Fästingar!!

Andyy

Ny medlem
Fästingar!!
Hallå! Är det bara jag eller får ni också dom små satarna krypande lite överallt efter längre turer i lingonskogen? Hade 4 som kröp varav en hade satt sig i knävecket!

Fästingar!!
hehe jobbiga små rackare det dära xD, kör inte så mkt skog just nu, eller jo men har kört mer dirt nuförtiden så jag tar ingen skada :)

O.B.S. ta ett bad efter varje åk, 1. man märker bättre och mer om man har fått dom 2. de gilalr tydligen inte vatten ;)

Fästingar!!
Jag fick min första för ca 1 månad sendan. Stod i duchen och drog loss sårskopor på benet och helt plötsligt hade jag en fästing i näven, mindre trevligt. äkkliga djur om jag får säga mitt. men allt har väl sitt syfte antar jag..

mvh: morfum

Fästingar!!
hehe, de verkar som en del får krypen, ja ska käka 3 klyftor vitlök några timmar innan varje tur. Dom gillar inte vitlök, ska även vaccinera mig mot tbe, fast det håller dom ju inte borta. Min hund brukar ha ett halsband, och det håller antalet fästigar under 10 på en sommar, ganska bra för att vara en hund, ska nog köpa ett sånt på apoteket =)

Fästingar!!
nee, vitlök äter man bara, dom ska tydligen inte gilla sånt, sen kan man smörja in sig med sololja oxå, men det orkar man inte ha på kroppen när man ska cykla, halsbandet har något annat som de inte gillar, vet dock inte vad det är, sen är det för hundar. Inte något att rekomendera för oss antar jag.

Fästingar!!
smurfrox skrev:
-------------------------------------------------------
> Vadå, halsband av vitlök?

Nä, halsbandet är så fult att hunden inte vill visa sig ute. Leder till mindre fästingsexponering

Fästingar!!
eftersom jag är vaccinerad 2 ggr förra året och en gång i år så får jag såklart inga fästingar. Hade jag inte varit det hade de väl varit lite härstans. Sen beror det på var man cyklar och hur mycket man stannar och klädsel.

Fästingar!!
Men vaccinet fungerar väl inte på det sättet? Det fungerar väl på såsätt att om du får en fästing som bär på tbe så slipper du det?

Fästingar!!
Skumt det där att vissa får fästingar och andra inte. Jag har haft EN fästing i mitt liv, och då har vi ändå sommarställe på vikbolandet (fästingar överallt)

Vaccinerad mot TBE ändå, för säkerhets skull...

Fästingar!!
nä men det var ju lite ironi

hade en i nacken när jag var 5 år

stanna inte å smörj in. Raka får ni avgöra själva

tycker myggA Natural roll on som minskar risken för bett av fästingar funkar bra

Senast redigerad av en moderator:
Fästingar!!
Omman vaccinerar sig mot TBE för säkerhetsskull skall man nog ha MC hjälm på sig när man är ute och går oxå...för säkerhets skull.

Fästingar!!
Prova smörja in dig med äggulor Ville å tugga på lite ostfibrer det funkar oxo

Nä asså det finns inget botemedel mot TBE, hyfsat dumt å chansa när man e så mycket ute i skogen eller hur? Du kanske inte låser dörren när du går hemifrån heller? Risken att nån känner på den är nästan ännu mindre än att få ett fästingbett. Ändå låser du den eller hur?

Du e bara avis alt rädd för sprutor erkänn!!! :))

EDIT: la till mer skit

Fästingar!!
Hjälpte en flickvän att släppa hem stockar från ett hygge, en bode hade sågat ner massa träd och ville inte ha dem, så vi använde handsåg och yxa för att ta hem grejerna, sen handsåga lite mer och hugga ved av det.

På en helg hade jag 17 fästingar som hade bittit sig fast, nog runt 30 jag hittade krypande på mig, det här var i stockholms skärgård. Två satt på pungen.

Tre dar efteråt satt jag på en flight till Dublin, precis när vi landar hittar jag en fästing krypandes under klockarmbandet.

Kändes som om det var en skräckfilm.

Fästingar!!
Ville skrev:
> Omman vaccinerar sig mot TBE för säkerhetsskull
> skall man nog ha MC hjälm på sig när man är
> ute och går oxå...för säkerhets skull.

