikarbonat är det förresten så att redan tränade behöver större doser sedan vill jag minnas att det man redan måste vara tränad för att ens få effekt.

Jag är helt övertygad om att de flesta som säger att de presterar bättre efter att ha ätit skitmat gör det för att det är salt. Om vi antar att de annars också befinner sig i kaloriöverskott och att det inte är något så grundläggande som att skitmaten satte dem i ett kaloriöverskott.

Armstrong sades ju klara av laktat som ett monster, för mig är bikarbonat att bli ett monster. Det är dock inte värt det om man redan har kasst magsystem. Du kommer även krascha av den extrema prestationen.

OK! Har du filat klart din ram än så du kan släppa lös detta extrema monster på vägarna och sätta skräck i alla överkittade cyklister?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Ok, så fysiken spelar ingen roll?

OK! Har du filat klart din ram än så du kan släppa lös detta extrema monster på vägarna och sätta skräck i alla överkittade cyklister?
Motor och cykel är väl ändå två helt olika saker? Hade du verkligen ingenting att säga om det jag skrev istället? Nu ser jag klart igen så jag kan läsa.

Tro det eller ej men jag är oerhört mycket mer ödmjuk på vägen. Jag räcker liksom inte fuck you till de jag kör om. Vinkar och ser glad ut. Är väl rätt naturligt egentligen då cyklister som stort blir ingruppen och bilisterna blir fiende.

Dyr racer = ren lyxpryl?

Jag hänger inte riktigt med i dina näringstips, ska man käka mera salt och bikarbonat?

Här hittade jag lite information själv förresten, ok:

aha men att man bör skippa saltet de dagar när man äter bikarbonat, komplext ämne det här.

"Det är också värt att nämna natriumhalten (saltmängden) i bikarbonat som ligger på 27%. Du får alltså i dig en ordentlig mängd salt då det är natriumbikarbonat/natriumvätekarbonat där alltså bikarbonatet är bundet till natrium. Så saltandet av maten den dagen kan du utan problem skippa. Du kommer svettas ut en stor del av detta natrium under passet som du kör."

också intressant:
"
När har du nytta av bikarbonat?
Vid durationer kortare än 30 sekunder så är det inte pH-värdet som begränsar så där har du ingen nytta av det. Vid långa durationer där intensiteten är låg så är inte pH-förändringen en påverkande faktor heller. Den magiska tiden verkar ligga i mitten inom spannet 30s till 10 minuter.
"

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
Slutsats av tråden: Skit i smärttröskeln, ät bikarbonat, köp en dyr men billig nygammal cykel och bara kör.
Jag hänger inte riktigt med i dina näringstips, ska man käka mera salt och bikarbonat?

aha men att man bör skippa saltet de dagar när man äter bikarbonat, komplext ämne det här.

"Det är också värt att nämna natriumhalten (saltmängden) i bikarbonat som ligger på 27%. Du får alltså i dig en ordentlig mängd salt då det är natriumbikarbonat/natriumvätekarbonat där alltså bikarbonatet är bundet till natrium. Så saltandet av maten den dagen kan du utan problem skippa. Du kommer svettas ut en stor del av detta natrium under passet som du kör."

också intressant:
"
Vid durationer kortare än 30 sekunder så är det inte pH-värdet som begränsar så där har du ingen nytta av det. Vid långa durationer där intensiteten är låg så är inte pH-förändringen en påverkande faktor heller. Den magiska tiden verkar ligga i mitten inom spannet 30s till 10 minuter.
"
Sen ska man ha med sig att Umara själva säljer bikarbonat. Finns också en hel del studier som visar noll förbättring. Sen kan man diskutera i all oändlighet om hur studierna är gjorde osv.
Men oavsett snackar vi "marginal gains" med högst varierande resultat beroende på individ. Bikarbonat är inte dyrt och lätt att få tag på så om man är road ska man självklart testa.
Dock som med all kosttillskott är det bra om man läser på lite brett :)

Dyr racer = ren lyxpryl?

också intressant:
"
"
Nej nej nej käka inte för mycket salt, det kan förstöra dig och är du förstörd presterar du ingenting. Men vid ett enstaka tillfälle har salt en stor potential att förbättra dig skulle jag tro. Bikarbonats förmåga att buffra mjölksyra är för mig klart både i praktiken och i teorin.

