Fästingar!!

Fästingar!!
Fästingar!!
Bra tips! Jag hatar när det kommer en häst och sätter fast sig på smalbenet när jag är ute i skogen.

Mer allvarligt: funkar det bra? Märkbar skillnad?

Järavallen är riskområde för TBE, med mycket fästingar, jag fick inte en enda fästing förra året där eller annorstädes.

"Ryttaren skyddas mot myggor i upp till 11 timmar, mot bitande flugor i upp till 5 timmar och mot fästingar i upp till 14 timmar"

Fästingar!!
Jag köpte en flaska Salubrin Fästingspray förra året. Märkte skillnad direkt. Vi har rådjur på tomten och katt som drar in fästingarna redan vid frukosten så jag behövde inte ens vara utomhus för att drabbas. Men sprayen funkade, det var som dag och natt.

Fästingar!!
Har provat den lite nu, inte imponerad! (Salubrin Fästingspray alltså).
Idag hade jag sprayat på ganska duktigt på benen. Det var så det stank av det här ämnet första timmen av cyklingen.
Men ändå... så kommer man hem och vad hittar man på benen...

_1020552-Edit.jpg

Inte nog med det! Igår fick jag älgflugor också :( de har vaknat tidigt (pga den varma försommaren säkert)

Fästingar!!
Har provat den lite nu, inte imponerad! (Salubrin Fästingspray alltså).
Idag hade jag sprayat på ganska duktigt på benen. Det var så det stank av det här ämnet första timmen av cyklingen.
Men ändå... så kommer man hem och vad hittar man på benen...

Visa bilaga 427334

Inte nog med det! Igår fick jag älgflugor också :( de har vaknat tidigt (pga den varma försommaren säkert)
Älgflugor är vidriga kräk! Får rysningar när jag tänker på tillfällen då dom drällt ner på en i mängder. Vid ett tillfälle när jag behövde klättra en bit för att nå en bergstopp och jag behövde grepp med två händer var det nära jag släppte taget för att slå bort en älgfluga från axeln.?

Fästingar!!
Ja fy älgflugor är vidriga, en gång fick jag klä av mig naken och plocka bort säkert 50st från kropp och kläder, tur jag var själv i skogen ?

Fästingar!!
Ja fy älgflugor är vidriga, en gång fick jag klä av mig naken och plocka bort säkert 50st från kropp och kläder, tur jag var själv i skogen ?
Visste inte vad det var, ärligt talat. Googlade. Ser jävligt äckliga ut, men har trots alla mina år i skogen aldrig fått en på mig.
Är det stor lokal variation?

Fästingar!!
Jag vet faktiskt inte, stötte på dom för första gången för bara några år sedan. Då har jag bott i Mälardalen hela mitt liv.
Samma här. Var scout länge som ung, har cyklat, campat osv. osv. i skogen och kvalar inte längre in som ungdom. Men aldrig sett eller hört talas om dem. Glatt ovetandes fram tills idag alltså... :)

Men, apropå fästingar. Det kanske skrivits tidigare i tråden, men mängden i år runt sthlm verkar vara extrem. Har aldrig sett så många som i år.

Fästingar!!
Samma här. Var scout länge som ung, har cyklat, campat osv. osv. i skogen och kvalar inte längre in som ungdom. Men aldrig sett eller hört talas om dem. Glatt ovetandes fram tills idag alltså... :)

Men, apropå fästingar. Det kanske skrivits tidigare i tråden, men mängden i år runt sthlm verkar vara extrem. Har aldrig sett så många som i år.

Jag råkade ut för de första för ca. 6 år sedan i Halland. Då i snårig lövskog med skugga och lite fukt.
Övriga tillfällen utanför Göteborg.
Kan inte minnas kräken innan dess så kanske en stor ökning och spridning senaste tiden?

Dom suger blod från vilt för att kunna föröka sig. Suger även (suger blankt) från människor och kan som jag förstått det överföra bakterier som kan ge hudproblem.

Tillbaka
Topp