Elväxlar eller vajer?

Elväxlar eller vajer?
Ja, det vore en no-brainer om det inte vore för att den rent mekaniska behöver nya vajrar och höljen kanske 4 ggr under en teknisk livslängd på kanske 10 år (lbs brukar ju rekommendera byte varje år, men det känns lite overkill). Då är inte jag övertygad om att det är en no-brainer längre. Men för att kunna säga nåt säkert behövs det data.

Men iom att växelsystemet i slutändan ändå sitter på en cykel, så är nog dess inverkan (mekaniskt som elektriskt) relativt försumbart på totalen.
Hur mår ett AXS batteri efter 10 år av frekvent användning ?

Elväxlar eller vajer?
Hur mår ett AXS batteri efter 10 år av frekvent användning ?
Efter 6 år mår mitt Di2-batteri utmärkt. Nu vet jag inte vilket bytesintervall tillverkarna rekommenderar, men en jämförande LCA måste naturligtvis göras enligt tillverkarens underhålls- och bytesinstruktioner.
Poängen är inte vad som kan inträffa (ex.vis att man kan behöva byta batteri i förtid), utan att om man ska göra en objektiv jämförelse av miljöbelastningen är resultatet inte alls så självklart som en del verkar tro.

Elväxlar eller vajer?
säkert kul för plånboken att byta elväxel i det läget. du serverade verkligen ett gott skäl vara tveksam till elväxlar:)
Menar kanske mest att mycket kan hända under 10 år av cykling, så batteriets kvarvarande kapacitet kanske är en väldigt risk att ta hänsyn till.
Nu så är jag lite ombytlig av mig, men jag har inte kvar någon 10 år gammal bakväxel i mitt cykelstall.
Sedan så resonerar jag fortfarande att man skall ha så dyra komponenter på sin cykel som man har råd att reparera. Tråkigt att behöva ta en paus i cyklandet för att köra övertid för en ny bakväxel.

Elväxlar eller vajer?
Enklare grejor har sin charm. Man kan ju alltid hälla ut champagne i vasken om det är trångt på banken.

Edit. Menar mest att man kommer till en gräns där man inte kan springa och köpa allt man kan finansiera.

Elväxlar eller vajer?
Efter 6 år mår mitt Di2-batteri utmärkt. Nu vet jag inte vilket bytesintervall tillverkarna rekommenderar, men en jämförande LCA måste naturligtvis göras enligt tillverkarens underhålls- och bytesinstruktioner.
Poängen är inte vad som kan inträffa (ex.vis att man kan behöva byta batteri i förtid), utan att om man ska göra en objektiv jämförelse av miljöbelastningen är resultatet inte alls så självklart som en del verkar tro.

Hur många tror du följer tillverkarnas rekommendationer till punkt och pricka? Vajrarna byter man när man upplever försämrad prestanda i växlingarna och batterier när man tycker sig få ut för lite åktid mellan laddningarna. Den snåle lider lite längre än den som jagar topprestanda.
Och hur många växelsystem hamnar inte på soptippen i förtid för att folk vill ha det nyaste?
Jag kan också föreställa mig att folk är räddare om dyrare prylar vilket säkerligen påverkar livslängd och andrahandsmarknad. En fungerande men skrapad X9 är det förmodligen inte lönt att lägga ut på köp och sälj medan en fem år gammal AXS fortfarande kommer vara värd tillräckligt mycket för att det skall vara värt besväret.
En teoretisk LCA baserad enbart på tillverkarnas uppgifter och som inte tar hänsyn till verkligheten är ju helt meningslös.

Elväxlar eller vajer?
Detta kanske redan har avhandlats, men får man verkligen framföra cykel med elväxlar i skogen? Jag menar motor som motor. Å andra sidan så är det väl bara en tidsfråga innan de som är för slöa för att växla mekaniskt skaffar elcykel.

Elväxlar eller vajer?
Detta kanske redan har avhandlats, men får man verkligen framföra cykel med elväxlar i skogen? Jag menar motor som motor. Å andra sidan så är det väl bara en tidsfråga innan de som är för slöa för att växla mekaniskt skaffar elcykel.
Du har så klart rätt. Ingen el får förekomma överhuvudtaget. Glöm mobil, cykeldator eller pannlampa.

Jag träffade nyligen på en lirare i skogen med hjärtproblem. "Har du pacemaker, din jävel!?", skrek jag och pekade ilskt mot landsvägen med hela armen. Vi kan inte ha sådana fuskare och miljösvin cyklandes överallt.

