Enduro Sweden Series - 2019

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag hade en kul helg ovasett.

Probemet är som sagt att det inte är något berg. Det är en låg väldigt flack jordhög. Jag tror verkligen inte att det går att få ihop några 140 höjdmeter utförsåkning där vi var.

Startgas

Aktiv medlem
Jimel sa:
nibergs sa:
Mathias B sa:
Med risk för att ha blivit blind, men jag hittar inget rekommenderat boende för Östersund på ESS hemsida. Är det någon som sitter på lite inside information eller har tips på bra boende på ett rimligt avstånd till tävlingen?

Här är ett svar från Östersunds endurots instagram

Svar till mig :D
Försökt googla men kan någon peka ut på en karta vart denna strand ligger och vart "berget" man cyklar på ligger? Frösön har jag förstått men den verkar ju ganska stor.

Kolla ostersundenduro på instagram, där har de en bild. viken är där första strecket börjar. Jämför med google maps. Gustavsnånting heter backen.

marr

Moderator
Forumvärd
Sjukt kul att Ryssberget tar på sig att rodda en tävling. Klart bättre än att klaga på the internetz iallafall :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Hade det varit torrt hade man haft möjlighet att inte trampa lika mycket som behövdes nu, typ.

Hoppas på lite mindre tramp i Östersund, annars tjurar jag lite efter ha kört 100 mil dit =P

viggen

Aktiv medlem
Kika runt på trailsforks över Frösön, där finns lite höjdmeter att trampa upp och nedför.
Såhär såg Endurot i Öst ut året innan dom arrangerade ett ESS-stopp:
Screenshot_20190522-201407.png

Hälsingland

Aktiv medlem
Mathias B sa:
Med risk för att ha blivit blind, men jag hittar inget rekommenderat boende för Östersund på ESS hemsida. Är det någon som sitter på lite inside information eller har tips på bra boende på ett rimligt avstånd till tävlingen?

Frösö park är ett fint hotell, där bor jag på ESS iaf :)

Henrik83

Aktiv medlem
Det som är lite märkligt med ESS är att arrangörerna hellre verkar ha med en dålig sträcka, än att köra en bra sträcka två gånger..

marr

Moderator
Forumvärd
Henrik83 sa:
Det som är lite märkligt med ESS är att arrangörerna hellre verkar ha med en dålig sträcka, än att köra en bra sträcka två gånger..

Med tanke på att man har 250startande så är köra samma sträcka 2ggr inte ett alternativ tack vare schemat osv.

R-P

Medlem
Raggamuffin sa:
Hade det varit torrt hade man haft möjlighet att inte trampa lika mycket som behövdes nu, typ.

Hoppas på lite mindre tramp i Östersund, annars tjurar jag lite efter ha kört 100 mil dit =P

Håller med. Hade det varit torrt så hade leran varit hård och lättrullad. Det hade blivit en helt annan tävling med snabba flowiga sträckor. Inte så tekniskt utmanande, men med högre fart ökar ju svårighetsgraden. Hoppas Sölvesborg återkommer nästa år på Ryssberget och att det då är torrt. Blir skitkul!

Eveningstar

Aktiv medlem
Stream sa:
Ryssberget låter riktigt kasst. Fortsätter klåperierna i den här takten lägger jag ned enduro.
Jag tycker Ryssberget är topp att cykla på. Klart att det inte är Åre men det finns ganska få Åre i Sverige, speciellt söder om fjällen.
Går utmärkt att köra fulenduro i stockholmsskogarna och där är ännu färre höjdmetrar än på Ryssberget?

Fredrik Z

Aktiv medlem
Ja, det var en del trampa, men tycker det var riktigt kul ändå. Tumme upp till ryssberget, tumme ner för att jag missat försäsongsträningen i år igen.

marr

Moderator
Forumvärd
Tycker det är rätt kass att de gnälls, gnälls mycket på de 10människor som lägger ner veckor med arbete på att rodda ihop rejsen. Gnälls av folk, som inte gör ett skit ett för att bidra.

Varför roddar ingen en ess i sthlm tex? Gott om cyklister finns, nån jävla kulle borde där väll vara med? Nä istället sitter man hemma, gnäller för att de regnar, kullen är för låg, eller det är för långt till tävlingen.

Raggamuffin

Aktiv medlem
Stream sa:
Ryssberget låter riktigt kasst. Fortsätter klåperierna i den här takten lägger jag ned enduro.

Du ska sluta med nåt du inte var med på?

