[Enduro] EWS - nyheter, spekulationer, rykten och resultat

Vikdork sa:
Luthman Photography sa:
theBrand sa:
Luthman Photography sa:
Har de gamla teamkamraterna delat läppsalva?

Lustigt sammanträffande eller hur?

?

Jag kan inte påstå att jag är förvånad att det är just de två som testat positivt.

Jag har dålig koll på åkarna mer än att dom tillhör eliten, kan du utveckla?

Det är två av dom fysiskt mest imponerande kraftexemplaren till kroppar i EWS. Läs, de är jävligt biffiga, jävligt explosiva och har ofta varit som bäst relativt andra när man kunnat sprinta på platten eller uppför, dvs har haft bättre fysik än de flesta andra i fältet. Rätt trist om det nu visar sig vara mha doping.

Luthman Photography sa:
Jilster sa:
Sjukt tråkigt för sporten men föga förvånande när "big bucks" står för dörren....

Ja, människor tenderar ju att vilja tänja på reglerna när belöningen blir tillräckligt stor.
Är det verkligen så mycket pengar inom sporten?
Jag tror mer på andra drivkrafter som prestige och oerhört stark vinnarskallighet.

happymtb.fr sa:
Luthman Photography sa:
Jilster sa:
Sjukt tråkigt för sporten men föga förvånande när "big bucks" står för dörren....

Ja, människor tenderar ju att vilja tänja på reglerna när belöningen blir tillräckligt stor.
Jag tror mer på andra drivkrafter som prestige och oerhört stark vinnarskallighet.

Det är väl kanske inte så mkt pengar i form av vinstpengar, men det är väl inte så många i topp tio som har andra jobb? Dvs för att hålla sig i toppen och kunna leva på att hoja måste man prestera.

Kan nog vara misstagsdoping via kosttillskott. Finns ju betydligt mer potenta preparat att ta till om man vill fuska på riktigt.
Stor humor att båda är sponsrade av Ryno Power. ?

Luthman Photography sa:
happymtb.fr sa:
Luthman Photography sa:
Jilster sa:

Det är väl kanske inte så mkt pengar i form av vinstpengar, men det är väl inte så många i topp tio som har andra jobb? Dvs för att hålla sig i toppen och kunna leva på att hoja måste man prestera.

Jag vet inte vad alla topp-åkare gör vid sidan av cyklingen.
Dom kan ha, eller inte, ett annat jobb också pga deras åkning + spons inte genererar tillräckligt med pengar eller kanske bara pga dom är entreprenörer.

Jerome Clementz har till exempel Loizo Rider företaget som anordnar Cannondale Enduro Tour serien. Han borde klassa in som topp 10 åkare!
Sen har Rémi Absalon företaget Irwego som gör guidning och coaching. Han är mer en topp 20-30 kille.

Clementz kör ju inte EWS längre, det lär ju sänka värdet på honom som team-åkare. Absalon är ju som sagt inte riktigt i toppskiktet, om man räknar de allra bästa? Jag tänker topp tio och kanske några till. Wallner är väl heltidscyklist eller?

Clementzs företag är 7 år gammalt och han gjorde väl topp 10 placeringar tills att han slutade förra året: https://www.rootsandrain.com/rider10475/jerome-clementz/results/

Jag har inte koll på dom andra. Här är dom:
1 Sam Hill
Chain Reaction Cycles Mavic
AUS.1985.21775
2 Damien Oton
Unior Devinci Factory Racing
FRA.1987.21728
3 Florian Nicolai
Canyon Factory Enduro Team
FRA.1993.21749
4 Martin Maes
GT Factory Racing
BEL.1997.21636
5 Dimitri Tordo
Canyon Factory Enduro Team
FRA.1993.21764
6 Greg Callaghan
Cube Action Team
IRL.1991.21827
7 Richie Rude
Yeti / Fox Shox Factory Team
USA.1995.21739
8 Mark Scott
Santa Cruz
GBR.1993.21714
9 Jesse Melamed
Rocky Mountain/Race Face Enduro Team
CAN.1992.21596
10 Youn Deniaud
-
FRA.1996.22994

Deniaud är inte ens teamåkare. Hur klarar han sig utan sponsorer?

Ews ska väl bli uci nästa år. Alltså måste man utföra dopingkontroller. Rätt sjukt att man inte gjort det innan.

Därför svårt att jämföra med dh, varit uci och under någon form av kontroll ganska länge.

marr sa:
Ews ska väl bli uci nästa år. Alltså måste man utföra dopingkontroller. Rätt sjukt att man inte gjort det innan.

Därför svårt att jämföra med dh, varit uci och under någon form av kontroll ganska länge.

