Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Den enda nackdelen med AXS som jag kan komma på nu är att det inte går att få tag på några reglage.
Var det den artikeln som Jonte987 länkade till tidigare? Är man konspiratoriskt lagd så kanske dom cyklarna var "för bra" för priset, för många var nöjda och tog aldrig nästa steg med kolfiberram osv.läste häromdagen att det gamla standardkonceptet finräser för vanligt folk aluram med mekanisk ultegra och fälgbromsar, i stort sett inte finns att köpa som ny längre.
ja men det var det. missade hans länk:)Var det den artikeln som Jonte987 länkade till tidigare? Är man konspiratoriskt lagd så kanske dom cyklarna var "för bra" för priset, för många var nöjda och tog aldrig nästa steg med kolfiberram osv.
Annars tror jag elektroniska växlar är en del i trenden att man är villig att betala mycket för en produkt, men inte för en tjänst(service/justering). Produkterna får gärna vara dyrare bara dom är lätta att montera/justera, det skall vara som lego.
Var det den artikeln som Jonte987 länkade till tidigare? Är man konspiratoriskt lagd så kanske dom cyklarna var "för bra" för priset, för många var nöjda och tog aldrig nästa steg med kolfiberram osv.
Annars tror jag elektroniska växlar är en del i trenden att man är villig att betala mycket för en produkt, men inte för en tjänst(service/justering). Produkterna får gärna vara dyrare bara dom är lätta att montera/justera, det skall vara som lego.
Jag tolkar det snarare helt tvärtom, där fanns det ett verkligt värde och då får innovationen snabbt acceptans.intressant är att elitåkarna inkl deras vallherde uci emotsatt sig snart sagt varje utvecklande förändring ända sedan motståndet mot växlar mellan världskrigen. senast var det gråterskor angående 'livsfarliga' skivbromsar.
men om elväxlar har det såvitt jag uppfattat varit tyst.
tolkat det som att de egentligen inte innebär någon avgörande fördel att tjafsa om.
- Ja, eller hur !För mig personligen är det lite skillnad. Så länge jag inte testar el så ser jag inga problem med 1x med vajer. Fälgbroms däremot är jag less på från MTB så skulle jag köpa en lvg hade jag föredragit hydraulisk även där.
Det stämmer, min gick av efter 15 år och några tusen mil.Växelvajrar som går av läser man ju om stup i kvarten, så ingen vidare hållbarhet på dem!
Förr kunde man diskutera ett ämne helt utan whatsboutism, det blev en bättre nivå på samtalet då.
Man behöver inte vinna alla diskussioner med en punchline.
Att rent mekaniska delar är bättre ur miljösynpunkt än mekaniska delar med elektronik är en sådan nobrainer att jag är förvånad över att det ens blev mothugg på den.
Kan vi inte enas om att det mycket sannolikt är skit ur miljö och hållbarhets perspektiv men att det är fränt och lyxigt och om man gillar fränt och lyxigt så är det OK? Alla har vi våra guilty pleasures och det här är inte något som kommer förändra världen.
gräl? vilket gräl:) ??Tycker det är helt fantastiskt att det går att gräla om ngt så banalt som cykelväxlar! ?
Men jag borde inte vara förvånad vid det här laget.
Kör mycket MTB i skog och regn tyvärr i just Sverige. Sverige regnar det året om och oavsett om det är sol eller inte finns det lera och skit i skogen året om pga 11,5 månader regn och sedan lite sol då och då som gör att allt rostar snabbare. Mer omvård av cykel krävs vid mekaniska växlar. När jag körde mekaniskt fick jag byta kassett 2 ggr om året, växelförare 1 gång, vajers och vajerhöljen varenda säsong pga all regn och rost. Skiten rostar punkt, krångligt att ställa in i jämförelse med elektronisk växel. Spelar ingen roll hur mycket smörjfett man trycker in i mekaniska växlar. I tuff skog kommer de alltid krångla förr eller senare pga att vajer kärvar i utsletna/rostiga vajer höljen. Jag struntar fullkomligt i vajer/mekaniska fortet här på happy, jag är nöjd med elektriska växlar = mindre krångel för mig och enklare att ställa in = jag är nöjd =).Vad gör du med dina cyklar? Jag har justerat om en växel efter montering kanske 2 ggr på 20 års cyklande. Och då har det varit i samband med markkänning. Senaste bygget har jag kört tre år utan att behövt pilla på något öht. Vajer och höljen har jag aldrig behövt byta för att de krånglar. Då har jag iofs inte kört någon cykel mer än kanske fyra år och såklart satt dit nya vajrar och höljen när jag ändå byggt nytt.
