Elväxlar eller vajer?

Johan450

Medlem
Elväxlar eller vajer?
Funderar på att köpa en ny mountinbike, men vet inte om man ska gå på en med axs eller vanliga, någon här som förslag hur man ska tänka med det?

Elväxlar eller vajer?
Funderar på att köpa en ny mountinbike, men vet inte om man ska gå på en med axs eller vanliga, någon här som förslag hur man ska tänka med det?
Köp det som du har råd att laga. Kör du sönder en bakväxel och inte har råd att byta ut den, då är det tråkigt.
Annars så köper du det det som verkar mest lattjo.

Elväxlar eller vajer?
På 1x har vajer funkat bra för mig. Det finns fördelar med elektroniska och besparingar med vajer anser jag. Med det sagt är inte vajer dåligt

på 2x (ex min gravel) anser jag att elektroniska är överlägsna, det funkar med vajer men fördelarna med synchroshift etc blir väldigt tydliga.

Till stor del en budgetfråga

Elväxlar eller vajer?
Om du älskar cykling oavsett om det är lerigt eller regnigt satsa 100% på AXS för i Sverige är det just alltid blött och lerigt. Vajer växel och vajer höljen rostar hela tiden och måste bytas ofta och ställas in ofta och krånglar, något som elektriska växlar aldrig gör. Är nästan underhållsfritt i jämförelse med mekanisk växel. Enklare att installera/ställa in osv mm. Visst, fjädern på elektriska växelreglaget bak smörjer jag lite då och då just för att slippa rost men det är också det enda. Jag är supernöjd och har kört utomhus sedan februari/mars 2021 fram till idag och inget har gått sönder. Det enda jag gjort är att byta kedja pga att de går sönder av all lera och regn.

Elväxlar eller vajer?
Håller med skribenterna ovan om att elväxlar är helt överlägset och fungerar som en dröm, men just i skogen där det verkar kraschas bakväxlar på löpande band kanske det inte är nån hit. Men det är väl säkert individberoende, så vet du med dig att du kör som folk och sällan kraschar prylar kan ju elväxlar övervägas även där.

Elväxlar eller vajer?
Om det inte är noga för just dig och du aldrig provat el så funkar det 100% med vajer.
Kräver lite mer omvårdnad för att alltid funka felfritt bara.
Händer ngn gång / år att min slappa gubbhjärna glömt ladda batterier så att jag får skifta fram/bak, det slipper du med vajer. Kör du dessutom 1x så har du inget batteri att skifta med.

Men, när man bytt till el vill man inte byta tillbaka.

Elväxlar eller vajer?
...
Vajer växel och vajer höljen rostar hela tiden och måste bytas ofta och ställas in ofta och krånglar, något som elektriska växlar aldrig gör.
...

Vad gör du med dina cyklar? Jag har justerat om en växel efter montering kanske 2 ggr på 20 års cyklande. Och då har det varit i samband med markkänning. Senaste bygget har jag kört tre år utan att behövt pilla på något öht. Vajer och höljen har jag aldrig behövt byta för att de krånglar. Då har jag iofs inte kört någon cykel mer än kanske fyra år och såklart satt dit nya vajrar och höljen när jag ändå byggt nytt.
Jag skulle då inte rubricera det som ofta eller att det är problematiskt på något vis.

Elväxlar eller vajer?
Vad gör du med dina cyklar? Jag har justerat om en växel efter montering kanske 2 ggr på 20 års cyklande. Och då har det varit i samband med markkänning. Senaste bygget har jag kört tre år utan att behövt pilla på något öht. Vajer och höljen har jag aldrig behövt byta för att de krånglar. Då har jag iofs inte kört någon cykel mer än kanske fyra år och såklart satt dit nya vajrar och höljen när jag ändå byggt nytt.
Jag skulle då inte rubricera det som ofta eller att det är problematiskt på något vis.
Nej, men som hoppat på eltåget måste ju kunna motivera sitt beslut på något. Åsikter är inte samma sak som fakta.

Elväxlar eller vajer?

Stor skillnad där om det är heldraget hölje eller delat i en massa sektioner. Med heldraget brukar det gå fint läääääääänge även i risiga förhållanden.

Elväxlar eller vajer?
Vajer växel och vajer höljen rostar hela tiden och måste bytas ofta och ställas in ofta och krånglar, något som elektriska växlar aldrig gör.
Rostar!
Vilka vjrar har du?
Alla bra vajrar är rostfria, de bästa är även slipade och har helkapslade lågfriktionshöljen för bästa funktion under lång tid. Ett exempel på en sådan vajer + höljekombination är
Jagwire Elite Sealed
jagwire-shifting-cables-set-elite-sealed-mtb-road.jpg

https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/1x-elite-sealed-shift-kit
https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-shift-kit

Elväxlar eller vajer?
=)
Jag kan absolut se fördelarna med elväxlar men då är det ju de man skall motivera sitt beslut utifrån och inte påhittade nackdelar med mekaniskt.
Ja. Sega randogubbar som är så slut i händerna att de inte orkar växla upp på framväxeln är en grupp som har hittat bra motivation där det löser ett verkligt problem.

