Enduro Sweden Series - 2019

Åsså finns det dom som klagar på att elcyklar förstör naturen....dom kanske kan titta på denna filmsnutt och ta sig en funderare på ett å annat.
(flamebait)

Snygg film och grymt kört. Jag skadade mig på lördagens träning och missade söndagen. Fy fan vad mycket värre det såg ut än på lördagen och då var det ändå misär under eftermiddagen

En vecka kvar till ESS #2 Sölvesborg! Vad kan man förvänta sig? Har aldrig ens varit i den delen av Sverige. Kollar man på trailforks så verkar de flesta stigarna vara kring 70 hm med typ the beast som mest med 90hm. Det ser ganska rakt ut men GPS spår kan dölja mycket småsvängar. Är det mycket sten? rötter? klippor?

Sist men inte minst: ska jag sätta på DHR istället för aggressor på bakhjulet? Kommer man behöva rull eller bromsverkan?

blunder sa:
En vecka kvar till ESS #2 Sölvesborg! Vad kan man förvänta sig? Har aldrig ens varit i den delen av Sverige. Kollar man på trailforks så verkar de flesta stigarna vara kring 70 hm med typ the beast som mest med 90hm. Det ser ganska rakt ut men GPS spår kan dölja mycket småsvängar. Är det mycket sten? rötter? klippor?

Sist men inte minst: ska jag sätta på DHR istället för aggressor på bakhjulet? Kommer man behöva rull eller bromsverkan?

Jag kommer åka DHF och Agressor. Nu vet jag inte vilka spår som kommer köras, bara några som inte kommer köras pga naturreservat..
Men det är överlag fin stig med sten i omgångar, inga hällar men ibland klippor.

Finns lite film på tuben och fb men det brukar ju alltid se slätt ut på film :)

Ok, tack! Då tror jag att jag behåller mitt bakdäck på men tar nog med DHR'en utifall jag märker att jag behöver det. Det ser ut att vara ganska mycket regn på fredagen och med mjuka stigar kan man nog vilja ha lite kantgrepp. Ifall det känns för halkigt så byter jag på lördagkvällen.

Det verkade inte som mitt trick riktigt fungerade. Inget regn, men ingen sol och en hel del lera bitvis :)
Tack till kompisar och den okände samariten för hjälp när jag tuppade av lite efter att ha förlorat mot ett träd. Vetifan vad som hände.

Tyckte sträckorna var bra annars. Till och med Jofa såg glad ut, det var innan SS6 iof... :)

Senast ändrad:
Jag är mycket nöjd med helgen. Kände mig trött i kroppen (stressig vecka och dålig sömn) när jag kom fram och hade en ganska kämpig lördag. På söndagen kändes det dock bättre och jag tycker jag körde ganska bra. Det var lerigt och det trampiga var extra trampigt pga det men förutom det så var det ganska kul att fara omkring som en pingpong boll mellan stenarna.

Tack alla funktionärer också! Väldigt hjälpsamma och trevliga.

Väldigt fint område! Som endurosträckor var flera lite väl flacka och otekniska tycker jag men jag hade roligt på flera av dem ändå

Släng gärna upp bilder och filmer här! Kul om man fastnat på nåt... :) Låg nån snubbe och fotade (med mobil) på SS5 vid ett hopp. Den bilden är jag lite intresserad av!

Med risk för att ha blivit blind, men jag hittar inget rekommenderat boende för Östersund på ESS hemsida. Är det någon som sitter på lite inside information eller har tips på bra boende på ett rimligt avstånd till tävlingen?

Mathias B sa:
Med risk för att ha blivit blind, men jag hittar inget rekommenderat boende för Östersund på ESS hemsida. Är det någon som sitter på lite inside information eller har tips på bra boende på ett rimligt avstånd till tävlingen?

Här är ett svar från Östersunds endurots instagram

Skrmklipp.JPG

nibergs sa:
Mathias B sa:

Här är ett svar från Östersunds endurots instagram

Svar till mig :D
Försökt googla men kan någon peka ut på en karta vart denna strand ligger och vart "berget" man cyklar på ligger? Frösön har jag förstått men den verkar ju ganska stor.

H. sa:
Var det så platt och trampigt som det ser ut?

Det var det. Det var extremt lång rejstid för den fallhöjden som fanns.

Jag hörde rykte om att en del av förklaringen var att två tänkta sträckor blev nekade av SCF p.g.a. avsaknad av B-linjer och två sträckor fick inte tillstånd av länsstyrelsen då dom tolkade namnet på sporten som att folk skulle köra motorcykel i deras naturreservat.

Uppförssträckan var tydligen något man drog till med för att kompensera detta. Att det sedan blev jätteblött och lerigt ökade upplevelsen av platthet. Att marken blir lera och allt blir sönderkört vid regn köper jag helt. Jag vill inte rejsa på IMBA-dränerade stigar, men det blev många motgångar på samma gång för det här rejset.

Det var ganska fint, men eftersom Ryssberget inte var något berg får man nog ha kortare sträckor om enduro ska vara någon form av utförsåkning. När jag var ung var enduro utförs...

Tillbaka
Topp