Fälginnermått och däckstorlek

Dr_Rydell

Aktiv medlem
I många trådar framgår det nu kring fälginnermått.

Jag tror jag har 22 mm på mina tävlingshjul. Tycker mina 2.2 ser väldigt runda och fina ut på de fälgarna. Det är dock störande att man inte hittar någon guide på optimalt förhållande mellan fälgvidd och däckstorlek. Det är enormt många dimensioner som ska vara ok. Jag vill veta vad som är optimalt ochbintenhur många dimensioner jag kan få på. Förstår att det är avhängigt däck eftersom alla inte är lika stora dom spec samt olika i modell. Men det borde väl ändå finnas mer optimal guide än de med så stort spann man lätt kan googla fram. Så många däck är det ju inte heller som används mest.

22 mm invändigt, är det mer 1.95-2.1 då
25 mm: 2.25-2.3?

Vad finns det för vetenskap bakom detta? Är det ens studerat adekvat?

Det enda jag känner till - förutom tyckande runt vad som är bra - är ISO 5775.
Nu mäts ju däck enl. den standarden över corden och inte över slitbanan/mönster/förstärkt sida vid tryck beroende på storlek och användning så hur stora däcken är varierar ju lite :-) N.B. att standarden både tar hänsyn till att corden ska hålla bra och att däcken inte ska kränga av i fart vid punka.
Som alla standarder så utvecklas den med moderat fart och tas fram ax expertgrupper.

Däcken ska inte vara allt för runda tycker jag. Mönstret hamnar inte rätt då. Men har man väldigt släta däck spelar det mindre roll. Då blir krängningsstabilitet viktigare. Hur viktigt beror förmodligen ocskå på användningsområde.

Jag kan inte påstå att skillnaden mellan 25 och 29 med samma 2,3 däck är särskilt märkbar på stigarna här hemma. Får se i lite riktiga berg där det kanske går lite fortare om jag märket nåt.

Tycker inte att det är rocket science egentligen, mäter däcken enligt specifikationer så har man rimligen fått till ett montage enligt hur den som designade däcket och balanserade olika egenskaper har avsett att det ska vara.

Är däcket smalare än enligt spec = för smal fälg.

Är däcket bredare än enligt spec = för bred fälg.

Avsedda däcktryck står oftast markerade på sidan av däcken, det är rimligen dessa tryck tillverkare specificerar måtten efter.

MatteXC sa:
Tycker inte att det är rocket science egentligen, mäter däcken enligt specifikationer så har man rimligen fått till ett montage enligt hur den som designade däcket och balanserade olika egenskaper har avsett att det ska vara.

Avsedda däcktryck står oftast markerade på sidan av däcken, det är rimligen dessa tryck tillverkare specificerar måtten efter.
Tillverkarna är ju inte direkt överens om hur däckbredd ska mätas så det blir rätt olika resultat beroende på om man har ett Schwalbe 2,35 som är enormt eller ett Maxxis 2,3 som är jättelitet.

Däcktrycken på sidorna av däcken är ju dessutom allt som oftast helt ocyklingsbara - över 2 bar eller vad det brukar vara som min i ett stigdäck är ju bara plågsamt.

Kan det bero på att Maxxis och Schealbe inte konstruerar däcken mot exakt samma avsedda fälgbredd?

Sen håller jag med om att det finns märkliga fenomen för däck, t.ex. gamla continental MK2 som i 29x2,4 protection black chili mäter knappt 2,2" på en 22 mm fälg, medans MK2 27,5x2,4 i puregrip mäter prick 2,4" på 19 mm bred fälg. Samma märkligheter gällde väl även gamla xking som delade casing med MK2? T. ex. Conti Raceking 2,2 i black chili var väl rätt volumösa i sammanhanget.

Hoppas att Conti har adresserat ovanstående kvalitetsbrister med de nya utgåvorna (2018) men vet faktiskt inte.

MatteXC sa:

Fast det skiljer kanske 5 mm mellan mina 2.2 RK (bredare) än X-king 2.2 på samma fälg.

MatteXC sa:
Kan det bero på att Maxxis och Schealbe inte konstruerar däcken mot exakt samma avsedda fälgbredd?

Sen håller jag med om att det finns märkliga fenomen för däck, t.ex. gamla continental MK2 som i 29x2,4 protection black chili mäter knappt 2,2" på en 22 mm fälg, medans MK2 27,5x2,4 i puregrip mäter prick 2,4" på 19 mm bred fälg. Samma märkligheter gällde väl även gamla xking som delade casing med MK2? T. ex. Conti Raceking 2,2 i black chili var väl rätt volumösa i sammanhanget.