Jag skulle då inte rubricera det som ofta eller att det är problematiskt på något vis.
Har du justerat växeln i SAG-läge? Lättast med nya verktyget (det vita)- Ja, eller hur !
Fälgbromsar där bromsklotsarna försvann under en och samma runda bara för att det var blött och sandigt i leran. Skeva fälgar. Fälgar som blir skitiga av bromklotsrester. Squeeek. Dålig bromsverkan. Dessa eviga justeringar, Osv...
Valet att gå till hydrauliska skivbromsar var ju inget val. Det var ju ett måste, så där gick skiftet snabbt.
Här känns det mer som ett val jag har, eller kanske mer, statement att göra. Att välja servo för växelföraren eller välja vajer. Kanske så småningom, att nya mellan- och toppskiktcyklar som säljs kommer med servo från början. Med en liten solcell så den laddar batteriet själv.
Mitt verkliga problem är 12-klingat sram gx och 12-klingat sram sx på mtb. Ett evigt missljud, justerande och inexakthet. Många proffs kör ju enduro med AXS så det är bevisligen rätt. men de har ju fullservade grejjer inför varje tävling.
Alla andra växlar på hela familjens stall som inte är 12-klingat (6st cyklar) har ju vajer och funkar fint, billigt och bekymmerslöst.
(Förutom dotterns treväxlade som frös i vintras när det var kallare än -15*. Den cyklas till skolan med året runt. Ny vajer + hölje löste det enkelt och billigt).
Har intresserat följt tråden men tänker nog att:
- får jag $ över så lägger jag det i första hand på att byta ner mig mot 10-klingat eller kanske 11-klingatset på våra mtb.
- Får jag $$$ över så lyxar jag till det med servo på grusrejsern.
Slänger med lite politik:
S, MP, M, VPK, KD, SD och favoriten Lord Buckethead
FREDAG !!!!!
Ja, det är rätt, det ska faktiskt också in i miljödiskussionen som nån drog igång. Elväxlar sliter mindre på kedja och kassett eftersom växlingarna alltid är perfekta (inga vajrar som sträcks eller höljen som komprimeras och gradvis försämrar).Kör mycket MTB i skog och regn tyvärr i just Sverige. Sverige regnar det året om och oavsett om det är sol eller inte finns det lera och skit i skogen året om pga 11,5 månader regn och sedan lite sol då och då som gör att allt rostar snabbare. Mer omvård av cykel krävs vid mekaniska växlar. När jag körde mekaniskt fick jag byta kassett 2 ggr om året, växelförare 1 gång, vajers och vajerhöljen varenda säsong pga all regn och rost. Skiten rostar punkt, krångligt att ställa in i jämförelse med elektronisk växel. Spelar ingen roll hur mycket smörjfett man trycker in i mekaniska växlar. I tuff skog kommer de alltid krångla förr eller senare pga att vajer kärvar i utsletna/rostiga vajer höljen. Jag struntar fullkomligt i vajer/mekaniska fortet här på happy, jag är nöjd med elektriska växlar = mindre krångel för mig och enklare att ställa in = jag är nöjd =).
Vill bara förtydliga att min lajk gällde ditt första och andra stycke. De följande faller väl snarare in i lågnivå-facket. "Nobrainer" utan sakliga argument, "men att det är fränt och lyxig", snygg punchline.
Resten är en allmän reflektion på debatten i tråden.
Argumenten från elväxelmotståndarna har liksom blivit mer och mer desperata, när något argument inte riktigt håller så letar man desperat efter något annat. Känns inte som att det är sakargument som styr, utan en inre övertygelse som det gäller att hitta argument för, hållbara eller inte.
