Elektroniska växlar

Elektroniska växlar
Inlägg 379 och 380 innehåller en ganska systematisk sammanställning av för- respektive nackdelar. Med tillägget att det är ett faktum att vajrar med tiden kommer att gå av åtminstone i vissa Shimanoreglage. Kompletterar man även med inlägg 367 och 397 bör bilden bli ganska fullständig.

Jag efterlyste i ett tidigare inlägg en diskussion om kostnad vs nytta. Hur mycket mer kostar elektroniska idag? Är det värt merkostnaden? Svaret på¨den sista frågan är så klart subjektivt, men jag är nyfiken hur ni som har testat elektroniskt resonerar, oavsett om ni har fortsatt med det eller inte.

Elektroniska växlar
Det blir ju invecklat.

Ska du uppgradera en befintlig cykel? Till Mtb brukar man hitta GX-upgrade (bakväxel och reglage) för en högst rimlig peng. Till racer, om du behöver en komplett grupp, brukar det innebära en rätt stor pengahög. Imho.
Köpa ny cykel? Finns den cykeln du tittar på ens utan elväxlar? Om den gör det, kanske den analoga erbjuds med bättre gaffel, och det är ju smutt. OEM-påslaget för el-växel på färdiga cyklar är lägre än att ev uppgradera i framtiden. Osv.
Kan du tänka dig att köpa begagnat? Äldre DI2 och AXS sitter på beg-cyklar som börjar komma ned i pris idag, är min känsla. Folk byter ut de enkla el-komponenterna mot lättare/lyxigare, vilket innebär att det finns en del sånt beggat till rimliga priser. Men STI-reglagen ser man inte så ofta, så de kanske man får köpa nya? Osv.

Så ja, ibland är det inte värt det. :-)
Bra hjul är alltid roligare.

Elektroniska växlar
Det blir ju invecklat.

Ska du uppgradera en befintlig cykel? Till Mtb brukar man hitta GX-upgrade (bakväxel och reglage) för en högst rimlig peng. Till racer, om du behöver en komplett grupp, brukar det innebära en rätt stor pengahög. Imho.
Köpa ny cykel? Finns den cykeln du tittar på ens utan elväxlar? Om den gör det, kanske den analoga erbjuds med bättre gaffel, och det är ju smutt. OEM-påslaget för el-växel på färdiga cyklar är lägre än att ev uppgradera i framtiden. Osv.
Kan du tänka dig att köpa begagnat? Äldre DI2 och AXS sitter på beg-cyklar som börjar komma ned i pris idag, är min känsla. Folk byter ut de enkla el-komponenterna mot lättare/lyxigare, vilket innebär att det finns en del sånt beggat till rimliga priser. Men STI-reglagen ser man inte så ofta, så de kanske man får köpa nya? Osv.

Så ja, ibland är det inte värt det. :-)
Bra hjul är alltid roligare.

Livet är komplext.:sneaky:

Tack för bra input!

Jag avstod ett potentiellt cykelköp i höstas pga att jag hade tillräckligt med cyklar. Jag skulle också hellre lägga pengarna på bättre hjul. Ställde frågan av ren nyfikenhet och kanske till nytta för någon.

Elektroniska växlar
Inlägg 379 och 380 innehåller en ganska systematisk sammanställning av för- respektive nackdelar. Med tillägget att det är ett faktum att vajrar med tiden kommer att gå av åtminstone i vissa Shimanoreglage. Kompletterar man även med inlägg 367 och 397 bör bilden bli ganska fullständig.

Jag efterlyste i ett tidigare inlägg en diskussion om kostnad vs nytta. Hur mycket mer kostar elektroniska idag? Är det värt merkostnaden? Svaret på¨den sista frågan är så klart subjektivt, men jag är nyfiken hur ni som har testat elektroniskt resonerar, oavsett om ni har fortsatt med det eller inte.
På bockstyrecyklar har man ju inget val eftersom alla numera har intern dragning. Då är det el som gäller.
På mtb går ju trenden tillbaka till extern dragning och då föredrar jag nog shimano mekaniskt. Växlar minst lika bra som axs och billigt att byta en skrotad bakväxel. Är inte imponerad av växlingsprestandan på senaste axs transmission.

