Elektroniska växlar

Elektroniska växlar
Min cykeldator piper när man hamnar på sista växeln innan synkroniserad växling (di2), men när jag blivit förvarnad brukar jag oftast ändå sköta växlingen själv. Jag tycker att det blir bättre växlingar när man har kontroll över timing och motväxling på bakväxeln. Ibland blir jag kvar på den där växeln innan synkroniserad växling och då händer det att jag glömmer bort att den var på gång och blir lite överraskad när den väl växlar. Att hålla koll på vilken växel jag ligger på via cykeldatorn orkar jag inte.

Då antar jag att man måste ta lite mer hänsyn till om det växlar även fram, även med elväxlar? (inget inlägg i debatten, endast nyfiken)

Elektroniska växlar
Skivbromsar på Mtb. Slanglösa hjul. Större och sen lite mindre (men ändå större än utgångspunkten) hjul. Coolfiber. Fler och större drev bak, färre fram. Förändrad geo (någon gjorde misstaget att kalla den modern). Dropperpost. Elektriska växlar! Skivbroms på landsväg!! Radar i baklampan!!!

Det är väl de största förändringarna jag varit med om under min cykelperiod. En del har jag varit snabb att hoppa på, andra har dröjt till cykelbyte (vilket sker relativt sällan för mig). Allting har jag kanske inte fattat grejen med direkt, men jag har iaf inte varit den där som gnällt och dummat mig för att jag inte fattar grejen. Vilket har varit skönt eftersom jag nog fattat grejen när jag väl provat, så då har jag sluppit känna mig dum. Men man kan förstås ha olika strategier där. Att dumma sig och sen pudla fungerar ju också. Nästan alla sitter väl på en 29” Mtb med skivbroms, dropper och progressiv geo idag.
Helt rätt, varför ifrågasätta när man kan köpa?! Får hjulen att snurra (inte cykelhjulen om batteriet tar slut, men..).

Öppna plånboken nu för fan, era gnällspikar. Allt nytt är bra, och ju nyare desto bättre. Det är sedan gammalt. Men det är det ju inte, för då är det inte nytt. Alltså per definition bra då alltså.

Jag sitter inte på någon MTB alls.. 😉

Elektroniska växlar
Jag var skeptisk till elektriska växlar, tills jag själv blev med sådana när inköp av ny cykel. Och jag har fått ändra min inställning. Det är bra skit. Jag stretade ändå emot länge och argumenterade emot.
Under våren när jag kört med gamla cykeln, så är det ju inte så att det känns eländigt att köra med mekaniska växlar.

Det där med automagisk växling synkroniserat med fram/bak; jag tycker man vänjer sig efter ett tag och har ganska bra känsla för när det är dags. Jag kan väl inte vara själv om att få in känslan över vilken utväxling man har för stunden just när det är dags för "dubbel-växling" via elekroniken?
Så för min del har jag upplevt noll problem med svårighet att anpassa situationen inför "dubbelväxling".

Elektroniska växlar
En sak med SRAM och Shimano är att med SRAM bara har en "knapp" på varje sida (lvg i allafall) så man växlar upp och ner bak med höger och vänster knapp, framklingan växlar man genom att trycka bägge samtidigt.

Shimano har två knappar på Di och man växlar som på mekaniskt, bak med höger, fram med vänster.

Jag har bägge och bägge funkar bra, ingen preferens. Men det första tecknet på att jag börjar bli trött är att jag växlar fel. Spelar ingen roll om jag sitter på SRAM- :LOL: eller shimanohojen
Jag har SRAM på racern och det är verkligen ett genialt användargränssnitt i växlingen. Tyngre på höger och lättare på vänster, och så någon gång emellanåt byta framklinga med båda på en gång. Så jäkla intuitivt, älskar det!