I denna tråden har jag svårt att se att diskussionen om miljöaspekten startades av ett genuint engagemang för miljön, snarare som ett vapen i den viktiga Kampen mot elväxlar.
Tycker det är väldigt låg nivå att måla ut de som skaffar elväxlar som att de gör det för att det coolt/fränt/lyxigt.
Det finns en del saker jag inte köper efter en del begrundande, men jag letar inte argument för att de som köper dem är mindre vetande eller köper dem av löjliga skäl.
Men ska man göra det så varför så halvhjärtat?
Man kan på goda grunder anta att de som skaffar elväxlar är slöare och rikare än den genomsnittliga cyklisten. Då är det rimligt att anta att de kör en monsterSUV ut till skogen och tillbaka (förmodligen en BMW). Hur bra är det för miljön?
Samt en kvalificerad gissning är att de skickar sina barn på språkresor, och/eller som au pair till USA, med FLYG!!! Ja ni hör själva, hur kan man med gott samvete ha elväxlar på cykeln?
Stämmer på mig. Mer tid att hoja.Målgruppen för elväxlar är dom som lämnar cykeln till lbs för att få däcken stans:ade. ;)
Argumenten för elväxeltallibanerna blir allt mer verklighetsfrånvända. Att motivera överkonsumtion av naturresurser med att man säkert vinner 200ms på växlingen när skiten är dåligt underhållen, misshandlad och borde ha servats kanske duger för de som tävlar på hög nivå. Att motivera det för småfeta gubbar som cyklar i skogen är.... undetligt....Vill bara förtydliga att min lajk gällde ditt första och andra stycke. De följande faller väl snarare in i lågnivå-facket. "Nobrainer" utan sakliga argument, "men att det är fränt och lyxig", snygg punchline.
Resten är en allmän reflektion på debatten i tråden.
Argumenten från elväxelmotståndarna har liksom blivit mer och mer desperata, när något argument inte riktigt håller så letar man desperat efter något annat. Känns inte som att det är sakargument som styr, utan en inre övertygelse som det gäller att hitta argument för, hållbara eller inte.
I denna tråden har jag svårt att se att diskussionen om miljöaspekten startades av ett genuint engagemang för miljön, snarare som ett vapen i den viktiga Kampen mot elväxlar.
Tycker det är väldigt låg nivå att måla ut de som skaffar elväxlar som att de gör det för att det coolt/fränt/lyxigt.
Det finns en del saker jag inte köper efter en del begrundande, men jag letar inte argument för att de som köper dem är mindre vetande eller köper dem av löjliga skäl.
Men ska man göra det så varför så halvhjärtat?
Man kan på goda grunder anta att de som skaffar elväxlar är slöare och rikare än den genomsnittliga cyklisten. Då är det rimligt att anta att de kör en monsterSUV ut till skogen och tillbaka (förmodligen en BMW). Hur bra är det för miljön?
Samt en kvalificerad gissning är att de skickar sina barn på språkresor, och/eller som au pair till USA, med FLYG!!! Ja ni hör själva, hur kan man med gott samvete ha elväxlar på cykeln?
Ja, ICT står för 2-3% av de globala CO2-utsläppen. Vore intressant att räkna på Gretas twittrande och sociala medier, de lär ju generera en hel del datatrafik?Serverparker drar skitmycket el. Kortare trådar = miljövänligare!
Pga radiointerfacet växlar AXS långsammare än åtminstone Di2.Argumenten för elväxeltallibanerna blir allt mer verklighetsfrånvända. Att motivera överkonsumtion av naturresurser med att man säkert vinner 200ms på växlingen
jag upplever att det finns en viss fördröjning även på mekaniska växlar, inget större omak med det?Pga radiointerfacet växlar AXS långsammare än åtminstone Di2.
Denna fördröjning är enkel att mäta, men jag undrar hur märkbart det, liksom viktskillnaden, är i verkligheten?
kablar?? hellre trådlöst skulle jag tycka. värt att eventueillt vänta på..Den här tråden har fått mig sugen på att prova elväxlar. Vad behöver man?
Batteri, batteriladdare, framväxel, bakväxel, junction A, Junction B, reglage och lite kablar? Något mer?