Jag lämnar ändå inte huset utan pressure suit

kanske är därför fästingarna inte kommer åt?

Fästingar!!
aaa den här satans skärgården ska ja inte sätta min fot i, dock midsommar, men annars väntar jag, hoppas på en vargavinter så dom inte blir lika många som de kommr att bli den här sommaren ^^

Fästingar!!
Oscar, förra året fick 167 stycken TBE i sverige. Av dem var det en som omkom. Resten har ett livslångt skydd mot TBE vilket är många ggr bättre än det som du får via vaccinationssprutan.

Sen kan man ju utav detta räkna på hur stor risken är att åka dit. Och jämföra den med risken du tar vid själva vaccinationen.

Är det inte säkrast att låta bilen stå. elelr kanske stanna hemma. Eller är det inte ganska lätt att bara behålla mc-hjälmen på huvet när du är ute och går?

Fästingar!!
Flytta till norrland ;) här finns inga fästingar! jag har iallafall inte fått eller sett nån! :)
Läste dock någonstans att dom elaka rackarna är på väg uppåt i landet pga den varma vintern.

Fästingar!!
Jag vet att det sändes ett program på Kunskapkanalen för nån vecka sedna om forskning kring fästingar och försök på olika metoder att hålla fästingarna borta.
Det som verkade bäst för tillfället var blomdoft. Ett extrakt av påsklilja demonstrerades och fästingen vände på klacken och gick därifrån direkt..

Så rulla er i grannens rabbatt innan ni ger er ut i skogen nästa gång ;o) Eller låna flickvännens parfym..

Fästingar!!
HenrikÅ skrev:
> Flytta till norrland ;) här finns inga
> fästingar! jag har iallafall inte fått eller
> sett nån! :)
> Läste dock någonstans att dom elaka rackarna är
> på väg uppåt i landet pga den varma vintern.

Fästingar finns numera längs hela kusten, så det är väl bara en tidsfråga när de fins i norrland också.

Fästingar!!
Ville skrev:
> Oscar, förra året fick 167 stycken TBE i
> sverige. Av dem var det en som omkom. Resten har
> ett livslångt skydd mot TBE vilket är många ggr
> bättre än det som du får via
> vaccinationssprutan.
>
> Sen kan man ju utav detta räkna på hur stor
> risken är att åka dit. Och jämföra den med
> risken du tar vid själva vaccinationen.
>

Men det där var väl ovanligt onyanserat? Är man mycket i skogen i TBE-områden tycker jag det är sjukt smart att vara vaccinerad. Har själv haft borrelia och i min orienteringsklubb hade vi en som blev rejält dålig av TBE.

"Dödligheten vid TBE är dessbättre låg, 0-1,4%, men sjukdomen kan uppvisa ett långdraget förlopp med utvecklande av ett mer eller mindre kroniskt sjukdomstillstånd (post-encefalitiskt syndrom) hos 40% av patienterna efter ett år. Tillfrisknandet tar från några månader upp till ett år. Då sjukdomen har ett långdraget förlopp kan långvarig rehabilitering bli nödvändig.
Restsymtomen utgörs främst av intellektuella funktionsnedsättningar som minnes- och koncentrationsstörningar, men även av kvarstående förlamningar.
Tre förlopp av TBE kan särskiljas: ett med tillfrisknande inom två månader (ca ¼ av patienterna), ett andra med ett mer långdraget förlopp som sträcker sig över flera år, och ett tredje med förlamningssymptom oberoende av hjärninflammationens svårighetsgrad." http://netdoktor.passagen.se/?lngItemID=3701

Inte så mysigt imho...

Min erfarenhet är för övrigt att det tar ett tag för rackarna att hitta ett bra ställe att bita så om man duschar/byter om så brukar man kunna borsta av dem ganska enkelt.

Fästingar!!
Vet inte vad du yrar om ville. Förra året var siffran 163 och då inträffade också två dödsfall i TBE i Uppland, vilket är mycket ovanligt. Det kan alltså slå till var som helst. Man vaccinerar sig ju som ett skydd, precis som man försäkrar sig eller har hjälm. Allt annar e ju bara dumt.