Bikarbonat, rödbetsjuice, L-arginin och kreatin är det man ska köra om man är sugen på att testa något. Det finns massa andra preparat so säger sig ha fördelar men det är mest fluff. Att använda dessa är lika mycket doping som att äta entrecote med rödbetor och äta kakdeg i massor.

Jag skulle inte rekommenderat det i praktiken dock för det förstör magen och det finns ingen verklig nytta av det förutom när du ska prestera utöver din verkliga prestation. Ta det vid ett FTP-test är fail för då får du en siffra du bara klarar av bikarbonerad och att köra det ständigt är bad bad bad då det just är så mycket salt.
Kör rödbetsjuic vet jag, det tenderar dock att ge mig konstiga ledsmärtor och jobbigt för magen det också.
Kreatin kanske? Du kommer dock öka i kroppsvikt och det finns tudelade källor om att det kan ge håravfall.
Arginin? Kanske vem vet.

Helt ärligt skulle jag kört så här: se till att du får i dig 8-12g/kg kolhydrater per dag, håll koll på fettet och var inte särskilt orolig över proteinet. Sedan skulle jag kört en monstermix av alla fyra preparat om jag hade en tävling på en dag, för dagen efter är magen förstörd.

Gällande smärttröskeln får ni tycka vad ni vill om mina påstående faktum är dock att en riktigt elittränad mästare inte ens ska behöva säga att han är en mästare på att tolerera smärta. Jag hörde Tyler Hamilton säga på ett Oxford-talk att han var expert på att tolerera smärta och att det var därför han var så bra, detta må ha varit sant initialt i hans karriär men i ett senare skede menar jag att han är oärlig om han säger så. Man lär sig att älska smärtan och man söker smärtan, sedan kommer det alltid finnas en översta nivå då kroppen kommer stänga ner dig detta är ren biologi, men psykologiskt sett kommer aldrig smärtan stoppa en världsmästare. Allt detta med smärta, biologi och psykologi blir såklart flytande då allt egentligen är samma sak: kroppsliga (biologi)=psykologiska.

Senast ändrad:
Dyr racer = ren lyxpryl?
Då du garanterat är på en lägre nivå än vad Hamilton var på toppen av sin karriär, medikamenter obeaktat, känns det något förmätet att döma ut hans uttalande baserat på, ja, vaddå?

Dyr racer = ren lyxpryl?
var därför han var så bra, detta må ha varit sant initialt i hans karriär men i ett senare skede menar jag att han är oärlig om han säger så. Man lär sig att älska smärtan och man söker smärtan, sedan kommer det alltid finnas en översta nivå då kroppen kommer stänga ner dig detta är ren biologi, men psykologiskt sett kommer aldrig smärtan stoppa en världsmästare. Allt detta m

Sen ska man ha med sig att Umara själva säljer bikarbonat. Finns också en hel del studier som visar noll förbättring. Sen kan man diskutera i all oändlighet om hur studierna är gjorde osv.
Men oavsett snackar vi "marginal gains" med högst varierande resultat beroende på individ. Bikarbonat är inte dyrt och lätt att få tag på så om man är road ska man självklart testa.
Dock som med all kosttillskott är det bra om man läser på lite brett :)
Ja på det med marginala vinster. För mig var det kanske 10 watt på ett halvkorrekt FTP-test. 10 watt är dock gigantiskt. Hur mycket 10 watt är i procent tänker jag inte avslöja.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Hej

