Brukar ju bli folkstorm på Happy när någon har fräckheten att antyda att man ska dricka något annat än vatten på långpassen, eller dricka något överhuvudtaget, eller fundera på att äta något speciellt innan. Om ingen annan reagerar får väl jag göra det då.
När jag cyklar Sverigetempot brukar jag fasta en vecka innan, efter halva loppet unnar jag mig en klunk vatten - om jag förtjänar det. Lär kroppen att omvandla pannben och styrlinda till energi, allt annat är trams.
Är ingen expert, men den med gul innehållsförteckning verkar ha en del onödigt, som vitaminerna i slutet, mer som att det låter bra än är till nytta.
Vissa menar att man ska vänja kroppen vid enbart vatten på långpass, det är möjligt att det är så, hört det från en del som jag har förtroende för, dom säger att det funkar. Som jag förstått det är det väl då fråga om distanspass i lugnt tempo. Om man kört hårt en lång sträcka snackar de flesta om energibars etc.
Vid pass (hyfsat hårt) längre än 2 timmar tycker jag det funkar rätt bra med energidryck. Just nu har jag zipvit zv1 energy drink ELITE(!), tycker den är bra, testade Vitargo innan, men den är klibbig och har dessutom aspartam.