Få loss vevarm utan avdragare?

• Trådstartare Trådstartare VH
  • Start datum Start datum

VH

Ny medlem
Tjo

Någon som lyckats med det som står i rubriken?
Gängorna på vevarmen gick åt h-e nyss när jag försökte använda avdragaren, sitter som berget.

Några tips?

min lossnade när ja hade cyklat några kilometer med den... (ta inte en långtur för att få loss den utan håll dig i närheten av hemmet...jag gjorde det misstaget)

Först en fråga, anväde du en billig skräpavdragare? isfall kan du ha "tur" och där fins fortfarande tillräckligt me gängor för en bra avdragare att få fäste på.
Är gängorna helt strippade så får du använda en vanlig två eller trearmad avdragare(fins på co för några tior), dock är risken stor att du böjer armarna på veven.

En sån här och nya vevar?
17-050_l.jpg ht=249

VH skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjo
>
> Någon som lyckats med det som står i rubriken?
> Gängorna på vevarmen gick åt h-e nyss när jag
> försökte använda avdragaren, sitter som
> berget.
>
> Några tips?

Jag har plockat av vevarmar med och utan avdragare. Det är lättare med... Vill du vara vàldsam sà kan det gà med en hammare och bara slà av den. Lägg en träbit mellan sà skyddar det armen en del. Risken är att aven vevlagret gàr sönder. Har även sàgat sönder vevarmen med en vanlig järnságsklinga men det är drygt och trákigt. Vinkelslip borde vara effektivare men det finns alltid en risk att man tar för mycket...

Lycka till...

/Stellan

Tack för svaren!

Jag lyckades vålda av den med hammare igårkväll. Fast armen gav sig efter vevlagret.
Det lyckades lossna på vevparti-sidan så jag kunde skruva loss vevpartiet istället.

Frågan är ju om man vågar flytta över det till den nya ramen eller om man borde köpa nytt :(

wastedandlazy skrev:

> Vill gärna ha en avdragare billigt
> Tack på förhand

Varför vill du riskera att den skär gängorna?

Vevarmsavdragare är ett sånt verktyg som jag verkligen rekommenderar att köpa kvalitet. Mycket annat kan man fuska med men inte den.

Miss Lycka skrev:
> wastedandlazy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> > Vill gärna ha en avdragare billigt
> > Tack på förhand
>
> Varför vill du riskera att den skär gängorna?

Jag fattade som att gängorna redan är passé och han behöver en "generell" avdragare som nämns i rådet ovan.

Själv har jag lyckats få av en fyrkantsvev men kvalitetskofot från Hultafors :)

/Johan

dabac skrev:
> Ibland kan en spindelledsavdragare eller en
> brytgaffel funka. Brytgaffeln skaver lite på
> vevlagret dock.
>
> http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verk
> stadsutrustning/Avdragare/Spindelledsavdragare/
>
> http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verk
> stadsutrustning/Avdragare/Brytgaffel/

Spindelledsavdragare och varmluftspistol har fungerat bra på vänster sida, och två- eller trearmade utdragare på drevsidan

Varmluftspistol är nästan viktigare än avdragaren när det är ett vevparti som sitter hårt - värm ordentligt, tills lite spott på fingret fräser, sedan lossnar veven i princip av sig själv.

Men jag avråder ändå ifrån att köpa avdragare från biltema eller clas ohlson, det är inte värt att riskera dra sönder ett vevparti pga undermåliga verktyg. 120 kr för en park tools till exempel är väl inte speciellt dyrt? http://www.cyclecomponents.com/2/sv.../vevarm-2/parktool-cwp6-vevarmsavdragare.html

Jag har inte haft några problem med Biltemas avdragare. Har säkert använt den ett tiotal gånger, på flera olika vevar under kanske 5-6 års tid.

Har haft biltemas avdragare.
Har rensat gängorna.
Har svurit, bankat med gummiklubba och värmt med varmluftspistol under flera dagar.
Har kastat biltemas avdragare.

53:12 skrev:
> Vilken tur att jag hittade den här tråden.
> Lyckades med konststycket att sabba gängorna med
> min avdragare.

Jag hade ett vevparti där jag drog gängorna i veven men skruvade i avdragaren med superlim och det fungerade galant. Det fungerade lika galant att få loss den fastlimmade avdragaren efteråt.

Drog därefter fast samma vevparti igen och upprepade ytterligare en avdragning med superlim ngt år senare.

Jag hade samma problem, men upplevde inte att armen rörde sig ett skit hur hårt jag än slog med hammarn. Kanske man ska testa en tre-armad. Har plockat alla delar utom ena armen från en gammal ram som ska få nytt liv med bättre komponenter

Lämnade in cykeln till Sportson i kväll. Snubben som tog emot den, var tveksam till att det skulle gå att fixa utan att använda vinkelslip och klyva skiten, någon annan avdragare än såna man brukar använda för ändamålet, kände han inte till. Jag frågade då honom om han kände till Happymtb och det gjorde han. Nämnde då lite om vad som står här om problemet, och han skulle höra av sig till mig i morrn.

Ett tag hade jag det lustiga felet att vänster vevarm lossnade av sig själv, skruven trillade upp efter ett tags cyklande. Endast på vänster sidan, jag drog åt av bara fan och så gick det nån vecka sen var den lös igen. Rengjorde gängorna och sprutade in loctite och drog åt hårt och den sitter fortfarande. Om muttrarna blandats ihop borde ju även höger vevarm lossna men den sitter perfekt?

Cykelknutten skrev:
> Ett tag hade jag det lustiga felet att vänster
> vevarm lossnade av sig själv, .. Om muttrarna
> blandats ihop borde ju även höger vevarm lossna
> men den sitter perfekt?

Vänster vev har ett tuffare liv än höger. När du trampar ska den överföra vridmoment åt ett håll, när du står upp och frihjular med vänster vev bakåt går vridmomentet åt andra hållet. Det hjälper till med att vicka loss vevarmen.

Cykelknutten skrev:
> ..drog åt
> hårt och den sitter fortfarande.

Har man fyrkantvevar så är det här ett ställe där momentnyckel faktiskt är ganska trevligt att ha. Drar man tillräckligt hårt från början så brukar allt funka.

Cykelknutten skrev:
> Ett tag hade jag det lustiga felet att vänster
> vevarm lossnade av sig själv, .. jag drog åt..så gick det
> nån vecka sen var den lös igen. ..drog åt
> hårt och den sitter fortfarande.

Du hade tur här. Har det en gång börjat glappa är det hemskt lätt att man skadat passningen så mycket det aldrig går att få fast ordentligt efteråt.

Tillbaka
Topp