Elväxlar eller vajer?
det finns renläriga randonissar som tycker det är fusk att inte trampa ihop strömmen till sitt eget ljus. lär enligt uppgift kosta dem ca tre minuter per timme, dvs runt en halvtimme en pbp-natt.

växlar borde hamna i samma fack som ljus? dock så många sekunder per timmes åkning kan det ju inte bidra med. det är väl därför elitcyklisterna och uci sas släppt igenom konceptet?

att få ström till navi eller mobil är kanske att betrakta som gränsfall...

själv fuskar jag i dessa fall gärna med batterier, men växlar och framfart har inte känts aktuellt. däremot dropper. men den löser ju ett veritabelt problem med flyttbarhet mellan cyklar, till skillnad från elväxlar som som sitter på samma cykel mest jämt och väl får ses som en lyxartikel:)

Elväxlar eller vajer?
Har du justerat växeln i SAG-läge? Lättast med nya verktyget (det vita)
Jag har den röda mallen och mycket riktigt justerar jag inte i SAG-läge, utan jag efterjusterar vajjerspänningen när jag trampar runt på cykeln. (Klar fördel för AXS, enklare justering!)
Såg i helgen att det fanns ett ny mall, bra att höra att den är enklare. @RockyM Tack för tipset!

Den andra cykeln är en HT så det borde vara lättare justering, men jag är inte övertygad om 12-växlat.

Men i helgen fick jag äntligen till det ganska bra. Efter att plockat isär kassetten och filat bort skador på tänderna (synd att jag inte fotade "skadorna" som jag filade ner) som verkade kugga fast i kedjan och få den att tjuv-kugga.
Satt dit ny kedja också för att vara säker på att ändra två parametrar samtidigt. ?
Men peppar peppar... Kanske ge 12-delat en chans till. Nu funkar det!

Så här ser navet ut. Har jag aldrig sett sådana märken förut..
79E1E6C5-05C2-4741-812F-A9EDC7D4809F.jpeg

Elväxlar eller vajer?
Pga radiointerfacet växlar AXS långsammare än åtminstone Di2.
Denna fördröjning är enkel att mäta, men jag undrar hur märkbart det, liksom viktskillnaden, är i verkligheten?
Hmm, kan man alltså "hacka" AXS-systemet. Jag anar en svag länk...
Tänk att kunna få en en konkurrent att växla bort sig helt i slutspurten på Champs Elysées

/Bon Homme

Elväxlar eller vajer?
Hmm, kan man alltså "hacka" AXS-systemet. Jag anar en svag länk...
Tänk att kunna få en en konkurrent att växla bort sig helt i slutspurten på Champs Elysées

/Bon Homme
Hacka går alltid, men är antagligen rätt svårt. Däremot kan man ju ha en störsändare på den frekvens som används som åtminstone omöjliggör avkodning av signalen och därmed att växling uteblir. Behöver ju inte heller vara en deltagare, i princip kan ju en i publiken stå med störsändaren.

Elväxlar eller vajer?
Mina två senaste cyklar såldes med elväxlar. Jag hade kunnat köpa sämre/tyngre/tråkigare cyklar så klart, men det är tyvärr för sent nu när cyklarna står här hemma (två stycken dessutom i form av en gravel och en landsvägscykel). Nu när jag har elväxlar så undrar jag hur jag ska bete mig? Vad gör jag för att rädda situationen? Ska jag köpa vajerväxlar istället och skona miljön (den ekvationen får jag dock inte ihop i mitt huvud)? Och vad ska jag göra med de miljöskadliga elväxlarna? Sälja vidare till någon annan går ju fetbort för elväxlar är ju dåligt för miljön och ska därför inte användas av någon har jag hört.

Jag hoppas att alla som väljer bort elväxlar för miljöns skull inte har några husdjur, barn, bil, inte åker på semester, inte bor i hus eller äter kött och att de för guds skull bara har EN cykel (att ha två cyklar är överkonsumtion och sliter på miljön).

Ovanstående är en rejäl överdrift och dryper av sarkasm. Ur miljösynpunkt kommer elväxlar vääääääldigt långt ner på min lista. Boende, resor, transporter (av mig själv och sånt jag köper/konsumerar), husdjur, barn, mat, överkonsumtion (slit och släng, matsvinn, osv) står däremot högt på listan.
Jag vägrar köra elväxlar, jag bor inte i hus, jag äter inte kött, jag åker aldrig på semester, jag kastar aldrig mat varken från tallriken eller köper så mkt att det blir gammalt i kylskåpet. jag har heller inte några husdjur, kör tyvärr bil de dagarna barnen ska till deras olika skolor men den kommer jag sluta använda när dottern blir äldre och de båda går i samma skola och kan cykla.

Dock så är inget av mina val eller leverne ovan för miljöns skull. Utan enbart för jag vill ha det så helt enkelt.

Tillbaka
Topp