En liten dum fråga

Leidhagen

Medlem
En liten dum fråga
Vad menas med att cykeln tål lättare skogs och stadskörning? Vad är det som går sönder? Är det växlarna som inte pallar med eller är det framgaffeln? Eller är det ramen som är för klen? Det gäller i första hand mtb!

En liten dum fråga
Leidhagen skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad menas med att cykeln tål lättare skogs och
> stadskörning? Vad är det som går sönder? Är
> det växlarna som inte pallar med eller är det
> framgaffeln? Eller är det ramen som är för
> klen? Det gäller i första hand mtb!

Det är en klassificering av B*ltemas cyklar (Yosemite).

Mer info här: http://happymtb.org/forum/read.php/1/2534218

:-)

En liten dum fråga
Är det en specifik cykel du menar eller generellt påstående? Om det är en specifik cykel så underlättar en länk, är det generellt så funkar det mesta att cykla på, både i stan och i skogen, frågan är ju bara hur kul det är.

En liten dum fråga
Leidhagen skrev:
> Vad menas med att cykeln tål lättare skogs och
> stadskörning? Vad är det som går sönder? Är
> det växlarna som inte pallar med eller är det
> framgaffeln? Eller är det ramen som är för
> klen? Det gäller i första hand mtb!

Om det är en MTB som avses menas det att du absolut inte ska köpa den för den är skit som inte tål cyklas i skogen!

En liten dum fråga
För att svara på de ursrprungliga frågorna skulle jag vilja påstå att det först och främst säkert rör sig om en "hardtail" (bara dämpning fram) med en sunkig Suntour gaffel som avses. Enkla ramar och växlar klarar det mesta. Den har också säkert fälgbromsar och mjuka hjul. Men jag vet av egen erfarenhet att man kan åka Cykelvasan på 3:45 på en billig Focus instegs MTB...

En liten dum fråga
Nä, det är inte biltema utan Crescent Bjarke.
Jag har den redan men fick en liten fundering av vad försäljaren sa till mig när jag köpte den för något år sedan. Det är med skivbromsar förvisso på den och mycket riktigt en Suntour framgaffel. När jag köpte den hade jag ingen fundering på att cykla i skogen alls utan bara ta mig fram på asfalt. Nu har jag testat på att cykla lite på stigar och så och intresset för det ökar. Där av min fundering!

En liten dum fråga
Fungerar jättebra. Jag har en 15 år gammal CyclePro med RST fjädergaffel. Värsta skiten tydligen, men inga problem att cykla på skogsvägar/skogsstigar. Skulle nog inte ge mig ut och köra hårt med den :)

En liten dum fråga
Swoop skrev:
> Vänta nu, är inte Cykelvasan "lättare skogs och
> stadskörning"?
Jo ganska lätt skogskörning om du frågar mig. Men jag vet att betydligt exklusivare cyklar gick långsammare än min billiga Focus... It's not about the bike...

En liten dum fråga
Selast skrev:
...It's not
> about the bike...

Nu lugnar vi ner oss lite!! Klart som kramsnus att it's about the bike!
Varför skulle vi annars lägga så dyra pengar på dom?;)

En liten dum fråga
@Leidhagen:
Så länge du inte cyklar alltför hårt kommer det nog funka, även om det slamrar och skakar lite.

Btw. Vad har du för däck på cykeln nu? Kan göra stor skillnad att skaffa däck för höst i skogen.
Grövre mönster/bättre gummiblandning/större volym som gör att du kan köra med lägre lufttryck.

/Ola

En liten dum fråga
Leidhagen skrev:
> Nä, det är inte biltema utan Crescent Bjarke.
> Jag har den redan men fick en liten fundering av
> vad försäljaren sa till mig när jag köpte den
> för något år sedan. Det är med skivbromsar
> förvisso på den och mycket riktigt en Suntour
> framgaffel. När jag köpte den hade jag ingen
> fundering på att cykla i skogen alls utan bara ta
> mig fram på asfalt. Nu har jag testat på att
> cykla lite på stigar och så och intresset för
> det ökar. Där av min fundering!

Ram och växlar bör hålla ganska bra, även om växlarna kanske inte fungerar bäst när cykeln studsar runt. Däcken är troligtvis inte anpassade för blöt skogsterräng. Saker (stöd, pakethållare, ev skärmar, belysning, ekerreflexer, plinga, ...) tenderar att skaka loss efter en stunds körande. Gaffeln är inte anpassad för att fungera väl i tuff terräng. Därmed inte sagt att den kommer gå sönder efter 5 km stig, men den gör inte heller något bra jobb. Billiga hjul tål inte hur mycket stryk som helst. Både fälg och lager riskerar att gå sönder.
Prova någon annans "riktiga" MTB så hittar du många skillnader i komfort och säkerhet.

En liten dum fråga
Jag tackar för alla svar!
Då vet jag vad som behövs först och främst, däcken är det första som kommer byts är det snaraste i och höstens och vinters intågande! Vilket däck val är det bästa i denna årstid?
När gaffeln är slut så kommer den också bytas ut, växlarna också!
Då kan man lugnt behålla cykeln ett tag till utan bekymmer! :)

En liten dum fråga
Var medveten om att köpa bättre komponenter det kostar kan vara en bra idé lägga slantarna i spargrisen köpa en bättre skogshoj framöver om intresset ökar i stökigare skogstigar o spar Crescenten som pendlare :)

En liten dum fråga
Brando skrev:
> Var medveten om att köpa bättre komponenter det
> kostar kan vara en bra idé lägga slantarna i
> spargrisen köpa en bättre skogshoj framöver om
> intresset ökar i stökigare skogstigar o spar
> Crescenten som pendlare :)

En punkt då och då vore kanske inte helt fel.

En liten dum fråga
Det är väl egentligen bara dåliga hjul som inte "klarar" skogskörning. Eftersom de inte är uppekrade ordentligt så tappar de snabbt formen i alla riktningar efter lite hårda stötar.

Sen är det såklart roligare att cykla avancerat på en dyr cykel eftersom allting är lättare och har bättre precision och ergonomi. Men det är nog sällan en billig cykel går sönder lättare, utöver hjulen då.

Nedanstående vidriga skräphög cyklade jag en väsentlig del av en intensiv Hellas-säsong på 2004. Förutom att gratis-bakhjulet vek ihop sig lite så var det inget som gick sönder.

Bilagor

• skrot.jpg
    skrot.jpg
    84.9 KB · Besök: 27
En liten dum fråga
En fin uppgradering för liten peng är ett par Schwalbe Nobby Nic 2,25" med Performance-gummi (ja, det är Schwalbes budget-gummi). Kostar 12€ styck på bike-discount.de och kommer säkerligen att gör stor skillnad om du inte redan har så breda däck. Vill du lägga mer pengar finns andra, bättre alternativ.

En liten dum fråga
Paco skrev:
> Selast skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> ...It's not
> > about the bike...
>
> Nu lugnar vi ner oss lite!! Klart som kramsnus att
> it's about the bike!
> Varför skulle vi annars lägga så dyra pengar
> på dom?;)

:-)

En liten dum fråga
Det handlar mest om hur den är att köra, inte om att den går sönder.

Enkla och billiga grejer håller för mer än vad många tror. Som exempel har jag kört massor över stock och sten med min footie singlespeed MTB med beg hjul från en citybike och hela tiden väntat på att den ska gå sönder. Men icke....peppar, peppar....

Tillbaka
Topp