Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Köp det som du har råd att laga. Kör du sönder en bakväxel och inte har råd att byta ut den, då är det tråkigt.Funderar på att köpa en ny mountinbike, men vet inte om man ska gå på en med axs eller vanliga, någon här som förslag hur man ska tänka med det?
Lite trökigt att lägga 5000kr när clutchen ger upp efter 300 mil eller när man tokkrashar efter 5 mil.Köp det som du har råd att laga. Kör du sönder en bakväxel och inte har råd att byta ut den, då är det tråkigt.
Annars så köper du det det som verkar mest lattjo.
Det måste väl ändå gå under ”att ha råd”?Lite trökigt att lägga 5000kr när clutchen ger upp efter 300 mil eller när man tokkrashar efter 5 mil.
...
Vajer växel och vajer höljen rostar hela tiden och måste bytas ofta och ställas in ofta och krånglar, något som elektriska växlar aldrig gör.
...
Nej, men som hoppat på eltåget måste ju kunna motivera sitt beslut på något. Åsikter är inte samma sak som fakta.Vad gör du med dina cyklar? Jag har justerat om en växel efter montering kanske 2 ggr på 20 års cyklande. Och då har det varit i samband med markkänning. Senaste bygget har jag kört tre år utan att behövt pilla på något öht. Vajer och höljen har jag aldrig behövt byta för att de krånglar. Då har jag iofs inte kört någon cykel mer än kanske fyra år och såklart satt dit nya vajrar och höljen när jag ändå byggt nytt.
Jag skulle då inte rubricera det som ofta eller att det är problematiskt på något vis.
Verkar det inte taskigt att göra det?Borde vi inte skilja på Shimano och sram här?
=)Nej, men som hoppat på eltåget måste ju kunna motivera sitt beslut på något. Åsikter är inte samma sak som fakta.
Vad gör du med dina cyklar? Jag har justerat om en växel efter montering kanske 2 ggr på 20 års cyklande. Och då har det varit i samband med markkänning. Senaste bygget har jag kört tre år utan att behövt pilla på något öht. Vajer och höljen har jag aldrig behövt byta för att de krånglar. Då har jag iofs inte kört någon cykel mer än kanske fyra år och såklart satt dit nya vajrar och höljen när jag ändå byggt nytt.
Jag skulle då inte rubricera det som ofta eller att det är problematiskt på något vis.
Rostar!Vajer växel och vajer höljen rostar hela tiden och måste bytas ofta och ställas in ofta och krånglar, något som elektriska växlar aldrig gör.
Ja. Sega randogubbar som är så slut i händerna att de inte orkar växla upp på framväxeln är en grupp som har hittat bra motivation där det löser ett verkligt problem.=)
Jag kan absolut se fördelarna med elväxlar men då är det ju de man skall motivera sitt beslut utifrån och inte påhittade nackdelar med mekaniskt.
Tror att det finns/fanns galvade skitvajrar förr iaf. De rostar ju med tiden. Tror senast jag såg en rostig vajer var på en biltemacykel. Så nog förekommer det vajrar som rostar även om det inte är så vanligtRostar!
Vilka vjrar har du?
Alla bra vajrar är rostfria, de bästa är även slipade och har helkapslade lågfriktionshöljen för bästa funktion under lång tid. Ett exempel på en sådan vajer + höljekombination är
Jagwire Elite Sealed
![]()
https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/1x-elite-sealed-shift-kit
https://jagwire.com/products/diy-cable-kits/elite-sealed-shift-kit
Även de vajrar man köper i lösvikt på BT är rostbenägna. Men de är ju billiga förstås...Tror att det finns/fanns galvade skitvajrar förr iaf. De rostar ju med tiden. Tror senast jag såg en rostig vajer var på en biltemacykel. Så nog förekommer det vajrar som rostar även om det inte är så vanligt
Jag missade att lägga till att även jag tycker att elväxlar har många och stora fördelar.Jag har Jagwire på gruscykeln. De växelvajrar är från 2017 ( följde med när jag köpte hojen begagnat) och verkar opåverkade av väder och damm.
+MASSORJag kan absolut se fördelarna med elväxlar men då är det ju de man skall motivera sitt beslut utifrån och inte påhittade nackdelar med mekaniskt.
Nej - du har fel.AXS är framtiden (om man har råd)! Kraschar man med växeln så frikopplar den direkt för att minimera skador, så det ska väl ganska mkt till att skrota en sådan även om det så klart kan hända. Sjukt enkelt att justera växlarna oxå, går t o m att justera hur stort steg det ska vara mellan varje växel för att få till riktigt smidiga växlingar.
Med det sagt så är väl inte AXS det som bör styra val av cykel. Det går alldeles utmärkt att växla med vajer och det finns viktigare saker som kommer först.
Du borde gå och prata med någon.Nej - du har fel.
Sitta still och vara tyst funkar det med.Du borde gå och prata med någon.
Bara sånna som inte kan justera växlar som kör el ;)Provar vi igen då :D
Det är bara gamla konservativa tråkmånsar helt utan politisk tillhörighet som kör med vajer.
AXS är grejen.
Du är listad.Du borde gå och prata med någon.
Låter som ljug?Provar vi igen då :D
Det är bara gamla konservativa tråkmånsar helt utan politisk tillhörighet som kör med vajer.
AXS är grejen.
Mera ljug, fattiglappar kör vajer?Bara sånna som inte kan justera växlar som kör el ;)
Du borde gå och prata med någon.
Du är listad.
Visste inte att vi beefade....Ni kan väll beefa på pm istället? Eller typ blocka varandra.
Första gången som jag får ett inlägg raderat och då är det med ett citat från Euskeufeurat.Hur fasen kan ni få in partipolitik här med? Upphör!
Raderat en drös inlägg.
Mera ljug, fattiglappar kör vajer?
Var kanske mest ute efter inlägget du citerade.Första gången som jag får ett inlägg raderat och då är det med ett citat från Euskeufeurat.
Elväxlar är helt obegripligt för mig. Total sminkning av bajskorv, då utanpåliggande växlar för länge sen borde tillhöra historien. Toksneda kedjelinjer, skrammel mot kedjestagen (ja, trots clutch), låter som ett tröskverk när det är blött, halvt omöjligt att mäta slitage på ett tillförlitligt sätt (nej, kedjelängden säger inte alls allt), en jäkla arm som hänger ner på sämsta möjliga ställe och bara väntar på att fastna i nåt och brytas av, uppbyggnad av oändliga mängder bös och mög (nej, torrsmörja funkar inte om det är blött), tokbred kassett som nallar halva navflänsbredden, hög ofjädrad vikt, och så vidare i all oändlighet.
Och då börjar tillverkarna elektrifiera skiten.?? Som om det vore växlingarna som är problemet?!? Man tar sig för pannan.
Konstig slutsats. Konstruktionen är inte oanvändbar bara för att den suger. Folk cyklade som sagt med fälgbromsar bra länge innan nån kom på snilleblixten att börja använda det som alla andra fordon använt i några årtionden. ?Är du säker på att cykling är rätt hobby för dig? Det verkar ge dig mer ångest än glädje.
Eller bara fortsätta med vajer eftersom det inte är vajern som är problemet?Att det inte finns en vettig växellåda än är märkligt. Innan dess får vi göra det bästa av skiten vi har. Och det är just nu axs.
Amatör! Proffs får trådar låsta genom att nämna en politikers namn. ?Första gången som jag får ett inlägg raderat och då är det med ett citat från Euskeufeurat.