Hoppas att Conti har adresserat ovanstående kvalitetsbrister med de nya utgåvorna (2018) men vet faktiskt inte.
Du hann före. Vill också veta om det har ordnat detta med Crossking (X-kings ersättare). Jag kan intyga att mina Race King 2.2 är helt annan bredd än mina 2.2 X-king. X-king är 1-2 mm bredare än 1.95 Renegade.

om du skall köra med lågt tryck, säg 1,4 på 2,2or krävs relativt sett bredare fälg än det som varit gängse kring 25i, detta om det inte skall bli sladdrigt och självstyrande. blir särskilt tydligt med slack gaffelvinkel, som har ökad självstyrning sas inbyggd.

är du tungt byggd och alltså inte bör köra med särskilt lågt tryck, ja då kan du klara dig med smalare fälg, eller snarare du har begränsad nytta av en bredare fälg. å andra sidan kanske en tung åkare behöver tyngre fälgar även om de är smala.

så för race lättare och smalare fälgar och högre tryck, för relaxad stigåkning på rotmattor bredare fälgar och lägre tryck.

kör själv med till vardags med belåtenhet 40i och thunder burt, rocket ron eller ice spiker pro, alla 2,2 tummare, rullar alla uttalat lätt och mjukt, kör kring 1,5 i tryck. men ideellt för dessa däck är nog 30-35 innermått. är fälgen för bred uppstår problem med slitage och skador på däcksidorna.

tillverkarnas angivna dimensioner är som ett hagelskott i mörkret. man har också börjat fuskmärka med högre siffra och samma stomme, detta eftersom marknaden går mot fetare däck. för mer exakt mått ta reda på b2b-måttet, dvs bredden med däcket utslätat. finns listor på mtbr, och även någon tysk sida.

Instämmer i ovanstående resonemang gällande att köra med lägre tryck.

Att tillverkare myglar/slarvar är ett gissel tyvärr, men i en perfekt värld så är det nog så enkelt som jag beskrev det, skulle ju faktiskt kunna vara så att tillverkare någon gång i framtiden anpassar sig mer till verkligheten (alla kör med riktigt låga tryck?) och börjar konstruera och speca däck därefter.

Så här ska det se ut, WTB känns som att de är lite seriösa iallafall

Bilagor

• IMG_20180302_185656.jpg
    IMG_20180302_185656.jpg
    187.6 KB · Besök: 175
kais01 sa:
om du skall köra med lågt tryck, säg 1,4 på 2,2or krävs relativt sett bredare fälg än det som varit gängse kring 25i, detta om det inte skall bli sladdrigt och självstyrande. blir särskilt tydligt med slack gaffelvinkel, som har ökad självstyrning sas inbyggd.

är du tungt byggd och alltså inte bör köra med särskilt lågt tryck, ja då kan du klara dig med smalare fälg, eller snarare du har begränsad nytta av en bredare fälg. å andra sidan kanske en tung åkare behöver tyngre fälgar även om de är smala.

så för race lättare och smalare fälgar och högre tryck, för relaxad stigåkning på rotmattor bredare fälgar och lägre tryck.

kör själv med till vardags med belåtenhet 40i och thunder burt, rocket ron eller ice spiker pro, alla 2,2 tummare, rullar alla uttalat lätt och mjukt, kör kring 1,5 i tryck. men ideellt för dessa däck är nog 30-35 innermått. är fälgen för bred uppstår problem med slitage och skador på däcksidorna.

tillverkarnas angivna dimensioner är som ett hagelskott i mörkret. man har också börjat fuskmärka med högre siffra och samma stomme, detta eftersom marknaden går mot fetare däck. för mer exakt mått ta reda på b2b-måttet, dvs bredden med däcket utslätat. finns listor på mtbr, och även någon tysk sida.
Jag väger 80 kg (186cm) och har tänkt köra 1.7-1.8 bar fram på mina X-king 2.2 (som är smalare än spec) och 1.9-2.0 på mina RK. Mätta med en blå Schwalbemätare (det skiljer sig mellan digitala mätare)

då önskar du alltså inte lågtrycksoptimera, och jag skulle då tycka att du inte behöver ha särskilt breda fälgar, men hittar du lätta och starka 30-35 mm innermått är det mer allround än de kring 25.

nu ska jag ut i snön några timmar med mina ice spiker pro på lite onödigt breda 40i fälg. flyter och greppar väldigt fint även på isknagglet. trycket blir kring 1,5 i garaget, men det går säkert ner lite när jag kommer ut i kylan

kais01 sa:
då önskar du alltså inte lågtrycksoptimera, och jag skulle då tycka att du inte behöver ha särskilt breda fälgar, men hittar du lätta och starka 30-35 mm innermått är det mer allround än de kring 25.