Hälsingland sa:
Raggamuffin sa:

Läge att flyga? Flygplatsen ligger ju bredvid

Kör inte ensam :)
Stannar två dagar i Åre med, skönt att ha bilen med.

Senast ändrad:

Hälsingland

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
Stream sa:

Du ska sluta med nåt du inte var med på?

quote=Hälsingland]
Raggamuffin sa:

Läge att flyga? Flygplatsen ligger ju bredvid

Kör inte ensam :)
Stannar två dagar i Åre med, skönt att ha bilen med.[/quote]

Ja då funkar det ju ?

Henrik83

Aktiv medlem
marr sa:
Tycker det är rätt kass att de gnälls, gnälls mycket på de 10människor som lägger ner veckor med arbete på att rodda ihop rejsen. Gnälls av folk, som inte gör ett skit ett för att bidra.

Äh, tagga ner lite va? Får man inte ens ha en fundering som avviker från ryggdunkandet längre utan att gnäll-argumentet ska komma fram?

marr

Moderator
Forumvärd
Henrik83 sa:
marr sa:

Äh, tagga ner lite va? Får man inte ens ha en fundering som avviker från ryggdunkandet längre utan att gnäll-argumentet ska komma fram?

Inte bara här, det gnälldes en hel del på tävlingen med. Så nä, inte jättesugen på att tagga ner faktiskt :) tycker det är riktigt lågt.

Men alla önskar kanske köra etapp-dh med lift?

larsaw

Aktiv medlem
marr sa:

Varför roddar ingen en ess i sthlm tex? Gott om cyklister finns, nån jävla kulle borde där väll vara med? Nä istället sitter man hemma, gnäller för att de regnar, kullen är för låg, eller det är för långt till tävlingen.

MIN kommentar här ovan gällde att det måste vara väldigt surt att ha ordnat med alla dessa sträckor och få vissa av dom stulna pga dom orsaker Jofa nämnde om. Som arrangör av flera lokala rejs VET jag hur mycket svett, skratt och tårar det läggs ner för att arr’a ett större rejs, sen att det inte blivit fler ESS-rallyn i Sthlm är bara att beklaga. Utan att haft någon del i ESS på ett par år, så kan jag bara gissa att det handlar om en tro/krav på att ett ESS måste innebära att det används en kulle/berg med minst tresiffrigt antal höjdmeter...

FRED!

Henrik83

Aktiv medlem
marr sa:
Henrik83 sa:
marr sa:

Inte bara här, det gnälldes en hel del på tävlingen med. Så nä, inte jättesugen på att tagga ner faktiskt :) tycker det är riktigt lågt.

Men alla önskar kanske köra etapp-dh med lift?

Du klumpar ihop mig & Stream i samma svar för att vi båda bor i Sthlm & där tycker alla lika?

Min fundering har ingenting att göra med vad du har hört sägas på plats i Sölvesborg. Min fundering var varför ESS som helhet verkar låta kvantitet på sträckor går före kvalitet på sträckor.
Du tror att det beror på 250st deltagare. Jag tror inte det. Jag gnäller eftersom min åsikt inte är som din?

Det är väl i det närmaste kutym att det gnälls? När bro, cruxet och de andra la banan 2014 gnälldes det på att det var för svårt, året därpå när cfcb la banan gnälldes det (ironiskt nog av delvis samma personer som året innan) om att banan var för trampig.

Som arrangör får man nog vara beredd på en skopa ovett oavsett vad man gör, vare sig det är befogat eller inte.

marr

Moderator
Forumvärd
Luthman Photography sa:
Det är väl i det närmaste kutym att det gnälls? När bro, cruxet och de andra la banan 2014 gnälldes det på att det var för svårt, året därpå när cfcb la banan gnälldes det (ironiskt nog av delvis samma personer som året innan) om att banan var för trampig.

Som arrangör får man nog vara beredd på en skopa ovett oavsett vad man gör, vare sig det är befogat eller inte.

Det är inte rätt för det.

marr sa:
Luthman Photography sa:

Det är inte rätt för det.

Nej, men jag tror att det är ofrånkomligt.

H.

Aktiv medlem
Gnälls gör det väl när verkligheten inte matchar folks förväntningar. Om man är inställd på plattrampa är det väl inga problem, och tvärtom.

Jag ställde frågan för att jag var nyfiken. Trots att jag inte var med har jag ett intresse. Banans karaktär är rätt central när det kommer till att tolka resultat mm.

