Mina två senaste cyklar såldes med elväxlar. Jag hade kunnat köpa sämre/tyngre/tråkigare cyklar så klart, men det är tyvärr för sent nu när cyklarna står här hemma (två stycken dessutom i form av en gravel och en landsvägscykel). Nu när jag har elväxlar så undrar jag hur jag ska bete mig? Vad gör jag för att rädda situationen? Ska jag köpa vajerväxlar istället och skona miljön (den ekvationen får jag dock inte ihop i mitt huvud)? Och vad ska jag göra med de miljöskadliga elväxlarna? Sälja vidare till någon annan går ju fetbort för elväxlar är ju dåligt för miljön och ska därför inte användas av någon har jag hört.
Jag hoppas att alla som väljer bort elväxlar för miljöns skull inte har några husdjur, barn, bil, inte åker på semester, inte bor i hus eller äter kött och att de för guds skull bara har EN cykel (att ha två cyklar är överkonsumtion och sliter på miljön).
Ovanstående är en rejäl överdrift och dryper av sarkasm. Ur miljösynpunkt kommer elväxlar vääääääldigt långt ner på min lista. Boende, resor, transporter (av mig själv och sånt jag köper/konsumerar), husdjur, barn, mat, överkonsumtion (slit och släng, matsvinn, osv) står däremot högt på listan.