Ville skrev:
-------------------------------------------------------
> Oscar, förra året fick 167 stycken TBE i
> sverige. Av dem var det en som omkom. Resten har
> ett livslångt skydd mot TBE vilket är många ggr
> bättre än det som du får via
> vaccinationssprutan.
>
> Sen kan man ju utav detta räkna på hur stor
> risken är att åka dit. Och jämföra den med
> risken du tar vid själva vaccinationen.
>
Men det där var väl ovanligt onyanserat? Är man mycket i skogen i TBE-områden tycker jag det är sjukt smart att vara vaccinerad. Har själv haft borrelia och i min orienteringsklubb hade vi en som blev rejält dålig av TBE.
"Dödligheten vid TBE är dessbättre låg, 0-1,4%, men sjukdomen kan uppvisa ett långdraget förlopp med utvecklande av ett mer eller mindre kroniskt sjukdomstillstånd (post-encefalitiskt syndrom) hos 40% av patienterna efter ett år. Tillfrisknandet tar från några månader upp till ett år. Då sjukdomen har ett långdraget förlopp kan långvarig rehabilitering bli nödvändig.
Restsymtomen utgörs främst av intellektuella funktionsnedsättningar som minnes- och koncentrationsstörningar, men även av kvarstående förlamningar.
Tre förlopp av TBE kan särskiljas: ett med tillfrisknande inom två månader (ca ¼ av patienterna), ett andra med ett mer långdraget förlopp som sträcker sig över flera år, och ett tredje med förlamningssymptom oberoende av hjärninflammationens svårighetsgrad."
http://netdoktor.passagen.se/?lngItemID=3701
Inte så mysigt imho...
Min erfarenhet är för övrigt att det tar ett tag för rackarna att hitta ett bra ställe att bita så om man duschar/byter om så brukar man kunna borsta av dem ganska enkelt.