Får alla plats i skogen!?

Försöker att cykla tidigt på morgonen och på stigar som är mindre kända, fungerar hyfsat.
På senare tid har jag blivit jagad av lösa hundar, inte så trevligt när man blivit hundbiten två gånger som barn. Senast när jag var borta vid Maderna fick jag två muskelberg till hundar efter mig, ägaren satt på en bänk och pratade i telefon. När jag cykla förbi med hundarna efter mig så sa han "du gör helt rätt som inte bryr dig om dom, cykla på bara" Öhh? Jag var så rädd så jag panikcyklade och visste inte vad jag skulle göra, hur gör ni?

Senast ändrad:
På senare tid har jag blivit jagad av lösa hundar, inte så trevligt när man blivit hundbiten två gånger som barn. Senast när jag var borta vid Maderna fick jag två muskelberg till hundar efter mig, ägaren satt på en bänk och pratade i telefon. När jag cykla förbi med hundarna efter mig så sa han "du gör helt rätt som inte bryr dig om dom, cykla på bara" Öhh? Jag var så rädd så jag panikcyklade och visste inte vad jag skulle göra, hur gör ni?
Ja vad gör man, pepparspray i nosen ?

Som tur är så är jag inte rädd för hundar men här jag bor har det också blivit väldigt poppis att gå med lösa hundar & tyvärr har jag märkt att dom ägarna som har minst pli på sina hundar, som inte lyssnar på kommando är ofta också dom som går med lösa hundar så, ganska irriterande

Gör inget åt dom hundarna men den andra typen av ägare som går med sin hund kopplad på gång & cykelbana där dom går på vänster sida & sen hunden på höger sida med ett koppel däremellan & därmed blockerar passagen samtidigt som dom går med hörlurar & därmed inte hör när man plingar eller ropar på dom, dom får höra ett & annat av mig

Men ja, inte så lätt om man är hundrädd, tyvärr, kanske går att komma på en fåordig verbal örfil du kan slänga mot dom medans du cyklar förbi men då är ju skadan redan skedd för dig, men kanske 1 hund mindre till nästa gång (fast ägarna lär väl inte lära sig)

Håller helt med Makten!

Jag har som cyklist nästan aldrig haft problem i skogarna kring Stockholm. Men då kör jag 5 km/h när jag möter vandrare och kör bara om (och hälsar) när dom har set mig. Enda problem jag har haft har varit med några hundägare som jag tror alltid skulle vara arg på cyklister.

Men flera andra kör, som Makten säger, med 15 km/h på stig, även när dom möter vandrare. Om man som vandrare ser en stor cykel komma med den hastighet vill man hoppa åt sidan. Cyklister i grupp är ännu värre. Min fru undviker att vandra och springa på stig i Hellasgården pga det. Det är inte en fråga om man inte vill ha cyklister på stig, min fru stigcyklar själva, men att det är otrevligt att vandra med såna cyklister på stigen.
Nu vet ju jag inte hur det är i ÄGB, men även i Sicklaskiftet som väl är det område i Hellas där det torde finnas flest vandrare handlar det ju ofta om att cykla utanför de absolut största stigarna för att man nästan aldrig ska behöva möta en själ. Någon enstaka hundägare kanske, men då kan man ju sakta in från sina modiga 8 km/h eller vad man nu håller på stigarna... Det är ju inga lämmeltåg direkt, som det kan vara på andra ställen.

Sen håller jag tyvärr med Berk också. Bor själv vid Sicklaskiftet och drar mig ibland för att gå ut med barnen på stigarna, och håller själv djävulsk koll och är beredd att kasta undan barnen ifall det kommer nån strava-hetsare. Det GÅR tyvärr rätt fort ibland, även om de absolut flesta sköter sig förbaskat bra. Det är som vanligt, ett fåtal som missköter sig. Och vi andra behöver kanske sakta ner mer än vad vi tror för att det ska upplevas som att vi har koll.

Skulle vara intressant att hoja med de där cyklisterna som kommer så fort att folk måste kasta sig åt sidan. De gäng jag hojar med snittar typ 8km/h. Fast det är ju mest gubbar..
Det intressanta är att jag inte alls känner igen de konfliktsituationer som jag läser om ibland. Hur många här är med om dessa??
Jag har mött en sur gubbe (han var dock yngre) en gång. Han hade passande nog sin hund lös vilket jag påpekade, det gillade han inte.
Min snittfart är inte heller så hög i ÄGB, men man kommer ju lätt upp i 30-35km/h på vissa ställen.

Å andra sidan håller ju cyklisterna på löparspåren högre fart. Har varit tvungen att hoppa ut i riset mer än en gång. På stigarna har jag aldrig haft något problem.

Jag borde kanske inte uttala mig om löparspåren. Jag löpar aldrig där och undviker dom så mycket som möjligt när jag cyklar.

Jag gissar att man har mindre problem än min fru på stigerna när man inte är kortare än genomsnittet.

Så här är det (bra start på ett inlägg):

I ÄGB är det mycket folk som bor i närheten som rastar sina hundar. Därtill är det folk som i grupp och enskilt terrängspringer i området flera gånger/vecka. Det finns även en hel som ”genar” via huvudgrusvägen genom hela från eller till stan påväg till/från jobb. Vissa förskolor och lågstadieskolor är även där och leker näst intill dagligen. Och det finns cyklister, även flera Mtb-klubbar.

Man bör dock vara medveten om att de absolut flesta som rör sig i ÄGB är där med start efter kl 10 lördagar och söndagar och bara vid bra väder. Då fylls parkeringarna och skogarna av såväl cyklande som gående. De flesta tar sig till toppen alternativt stora sjön på väg till toppen.

Om man däremot som jag (uteslutande) är färdigcyklad senast kl 10 så möter man max en handfull personer under en tvåtimmarsrunda. Ibland någon löpare och ibland någon som rastar sin hund. De som rastar sina lösa hundar i ÄGB så tidigt bor i området, är vana vid cyklister och är uteslutande väldigt trevliga. Jag kan namnet på flera av hundarna.

Om man däremot väljer att cykla när det är rusningstrafik i ÄGB, exempelvis kl 12 en lördag i solsken, då får man ju ta konsekvenserna, vilket säkert innebär sura miner och ”folk i vägen”.

Bor bara några minuter från Bertilssons i Delsjöområdet och lite av tjusningen med att bo i området är ju att ta ner hela kvarterets skock med ungar och leka i bäcken, plocka bär och lära dom hur naturen fungerar.

Är rätt stökig terräng där vi brukar vara så farten är inte så hög, men det finns några dolda krön och hörn där det varit ruskigt nära att någon unge har blivit påkörd. Att hålla fart där man inte ser vad som finns bakom är riktigt oansvarigt.

Ungarna är dock mest rädda för dom som skriker, behöver inte vara något dramatiskt men även ett ”ur spår” kan verka hotfullt från en okänd vuxen. Finns även dom som tror att en 3-åring förstår ”kommer höger”…

I det stora hela så tycker jag att majoriteten sköter sig, de som jag känt mig tvungen att stanna medger att dom inte skött det så snyggt. Problemet är att det behöver inte vara en idiot som vållar en olycka, kan lika gärna vara någon som i ”stridens hetta” inte förstår vilka risker den utsätter andra för.

Det verkar också hjälpa att bosätta sig utanför storstadsområdena. Mer folk => mer problem. Ibland verkar det som cykelforum av diverse slag domineras av allemansrättsproblem, förbommade vägar, och konflikter mellan cyklister, fotgängare, bilister mm, och själv känner jag inte alls igen det, och jag cyklar landsväg, grus och i skogen. Men så bor jag i en stad med 80.000 invånare, inte en miljon så man slipper det där att alla ska vara på samma ställe samtidigt.

Är Göteborg alltid så här efter? Konflikter i friluftsområden är ju så 2020. Får vi se en massa everesting-försök på Avenyn härnäst? ?
Det har pågått en process om att skriva om regler för naturreservatet i Änggårdsbergen ett par år. Göteborgs Stigcyklister har föredömligt fört cyklisternas talan mot ett cykelförbud. Finns en stor tråd om detta om du söker.
Slutet av 2018 tog allianspartierna över makten i Göteborg och slashade budget för bl.a. den instans som sköter ärendet och sedan dess tycks inga vidare beslut tagits i frågan som förblivit ännumer infekterad under pandemin då besökarantalet mångdubblats i skogen

Det har pågått en process om att skriva om regler för naturreservatet i Änggårdsbergen ett par år. Göteborgs Stigcyklister har föredömligt fört cyklisternas talan mot ett cykelförbud. Finns en stor tråd om detta om du söker.
Slutet av 2018 tog allianspartierna över makten i Göteborg och slashade budget för bl.a. den instans som sköter ärendet och sedan dess tycks inga vidare beslut tagits i frågan som förblivit ännumer infekterad under pandemin då besökarantalet mångdubblats i skogen

Den här skiten får konsekvenser för fler än GBG. Jag tror ju att fler MTB leder skulle vara bra för att de som vill få svettköra i högfart ska kunna göra det. Men efter det som hände i Ängsgårdsbergen är ju folk livrädda, tex här i Uppsala. Ingen vill ha MTB leder för man tror att det på sikt leder till förbud. Skulle gärna vilja få tag på de ansvariga i Göteborg. Ser precis om Game of Thrones, ser bilder därifrån framför mig...

Tillbaka
Topp