Lycka till.
Vem har påstått något annat än att en 26000kr hoj funkar utmärkt att cykla på. Är det någon annan som påstått något annat.

jag har en svindyr hoj. Jag blir ifråncyklad av MÅNGA med billigare hojar. Spelar det någon roll? Jag köpte den ju inte för att jag trodde mig kunna köpa mig snabbare utan för att jag gillar ”exotiska” delar o grejer och tycker om att unna mig något.

allt detta snack om att dyrt behöver vara kopplat till prestation. Tror de flesta här snarare har köpt sakerna av nöje.

däremot kan man se antydan till att folk kanske köper ”för dyr” första hoj innan man vet om man gillar sporten, i tron att man måste. Mer så idag än för 15-20 år sedan. Men så är folk köpstarkare idag och ser vad andra har o då kanske det är lätt att tro att man behöver ha värsting direkt.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Jag har cyklat i många år och är både halvgammal, fet och långsam. De som cyklar förbi mig (och det är det många som gör!!!) cyklar förbi en som sitter med ett brett leende på sina fina cykel.

Oavsett om det är en fin klocka, ett par bra högtalare eller en fin cykel så anser jag att jag fan är värd premiumprylar då det gör mig lycklig och det räcker som argument för mig.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Måste säga att det här är den mest spännande tråd jag följt under alla mina år på Happy. Låt alla köra vad det vill och har råd med. Gynnar alla, när de blir less på sina dyra fina hojar för de har köpt dom av helt fel anledning så kan ni norpa dom här för en billig penning = win win

Dyr racer = ren lyxpryl?
Måste säga att det här är den mest spännande tråd jag följt under alla mina år på Happy. Låt alla köra vad det vill och har råd med. Gynnar alla, när de blir less på sina dyra fina hojar för de har köpt dom av helt fel anledning så kan ni norpa dom här för en billig penning = win win
Du borde söka efter Petris tråd om cykelfrågor, den var spännande?

Dyr racer = ren lyxpryl?
Längre och starkare betingning i hans fall.
Du hävdar att Hamilton ljuger då han säger att en framgångsfaktor för honom var att att han var bra att plåga sig. Jag ifrågasätter vad du baserar detta på, då du rimligen inte baserar det på egna erfarenheter av tävlande på den nivån. Du svarar då att det gör ditt påstående mastigare, vilket för mig är helt obegripligt vad du menar med. Jag skriver då ett frågetecken för att försöka få dig att förtydliga varpå du börjar snacka om att han har längre och starkare betingning.

Vad är det för betingning du avser?

Längre och starkare än vem? Dig? Någon annan?

Och vad har det att göra med hans förmåga att plåga sig jämfört med de cyklister han tävlade mot? Något du ju hävdar att han ljuger när han säger att han på toppen av sin karriär hade som ett vapen.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Man ska inte förunna placeboeffekten ??

det är väll som med all annan hobby. Tycker man det är kul, vad är felet att lägga pengar på det? Ska man låta bli bara för att ”det är mer träning om man har något dåligt o tungt”? Personligen förstår jag inte riktigt. Man kan ju i så fall vrida på det, köper jag en fin cykel tycker jag det är roligare att hoja, tycker jag det är roligare så cyklar jag mer, cyklar jag mer blir jag bättre än om det är tråkigt o tungt. Annars kan man ju fortsätta med sina löpardojor från 80-talet när man ska springa, de må vara nertrampade, ingen stuns och jobbiga, men vafan det är bra träning. Sen att den inte är lika kul som med bra grejer är en annan grej. Förstår heller varför det skulle skilja mellan mtb o racer, varför? Skillnaden må vara större på mtb i o med dämpning osv som blir bättre, men för gemeneman kan man ju argumentera att även där finns en gräns. Den kurvan är ju inte spikrak uppåt, det är inte så att en 80k mtb är mer än 50% bättre än en 50k mtb, skillnader ja. Men inte i paritet till prisskillnaden. Likadant på racer, bara en annan grej.
Tror kanske du missförstår mig, möjligtvis med avsikt.