nu ska jag ut i snön några timmar med mina ice spiker pro på lite onödigt breda 40i fälg. flyter och greppar väldigt fint även på isknagglet. trycket blir kring 1,5 i garaget, men det går säkert ner lite när jag kommer ut i kylan
Det gör dom för övrigt även på 19mm breda fälgar! :) mätte till 55mm (stomme). Kan mäta med nuvarande 21mm senare idag. 2 bar för att ha ett enkelt referenstryck.
Mät gärna bredden på 40mm breda :)

Dr_Rydell sa:
Jag väger 80 kg (186cm) och har tänkt köra 1.7-1.8 bar fram på mina X-king 2.2 (som är smalare än spec) och 1.9-2.0 på mina RK. Mätta med en blå Schwalbemätare (det skiljer sig mellan digitala mätare)
Allt mellan 25 och 30 mm fälg blir väl bra?
Däcken blir 1,5-2 mm bredare på 30 jmf. 25 mm fälg, du väljer.
En 30 mm alufälg är 75-115 g tyngre än 25 mm dito, du väljer.
XR391 eller Newmen 25 http://www.newmen-components.de/en/76/mtb/rims/evolution-sl-xa25/
XM481 eller Newmen 30 http://www.newmen-components.de/en/77/mtb/rims/evolution-sl-a30/
Kolfiberhjul? Det går att hitta rimligt lätta CF-fälgar 30 mm inre / 36 mm yttre bredd / 430 gram https://www.aliexpress.com/store/pr...322.html?spm=2114.12010612.0.0.33126fe4e29pYH

det är stor variation på vad som är helt ok. här är en bild på mina 2,2 ice spiker pro innan fyratimmarsturen idag. de passar verkligen bra på denna fälg, easton arc med 40i.

Bilagor

• 49734B7E-142D-47C0-8E22-7FC2B1328444.jpeg
    49734B7E-142D-47C0-8E22-7FC2B1328444.jpeg
    271.1 KB · Besök: 153
kais01 sa:
det är stor variation på vad som är helt ok. här är en bild på mina 2,2 ice spiker pro innan fyratimmarsturen idag. de passar verkligen bra på denna fälg, easton arc med 40i.

Vad fick du för bredd på stommen?
Både 19mm id och 21mm id ger 55mm vid 1.5 bar och 56mm vid 2 bar. Mätte om och skrev lite fel tidigare osv.

När går vi över vad som är optimalt då? Alla dessa tre scenarion på bilden lär ju ha olika rullmotstånd allt annat lika än innermåttet på fälgen.

Bilagor

• 2F1B87D8-018F-48DC-BBB6-06EFBCEE2DFA.jpeg
    2F1B87D8-018F-48DC-BBB6-06EFBCEE2DFA.jpeg
    35.7 KB · Besök: 209
NickPick sa:
kais01 sa:

Både 19mm id och 21mm id ger 55mm vid 1.5 bar och 56mm vid 2 bar. Mätte om och skrev lite fel tidigare osv.

Bara för att vara dryg.. blir det inte väldigt små hjul om fälgen har en inner diameter på 21mm?

Tomas m sa:
NickPick sa:
kais01 sa:

Bara för att vara dryg.. blir det inte väldigt små hjul om fälgen har en inner diameter på 21mm?

Ja är man dryg kan allt misstolkas.

Man brukar av någon anledning skriva innerdiameter fast man menar innerbredd. Det är lite märkligt men i enlighet med normerna.

Btw tycker jag att Ice spikersen ser ut att sitta på för breda fälgar för min smak, men så länge ägaren är nöjd är ju allt toppen, alla har inte samma smak :)

Mest att jag retat mig på att många skriver innerdiameter när dom menar innerbredd.

Är lite skadad på jag jobbar på en mekanisk verkstad på ett massabruk.

Bytte från 19 till 25mm och blev stor skillnad . Kör 2.2 däck tycker det blev lagom. Viker sig inte längre vid låga tryck.

Senast ändrad:
Tomas m sa:
Mest att jag retat mig på att många skriver innerdiameter när dom menar innerbredd.

Bytte från 19 till 25mm och blev stor skillnad . Kör 2.2 däck tycker det blev lagom. Viker sig inte längre vid låga tryck.

Det är nog för att resten av världen förkortar det "id" man använder det. Du ska vara glad att det inte är tum!
Säger någon 25mm breda fälgar så är det ju ytterdiametern och den känns ju inte lika relevant.

Underskatta aldrig placebo för den delen och ha det så trevligt på bruket!