Men just nu har jag en hyrcykel med Shimano 105 Di2 och JAG BLIR INTE KLOK på de två knapparna! På mekaniska Shimano var det ju enkelt, man släppte ner kedjan med den lilla knappen och man drog upp kedjan med hela handtaget. Satt i ryggmärgen. Men de här två knapparna är ju så lika så lika, jag förväxlar dem hela tiden! Uppskattningsvis var tredje växling jag gör blir åt fel håll. Och då har jag ändå haft cykeln i tre dagar nu men jag gör ändå fel hela tiden. Är det något slags intelligenstest som jag failar? ☹️

Elektroniska växlar
Jag var skeptisk till elektriska växlar, tills jag själv blev med sådana när inköp av ny cykel. Och jag har fått ändra min inställning. Det är bra skit. Jag stretade ändå emot länge och argumenterade emot.
Under våren när jag kört med gamla cykeln, så är det ju inte så att det känns eländigt att köra med mekaniska växlar.

Det där med automagisk växling synkroniserat med fram/bak; jag tycker man vänjer sig efter ett tag och har ganska bra känsla för när det är dags. Jag kan väl inte vara själv om att få in känslan över vilken utväxling man har för stunden just när det är dags för "dubbel-växling" via elekroniken?
Så för min del har jag upplevt noll problem med svårighet att anpassa situationen inför "dubbelväxling".
Jag fattar inte, helt ärligt nu. Ni menar att ni inte ens behöver växla själva längre utan att systemet väljer åt er, och visar växeln på datorn eller piper när det är dags?

Det låter som min mammas Skoda, den brukar varna för att hon ligger på ”fel” växel.

Elektroniska växlar
Jag fattar inte, helt ärligt nu. Ni menar att ni inte ens behöver växla själva längre utan att systemet väljer åt er, och visar växeln på datorn eller piper när det är dags?

Det låter som min mammas Skoda, den brukar varna för att hon ligger på ”fel” växel.
Växla behöver du göra, men om så önskas så har du synkroniserat, så att du inte behöver fippla med mer än "växel upp" och "växel ner" (på bakväxel-knapparna för min del) som du säkert förstår. Ungefär som när di gamle en gång i tiden tyckte att det är märkligt att det ska behövas indexering......eller di ännu äldre säkert undrade över nymodigheten "vajer-manövrerade växlar" ännu längre tillbaka i tiden.

Elektroniska växlar
Jag har SRAM på racern och det är verkligen ett genialt användargränssnitt i växlingen. Tyngre på höger och lättare på vänster, och så någon gång emellanåt byta framklinga med båda på en gång. Så jäkla intuitivt, älskar det!

Men just nu har jag en hyrcykel med Shimano 105 Di2 och JAG BLIR INTE KLOK på de två knapparna! På mekaniska Shimano var det ju enkelt, man släppte ner kedjan med den lilla knappen och man drog upp kedjan med hela handtaget. Satt i ryggmärgen. Men de här två knapparna är ju så lika så lika, jag förväxlar dem hela tiden! Uppskattningsvis var tredje växling jag gör blir åt fel håll. Och då har jag ändå haft cykeln i tre dagar nu men jag gör ändå fel hela tiden. Är det något slags intelligenstest som jag failar? ☹️
Är ju bara att byta, det fiffiga med Di2 är valmöjligheterna.
Skulle ha svårt att gå tillbaka till Sram Rival från GRX Di2 då jag konstant använder gömda knappen till cykeldatorn.

Elektroniska växlar

Skyll dig själv när du hyrt skitmano 😉

Elektroniska växlar
Växla behöver du göra, men om så önskas så har du synkroniserat, så att du inte behöver fippla med mer än "växel upp" och "växel ner" som du säkert förstår. Ungefär som när di gamle en gång i tiden tyckte att det är märkligt att det ska behövas indexering......eller di ännu äldre säkert undrade över nymodigheten "vajer-manövrerade växlar" ännu längre tillbaka i tiden.
Du behöver inte motväxla, menar du typ?

Käckt, men lite väl automagiskt för min del. Föredrar nog lite mer hantverk, kanske. En del av den trevliga upplevelsen av att vara ett med maskinen.

Jag kan uppskatta friktionsväxlar i och med att man kommer så nära själva växlingen på något sätt, finns nästan ingen mekanik eller elektronik mellan handen och växeln. Däremot uppskattar jag inte att reglagen sitter på ramen. Men de som kan motväxla snyggt med ramreglage och friktion… det är fan imponerande, på samma sätt som det är imponerande med dem som bygger något istället för att köpa färdigt. Båda sätten ger resultat, men ett sätt är inspirerande och ger en känsla av tillfredsställelse, tänker jag.