Elektroniska växlar
Detta är verkligen en oändlig "diskussion". :) Har inget att bidra med annat än att jag (som inte ser nån anledning att skaffa elväxlar) ser mer fördelar med elväxlar än interndragna vajrar.
Ja, fy fan för intern vajerdragning.. Växlus horriblis. Mycket hellre trådlös el, om man har råd. Ej ironisk, men erfaren. :sick:

Dessutom tycker jag att cyklar utan synliga vajrar är så tråkiga. Känns döda. ”Åh vad cleant och snyggt!”. Absolut inte.

[que medlem i Team Elväxel som postar bild på slarvigt dragna vajrar, Paris-Roubaix 2008]

Senast ändrad:
Elektroniska växlar
Rösta ungt.
IMG_1475.webp

Elektroniska växlar
Underbart!

Jag har också allt det där plus slanglöst, butylslang, latex, TPU (inkl tre punkade Eclipse 27.5) och ett par tubhjul. Jag ser fördelar och nackdelar med alla varianterna (förutom Eclipse idag). Vilket läger tillhör jag? Jag blir alldeles kissnödig av nervositet. Snälla kan inte någon placera mig i ett fack!
Du håller inte med om att det finns två läger i tråden? Fattar inte. (Det innebär inte att man inte kan ha cyklar utan elväxlar hemma - och använda dem - utan om att man förfäktar sin ståndpunkt och gräver ned sig i en go skyttegrav så enna.)

Senast ändrad:
Elektroniska växlar
För egen del tycker jag elväxlar är ett steg upp jämfört med mekaniska. Mekaniska fungerar bra men elektroniska diton bättre. Små saker som justering, känsla och de små klicken i reglagen tycker jag är en game changer, växla upp på stora är märkbart smidigare. Nackdelar - möjlig batteritorsk och fipplande med kablar mellan växel och batteri (det senare antar jag drabbar 1/100).

Elektroniska växlar
För egen del tycker jag elväxlar är ett steg upp jämfört med mekaniska. Mekaniska fungerar bra men elektroniska diton bättre. Små saker som justering, känsla och de små klicken i reglagen tycker jag är en game changer, växla upp på stora är märkbart smidigare. Nackdelar - möjlig batteritorsk och fipplande med kablar mellan växel och batteri (det senare antar jag drabbar 1/100).
Plus alla andra nackdelar, är väl bäst att tillägga. Men de kommer troligen visa sig först om några år. 😉

Elektroniska växlar
Det verkar ändå vara ganska få som har haft eller har elektriska växlar som tycker att mekaniska är bättre?

Det skulle bekräfta att jag är rätt mainstream, neggo tills jag själv har det och då blir man omvänd?

Elektroniska växlar
Du håller inte med om att det finns två läger i tråden? Fattar inte. (Det innebär inte att man inte kan ha cyklar utan elväxlar hemma - och använda dem - utan om att man förfäktar sin ståndpunkt och gräver ned sig i en go skyttegrav så enna.)
Nej, jag vet inte om jag ser så tydliga läger? Menar du de som använder elväxlar mot de som inte använder? Eller de som tycker att elväxlar är bra mot de som inte tycker de är bra. Eller de som provat elväxlar mot de som inte provat elväxlar? Shimano mot Sram? Lvg mot Mtb (relevant när vi diskuterar elväxlar).

Jag tycker vi haft en rätt vanlig tramsig happy-tråd med massor av åsikter och synpunkter, men utan (den rätt extrema) polariseringen vi sett i tex elcykeltrådarna eller elkraftsförsörjningstrådarna. Men om man letar efter polarisering, motsatsförhållanden, konflikt, vi-och-dom och LÄGER, så kan man säkert hitta även i den här tråden. Jag har inte reagerat på det.

Hursomhelst paxar jag att vara underdog i den här tråden.

Elektroniska växlar
Det verkar ändå vara ganska få som har haft eller har elektriska växlar som tycker att mekaniska är bättre?