NickPick sa:
Tomas m sa:

Det är nog för att resten av världen förkortar det "id" man använder det. Du ska vara glad att det inte är tum!
Säger någon 25mm breda fälgar så är det ju ytterdiametern och den känns ju inte lika relevant.

Underskatta aldrig placebo för den delen och ha det så trevligt på bruket!

Hmmm... ytterbredden...

Resten av världen använder inte id som förkortning för inre bredd. Känns knasigt att använda i Sverige. Det borde räcka med att använda ordet bredd.

Håller med Sixten Fors, det intressanta att prata om är självklart innerbredden, vem fasen bryr sig om ytterbredden? Förmodligen är ytterbreddens mått nästan alltid att likställa med innerbreddens mått plus ca 5,5 mm.

Själv tror jag att många här har börjat ange ytterbredden bara för att de ska uppfattas som trendriktiga med sina 30 mm breda fälgar (som egentligen är 24,5 mm).

kais01 sa:
bredden är för övrigt 59,5 mm med 1,5 i tryck.
Då är det ju bredare än spec och tillhör väl kategorin till höger på bilden?

Kan bredfälgsmaffian ha för breda fälgar eller är det alltid däcket som är för smalt??

Bilagor

• 4DE48F21-44AC-471F-8638-9E968BCD728E.jpeg
    4DE48F21-44AC-471F-8638-9E968BCD728E.jpeg
    35.7 KB · Besök: 112
jo rydell, formellt sett är fälgarna en aning breda för detta däck iom att stommen sticker ut typ 1mm bredare än klackarna. men har inte haft några slitage eller skador av sidoväggarna, och känslan är mycket bra!

det är den också när jag kör samma fälg med 2,2 rocket ron utan förstärkning eller thunder burt, men där har jag fått en del slitage av sidoväggarna, dock inte så man får byta däcken i förtid.

en oväntad bieffekt är med lika däcktryck bättre rull på asfalt med de bredare fälgarna jämfört med crest. det är uppmätt och sant.

dessa fälgar valdes inte primärt för dessa däck utan för att jag ville köra plus-däck. där tycker jag med 3,0 att de är en aning smala, har tänkt pröva 2,8 vilket säkert blir bra.

Senast ändrad:
kais01 sa:
jo rydell, formellt sett är fälgarna en aning breda för detta däck iom att stommen sticker ut typ 1mm bredare än klackarna. men har inte haft några slitage eller skador av sidoväggarna, och känslan är mycket bra!

det är den också när jag kör samma fälg med 2,2 rocket ron utan förstärkning eller thunder burt, men där har jag fått en del slitage av sidoväggarna, dock inte så man får byta däcken i förtid.

en oväntad bieffekt är med lika däcktryck bättre rull på asfalt med de bredare fälgarna jämfört med crest. det är uppmätt och sant.
Intressant. Jag skulle vilja se ett test där man jämför innermått med samma däck för att se om det finns en optimal fälgbredd till ett givet däck eller om det är en overlap på flera mm. Tyvärr är detta inte mitt forskningsområde :D.

https://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews/continental-race-king-protection-2015 använder 17C innermått och mäter 55 mm på exempelvis RK 2.2 Protection. Jag har ett uselt skjutmått i plast (och måste nu köpa ett riktigt så fort som möjligt inser jag) men vill minnas att jag mäter mer än 55 mm på mina 22 mm fälgar.

här ser du bilder jag skickat in tidigare med sammalika 2.2 rocket ron och thunder burt på crest respektive 40i-fälgarna.

som synes rätt stor subjektiv skilllnad i volym. på 40i buktar däcksidan ut mer än för ice spiker pro. men även monterat på crestfälgarna får man dock en del skav av dessa däck i stenpartier, och skillnaden är egentligen inte avgörande.

de smala gäller för mig på tävling och en bit över 2kg i tryck, de breda för rotiga hemmastigar och runt 1,4. väger 74 kg.

någonstans mittemellan skulle jag beskriva som en god kompromiss.
.

Bilagor

• A6303A28-70FF-4D03-8680-5AA4F086A02C.jpeg
    A6303A28-70FF-4D03-8680-5AA4F086A02C.jpeg
    365.6 KB · Besök: 166
  • 13CA323B-92BD-4025-A3F0-52C2098BDE5D.jpeg
    13CA323B-92BD-4025-A3F0-52C2098BDE5D.jpeg
    370 KB · Besök: 102
Ser ut att sidorna skyddas bra på Crest men exponeras mycket på de breda fälgarna. Nog måste väl kantgreppet vara mycket bättre på Crest? Kan inte heller se varför en fälg mitt emellan skulle vara bättre än Crest som är 23mm innermått?

Tillbaka
Topp