Exploderande tubeless Maxxis däck.

Maxxis officiella rekommendationer för slanglöst ligger mellan 15-35 psi:
Visa bilaga 629367
Källa: https://www.maxxis.com/us/wp-content/uploads/sites/13/2022/02/2022-Bicycle-Tech.pdf

Värdet som anges på sidan av däcket verkar vara någon variant av maxtryck som det kan hantera utan att deformeras enligt någon amerikansk standard, inte rekommenderat tryck att cykla med: https://www.mtbr.com/threads/why-ar...ted-on-tire-sidewalls-so-crazy-high.1182328/t
Om det är på det sättet får man fråga sig om de andra uppgifterna som står på däcket också inte gäller utan är där för syns skull.

Går det bra att märka ett 29" däck med 27,5" efter köparna implicit skall fatta att 27,5 "egentligen" står för 29" men att man måste märka däcket 27.5" för att runda någon lag?

Man måste väl kunna lita på att den märkning som finnns på däcket är rättvisande. På mitt Maxxis däck är lägsta godkända tryck angivet till 35 psi. Det är ju XC däck och skulle enligt ovan köras på 20-35 PSI vilket ligger precis på gränsen (35) för tillåtet värde.

Visst kan man önska att det var lite tydligare vad informationen på däcksidan betyder, men på förpackningen som följde med däcket står även att du aldrig skall överskrida gränsvärdet. Inte att det är ett rekommenderat tryck för cykling. På förpackningen finns också en hjälpsam länk till monteringsinstruktion, där man får det här rådet:
1685629069626.png

Man kan också klicka sig vidare till pdf:en jag länkade till, som ger mer detaljerad information.

Det här är inte konstigare än otydlig information och ett klart handhavandefel.

Det är intressant att läsa att många MTB-användare i olika fora och länder anser att de av tillverkarnas explicit påbjudna gränsvärden för tillåtna däcktryck är felvisande.

Jag har inte läst på, men jag gissar att max trycket som visas på däcken är maxtrycket däcket tar innan det går sönder. Förvirrande kankse, men max trycket där däcket stannar på fälgen är klart lägre. Skulle tänka att den bestämms av kombinationen av fälgen och däcket, men jag har bara sett begränsningar från fälgtillverkaren.

Du har pumpat för hårt. Max 45psi enligt WTBs manual för tubeless montering.
Är du säker på att din tryckmätare visar rätt? Du kanske har pumpat 50psi.
Vilken WTB manual referar du till ?
Jag har en analog klocka på luftpåfyllaren och checkar med en digtal efteråt den digitala visade 48 psi och den analoga sådär 47+/- 1.
Även om jag hade tryckt i 50psi så är däcket märkt att tåla 60 psi.

Vilken WTB manual referar du till ?
Jag har en analog klocka på luftpåfyllaren och checkar med en digtal efteråt den digitala visade 48 psi och den analoga sådär 47+/- 1.
Även om jag hade tryckt i 50psi så är däcket märkt att tåla 60 psi.

Är du 110% på att däcket hade satt sig som det ska mot fälgen?

Edit: Att däcket har gått av fälgen behöver ju inte enbart vara pga däcket.

Vänta lite, ska gå ut och trycka i 51 psi som det står på våra däck... ?
Jag fyller det som står i bilens instruktionshäfte. Dock skulle jag utan vidare våga trycka i det maxtryck som står på däcket utan att vara rädd för att det skulle lämna fälgen. Jag noterar dock att instruktionshäftets rekommenderade tryck ligger snyggt inom däckets angivna gränser för min/max-tryck.

Är du 110% på att däcket hade satt sig som det ska mot fälgen?

Edit: Att däcket har gått av fälgen behöver ju inte enbart vara pga däcket.
Ja, kontroll sträcken låg jämt och snyggt på bägge sidor av fälgen.

Det finns ingen stringent uppgift i WTB-manualen om max tryck. Det står visserligen max 45 psi för standard 26"/27.5"/29" däck. I däcksspecifikationen står det också att man ALLTID får använda de tryck som däcket äör märkt med. Jag skall vidarbefordra vad WTB-support svarar om max tryck fär min fälg, bfogad pdf-fil.

WTB-manualen skriver dock om något annat viktigt som defintivt har större betydelse i detta sammanhang. Det gäller tire/rim compatability. Här står explicit att man inte får använda ett däck som "Goes on or off your rim with little or no effort". MAXXIS DÄCKET ÄR HELT ENKELT INTE KOMPATIBELT MED WTB-FÄLGEN!!