Självklart är en ordentlig cykel roligare att cykla på. Och ett par löparskor från 80-talet är väl direkt skadliga. Det jag undrar över är de här extra tiotusentals kronorna man betalar för att spara några hekto.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Gällande smärttröskeln får ni tycka vad ni vill om mina påstående faktum är dock att en riktigt elittränad mästare inte ens ska behöva säga att han är en mästare på att tolerera smärta. Jag hörde Tyler Hamilton säga på ett Oxford-talk att han var expert på att tolerera smärta och att det var därför han var så bra, detta må ha varit sant initialt i hans karriär men i ett senare skede menar jag att han är oärlig om han säger så. Man lär sig att älska smärtan och man söker smärtan, sedan kommer det alltid finnas en översta nivå då kroppen kommer stänga ner dig detta är ren biologi, men psykologiskt sett kommer aldrig smärtan stoppa en världsmästare. Allt detta med smärta, biologi och psykologi blir såklart flytande då allt egentligen är samma sak: kroppsliga (biologi)=psykologiska.
Jag skulle nog säga att han var extrem på att klara smärta. Han bröt nyckelbenet i den första etappen av touren 2003 men lyckades att slutföra touren och komma in som 4:a. Han skavde ner tänderna till rötterna pga smärtan, så jo han var rätt bra på att tåla smärta.

Dyr racer = ren lyxpryl?
unnamed (1).gif

Dyr racer = ren lyxpryl?
Du hävdar att Hamilton ljuger då han säger att en framgångsfaktor för honom var att att han var bra att plåga sig. Jag ifrågasätter vad du baserar detta på, då du rimligen inte baserar det på egna erfarenheter av tävlande på den nivån. Du svarar då att det gör ditt påstående mastigare, vilket för mig är helt obegripligt vad du menar med. Jag skriver då ett frågetecken för att försöka få dig att förtydliga varpå du börjar snacka om att han har längre och starkare betingning.

Vad är det för betingning du avser?

Längre och starkare än vem? Dig? Någon annan?

Och vad har det att göra med hans förmåga att plåga sig jämfört med de cyklister han tävlade mot? Något du ju hävdar att han ljuger när han säger att han på toppen av sin karriär hade som ett vapen.
Det var väl lite av hans image han försökte hålla uppe där.Här har du lite grundläggande psykologi att kika på https://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_betingning

Dyr racer = ren lyxpryl?
Det var väl lite av hans image han försökte hålla uppe där.Här har du lite grundläggande psykologi att kika på https://sv.wikipedia.org/wiki/Klassisk_betingning
Mening ett svarar inte på någon av frågorna jag ställde. Och, jag frågade vilken betingning du avsåg, jag bad inte om en länk till en wikisida om betingning. Att leta fram en sådan är jag fullkomligen kapabel att göra själv om jag skulle vilja göra det. Att du postar länken känns ärligt talat mest som ett (rätt dåligt) försök till förolämpning.

Genom att du inte vill/kan ge några vettiga svar på de frågor jag ställde tolkar jag det som att det du skriver bara är en massa personligt tyckande och spekulerande, eller m.a.o. inget som det finns någon anledning att lägga något krut på att försöka sätta sig närmare in i.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Mening ett svarar inte på någon av frågorna jag ställde. Och, jag frågade vilken betingning du avsåg, jag bad inte om en länk till en wikisida om betingning. Att leta fram en sådan är jag fullkomligen kapabel att göra själv om jag skulle vilja göra det. Att du postar länken känns ärligt talat mest som ett (rätt dåligt) försök till förolämpning.

Genom att du inte vill/kan ge några vettiga svar på de frågor jag ställde tolkar jag det som att det du skriver bara är en massa personligt tyckande och spekulerande, eller m.a.o. inget som det finns någon anledning att lägga något krut på att försöka sätta sig närmare in i.
Så kan man välja att se det. Själv finner jag det rätt självklart, men vill du vara tvärtemot ger jag dig den rätten.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Tror kanske du missförstår mig, möjligtvis med avsikt.

