energi på långpassen

energi på långpassen
Vilken intensitet pratar vi om?
När jag kör distans så dricker jag bara vatten och stannar för en fika och macka halvägs

Senast redigerad av en moderator:
energi på långpassen
Vatten och bars. Men jag tar alltid med en gel - för att jag har lite socker- (eller annan-) kris ibland och då får jag en kick av det. Cocacola i flaskan, köpt när man fika, kan göra samma trick.

energi på långpassen
Energidryck, vatten och snacks (allt med fett, salt och socker går ner) :-)

Senaste turens skaffning spårade dock ur lite...råkade passera en ICA-butik som det luktade nygrillad kyckling om...efter 5 timmar i en sumpig mittlandsskog på Öland. Det blev paus.
// Oskar

energi på långpassen
vatten, snickers, banan, hembakade bullar, på sommaren saltgurka, på vintern, semlor!
Om andan faller på en energikaka/bar men dom är dy´ra

energi på långpassen
Jag provade gel idag men det lär jag inte göra om, fyfan vad kladdigt det blev överallt, bra fäste i bocken dock. Tckte dock att jag fick bra tryck typ en kvart efter gel:en men det kanske var placebo. Ganska frisk och god var den dock.

När jag tränar 8-13 mil brukar jag äta snickers och bananer och dricka vatten.

energi på långpassen
Snickers och vatten är allt som behövs för min del. En och annan banan kan slinka ner också. Eventuellt en liten matpaus i en korvmoj eller café om rundan är >12-13 mil.

EDIT: 12-13 mil landsväg alltså.. med MTB blir det ju lite kortare runda innan behovet uppstår, men har inte kört några såna rundor än...

Senast redigerad av en moderator:
energi på långpassen
khizzle skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag provade gel idag men det lär jag inte göra
> om, fyfan vad kladdigt det blev överallt, bra
> fäste i bocken dock. Tckte dock att jag fick bra
> tryck typ en kvart efter gel:en men det kanske var
> placebo. Ganska frisk och god var den dock.
>
> När jag tränar 8-13 mil brukar jag äta snickers
> och bananer och dricka vatten.

vanesak det där me gel o slabbande :D man lär sig hur man ska hantera dem :D sen vare nog inte placebo, utan det var energi. men gel ger ju just en kort energikick, men att den ska komma snabbt, o den tar man mot slutet så att säga. en powerbar tar lite längre tid att gå ut i kroppen, men håller längre.

energi på långpassen
Sportdryck i flaskorna på turer över 2 timmar. Bananer eller bars och gel efter behov, äter ibland efter en och en halv timma och ibland inget mer än sportdryck på ett 4 timmars pass. Matintaget beror på dagsform och intensitet. Stannar och köper en glass eller något annat gott när möjligheten finns.

energi på långpassen
Har klarat mig bra på vatten och energibar för att hålla en jämn sockernivå. En eller två energibar på 4 till 5 timmar. På Vättern runt tar jag en energibar per timme och endast vatten. på slutet om jag stannar vid en depå tar jag det som verkar gott för att få lite variation.

energi på långpassen
Det var ios ett tag sedan jag körde ett krävande intensivt pass på +4 timmar. Men hittills har jag klarat mig fint på vatten, en blandning mellan russin och mandlar samt 1 st eller 2 st äpple. Provade efter helgens Ultimate frirajd ... en sådan där energigel. Men jag tyckte inte det hade någon direkt effekt som var att hänga i granen.

energi på långpassen
Har oftast kört med bara vatten i flaskorna, men har det senaste börjat med lite energidryck då turerna börjat bli längre (och jag försöker ta mig fram snabbare). Men sådana här näringsvärdesförteckningar är som grekiska för mig...
För det första, är det här bra grejjer?

IMG_1320.JPG

För det andra, är det någon större skillnad? Är någon bättre?