Det skulle bekräfta att jag är rätt mainstream, neggo tills jag själv har det och då blir man omvänd?
Det här är ju intressant. Jag raljerade lite om det tidigare i tråden. Varför blir vi gubbar (ett antagande från min sida, vet ej hur du identifierar dig) så defensiva och negativa mot nyheter? Jag försöker hålla mig neutral, men det är inte lätt alla gånger. Tydligen ska vi ha ny navstandard till 32:orna som kommer? Det försöker jag hålla mig väldigt neutral till! :-)

Elektroniska växlar
Det här är ju intressant. Jag raljerade lite om det tidigare i tråden. Varför blir vi gubbar (ett antagande från min sida, vet ej hur du identifierar dig) så defensiva och negativa mot nyheter? Jag försöker hålla mig neutral, men det är inte lätt alla gånger. Tydligen ska vi ha ny navstandard till 32:orna som kommer? Det försöker jag hålla mig väldigt neutral till! :-)
Är det gubbigt och defensivt och negativt, verkligen? Är inte det samma sak som att automatiskt tycka att det är snobbigt och nyrikt att köpa en cykel med elväxlar för att den är så mycket dyrare?

Jag tänker på reparerbarhet, pris, beroende av extern aktör för uppgradering och uppdatering. För mig är det nog snarare en frihetsfråga.

Jag har svurit tillräckligt över plastskräpskomponenter i diverse maskiner för att inse att det kommer att vara ännu värre med elektoniken. Den kommer inte ens att kunna lagas, bara bytas ut, och jag avskyr verkligen att det är så.

Elektroniska växlar
1. Anything that is in the world when you’re born is normal and ordinary and is just a natural part of the way the world works.
2. Anything that's invented between when you’re fifteen and thirty-five is new and exciting and revolutionary and you can probably get a career in it.
3. Anything invented after you're thirty-five is against the natural order of things.

Citat av Douglas Adams

Elektroniska växlar
1. Anything that is in the world when you’re born is normal and ordinary and is just a natural part of the way the world works.
2. Anything that's invented between when you’re fifteen and thirty-five is new and exciting and revolutionary and you can probably get a career in it.
3. Anything invented after you're thirty-five is against the natural order of things.

Citat av Douglas Adams
Ligger lite i det. Inte mycket, men lite.

Elektroniska växlar
Är det gubbigt och defensivt och negativt, verkligen? Är inte det samma sak som att tycka att det är snobbigt och nyrikt att köpa en cykel med elväxlar då den är så mycket dyrare?

Jag tänker på reparerbarhet, pris, beroende av extern aktör för uppgradering och uppdatering. För mig är det nog snarare en frihetsfråga.
Du oroar dig för saker som jag som haft elväxlar i 10 år inte alls känner igen mig i.

Elektroniska växlar

Jag smög in det när jag bytte från 11 till 12-delat, så merkostnaden var då lite mer dold i ett större paket.

Största anledningen - för att jag ville testa.
Bytte även till shimanos nya 9-45, och där tror jag elväxen är enda officiella alternativet.

Bonus är att få en växel som kan blockas bort utan att klippa vajrar, så att jag kan skruva 5 min och köra singlespeed i park.
Om jag faktiskt kommer göra det, så blir det värt merkostnaden.
Om jag däremot kör runt med en svindyr elväxel i park, då är det lite mer tveksamt 💥💸

Men ja, jag växlar mer under stökig körning nu än innan, upplever att det fungerar klart bättre.
Perfekt "semimekanisk" känsla i XT-reglaget.

Elektroniska växlar
Du oroar dig för saker som jag som haft elväxlar i 10 år inte alls känner igen mig i.
Mycket möjligt. Men jag använder också en del komponenter som är 70-80 år gamla (i mitt arbete) och fortfarande fungerar perfekt. Så vill jag gärna att det ska vara också med cykeldelarna. Jag skulle vara outsägligt naiv om jag räknade med att allt jag köper kommer att fungera perfekt i tio år. Är det så, är det en ren bonus. Jag räknar alltid med att saker kommer att gå sönder, och då är frågan hur jag löser det. Jag vill också i möjligaste mån kunna lösa det själv.

Elväxar tillför ju ingen ny funktion per se, det är inte som en mobiltelefon jämfört med en fast telefon, eller en dator jämfört med en skrivmaskin. Jag har kört elväxlar och de har fungerat perfekt, är väl bäst att (återigen) tillägga.

Elektroniska växlar
Är det gubbigt och defensivt och negativt, verkligen? Är inte det samma sak som att automatiskt tycka att det är snobbigt och nyrikt att köpa en cykel med elväxlar för att den är så mycket dyrare?