Elväxlar eller vajer?
Rostar!
Vilka vjrar har du?
Alla bra vajrar är rostfria, de bästa är även slipade och har helkapslade lågfriktionshöljen för bästa funktion under lång tid. Ett exempel på en sådan vajer + höljekombination är
Jagwire Elite Sealed
jagwire-shifting-cables-set-elite-sealed-mtb-road.jpg

https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/1x-elite-sealed-shift-kit
https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-shift-kit
Tror att det finns/fanns galvade skitvajrar förr iaf. De rostar ju med tiden. Tror senast jag såg en rostig vajer var på en biltemacykel. Så nog förekommer det vajrar som rostar även om det inte är så vanligt

Elväxlar eller vajer?
Tror att det finns/fanns galvade skitvajrar förr iaf. De rostar ju med tiden. Tror senast jag såg en rostig vajer var på en biltemacykel. Så nog förekommer det vajrar som rostar även om det inte är så vanligt
Även de vajrar man köper i lösvikt på BT är rostbenägna. Men de är ju billiga förstås...
Jag har Jagwire på gruscykeln. De växelvajrar är från 2017 ( följde med när jag köpte hojen begagnat) och verkar opåverkade av väder och damm.

Elväxlar eller vajer?
Jag har Jagwire på gruscykeln. De växelvajrar är från 2017 ( följde med när jag köpte hojen begagnat) och verkar opåverkade av väder och damm.
Jag missade att lägga till att även jag tycker att elväxlar har många och stora fördelar.
Annars har @s formulerat det bra i #14
Jag kan absolut se fördelarna med elväxlar men då är det ju de man skall motivera sitt beslut utifrån och inte påhittade nackdelar med mekaniskt.
+MASSOR

Elväxlar eller vajer?
AXS är framtiden (om man har råd)! Kraschar man med växeln så frikopplar den direkt för att minimera skador, så det ska väl ganska mkt till att skrota en sådan även om det så klart kan hända. Sjukt enkelt att justera växlarna oxå, går t o m att justera hur stort steg det ska vara mellan varje växel för att få till riktigt smidiga växlingar.

Med det sagt så är väl inte AXS det som bör styra val av cykel. Det går alldeles utmärkt att växla med vajer och det finns viktigare saker som kommer först.

Elväxlar eller vajer?
AXS är framtiden (om man har råd)! Kraschar man med växeln så frikopplar den direkt för att minimera skador, så det ska väl ganska mkt till att skrota en sådan även om det så klart kan hända. Sjukt enkelt att justera växlarna oxå, går t o m att justera hur stort steg det ska vara mellan varje växel för att få till riktigt smidiga växlingar.

Med det sagt så är väl inte AXS det som bör styra val av cykel. Det går alldeles utmärkt att växla med vajer och det finns viktigare saker som kommer först.
Nej - du har fel.

Elväxlar eller vajer?
Enda anledningen till att jag inte kör el på alla cyklar är kostnaden och att Shimano fortfarande envisas med sladdar. Annars finns faktiskt väldigt få fördelar med mekaniskt - men det funkar väldigt bra och är kostnadseffektivt.

Elväxlar eller vajer?
Elväxlar är helt obegripligt för mig. Total sminkning av bajskorv, då utanpåliggande växlar för länge sen borde tillhöra historien. Toksneda kedjelinjer, skrammel mot kedjestagen (ja, trots clutch), låter som ett tröskverk när det är blött, halvt omöjligt att mäta slitage på ett tillförlitligt sätt (nej, kedjelängden säger inte alls allt), en jäkla arm som hänger ner på sämsta möjliga ställe och bara väntar på att fastna i nåt och brytas av, uppbyggnad av oändliga mängder bös och mög (nej, torrsmörja funkar inte om det är blött), tokbred kassett som nallar halva navflänsbredden, hög ofjädrad vikt, och så vidare i all oändlighet.

Och då börjar tillverkarna elektrifiera skiten. :oops:?? Som om det vore växlingarna som är problemet?!? Man tar sig för pannan.

Elväxlar eller vajer?
Elväxlar är helt obegripligt för mig. Total sminkning av bajskorv, då utanpåliggande växlar för länge sen borde tillhöra historien. Toksneda kedjelinjer, skrammel mot kedjestagen (ja, trots clutch), låter som ett tröskverk när det är blött, halvt omöjligt att mäta slitage på ett tillförlitligt sätt (nej, kedjelängden säger inte alls allt), en jäkla arm som hänger ner på sämsta möjliga ställe och bara väntar på att fastna i nåt och brytas av, uppbyggnad av oändliga mängder bös och mög (nej, torrsmörja funkar inte om det är blött), tokbred kassett som nallar halva navflänsbredden, hög ofjädrad vikt, och så vidare i all oändlighet.

Och då börjar tillverkarna elektrifiera skiten. :oops:?? Som om det vore växlingarna som är problemet?!? Man tar sig för pannan.

Är du säker på att cykling är rätt hobby för dig? Det verkar ge dig mer ångest än glädje.

Elväxlar eller vajer?
Är du säker på att cykling är rätt hobby för dig? Det verkar ge dig mer ångest än glädje.
Konstig slutsats. Konstruktionen är inte oanvändbar bara för att den suger. Folk cyklade som sagt med fälgbromsar bra länge innan nån kom på snilleblixten att börja använda det som alla andra fordon använt i några årtionden. ?

Ingen hade nånsin kommit på tanken att sätta 11-12 drev i bredd och låta kedjan böja sig tokmycket, om det inte vore för att man lagt på ett drev i taget under årens lopp. Det är ju så dumt så man vet inte vart man ska ta vägen.

Tillbaka
Topp