+1 Fast det är väl just det som möjliggör att risken ”uppstår” att folk dopar sig, dvs pga avsaknaden av kontroller...

EDIT:
BTW, här är herrarnas respons när PB frågade dom om ärendet...
Rude: https://m.pinkbike.com/news/interview-richie-rude-comments-on-failed-drug-test.html
Graves: https://m.pinkbike.com/news/interview-jared-graves-comments-on-failed-drug-test.html

Senast ändrad:
Tror att ett Red Bull kontrakt är värt ganska mkt pengar. Sen är det upp till resp åkare att förhandla sin lön med sponsorerna.

marr sa:

Det jag menade, om din kommentar var riktad mot mig, var att jag undrade om doping förekommer i någon större skala inom dh.

Luthman Photography sa:
HasseL sa:
Jilster sa:
Tror att ett Red Bull kontrakt är värt ganska mkt pengar. Sen är det upp till resp åkare att förhandla sin lön med sponsorerna.
Är förmodligen värd mer på andra sätt än rena pengar om jag kommer ihåg rätt...

Gratis sockervatten?
Nja har vänner som är eller har varit sponsrade av Röda tjuren och de får en del andra saker betalda så som olika projekt, filmer med mera. De får betydligt mer ut av dessa än av de pengar de får från de.

Senast ändrad:
Luthman Photography sa:
marr sa:

Det jag menade, om din kommentar var riktad mot mig, var att jag undrade om doping förekommer i någon större skala inom dh.

Var inte direkt riktat till någon. Men de har ju funnits ett kontrollsystem där längre iallfall. Sällan man hört om några fall. Så förmodligen inte så utbrett.

Om nu Graves var dopad under det aktuella rejset så kan man nog säga att det misslyckades då han slutade på 30:e plats.

Han kanske fick slatten ur Rudes shake?

Paco sa:
Om nu Graves var dopad under det aktuella rejset så kan man nog säga att det misslyckades då han slutade på 30:e plats.

Graves hade väl mekaniska problem/vurpor typ varje rejs? Eller iaf i många. Sen vet man ju inte hur länge de där hjärntumörerna spökat heller.

Luthman Photography sa:
Paco sa:

Graves hade väl mekaniska problem/vurpor typ varje rejs? Eller iaf i många. Sen vet man ju inte hur länge de där hjärntumörerna spökat heller.

Säkert påverkat balansen, min bror gjorde samma resa och såhär i efterhand var t ex just det rätt tydligt.

Jag tror att det börjar bli mer sport och idrott på riktigt än skateboard och den övergången kommer inte vara smidig för alla som nu får kissa i ett glas.

Dagens pb kommentar:
"I want a TOO FUEL racing league ... with mandatory doping thats un regulated completely ... team Doctors haging in the trees with blow dart guns loaded with like meth and pain killers and racers crossing the finish line with their backs covered in darts teeth clenched ripping frames i half with their bare hands !! TELL ME THAT WOULDNT BE EXCITING TO SPECTATE ... Pro doping league !!"
https://www.pinkbike.com/news/higen...aves-and-richie-rude-tested-positive-for.html

Senast ändrad:
theBrand sa:
Lingon sa:
Kan nog vara misstagsdoping via kosttillskott. Finns ju betydligt mer potenta preparat att ta till om man vill fuska på riktigt.
Stor humor att båda är sponsrade av Ryno Power. ?

+1

I doping-tråden fanns det en bild på vad som ser ut att vara delar av Graves kosttillskotts-hög. Tar man så många tillskott av vad som ser ut att vara olika tillverkare blir det nog svårt att hålla koll på vad man får i sig. Lite oansvarigt om man nu tävlar kan jag tycka, borde ju inte vara någon överraskning för dem att de är personligt ansvariga för vad de stoppar i sig....
https://happyride.se/forum/read.php/1/1969530/page=173

Har svårt att se att de ens tar sponsorernas tillskott överhuvudtaget. Att de skulle få i sig preparaten av ”misstag” från tillskotten.. please. Det finns så mycket preparat idag som går att ta ”under radarn”, preparat som bara ger positiva utslag just den dagen preparatet intas. Lance Armstrong tog väl aldrig något? Han lovade ju att han var ren i intervjuer en lång tid tills.... ?

Jaha, Joe Barnes startar eget team och kör återigen för Orange. Samtidigt verkar Canyon på G att lansera nåt nytt, antagligen en ny Strive.

Hur går det med Graves/Rude?

Luthman Photography sa:
Jaha, Joe Barnes startar eget team och kör återigen för Orange. Samtidigt verkar Canyon på G att lansera nåt nytt, antagligen en ny Strive.
Känns rätt kul, både för Barnes och Orange, kändes aldrig som om Canyon och Dudes of Hazzard passade ihop.