IMG_1321.JPG

IMG_1322.JPG

IMG_1323.JPG

Den ena kostade 70kr/tuben och den andra 25kr/tuben.. Som jag kan se det är det typ samma innehåll..

energi på långpassen
Vatten i camelbacken (1,5-2L) med påfyllning efter halva 10-milaturen (4,5h) på MTB idag.
Till det ett fikastopp i en kohage (lekfulla kvigor!) med jordnötsmörsmacka och ägg/kaviarmacka... hade med mig ett par gel som reserv, tog en efter typ 7mil och gav den andra till en kompis som började krokna. Nödbanan kan också vara bra ;-)

energi på långpassen
En liter vatten, en skitäcklig gel, en god swebar (cocos), 2 gt-tabletter och en banan på 13 mil idag. VR-genrep så jag ville inte riskera soppatorsk. Pigg hela vägen

energi på långpassen
Brukar ju bli folkstorm på Happy när någon har fräckheten att antyda att man ska dricka något annat än vatten på långpassen, eller dricka något överhuvudtaget, eller fundera på att äta något speciellt innan. Om ingen annan reagerar får väl jag göra det då.
När jag cyklar Sverigetempot brukar jag fasta en vecka innan, efter halva loppet unnar jag mig en klunk vatten - om jag förtjänar det. Lär kroppen att omvandla pannben och styrlinda till energi, allt annat är trams.

Är ingen expert, men den med gul innehållsförteckning verkar ha en del onödigt, som vitaminerna i slutet, mer som att det låter bra än är till nytta.

Vissa menar att man ska vänja kroppen vid enbart vatten på långpass, det är möjligt att det är så, hört det från en del som jag har förtroende för, dom säger att det funkar. Som jag förstått det är det väl då fråga om distanspass i lugnt tempo. Om man kört hårt en lång sträcka snackar de flesta om energibars etc.

Vid pass (hyfsat hårt) längre än 2 timmar tycker jag det funkar rätt bra med energidryck. Just nu har jag zipvit zv1 energy drink ELITE(!), tycker den är bra, testade Vitargo innan, men den är klibbig och har dessutom aspartam.

energi på långpassen
Cyklade drygt 8 mil idag på bara vatten, började kännas lite trögt på slutet. 1-2 mil till i samma tempo (32) hade nog blivit jobbigt, men allt beror ju helt på hur man kör.

Ska jag köra lite hårdare/längre/inte vill riskera att bli avhängd har jag vitargo i en eller båda flaskorna och bars/gels/bananer/snickers efter förmodat behov.

energi på långpassen
Jag kör med egentillverkad sportdryck på tävling (högintensivt <10mil) och hårda intervallpass, för att få en kort återhämtning. Långpass på över 3 timmar och max 70% av hrm kör jag på rent vatten och har en nödgel i bakfickan. Men jag vet att jag klarar 3 timmar före frukost på bara vatten. Längre än 3 timmar verkar jobbigt så det går bort ;-)

energi på långpassen
grump skrev:
> Jag kör med egentillverkad sportdryck på
> tävling (högintensivt <10mil) och hårda
> intervallpass, för att få en kort
> återhämtning. Långpass på över 3 timmar och
> max 70% av hrm kör jag på rent vatten och har en
> nödgel i bakfickan. Men jag vet att jag klarar 3
> timmar före frukost på bara vatten. Längre än
> 3 timmar verkar jobbigt så det går bort ;-)

Detta är ett återkommande ämne så måste passa på att fråga. Tycker du att det är något du var tvungen att "träna upp" att cykla i 3+ timmar på bara vatten, eller det funkar så för dig helt enkelt? Jag börjar få problem nån gång runt 2 timmar, brukar ta lite energidryck innan det nån gång så har egentligen inte försökt "lära kroppen" att vara utan, om det nu går. Är förmodligen ganska individuellt det där.

energi på långpassen
me.I.am skrev:
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kör med egentillverkad sportdryck på
> > tävling (högintensivt <10mil) och hårda
> > intervallpass, för att få en kort
> > återhämtning. Långpass på över 3 timmar
> och
> > max 70% av hrm kör jag på rent vatten och har
> en
> > nödgel i bakfickan. Men jag vet att jag klarar
> 3
> > timmar före frukost på bara vatten. Längre
> än
> > 3 timmar verkar jobbigt så det går bort ;-)
>
> Detta är ett återkommande ämne så måste passa
> på att fråga. Tycker du att det är något du
> var tvungen att "träna upp" att cykla i 3+ timmar
> på bara vatten, eller det funkar så för dig
> helt enkelt? Jag börjar få problem nån gång
> runt 2 timmar, brukar ta lite energidryck innan
> det nån gång så har egentligen inte försökt
> "lära kroppen" att vara utan, om det nu går. Är
> förmodligen ganska individuellt det där.

Ja jo det blev successivt att passen blev längre och längre. Ffa vinterträningen kör jag så. Men det gäller att inte trycka på utan se till att hålla sig under 70% belastning. Något som iaf jag tycker är jättejobbigt eftersom det blir lätt tråkigt och kallt på vintern

Tillbaka
Topp