Enduro ram

Enduro ram
Enduro ram
landen sa:
Sixten Fors sa:
landen sa:
Räcker 480 mm reach till 194 cm kropp?

You tell me :) jag är 185 kör 460mm reach, men 50mm stam. Borde väl inte bli helt off, men finns så klart längre hojar. Verkar vara lite si och så med leveranstiderna från Commencal.

För att köra aggressivt skulle jag rekommendera (precis som Sixten) en längre ram. Själv kör jag 490mm reach och 40mm stam till mina ståtliga 186cm. Skulle kunnat köra på 500-510mm också, men då blir det jobbigt för ryggen...
Dock värt att nämna, att köra m lång reach innebär att du hela tiden måste "ligga på attack" för att få bra m grepp på framhjulet, detta medför att om man blir slö och bara "nöjes-trampar" så kan fronten bli sladdrig...

Enduro ram
larsaw sa:
landen sa:
Sixten Fors sa:
landen sa:
Räcker 480 mm reach till 194 cm kropp?

You tell me :) jag är 185 kör 460mm reach, men 50mm stam. Borde väl inte bli helt off, men finns så klart längre hojar. Verkar vara lite si och så med leveranstiderna från Commencal.

För att köra aggressivt skulle jag rekommendera (precis som Sixten) en längre ram. Själv kör jag 490mm reach och 40mm stam till mina ståtliga 186cm. Skulle kunnat köra på 500-510mm också, men då blir det jobbigt för ryggen...
Dock värt att nämna, att köra m lång reach innebär att du hela tiden måste "ligga på attack" för att få bra m grepp på framhjulet, detta medför att om man blir slö och bara "nöjes-trampar" så kan fronten bli sladdrig...

Eller cyklar annat än liftburet utför?

Enduro ram
Jag har en enduro, Nukeproof Mega, 435mm reach, 40mm stem, 26" hjul
Och en trail, Commencal Meta Trail, 490mm reach, 50mm stem, 27,5" hjul.
Jag är 194cm lång.

Nukeproofen är i minsta laget, knäna kommer nära styret, men väldigt lekfull och kul.
Commencal är lång, jag är säkert snabbare på den än Nukeproofen, men commencalens längd gör att den blir jobbig på transporter eller när man börjar bli trött. Det blir mycket vikt på armarna när man sitter så frammåtböjd. Jag får lite problem med händer och handleder.
Men samtidigt skulle jag kunna ha ännu längre cykel. Min tidigare Mondraker Summum var ännu längre, men långa cyklar blir svåra att lyfta framhjulet på, något jag gör ofta.
Men iaf, 480mm reach tror jag inte blir för kort. Är själv lite sugen på en Meta AM 29 till nästa år.

Enduro ram
Sixten Fors sa:
Paco sa:
Sixten Fors sa:
Maximum Tyre Size: 27.5 x 2.6" ???
Och varför skulle det vara ett problem?
För att jag förutsätter 29" till 194 cm cyklist, såklart.

Nej Sixten! Alla förstår inte vad du menar, du ligger långt före oss i ditt resonemang.
Som du ser av Startgas inlägg så funkar det utmärkt att cykla på en cykel med 490 i reach och med 27,5" hjul när man är 194. Han upplever den till och med som lång. Airdrop Edit i storlek XL har 500 i reach så den är ännu längre. Den är speccad för folk mellan 185-198 enligt Airdrop. Alla vill inte ha 29" hjul.

Enduro ram
Astraboy sa:
Sixten Fors sa:
Paco sa:
Sixten Fors sa:
Nej Sixten! Alla förstår inte vad du menar, du ligger långt före oss i ditt resonemang.
Som du ser av Startgas inlägg så funkar det utmärkt att cykla på en cykel med 490 i reach och med 27,5" hjul när man är 194. Han upplever den till och med som lång. Airdrop Edit i storlek XL har 500 i reach så den är ännu längre. Den är speccad för folk mellan 185-198 enligt Airdrop. Alla vill inte ha 29" hjul.
Jo Astraboy :)
Din referens Startgas har genom åren bytt upp sig från 12" till 20" till 26" till 27.5" och vill nu byta upp sig till 29", enligt citat "Är själv lite sugen på en Meta AM 29 till nästa år". Alla vill ha 29", även Startgas. Airdrop 27.5" är ointressant om man är 194 cm. Må vara billig och snygg, men ointressant.

Commencal Meta AM 29 i XL skulle kunna vara intressant för 194 om cyklist den hade haft 1286 mm hjulbas som geotabellen anger. Men det har den inte. Snarare 1246 mm. För att grodätarna antingen inte kan räkna eller inte kan korrläsa. Eller både och.

Bilagor

• MetaAM_a.png
    MetaAM_a.png
    13.6 KB · Besök: 149
  • MetaAM_b.png
    MetaAM_b.png
    11.9 KB · Besök: 99
Enduro ram
Luthman Photography sa:
Jag tror att det du egentligen borde säga är att du tycker att en Airdrop borde vara ointressant, för det finns ju det där med personliga preferenser som du gillar att bortse ifrån.

+1
Jättebra att du kommer med egna konstruktiva idéer, men sluta dumförklara oss andra. Lätt att framstå som en dryg besserwisser annars.

Enduro ram
Sixten Fors sa:
Astraboy sa:
Sixten Fors sa:
Paco sa:
Sixten Fors sa:
Din referens Startgas har genom åren bytt upp sig från 12" till 20" till 26" till 27.5" och vill nu byta upp sig till 29", enligt citat "Är själv lite sugen på en Meta AM 29 till nästa år". Alla vill ha 29", även Startgas. Airdrop 27.5" är ointressant om man är 194 cm. Må vara billig och snygg, men ointressant.

Commencal Meta AM 29 i XL skulle kunna vara intressant för 194 om cyklist den hade haft 1286 mm hjulbas som geotabellen anger. Men det har den inte. Snarare 1246 mm. För att grodätarna antingen inte kan räkna eller inte kan korrläsa. Eller både och.

Länka gärna var du hittar den för 15k också, på en trovärdig seriös återförsäljares sida ??

Enduro ram
Sixten Fors sa:
Astraboy sa:
Sixten Fors sa:
Paco sa:
Sixten Fors sa:

Well spotted! Är wheelbase det nya reach nu? Tror det är enklare att prata med trådskapare i form av vad som faktiskt blir skillnad för han/hon på stigen. Jag har 1205 mm wheelbase på min YT nu, (XL). Vad blir bättre med längre? Nog för att det hade blivit stabilare utför, men jag vill bunnyhoppa, cykla runt tighta svängar snabbt, ha kvar en "poppighet" i hojen. Misstänker att dessa egenskaper hade fått lida en aning med en längre cykel?

Enduro ram
Visst är jag sugen på en 29". För att jag tror det är snabbare än 27,5 i tex ESS. Men jag kommer fortfarande ha kvar min 26" slopestyle, min 27,5" park, osv. Jag upplever nämligen att större hjul = snabbare och tråkigare.
Valet av storlek på hjul och ram beror alltså på vad man ska ha den till.
Hade jag bara haft möjlighet att ha en cykel så hade jag nog snarare valt en biffig 27,5" superenduro som håller för parkåkning såväl som ren downhill och enduro.

Enduro ram
Astraboy sa:
Luthman Photography sa:
Jag tror att det du egentligen borde säga är att du tycker att en Airdrop borde vara ointressant, för det finns ju det där med personliga preferenser som du gillar att bortse ifrån.
+1
Jättebra att du kommer med egna konstruktiva idéer, men sluta dumförklara oss andra. Lätt att framstå som en dryg besserwisser annars.
Ja må framstå som en dryg besserwisser, men det ändrar inte det faktum att alla 194 cm (och längre) enduråcyklister föredrar 29" (eller större) hjul, om det går att välja ;)

Enduro ram
Sixten Fors sa:
Astraboy sa:
Luthman Photography sa:
+1
Ja må framstå som en dryg besserwisser, men det ändrar inte det faktum att alla 194 cm (och längre) enduråcyklister föredrar 29" (eller större) hjul, om det går att välja ;)

Vill inte pissa i din hjälm men kan säga att du har fel då min vapendragare på 194cm sålde sin 29” för att gå ner på 27,5” för att få en mer snärtig och lekfull hoj.

Enduro ram
Sixten Fors sa:
Paco sa:
Vill inte pissa i din hjälm men kan säga att du har fel då min vapendragare på 194cm sålde sin 29” för att gå ner på 27,5” för att få en mer snärtig och lekfull hoj.
Hade fått för för mig att enduro avgjordes genom att räkna minuter och sekunder? Sorry, my bad.

Det är helt rätt, inte utan man undrar hur mycket erfarenhet du faktiskt har av att tävla i enduro. Hade varit intressant att veta.

Man kan även köra samma sträckor som det tävlas enduro på fast utan att ta tiden, det är inte lika roligt imho men vissa tycker det är kul. Då kan 27,5 passa bra.

Enduro ram
Jag anser bara att det är för begränsande att bygga en ny endurocykel kring en XL ram som (enligt uppgift) inte rymmer större däck än 27.5×2.6". Många cyklar rymmer 27.5×3" och 29×2.4" i alla fall, känns som minimikrav, så att man kan välja hjul utan att byta ram.

Flera nya cyklar rymmer även 29×2.6-2.8", det känns som att trenden går mot lite bredare 29:or snarare än 27.5 utan plus.

Senast ändrad:
Enduro ram
Luthman Photography sa:
Fast nu var det ju, tydligen enligt dig, någon som skulle rejsa och köra så fort som möjligt. De som gör det, åker inte runt på 2,8".

Tjena!

Kräv inte för mycket av någon som inte är insatt i det han babblar om.

Senast ändrad:
Enduro ram
Faktum kvarstår att en cykel med 29" hjul är bättre för TS vars proportioner är ca 195 cm / 100 pannor.
Han blir knappast hjälpt av att tråden fylls med minicyklar.

Enduro ram
Okej då sammanställer jag tråden lite

Om 29" är ett måste så:
Commencal Meta 29 i storlek XL - Hamnar på ca 17000 inkl. enklaste Super Deluxe-dämpare
https://www.commencal-store.co.uk/frame-meta-am-29-grey-burgundy-2019-c2x26307598
Nukeproof Mega 290 i storlek XL - Finns 5 st. kvar i lager för 17000 med liknande dämpare
https://www.chainreactioncycles.com...-alloy-mountain-bike-frame-2019/rp-prod170258
Bird Aeris AM9 i Storlek XL - Finns för 15000 med samma dämpare vilket hamnar på TS budget!
https://www.bird.bike/product/aeris-am9-frameset/#configuration

Om man inte är rädd för att släpa fötterna i marken och 27,5 är okej:
Airdrop Edit V3 i storlek XL - Finns för typ 13000 med samma dämpare. Bra bit under budget!!
https://www.airdropbikes.com/collec...-rockshox-super-deluxe?variant=12975581659235
eller med coildämpare för 50 euro mer!!
https://www.airdropbikes.com/collec...shox-super-deluxe-coil?variant=12976085893219

Enduro ram
Har använt std bakdämpare men satt samma 170 mm gaffel (AC 581) på cyklarna nedan och räknat om måtten så att de blir så bra som jag kan få till det och rimligt jämförbara. Med reservation för att underlagen i geotabellerna kanske inte är helrätt :) har jag angivit två olika reachmått:
Enligt tillverkaren = från geotabell minus påverkan av ändrat AC-mått.
Uträknad = från geokalkylatorn där reach beräknas från övriga givna mått (WB, CS, HT, BB-drop, vinklar).
Angiven stack nedan är rakt av från kalkylatorn, så att de blir jämförbara.
Nedanstående tabell är ingen absolut sanning...

Bilagor

• MetaAM_c.png
    MetaAM_c.png
    15.7 KB · Besök: 115
Enduro ram
Grymt jobbat Sixten! Om vi kan få till en liknande tabell över dämpkurvor (med kommentarer) och kanske viktangivelser så är nog allt täckt.

Enduro ram
En observation när jag läser din tabell och jämför med Airdrop Edit som då är 27,5.
Den hamnar mellan Commencal och YT i hjulbas, reach och kedjestag, så fullt jämförbart
Hjulbas: 1263.5
Reach: 500 (502 enligt mig)
kedjestag: 435

Det är Stack och BB-Drop som skiljer 27,5" mot 29" i detta fallet. Så TS får välja om han vill ha en lägre, mer aggressiv attackställning. Eller en mer upprätt, avslappnad komfortställning för turer ner på stan ;-)

Tillbaka
Topp