Luthman Photography sa:

Läste en rätt lång artikel i nån fransk blaska, de intervjuade nån dopingexpert, Jerome Clementz och någon annan fransk åkare. De verkade ganska överens om att Graves/Rude tagit preparaten medvetet, men att det nog har varit lite oklart vad som är tillåtet om jag minns rätt.

Edit:
Sär skrivning

Senast ändrad:
theBrand sa:
Luthman Photography sa:
Känns rätt kul, både för Barnes och Orange, kändes aldrig som om Canyon och Dudes of Hazzard passade ihop.

Luthman Photography sa:

Läste en rätt lång artikel i nån fransk blaska, de intervjuade nån doping expert, Jerome Clementz och någon annan fransk åkare. De verkade ganska överens om att Graves/Rude tagit preparaten medvetet, men att det nog har varit lite oklart vad som är tillåtet om jag minns rätt.

Ja, högtechiga, tyska postorderhojar och Barnes & co's sladdriga åkstil kändes inte som a match made in heaven. Liam Moyn har ju dock hoppat över till Scott. Han har väl dock haft egna sponsorer utöver Dukes även tidigare. Samt att han inte rejsat getemkt. Han är inte med i nya teamet heller.

Vi får se vad som händer med Grudes då med andra ord.

Luthman Photography sa:

Riktigt bra! Kul att han får fokusera på videorna mer. Ärligt talat tror jag hans videos gör mer för marknadsföring än vad nåt raceresultat kan göra. Och let's face it, han har svårt att komma in i topp 10 i EWS numera så då känns det ännu mer rimligt att fokusera på helheten och det som ger communityt mest glädje. Och det är ju en vilt driftande Joe Barnes och deras sköna filmer. :)

Luthman Photography sa:

Jag antar att dom ska få nån form av disciplinstraff, typ avstängning. Gäller ju mest Rude i år iofs. Men jag hoppas det är klart och beslutat innan säsongen börjar så det inte blir en sån där ovisshet som med de ryska längdåknings-herrarna förra året.

Westman sa:
Luthman Photography sa:

Jag antar att dom ska få nån form av disciplinstraff, typ avstängning. Gäller ju mest Rude i år iofs. Men jag hoppas det är klart och beslutat innan säsongen börjar så det inte blir en sån där ovisshet som med de ryska längdåknings-herrarna förra året.

Enligt EWS regelbok gäler väl livstids avstängning vid doping, återstår väl att se om man kommer hålla på det eller försöka klämma in ett undantag för de här herrarna.

Graves lär nog inte vara redo för tävling i år oavsett, Rude har väl sagt att han kanske ska köra lite DH om han inte få rköra EWS. Oklart hur ev. resultat från dopingutredningen påverkar möjligheten att köra DH.

Det ligger väl lite i dopingpreparatens natur att ligga på gränsen för vad som är okej mha nya substanser/metoder. Som jag ser det så finns det bara en sak att göra för sportens bästa. Följ regelboken, stäng av dem på livstid och kommunicera tydligt att det här vill vi inte se mer av så därför blir det fler kontroller från och med i år.

Mesar dom ur kommer garanterat fler lag balansera på gränsen. Fyfan för fusk ?

larsaw sa:
BUMP!

Iof inte EWS, men nu är det officiellt, GWIN o Co. går till Intense Factory Racing Team!

https://www.pinkbike.com/news/gwin-mulally-and-moir-on-intense-factory-racing-for-2019.html

Lite som med när han gick till YT så var det väl mer eler mindre allmänt känt redan, men kul att det är officiellt tycker jag :)

Roligt också att läsa om hur Jeff tänker om Intense och deras satsning på Racing, I like.

Nu väntar vi bara på att Athertons ska släppa sin nya set up, där är det lite svårare att gissa vad det blir tycker jag.

Kul med Robin och Ibis, verkar funka bra!

On topic så undrar jag hur det går med doping-affären kring Rude och Graves. Och ev de andra åkare där det inte avslöjats vilka de är och om de var positiva eller negativa. De listade väl två positiva och fem-sex (?) negativa av 9-10 testade.

Henrik83 sa:
Finns det beslut på att han inte får tävla? Missat det helt. Länk?

Lite sökande på internetet ger INGENTING gällande Yeti+2019+Ews... vilket är lite märkligt...
Vill minnas att jag även läst något om att Rude ev kommer köra några WCDH-race då det inte hindras av ev EWS-avstängning (vilket även det är märkligt)

Tillbaka
Topp