Jag har svurit tillräckligt över plastskräpskomponenter i diverse maskiner för att inse att det kommer att vara ännu värre med elektoniken. Den kommer inte ens att kunna lagas, bara bytas ut, och jag avskyr verkligen att det är så.
Nu var det inte just elväxlarna specifikt. Den här skepticismen har funnits inför varje större och en del mindre, förändringar sedan jag började cykla (jag skrev en liten uppräkning tidigare i tråden).

Man behöver inte vara positiv till allt. Man behöver inte ens ha goda skäl till att vara skeptisk. Men man kan väl försöka att inte vara SÅ högljutt negativ och aggressivt säker på att ”det där fungerar aldrig” innan man har åtminstone lite egen erfarenhet. Det handlar om forumetikett och allmänt hyfs imho.

Elektroniska växlar
Nu var det inte just elväxlarna specifikt. Den här skepticismen har funnits inför varje större och en del mindre, förändringar sedan jag började cykla (jag skrev en liten uppräkning tidigare i tråden).

Man behöver inte vara positiv till allt. Man behöver inte ens ha goda skäl till att vara skeptisk. Men man kan väl försöka att inte vara SÅ högljutt negativ och aggressivt säker på att ”det där fungerar aldrig” innan man har åtminstone lite egen erfarenhet. Det handlar om forumetikett och allmänt hyfs imho.
Vilka är sådana då? Jag upplever som sagt att de frälsta är resor värre. 1800-tal, gubbe, bakåtsträvare, lycka till osv.

Elektroniska växlar
Plus alla andra nackdelar, är väl bäst att tillägga. Men de kommer troligen visa sig först om några år. 😉
Jo, det är klart. Händer något blir sannolikt summan pengar att betala större än om jag haft mekaniska. Men inte lika säker på att något kommer hända, faktum är att det varit helt odramatiskt från start- nu på 7-8 år (ta i trä). Så, förutsatt att inget händer från nu-framåt så lär väl kr/mil bli lägre än för mekaniska? Rent tekniskt har jag svårt att se vad som skulle ske förutsatt att man har lite tur och sköter om prylarna. Kan hända att uppdateringar uteblir men då får man väl leva med det.

Elektroniska växlar
Reparerbarhet känns för mig en relevant aspekt kring elväxlar.
Hur mkt priset betyder varierar från person till person.
Uppgradering/uppdatering från extern aktör är väl bara att strunta i om man inte är intresserad? Såvida det nu inte är någon kritisk buggfix (hur vanligt är det?).

Elektroniska växlar
Mycket möjligt. Men jag använder också en del komponenter som är 70-80 år gamla (i mitt arbete) och fortfarande fungerar perfekt. Så vill jag gärna att det ska vara också med cykeldelarna. Jag skulle vara outsägligt naiv om jag räknade med att allt jag köper kommer att fungera perfekt i tio år. Är det så, är det en ren bonus. Jag räknar alltid med att saker kommer att gå sönder, och då är frågan hur jag löser det. Jag vill också i möjligaste mån kunna lösa det själv.

Elväxar tillför ju ingen ny funktion per se, det är inte som en mobiltelefon jämfört med en fast telefon, eller en dator jämfört med en skrivmaskin. Jag har kört elväxlar och de har fungerat perfekt, är väl bäst att (återigen) tillägga.
Jag upplever att de tillför driftsäkerhet, och det är viktigt för mig. Även för många ultracyklister, de väljer oftast elväxlar sedan många år, rimligtvis pga driftsäkerheten.

Elektroniska växlar
I alla normala användningsfall är det inte vajern som sträcker sig, kraften är för låg för det. Däremot sliter vajern in sig.

Ytterligare en nackdel, iofs ett "specialfall" men allt vanligare
  • Både fram o bakväxling riskerar att bli klart sämre med helt internt dragna och dolda vajrar.
    Men även om växlingen inte blir sämre blir justering av sådant som styrhöjd, byte av styrstam och vajrar klart krångligare.
Japp har en gravel med intern dragning och har fått grå hår på växlingen i bak. Böjarna i ramen är nog lite för tajta och det ger en mycket okrispig växling. Fick tipset om att köra en SRAM -vajer istället för shimano - de ska tydligen vara 1,1mm tjocka istället för 1,2mm. Efter vajerbytet så blev växlingen automagiskt krispig.

Elektroniska växlar
Jag tycker:
lvg:
ren funktion, ingen större skillnad. Mina mekaniska Ultegra "bara funkar" inga problem med att behöva justera allteftersom. De två största fördelarna med det elektriska är att mindre kraft behövs för kalla fingrar, samt de trådlösa blipparna till tempobågarna. De är guld värda.
Jag vet att batterier kan ta slut, så för längre rundor (>20 mil), ser jat till att ha laddat innan + att jag har ett extra batteri. För kortare rundor räcker det att byta mellan fram och bakväxel när man har SRAM. Jag känner ingen oro att bakväxeln ska gå sönder pga yttre fysiskt våld (även om det naturligtvis kan hända)
Nästa gång jag köper lvg tror jag att jag kommer att köpa en med Di2 och hoppas att de då har blivit helt trådlösa (på mtb-sidan har de ju blivit det, väl?). Det helt trådlösa, med AXS och förhoppningsvis framtida Di2 gör det så mycket enklare.

mtb:
De mekaniska funkar felfritt, sällan ute så länge att kraften i fingrarna är en faktor. Och eftersom jag har krashat en bakväxel, så är jag glad att det inte var en elektrisk som skulle bytas ut pga kostnad. Här ser jag inte någon större fördel med el, för mig.

Elektroniska växlar
Fick tipset om att köra en SRAM -vajer istället för shimano - de ska tydligen vara 1,1mm tjocka istället för 1,2mm. Efter vajerbytet så blev växlingen automagiskt krispig.
Ännu bättre, åtminstone map livslängd, skall det bli med slipade rostfria vajrar på 1,1mm, de ger låg friktion och har lång livslängd
tex
Vad man däremot bör undvika är alla varianter av "plast"-belagda vajrar, tajta böjar sliter bort beläggningen onödigt snabbt.

Elektroniska växlar
Japp har en gravel med intern dragning och har fått grå hår på växlingen i bak. Böjarna i ramen är nog lite för tajta och det ger en mycket okrispig växling. Fick tipset om att köra en SRAM -vajer istället för shimano - de ska tydligen vara 1,1mm tjocka istället för 1,2mm. Efter vajerbytet så blev växlingen automagiskt krispig.
Se där, ja. Sram leder😁
Nå, Jagwire Pro, som jag kör med överallt, är också 1,1 mm. Och står som rek även för Shimano.

Elektroniska växlar
Mekaniska växlar är lite som att läsa en bok. Det kräver lite mer (man måste tex kunna läsa) men funkar klockrent. Analogt. Enkelt. Säkert.

Elväxlar är lite mer som AI. Det är enkelt när den (den installerats och) gör allt jobb, men strular den dödar så den dig.

Kan vi inte alla enas om att detta är den bästa liknelsen? :)

Elektroniska växlar
Ännu bättre, åtminstone map livslängd, skall det bli med slipade rostfria vajrar på 1,1mm, de ger låg friktion och har lång livslängd
tex
Vad man däremot bör undvika är alla varianter av "plast"-belagda vajrar, tajta böjar sliter bort beläggningen onödigt snabbt.
Tack för tipset - får kika på det när SRAM-vajern ger sig.

Elektroniska växlar
Vilka är sådana då? Jag upplever som sagt att de frälsta är resor värre. 1800-tal, gubbe, bakåtsträvare, lycka till osv.
Ok, då får du känna så. Min kommentar gällde då alltså inte specifikt elväxel-debatten.

Skivbromsar till Mtb är onödigt, det fungerar jättebra med fälgbroms. Stora hjul på Mtb är tungt och kommer inte fungera på teknisk stig. Varför i hela friden ska vi ha två klingor fram, jag har alltid använt tre? Varför i hela friden ska vi ha en klinga fram, jag har alltid använt två? Skivbroms på lvg är farligt. Dropper, det behövs inte på mina stigar. En ny uppdaterad geo på Mtb? ”Ha, nu ska jag ut och cykla på min helt ocyklingsbara gamla cykel.” Osv.

Tröttsamt. 99% av gubbarna sitter på en skivbromsad 29:a med progressiv geo (och därmed dropper) idag och har roligare än de någonsin haft. Om de inte fått en släng av nostalgia. Och om de byter racer är det sannolikt att det blir skivor, och de kommer gilla det.

Allt j-la gnäll är tröttsamt. Vi ska inte köpa alla förändringar okritiskt, men cyklar är bättre och roligare idag. Dyrare också, och det är ett stort problem, men det tror jag inte är kopplat till den tekniska innovationen direkt.

Jag släpper det här nu. Att gnälla på folk som gnäller är dumt, jag ska försöka hålla mig neutral. :-)

Elektroniska växlar
Ok, då får du känna så. Min kommentar gällde då alltså inte specifikt elväxel-debatten.

Skivbromsar till Mtb är onödigt, det fungerar jättebra med fälgbroms. Stora hjul på Mtb är tungt och kommer inte fungera på teknisk stig. Varför i hela friden ska vi ha två klingor fram, jag har alltid använt tre? Varför i hela friden ska vi ha en klinga fram, jag har alltid använt två? Skivbroms på lvg är farligt. Dropper, det behövs inte på mina stigar. En ny uppdaterad geo på Mtb? ”Ha, nu ska jag ut och cykla på min helt ocyklingsbara gamla cykel.” Osv.

Tröttsamt. 99% av gubbarna sitter på en skivbromsad 29:a med progressiv geo (och därmed dropper) idag och har roligare än de någonsin haft. Om de inte fått en släng av nostalgia. Och om de byter racer är det sannolikt att det blir skivor, och de kommer gilla det.

Allt j-la gnäll är tröttsamt. Vi ska inte köpa alla förändringar okritiskt, men cyklar är bättre och roligare idag. Dyrare också, och det är ett stort problem, men det tror jag inte är kopplat till den tekniska innovationen direkt.

Jag släpper det här nu. Att gnälla på folk som gnäller är dumt, jag ska försöka hålla mig neutral. :-)
Jag brukade tycka som du. Fram tills kablarna började dras genom styrlager och hjulen växte till 32"

Elektroniska växlar

Det är EXAKT den här typen av uttalande jag har noll förståelse för. Var hittar du de här människorna? Eller finns de bara i ditt och andras huvuden, myten om den konservative gubben? De hänger inte här på Happyride i alla fall. Möjligen i den tragiska biltråden där ”Jag-flyttar-den-dag-packet-kommer-till-Nacka” håller fanan högt.

Du och säkert många andra tycker att de är bättre och roligare. Det finns en kader som tycker tvärtom och nedgraderar för att det ska bli roligt igen.

Smaken är således som baken.

Senast ändrad:
Elektroniska växlar
Det är EXAKT den här typen av uttalande jag har noll förståelse för. Var hittar du de här människorna? Eller finns de bara i ditt och andras huvuden, myten om den konservative gubben? De hänger inte här på Happyride i alla fall. Möjligen i den tragiska biltråden där ”Jag-flyttar-den-dag-packet-kommer-till-Nacka” håller fanan högt.

Du och säkert många andra tycker att de är bättre och roligare. Det finns en kader som tycker tvärtom och nedgraderar för att det ska bli roligt igen.

Smaken är således som baken.
Hur många av de där förändringarna har du genomlevt här på Happy, eller som cyklist överhuvudtaget? Att elväxlar och skivor på lvg blivit nästan ny standard? Resten var lite före din tid? Kör lite forumarkeologi någon vacker dag när forumaktiviteten är låg så kommer du hitta en guldgruva av gubbgnäll. Förändring har varit smärtsam på Happy! :-) Är du förvånad över det?

En minoritet av mina cyklar är av senaste snitt. Var sak har sin nisch.

Elektroniska växlar
Kör lite forumarkeologi någon vacker dag när forumaktiviteten är låg så kommer du hitta en guldgruva av gubbgnäll.
Jag började hänga här 2020 och då fanns fortfarande några skeptiker mot skivbromsar på landsvägscyklar kvar, det skulle ju bli veritabla blodbad när fingrar och halspulsådror och vadenuvar skulle snittas upp i klungkrascherna. Känns som det lugnat sig nu.

Elektroniska växlar
Växlarna har alltid fungerat perfekt i 4 år men nu plötsligt hindrar ändläget helt från att växla ned till minsta bak. Övriga växlar fungerar helt perfekt. Har ni förslag på vad som kan ha hänt?

Tillbaka
Topp