Självklart är en ordentlig cykel roligare att cykla på. Och ett par löparskor från 80-talet är väl direkt skadliga. Det jag undrar över är de här extra tiotusentals kronorna man betalar för att spara några hekto.
Men frågan är, betalt du de där pengarna enbart och endast för den där sparade vikten, inte för något annat.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Uppenbarligen ett kärt ämne - det avhandlades med samma passion när jag lade upp bilder på en cykelkompis finracer härom året. På frågan om den var dyr svarade han "billigare än sevicen, bromsarna och däcken efter en bandag med min McLaren" - vi har alla olika perspektiv på dyrt/billigt ;-)

För många handlar cykelvalet om intresse/passion, inte en Christer Glenning utvärdering ur Trafikmagasinet syftande till att få alla att köra Skoda/Canyon.

Dyr racer = ren lyxpryl?
Uppenbarligen ett kärt ämne - det avhandlades med samma passion när jag lade upp bilder på en cykelkompis finracer härom året. På frågan om den var dyr svarade han "billigare än sevicen, bromsarna och däcken efter en bandag med min McLaren" - vi har alla olika perspektiv på dyrt/billigt ;-)

För många handlar cykelvalet om intresse/passion, inte en Christer Glenning utvärdering ur Trafikmagasinet syftande till att få alla att köra Skoda/Canyon.
Hej.. Glöm inte nyfikenhet som drivkraft. mvh borano20

Dyr racer = ren lyxpryl?
va då lyx?!? Antingen går man all in för att man älskar need for speed oavsett vad och vill köra några tävlingar. Kör man tävlingar så är låg vikt och aerodynamisk cykel allt. Av det skäl att man vill spara på kroppen och orka ta sig igenom lopp efter lopp mil efter mil. Men detta kräver också att du tränar och äter rätt. En fet lätt snabb cool need for speed cykel räcker inte.

Dyr racer = ren lyxpryl?
För 50k får man nog 90% av vad en komplett cykel kan prestera. De sista 10% kostar 100k ytterligare. Inget unikt för cykelvärlden. Gäller inom de flesta områden inom teknik.
det rör sig i det exemplet nog snarare om 99,7%

det finns alltid köpare även för överprissatta produkter. den ofta inte sas tekniskt insatte köparen är nöjd och förmodar han fått något som är bättre, och åtminstone känns det bättre. inte en effekt att förringa alls. och säljaren skrattar hela vägen till banken.

syftet i ett säljarperspektiv med de exponentiellt överprissatta dyraste cyklarna är i första hand att få de likaså men mera linjärt överprissatta volymmodellerna att framstå som relevant prissatta.

det kallas för decoy pricing och är ett skolboksexempel på hur man maximerar vinsten.

Dyr racer = ren lyxpryl?
va då lyx?!? Antingen går man all in för att man älskar need for speed oavsett vad och vill köra några tävlingar. Kör man tävlingar så är låg vikt och aerodynamisk cykel allt. Av det skäl att man vill spara på kroppen och orka ta sig igenom lopp efter lopp mil efter mil. Men detta kräver också att du tränar och äter rätt. En fet lätt snabb cool need for speed cykel räcker inte.
Skulle vara intressant att veta hur stora marginaler vi talar om. Finns det typ "bicycle rolling recistance test" för hojar också. Det att Canyon säger att deras Aeroad är t.ex 20% mer aerodynamisk än deras andra modell är ju ingen info som säger hur mycket snabbare man blir med en ny Aeroad. Det är väl man själv som är den största begränsande faktorn, hurdan körställning man har typ 75%, rullmotstånd 5-10%, hjulen 10%, ram etc 10%. Mina procent helt från höftet.

Tillbaka
Topp