Schwalbes däck har däremot passat utan problem. Jag har sett andra inlägg om att vissa batcher av Maxxis blåser av för lätt.
Men det sista är väl klart nu. Fälgtillverkare säger max 2,4 - 2,6 bar.

Säger vem?

Nu sätter jag själv streck här. Tack för input. Maxxis-däcket är inte kompatibelt med fälgen. Jag borde insett detta när den med hjälp av lillfingret gled på fälgen. Kommer dock att vidarbefordraa uppgiften om maxtrycket för fälgen när jag får detta av WTB. Skall sänka trycket på de kvarvarande cyklarna med Schwalbe slanglösa däcken och jämföra med det nya kanttrådsdäcket.

Ja, kontroll sträcken låg jämt och snyggt på bägge sidor av fälgen.

Det finns ingen stringent uppgift i WTB-manualen om max tryck. Det står visserligen max 45 psi för standard 26"/27.5"/29" däck. I däcksspecifikationen står det också att man ALLTID får använda de tryck som däcket äör märkt med. Jag skall vidarbefordra vad WTB-support svarar om max tryck fär min fälg, bfogad pdf-fil.

WTB-manualen skriver dock om något annat viktigt som defintivt har större betydelse i detta sammanhang. Det gäller tire/rim compatability. Här står explicit att man inte får använda ett däck som "Goes on or off your rim with little or no effort". MAXXIS DÄCKET ÄR HELT ENKELT INTE KOMPATIBELT MED WTB-FÄLGEN!!

Schwalbes däck har däremot passat utan problem. Jag har sett andra inlägg om att vissa batcher av Maxxis blåser av för lätt.

Säger vem?
Dåså, Då behöver du inte kränga av och tvätta rent och köra slang i resterande cyklar i hushållet.

Jag skulle definitivt testa att köra med lägre tryck i däcken om jag vore du. Du kommer inte bli besviken.

Spännande teori kring att problemet inte hade uppstått med slang i däcket. Berätta gärna mer om hur det funkar.

Defekta däck lär alltid finnas.

Senast ändrad:
Jag fick mig en rejäl tankeställare med ett sprillans nytt Maxxis Rekon Race Folding Tyre 29x2.25" EXO TR, som bara efter någon km flög av fälgen med vad som får beskrivas som en explosion, se foto. Nu var det bakhjulet och i låg fart. Kanske inte kunnat skriva detta om det hänt på framhjulet i nedförslut.......
Däcket satt på en WTB st I29 TCS fälg. Jag har fyra sådana fälgar och har utan problem kört Schwalbe Racing Ralph 29 x 2.35 i flera år utan problem. Jag har många familjemedlemmar som jag fått sina fälgar konverterade till slangfritt, men nu åker det nog in slangar i alla hjul.

Det aktuella däcket, Maxxis Rekon Race Folding, gick alldeles för lätt att montera och var alldeles för svårt att "seata". Jag reagerade också för det höga angivna luftrycksomrpdet 35 - 60PSI. I eftertankens kranka blekhet borde jag förmodligen reagerat mer.

Mitt Schwalbe däck brukade jag hålla runt 30-35psi, vilket ju var under lägsta godkända värde för Maxxis-däcket. Jag tryckte i 48PSI, vilket ju var mitt i mellan 35-60 området.

Har fler än jag råkat ut för något sånt här? På youtube synns en del exploderande slangfria däck i cykelverkstadsmiljö, men har inte sett någon råka illa ut under cykling.
Varför körde du inte på 35 psi? Det är ändå ”lagligt”. Fortfarande väldigt högt, men det är bättre än 48 psi.

Spännande teori kring att problemet inte hade uppstått med slang i däcket. Berätta gärna mer om hur det funkar.

Defekta däck lär alltid finnas.
faktum är att på ghetto landsväg slanglöst har det här med avhoppande däck varit ett återkommande problem. och ja; med slang uppstår det inte. så slangen har en konstaterad stabiliserande effekt.

även med godkända slanglösa kombinationer har maxtrycket där kommit att begränsas, inga 10 bar längre så som många envist trodde var bra. rullar trögt som fan så snart asfalten är det minsta knagglig.

varifrån den helt bisarrt verklighetsfrämmande höga märkningen av tryck på mtb-däck kommer ifrån vet jag inte, men misstänker så som antogs i mtbr-länken att det är någon form av säkerhetsmärkning för däckets stomme, och skulle heller inte bli förvånad om den förutsätter slang.

nu valde ts att gå på märkningen. det var oinformerat, okunnigt och faktiskt som jag påpekade tondövt. han hade bara behövt trycka lite med tummen på däcket för att inse det orimliga och faktiskt farliga i situationen.

men han var vägledd av den orimliga märkningen, och därmed är den ett problem. en rad andra tillverkare har märkning i samma räjong, inte minst schwalbe.