Jejje

Medlem
Jag vill bara säga att cyklingen va fin, och det va roligt också. Men, detta va inte Enduro i mina ögon. Sträcka 4 va Enduro, då det va ca 20-30% trampa. Resten av sträckorna va man tvungen att trampa i stort sett 90% av för att få en vettig tid.
Man betalar ju en avgift till något som heter Enduro och då förväntar man sig att det ska vara det också.

Ni som lagd ned tid på att anordna detta ska självklart ha cred för hårt arbete!

C-dale

Aktiv medlem
marr sa:
Henrik83 sa:

Med tanke på att man har 250startande så är köra samma sträcka 2ggr inte ett alternativ tack vare schemat osv.
Varför inte? Om man startar 3 man/minut funkar det om varvet tar drygt 80 minuter att avverka.
Fransoserna kör ofta flera varv med mer än 250 startande.

Raggamuffin

Aktiv medlem
I en annan sportgren där jag tävlar kör vi ofta 4-5 sträckor och sen de två första en gång till.
Det borde vara lösbart även i detta tävlingsformat. I värsta fall får de snabbaste motionärerna/ungdom vänta på att seedade åkare kör klart SS1. Någon klok kan säkert se när första åkare var i mål och när sista hade startat på ss1 nu senast.
Få körde väl varvet på under 2.5 timme.

En fördel är även att man får fler sträckor men det inte kräver fler funktionärer.

I detta fall kunde man t ex kapat bort trampbiten på SS6 t ex för man hade ändå fått ok totallängd. Min personliga åsikt är att jag hellre kör en kort sträcka än lägger till tramp för att få den längre. Att sträckorna inte är så långa i den här delen av landet tror jag alla är med på.

H.

Aktiv medlem
Raggamuffin sa:
I en annan sportgren där jag tävlar kör vi ofta 4-5 sträckor och sen de två första en gång till.
Det borde vara lösbart även i detta tävlingsformat. I värsta fall får de snabbaste motionärerna/ungdom vänta på att seedade åkare kör klart SS1. Någon klok kan säkert se när första åkare var i mål och när sista hade startat på ss1 nu senast.
Få körde väl varvet på under 2.5 timme.

En fördel är även att man får fler sträckor men det inte kräver fler funktionärer.

I detta fall kunde man t ex kapat bort trampbiten på SS6 t ex för man hade ändå fått ok totallängd. Min personliga åsikt är att jag hellre kör en kort sträcka än lägger till tramp för att få den längre. Att sträckorna inte är så långa i den här delen av landet tror jag alla är med på.
+1

Detta problem upplevde jag även när jag tävlade i DH för drygt 10 år sedan. Många banor var onödigt utdragna för att få lite åktid. Det sänkte bara kvalitén på åkningen. Bästa stockholmsbanan gick tex att bränna av på typ 40s, men då var det 40s kvalitet.

MiniDH

Medlem
Tycker inte det va så farligt med trampa..
Gillade samtliga sträckor och tycker dom hade fint flyt och bra mix.

Och jag är inte speciellt trampstark..

Hade de varit tort skulle alla sträckor rullat mycket bättre och varit mycket snabbare.

Men färre höjdmeter krävs det mer teknik för att håla farten uppe, utöver att ha starka ben.

Jag gillade SS6 just för att den krävde mer planering och taktik för att köra fort. En sprint backe på 15-20 sekunder är inte så farligt..

Hälsingland

Aktiv medlem
Ess-Rookie här, jag anmälde mig till Östersund och fick om det var dagen efter ett mail om att min order var skickad. Vad är det som ska komma, nummerlappen?

Inget har dykt upp men det skickades isf i Onsdags så det kommer nog till veckan isf...

putinion

Ny medlem
Det är bara en bekräftelse på att du är anmäld, du får information vi ess kanaler på Instagram/Facebook. Mer detaljerad information ligger under "pm" på deras hemsida när det närmar sig tävling.
Ses där! ??

Hälsingland

Aktiv medlem
enduroracer sa:
Det är bara en bekräftelse på att du är anmäld, du får information vi ess kanaler på Instagram/Facebook. Mer detaljerad information ligger under "pm" på deras hemsida när det närmar sig tävling.
Ses där! ??

Okej! Ja jag tyckte det var lite skumt mail som att man beställt något hehe, jag ska dit och jobba på måndag och hoppas kunna testa lite banor!

viggen

Aktiv medlem
Sitter hemma i lyan i Åre och debatterar med mig själv om det är värt att åka in imorgon för att "träna"..
Packa med tältet och slagga i någon lagom bra dunge på Frösön för att slippa köra in i ottan på söndag.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer