Fästingar!!

Fästingar!!
Adam7125 skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag hörde någonstans att vaccinet var slut i
> HELA Sverige. Är det sant?
>
>
> /Adam

Nja senast ja va uppe i Gävle och jobbade var det slut där. Då fick man beställa vaccin till sitt apotek och hämta ut ampullerna för att sedan åka med dom till sitt sjukhus. Helt galet om du frågar mig.

Fästingar!!
Fantastiskt att orka slå upp fass. men ja drabbades av yrsel efter den första dosen som jag sa.

Bogey skrev:
> Leo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Oscar:
> >
> http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produk
>
> >
> t.jsp?NplID=20040206000026&DocTypeID=7&UserTypeID=
>
> > 2
> >
> > Vaccinet ÄR TBE virus(dock inaktiverat),
> kroppen
> > bildar egna antikroppar mot det efter att den
> > utsatts för det.
> >
> > /Leo
>
> Men kära nån... alla vaccin funkar på detta
> sätt.
> Vaccinerar du dig mot Hepatit B så trycker de i
> dig HEPATIT B (!!!!!!!111!!!! GALET JAG KOMMER
> DÖ!!!!111!!!!) det är en viss risk med alla
> läkemedel, och för små biverkningar på alla
> vaccin men de skulle inte ges till personer om de
> inte funkade.

Fästingar!!
Äckliga, räliga, snuskiga djur dom där...
Finns inget värre en en sugande tjej ;), för det e bara honorna som suger blod.

Var o sprang runt vid stenshuvud ( nere vi kivik) , trillade så klart och sen reste jag mej o borstade av mej, hittade då ca 10st som kröp omkring på armen.. brrr . . . nä jag önskar att dom försvann.. kan inte se deras roll i systemet..vad e det??

Fästingar!!
Oscar.

Uppland och södermanland är väll de absolut vanligaste områderna för TBE? Så vad yrar du om?

Och ni som jämför med borelia så går det knappast jämföra den statestiken. Eftersom jag hade några nummer fel på förra siffran så säger jag bara att det är ca 10 000 som får borelia i sverige varej år.

Då är det alltså minst 10 000 som får fästingbett (många fler när man räknar alla bett) och av dem så är det inte enns 200 personer som får TBE. Och av dem är det ca 40% som får något allvarligt och bara någon procent som dör.

När börjar någon räkna på riskerna för själva vaccinet?

Fästingar!!
Det tål att upprepas: Borrelia tar alltid tid att överföras - från det att fästingen bitit sig fast så har man minst ett dygn på sig innan man fått bakterierna överförda (runt 48 timmar brukar nämnas). Mao så har man mycket att vinna på att kolla över sin kropp ofta om man är i naturen. (Tyvärr gäller inte överföringstiden TBE.)

Riskerna med TBE-vaccinet är utredda. Se Leos länk eller: http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19981009000025&DocTypeID=6

Summerat: Riskerna för allvarliga, ihållande biverkningar är mycket små.

Hela förra sommaren jobbade jag med ledningsröjning i trakterna runt Umeå och jag såg inte en enda fästing. Så om de finns häromkring så vill jag påstå att de är mycket ovanliga.

Senast redigerad av en moderator:
Fästingar!!
bajsmatte skrev:

>
> Summerat: Riskerna för allvarliga, ihållande
> biverkningar är mycket små.

Precis som med ett fästingbett. Fårgan är vilken som är minst.

Fästingar!!
Ville skrev:
> Va lite seriös nu istället. Räkna lite på hur
> stor riksen är att just du får TBE istället:)

50%. Antingen så får jag det eller så får jag det inte.

Fästingar!!
Andyy skrev:
> Hallå! Är det bara jag eller får ni också dom
> små satarna krypande lite överallt efter längre
> turer i lingonskogen? Hade 4 som kröp varav en
> hade satt sig i knävecket!

Oj, var hojar du, har hojat mer än tio år i skogen och har ännu inte blivit fästingbiten, peppar, peppar ..., i v f bör du med den frekvensen bett absolut vaccinera dig mot TBE, som är en oerhört obehaglig och farlig variant av hjärnhinneinflamation.

Fästingar!!
Oscar skrev:
> MM ville kul när du uppmanar om att vara seriös
> haha

Det händer oftare än du tror.

Jaja, det är rätt roligt när folk är livrädda för TBE för det har dom hört på tv. Men ingen vågar sätta sig ner och räkna på riskerna. Vaccinationen är ju något man bara MÅSTE ha...annrs dör man.

Du borde sluta läsa så mycket oscar och lita lite på dig själv. som med äggen, de är inte farliga. Käkar flera stycken till lunch idag. Och jag lever fortfarande.

Fett ger starka ben!

Fästingar!!
Visst - sannolikheten att få biverkningar är små och riskerna för att få sjukdomen pga fästingbett är också små. En viktig skillnad är dock att sjukdomen förhållandevis ofta leder till oerhört allvarliga följder, medan vaccinets biverkningar nästan alltid är milda och - viktigast - övergående.
Men jag håller med om att det ibland finns anledning att vara en smula skeptisk mot vacciner, men i detta fall anser iaf jag att vaccinriskerna väger lättare än alternativet. Så för min del blir det, pga flytt till Stockholm, vaccination i sommar (efter att ha klarat mig sjukdomsfri från hundratals fästingbett under min uppväxt tror jag att min tur på den fronten kan vara på väg att ta slut).

Fästingar!!
ville du äter en väldigt tidig lunch om du konstaterar redan kl 10 att du lever....

låt folk vaccinera sig mot TBE om de vill, du är också välkommen till en mottagning nära dig

Fästingar!!
Den som har ringt vårdcentralen eller sin husläkare och fått höra att vaccinet är slut behöver inte oroa sig, Cityakuten verkar ha fullt. www.cityakuten.se

Fästingar!!
Oscar skrev:
> ville du äter en väldigt tidig lunch om du
> konstaterar redan kl 10 att du lever....

Åt dem till middag igår oxå.

> låt folk vaccinera sig mot TBE om de vill, du är
> också välkommen till en mottagning nära dig

har aldrig sagt att folk inte får vaccinera sig. jag uppmanar bara folk till att tänka själva.

Fästingar!!
Att vaccinera sig om man inte rör sig i "riskområden" eller aldrig är ute i naturen tror dock jag också är onödigt och tom dumt. Jag känner ett par från norra Sverige som skulle jobba på Vaxholm en sommar. Ingen av dem hade sett en fästing i hela sitt liv, och ingen av dem rörde sig i naturen under hela sommaren. Men givetvis vaccinerade de sig i god tid innan de for tack vare kvällstidningarnas upplysande journalistik. Där kan man snacka om att det var onödigt...

Edit: i sk högriskområden är upp till 5% av fästingarna bärare av viruset så om man bor eller vistas i naturen i sådana områden är risken trots allt inte så liten att stöta på en fästing som är bärare. (Källa: http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=1368 )

Fästingar!!
Eftersom ni snackar så mycket om risker med vacciation:

Vaccination: det finns en låg risk för biverkningar, bland de värsta biverkningarna kan nämnas "tbe-light" under ett par timmar.
Infektion: Låg risk för smitta. Dock smittar viruset direkt med bettet (spelar alltså ingen roll hur snabbt man blir av med fästingen om den bär på tbe-virus) och bland symptomen kan nämnas tex. koma i ett halvår samt schyssta livslånga neurologiska skador.

Jag har haft den där roliga sjukdomen, och min rekommendation är: om du över huvud taget vistas i närheten av ett riskområde, vaccinera dig. Eventuella risker med vacciationen är irrelevanta jämfört med vad du får gå genom om du skulle smittas.

Drygt tre år, fortfarande inte frisk...

Fästingar!!
Jag var ute på en liten soloride i Hellas igår, cyklade bl a blåa/gröna ut till Erstavik och tillbaka. På tillbakavägen (strax efter den där vägbommen) hörde jag hur det prasslade i buskagen en bit från stigen. Och fick där se en hel flock rådjur, säkert över tio stycken, som var på väg uppför en slänt. Första tanken var "häftigt", eftersom jag aldrig sett rådjur i större flockar. Nästa tanke var "FÄSTINGAR!", eftersom rådjur är bland de vanligaste bärarna just fästingar. Så jag tror nog att nackaskogarna hör till riskområdena, om det är så gott om rådjur där.

Och fästingarna sprider sig i takt med att rådjur och harar sprider sig. Snart kommer vi att ha de små krypen mitt i stan, t ex i rålis eller tanto, det är bara en tidsfråga. Så fästingkoll blir nog en del av vardagen, även för de mest inbitna innerstadsbor som aldrig rör sig utanför tullarna.

Och en sak ang. fästingar som sugit klart och släppt taget - Spola inte bara ner dem i toaletten, varje fästing som överlever sugperioden och kan lägga nya ägg ger upphov till uppemot 1000 (ja, TUSEN) nya fästingar. Tänk om den släpper taget utan att man märker det, och lägger ägg i sängkläderna... Isch.

Fästingar!!
Men vaddå tror du att folk e så dumma att de vaccinerar sig flera ggr för att det är kul?
Det är en känd liten ekonomisk och kroppslig uppoffring för att skydda sig mot en stor okänd risk, precis som i försäkringsbranschen

sen om du inte tror den e stor så är det upp till dig.

montera av bromsarna när du ändå är igång

Ville skrev:
> Oscar skrev:
> -----
> > ville du äter en väldigt tidig lunch om du
> > konstaterar redan kl 10 att du lever....
>
> Åt dem till middag igår oxå.
>
>
> > låt folk vaccinera sig mot TBE om de vill, du
> är
> > också välkommen till en mottagning nära dig
>
> har aldrig sagt att folk inte får vaccinera sig.
> jag uppmanar bara folk till att tänka själva.

Fästingar!!
Inget snack om att det är en hemsk sjukdom, Här finns en karta på alla raporterade fall de senaste åren för den fundersamme.

fastingkarta2007.gif

Att säga att Hellas är ett högriskområde tycker jag låter farligt när jag inte ser ett endaste fall de senaste åren. Börjar man dock köra sörmlandsleden mot huddinge och södertälje så finns där några fall. Men högrisk?

Eller missar jag vart hellas sträcker sig.?

Fästingar!!
Oscar skrev:
> Men vaddå tror du att folk e så dumma att de
> vaccinerar sig flera ggr för att det är kul?
> Det är en känd liten ekonomisk och kroppslig
> uppoffring för att skydda sig mot en stor okänd
> risk, precis som i försäkringsbranschen
>
> sen om du inte tror den e stor så är det upp
> till dig.
>
> montera av bromsarna när du ändå är igång
>

Men det är just det jag menar. TBE har blivigt så otroligt förstorat och alla vill ha skydd även om rekomendationerna bara är till de som bor elelr vistas mycket i högriskområderna.

Sen utsätter sig folk för många ggr högre risk när de bara sätter sig i en bil och kör. Hur jobbigt skulle det vara att ha en mc-hjälm i bilen tex? Vad skulle det kosta?

Det är mest det jkag vänder och vrider mig för. att dethär som händer ca 50-60 personer per år är så himmla livsfarligt men allt annat blundar man för.

Varför?

Fästingar!!
Ville, det handlar om psykologin bakom riskerna.
Folk är rädda för saker de inte kan kontrollera så som sjukdommar, flygcrash, våldtäcksmän, gäng osv.
Men inte i saker de själva kontrollerar, Bilkörning, MC, cykel, heminredning osv.

Om man kollar upp statistiken så vinner rad #3 avsevärt (borträknat sjukdommar då det måste specifieras) jag fick en väldigt bra liknelse med bilkörning en gång vilket var såhär:
"Ställ dig, du och en annan mittemot varandra med var sin pistol och skjut just brevid varandra - det är bilkörning, råka vrida lite på armen och du är död."
Men jag säger better safe than sorry, varför inte vaccinera sig mot sjukdommar... en dag får du smittan och då är det kört om du inte är vaccinerad.

Fästingar!!
Rätt och riktigt. Du skrev risk, Sorry. (någon som antecknar att jag hade fel idag igen?)

Jag var själv lite fundersam på de fyra som du nämner. Är det ut mot erstaviken eller?

Får man fråga vad som hände för dig?, hur du upptäckte det, vad du fått stå ut med och vad du får stå ut med idag?

Det sägs ju tex att barn under 7 år får lindrigare fall. vet du om det spelar någon roll om man är gammal och svag eller ung och veril?

Fästingar!!
Bogey skrev:
> Ville, det handlar om psykologin bakom riskerna.
> Folk är rädda för saker de inte kan kontrollera
> så som sjukdommar, flygcrash, våldtäcksmän,
> gäng osv.
> Men inte i saker de själva kontrollerar,
> Bilkörning, MC, cykel, heminredning osv.

Jo, det är säkert uppenbart anlednigen. Men är det inte lite knasigt?

> Men jag säger better safe than sorry, varför
> inte vaccinera sig mot sjukdommar...

Jo, om man kan lita 100% på vaccin så är det ju inget snack. Men dels vet man inte att det fungerar och dels finns biverkningar. Så du tar en risk du kasnke inte annrs skulle utsätta dig för. Men detta är saker som folk inte enns tänker på. Man köper med hull och hår att ett vaccin är en on/off knappa som tar bort allt det dåliga och fram allt det smarriga.

Sa jag att det finns vinstintresse i vaccin oxå.:)

> en dag får
> du smittan och då är det kört om du inte är
> vaccinerad.

Noop, så illa är det inte. Först måste jag träffa just dendär elaka fästingen som bär på TBE vioruset. Sen gäller det att det är första gången jag träffar honom för om det är andra kan jag redan vara emun utan att veta om det.

Och när allt detta väl har hänt så har jag ca 60% chans att jag får ett bättre vaccin än det jag kan köpa på spruta utan att jag knappt märker att jag varit sjuk.

Fästingar!!
Jag verkar ha svårt att få fästingar. Under lumpen fanns de överallt, jag fick inte ett enda bett. Däremot fick jag en i ansiktet en gång när jag plockade körsbär... Mina ben verkar de dock inte gilla, ändå har jag hittat dem krypandes i håret på benen, men bita verkar de inte göra.

Fästingar!!
de e så äckligt att äta vitlök för sig ju, duger det med några kebaber med vitlöks-sås per vecka tro? I så fall lär jag ha ett fullgott skydd i Sverige i sommar.

Fästingar!!
Ville: Jag sitter och skriver på ett längre inlägg om det. Skrev en liten preview tidigare i tråden, men kan väl upprepa lite detaljer...

Jag fick ett fästingbett (mitt enda någonsin) på ett mtb-pass i skogarna runt täby/vallentuna våren -04. Fästingen tog jag bort direkt, kan ha suttit max 5 minuter.
Jag märkte först ingenting, men blev tilltagande sämre under ca 4 månader, först märkte jag det mest på att jag blev tröttare och inte orkade lika mycket. Det fortsatte sedan med minnesstörningar (både att jag började glömma saker och att jag började komma ihåg saker som inte hänt), balansrubbningar, hallucinationer... tills jag en morgon vaknade och konstaterade att världen snurrade och jag knappt kunde röra mig. Därefter låg jag halvt i koma i 4 månader innan viruset tillslut var utplånat.
När jag vaknade upp hade jag genomgått en schysst bantningskur; tappat drygt 25kg muskelmassa, återbildat mer eller mindre all styrka i leder osv och fick börja med att mer eller mindre lära mig gå igen. 1.5 år senare kunde jag så smått återuppta cyklandet då balans och reaktionsförmåga så smått börjat komma tillbaka.
Nu har jag varit virusfri i ungefär 2.5 år, men är fortfarade heltidssjukskriven och har långt kvar tills jag är återställd. Jag måste tex käka en del kul mediciner för att över huvud taget vara någorlunda vaken (alfa1-adrenerg stimulant för er som vet vad det betyder).

Visst kan man jämföra riskerna med tex bilkörning, men man kan dessvärre inte vaccinera sig mot trafikskador. Allt som behövs för att slippa tbe är ett par kanyler i armen med visst mellanrum.

Misstänker att min story dessvärre inte kommer vara tillräckligt rolig för att vinna en grön krokodil...

Fästingar!!
Oj jäklar. Ok, det blir en spruta för mig och damen när vi landar i Stockholm, jag är övertygad. Hoppas du repar dig helt till slut!

Fästingar!!
Andyy skrev:
> Den som har ringt vårdcentralen eller sin
> husläkare och fått höra att vaccinet är slut
> behöver inte oroa sig, Cityakuten verkar ha
> fullt. www.cityakuten.se

Samma erfarenhet här. Dåligt med vaccin på vårdcentralen, men kom precis hem från Kristianstads sjukhus där det inte var några problem! Två timmar sen jag fick första injektionen nu. Inga bivärkningar än så länge. :)

MoeJoe skrev:
> Oj jäklar. Ok, det blir en spruta för mig och
> damen när vi landar i Stockholm, jag är
> övertygad. Hoppas du repar dig helt till slut!

Tänk på att det inte är förrens efter andra injektionen man har fullt skydd. Spruta nr. 2 tas ca en månad efter nr.1!

Fästingar!!
Tar det inte ett rätt bra tag innan vaccinet börjar verka?. "För att hinna uppnå skyddet till våren när fästing-säsongen börjar, skall den första och andra dosen helst ges under vintermånaderna." skriver länsvaccinationer. I så fall måste det vara rätt meningslöst att vaccinera sig nu?.

Fästingar!!
keffmonst skrev:
> Tar det inte ett rätt bra tag innan vaccinet
> börjar verka?. "För att hinna uppnå skyddet
> till våren när fästing-säsongen börjar, skall
> den första och andra dosen helst ges under
> vintermånaderna." skriver länsvaccinationer. I
> så fall måste det vara rätt meningslöst att
> vaccinera sig nu?.

Vadå det är väl ingen som vaccinerar sig för fästingar på sommarn? December-April är ju fästingsäsong. :P

Nej men på den seriösa sidan: Det är ju aldrig meningslöst... gör du det nu så har du nog juli/augusti fullt skydd. Dessutom så har du då tagit den och slipper tänka på det nästa sommar. Glöm bara inte bort att ta igen om 3 år.

Fästingar!!
Ville: Jag skrev upp att du hade fel. Var skall jag skicka servetten?

Fast jag håller med Ville, det är upp till var och en att bedömma risken själv och agera utifrån det.

Fast man kan ju jämföra med risken att bli allvarligt misshandlad, att råka ut för en trafikolycka eller liknande...

Vissa här har postat om skräckupplevelser, 4 månaders koma efter det att man haft en fästing sittande i någon timme. Tråkigt för dig, men jag ser ändå inte varför man skulle vaccinera sig. Hur många på happy har _inte_ fått TBE eller Borrelia? Det är ju ändå ett ganska hyggligt riktat underlag som finns här.

Vore intressant att se siffror från orienteringsförbund och cykelförbund på hur många som smittats de senaste åren.

Finns det någonstans där man kan hämta data till en databas för att publicera färstingrisk i ett område?

Fästingar!!
Mr Handley skrev:
>
> Finns det någonstans där man kan hämta data
> till en databas för att publicera färstingrisk i
> ett område?

Här är statistiken just för Stockholms län http://www1.sll.se/w_sme/164810.cs?dirid=164820 Det framgår att Stockholms län har de allra flesta fallen: undrar i mitt stilla sinne om det kan förklara begreppet Tokholm och Tokholmare? Finns en karta som visar var TBE förekommer här http://www.fasting.nu/riskarea.html

Fästingar!!
Mr Handley skrev:
> Bogey skrev:
> -----
> > http://www.scb.se har massvis med statistik.
>
> Tack, det hjälpte jättemycket. Hittar du
> någonstans på deras site något om fästingar?
> Eller gissade du bara på url:en?

Det var en gissning att det skulle finnas där. Jag håller dock med, det är en helt puckad webbsida... man hittar inget om man inte vet exakt vad det heter.
Den som programmerade sidan borde få en stock i röven.

Fästingar!!
Jaha, då var det dags. Årets fästingplåga verkar bli värre än vanligt med tanke på den milda vintern.

Igår hittade jag inte mindre än TRE fästingar på olika ställen.

IMG_20200422_211135.jpg

Tidigare har jag aldrig haft mer än en. Så... se upp där ute!!

Bifogar en bättre bild jag hittade på nätet. Sådana här får det att krypa under skinnet, uschaligen.

1587633255314.png

Fästingar!!
Jaha, då var det dags. Årets fästingplåga verkar bli värre än vanligt med tanke på den milda vintern.

..
Tidigare har jag aldrig haft mer än en. Så... se upp där ute!!

Jag har redan också haft en i år. En elak jäkel, det kliar fortfarande efter två veckor.
Förra året hade jag 30 (plockade iofs minst hälften medan de kröp uppåt), året innan 25. Ja, hela familjen har TBE-vaccinerat oss. Men Borrelia kan man ju få ändå.

Fästingszombieapokalypsen börjar nog ungefär nu.

Tillbaka
Topp