Senast ändrad:
varifrån den helt bisarrt verklighetsfrämmande höga märkningen av tryck på mtb-däck kommer ifrån vet jag inte, men misstänker så som antogs i mtbr-länken att det är någon form av säkerhetsmärkning för däckets stomme, och skulle heller inte bli förvånad om den förutsätter slang.

Om den ens hade hålts kvar med slang, tror som någon tidigare nämnde att det snarare handlar om vad däcket tål utan att slitas sönder?

På bilen står det som nämnt att däcken håller för max 51 psi, men att man absolut inte får fylla över 40 psi för då kan dom sprängas av fälgen.

faktum är att på ghetto landsväg slanglöst har det här med avhoppande däck varit ett återkommande problem. och ja; med slang uppstår det inte. så slangen har en konstaterad stabiliserande effekt.
ja slangen ger ju ett mekanskt tryck innifrån och pressar fast däckskanten mellan fälgen och slangen vilket inte sker med slanglöst därav hoppar ett slanglöst däck lättare av fälgen vid högt tryck jämfört med samma däck fast slang monterad

även med godkända slanglösa kombinationer har maxtrycket där kommit att begränsas, inga 10 bar längre så som många envist trodde var bra. rullar trögt som fan så snart asfalten är det minsta knagglig.

nu valde ts att gå på märkningen. det var oinformerat, okunnigt och faktiskt som jag påpekade tondövt. han hade bara behövt trycka lite med tummen på däcket för att inse det orimliga och faktiskt farliga i situationen.

men han var vägledd av den orimliga märkningen, och därmed är den ett problem. en rad andra tillverkare har märkning i samma räjong, inte minst schwalbe.
Lite som varning för att torka katten i mikron. Antagligen måste det varnas för tryck så höga att däcket sprängs - ffa pga amrikansk juridik - eftersom det alltid kommer att finnas ärthjärnor som inte har förmåga att tänka bortom egna nästippen.
Att ens montera däck slanglöst på fälg som inte är gjort för det är såklart huvudlöst och det lär inte heller kunna drivas med framgång i någon reklamation. Som att inte heller uppfylla ett konformitetskrav.
Liiiite ansvar vilar på konsumenten.

Edit,
Eftersom nån drog in bilar i detta tittade jag på däcksidan på min.
Det ser ut så här
20230602_120310.jpg
Dock säger biltillverkaren 220 - 250 kpa max. Vid 250 kpa blir bilen stötig, milt sagt.
Ingen får väl för sig att pumpa till 340 kan jag tro?
Förutom amrikaner förstås.

PS. Även bilen kör slanglöst ?

Senast ändrad:
Men hela Internet har tiden då tubeless kom svämmat över med inlägg där människor poppar sina däck och med idén att de ska sätta sig trycker i +2bar varvid de smäller och guckan sätter sig i halltaket. Är det fel på däck och tubeless med 2,76 bar i (breda däck och fälg)? Tur att det inte smällde inomhus tänker jag.
Jag pumpar mina däck 4bar när jag poppar ut dom inga problem men latexen åker i efter poppning.

Har inte ens reflekterat över hur mkt luft mina mtb-däck/fälgar tål eftersom...jag har så lite i som jag kan komma undan med. Nu rör det väl sig om xc-däck här med tunna sidoväggar så lite skillnad. Skönt att det här är ett ickeproblem för mig :) #slutpåirrelevantinlägg

Poppning är ju ngt annat dock.

3 bar är standard för mig när det gäller första popp och att låta töja under natten. Sen är det 1,1 till 1,6 som gäller beroende på typ av däck/åkning.

Det poppar väl när det poppar? Jag kan inte säga säkert eftersom jag inte tittar så noga på manometern, utan lyssnar efter poppen och kollar däckskanten, men uppåt tre-fyra bar tror jag aldrig jag varit med om.

Aja, nog kan man gå över 2.0 innan man poppar om man inte pillar. Har inte köpt en kompressor för att hålla på å mecka. Det går till det är klart.

Jag poppade mina med > 3 bar när jag var glad amatör som trodde på allt jag läste på Happy.

Nu håller jag mig under 2, och mystiskt nog råkar jag inte ut för skeva däck längre :o
Nu står det ju på däcket vad det ska tåla så smäller man inte fälgen måste det ju vara ett icke problem.
Jag kör mest schwalbe så det är nog mycket happenings man inte får vara med om.

Tillbaka
Topp