Eller så gör man som rike grannen här borta i svängen och tar in målerifirma för att pensla staketet. 😀

Senast ändrad:
Elektroniska växlar
Du behöver inte motväxla, menar du typ?

Käckt, men lite väl automagiskt för min del. Föredrar nog lite mer hantverk, kanske. En del av den trevliga upplevelsen av att vara ett med maskinen.
Exakt. Och jag har iaf inställt på det viset att höger handtag manövrerar upp/ner genom hela registret efter bästa kedjelinje då. Men man kan fortfarande använda vänster ifall man vill byta klinga själv. Tex om man har en situation där jag vill manuellt byta klinga steget innan, så att jag slipper "automagisk" dubbelväxling.

Själv hade jag ingen susning om finessen. Eftersom jag var skeptisk innan och inte hade "läst på" då jag hade tänkt att ev avyttra och sätta på mekaniska. Men som sagt, fick krypa till korset och rkänna att det är rätt trevligt.

Största minuset i min hjärna, är att det självklart är ytterligare en standard av ladd-kontakt. Men det finns ju större problem i världen och med cykel-prylar än så.

Elektroniska växlar
Största minuset i min hjärna, är att det självklart är ytterligare en standard av ladd-kontakt. Men det finns ju större problem i världen och med cykel-prylar än så.
Jag tänker som så, att alla saker tillför ett värde när de fungerar.

Jag brukar utgå från att saker ofelbart kommer att krångla förr eller senare. Frågan är vad man gör då, och hur förberedd man är.

Jag brukar laga ”allt” (självklart inte, men du fattar) själv och redan en avancerad, mekanisk växelmekanism är krånglig. En elektronisk är helt omöjlig för mig att fixa. Istället ska jag behöva ha med kundsupport, serviceverkstäder och uppdateringar av programvaran att göra. Mitt liv är redan fullt av sådan skit. Jag vill hålla det på ett minimum.

Detta är nog den enskilt största anledningen till att jag är grymt skeptisk till elektronik på cykeln som inte består av rena tillbehör.

Elektroniska växlar
Jag tänker som så, att alla saker tillför ett värde när de fungerar.

Jag brukar utgå från att saker ofelbart kommer att krångla förr eller senare. Frågan är vad man gör då, och hur förberedd man är.

Jag brukar laga ”allt” (självklart inte, men du fattar) själv och redan en avancerad, mekanisk växelmekanism är krånglig. En elektronisk är helt omöjlig för mig att fixa. Istället ska jag behöva ha med kundsupport, serviceverkstäder och uppdateringar av programvaran att göra. Mitt liv är redan fullt av sådan skit. Jag vill hålla det på ett minimum.

Detta är nog den enskilt största anledningen till att jag är grymt skeptisk till elektronik på cykeln som inte består av rena tillbehör.
I princip precis den orsaken som gjorde mig skeptisk, och kanske fortfarande ett minus. Ju mer finesser desto svårare att "lösa i fält" framförallt. Det handlar väl om att förskjuta den gränsen mot vad man själv anser finnas för värde.

Däremot har jag en grundläggande princip, som åtminstone gällande växlarna jag har (Di2), följs strikt: Fungerar det så uppdateras det inte även om det lyser röda "notifications" högt och lågt i appen.

Elektroniska växlar
det är inte alltid framtiden går dit man vill. och ibland för man falla till föga. men längtar inte direkt efter en bil som rycker i ratten...

fördelen med elektroniska växlar är för mig i första hand inte själva växlingen, utan dels att det numera är trådlöst, vilket förenklar själva monteringen och byte av trasiga komponenter, dels att manöverknapparna kan placeras enligt personliga önskemål.

räcker det för att jag frivilligt skulle hoppa på tåget? skulle inte tro det🤣

men mer konklusiva fördelar finns att förutse för helt delbara cyklar så som vissa lastcyklar och varför inte moulton eller för min franska kiffy trike.

där. kanske.

Tillbaka
Topp