Fästingar!!
Norr om Dalälven finns dom, helt klart... flytta till fjälls är mitt råd. Där slipper du dom garanterat. Dessutom får du en massa skön cykling på köpet! Iofs kommer du säkert att måsta vänja dig vid att ha renar springandes runt knuten, men dom suger sig inte fast iaf :-)

Fästingar!!
en vän fick det sistnämnda, han låg i en säng 7 månader om ja minns rätt, kunde inte resa sig upp, och massa sånna där hemskheter, mkt gift i dom små vidren.

Fästingar!!
Miche skrev:
> ...
> Fästingar finns numera längs hela kusten, så
> det är väl bara en tidsfråga när de fins i
> norrland också.

Ja, det är ju tur att vi saknar kust i Norrland...

Fästingar!!
Vaccinera er, TBE suger. Jag sitter och skriver på ett längre inlägg om det, jag fick det själv för ett par år sedan. Kort summering:

För drygt 3 år sedan fick jag ett fästingbett (mitt enda någonsin), och ett par dagar efter det började jag må lite konstigt. Under ca 4 mån mådde jag allt sämre, för att därefter mer eller mindre ligga i koma i ytterligare 4 mån. Nu 2.5 år efter tillfrisknandet från själva virusinfektionen är jag fortfarade heltidssjukskriven och går på rehab, och käkar bland annat ett amfetaminderivat för att över huvud taget hålla mig någorlunda pigg. Det är långt kvar tills jag är återställd, och jag har ändå haft tur...

Ungefär 40 % av de som blir sjuka får bestående men som t ex minnesstörningar, balansstörningar, huvudvärk, hörselnedsättning, koncentrationssvårigheter eller förlamning; drygt 1% dör. Och har man väl fått viruset finns det inget man kan göra åt det, det är bara att göra ett uppehåll i livet på ett par år. Om man nu någonsin blir frisk...

Fästingar!!
tredje sprutan tog i Söndax så nu är man Vaccinerad mot TBE inför Ålands å Stockholms besöken i sommar.Borelia är inte det ända skit man kan få brukar va till Kumlinge i Ålands skärgård där har de dessutom en egen sjukdom Kumlingesjukan som de små jädra fästingar bär runt på tvivale

Fästingar!!
ja ni ser inte att leka med direkt...Accessakuten i gbg har drop in till kl 21 max 5 min väntetid. Sprutan känns knappt förutom viss yrsel som jag fick då, men det va nog sömn å matbrist den dan.

Ser fram emot clownslayers längre inlägg om detta

Fästingar!!
Hej!

Man skall definitivt vaccinera sig om man bor i riskområden. Men man skall dock komma ihåg att det inte är helt riskfritt att vaccinera sig. Så bara vaccinera sig för vaccinerandets skull det är helt onödigt. Finns ju tyvärr även kommersiella krafter i denna frågan som vill att folk skall vaccinera sig bara för att dom skall tjäna pengar. Men det är ju även tråkigt att råka bli det första fallet av TBE i ett blivande riskområde...

Så allt handlar ju om en av vägning, är risken med att vaccinera sig acceptabel mot risken att få TBE i skogen.

MVH / Joakim

Fästingar!!
Hej.

Jag verkar ha en förmåga att få dom på mig.
Bara i år så har jag än så länge haft 9 fastbitna.
Och då är det ju en massa som man lyckats få bort innan dom satt sig. =)

För några dagar sen under och efter en cykeltur kunde jag räkna sex små fästingar på kroppen.
Eventuellt en stor också, fast jag är inte hundra då denne ramlade av benet när jag såg den. :)
Kommer inte ihog hur många av som som bet, gissningsvis var det ett par stycken av dem.

Mjo, TBE låter hemskt. =/

Jag bor på Tjörn, cirka 5 mil norr om Göteborg.
Kommer nog vara i Göteborg en del i sommar vad gäller cyklandet.
Men dessa är inga riskområden för TBE va?
Läste en tidningsartikel om detta för ett tag sen, och tyckte inte dessa områden stod med som riskområde.

Krya på dig clownslayer.

/Roger

Fästingar!!
Fattar inte. Vaddå risk med att vaccienera sig? Ingen risk
Vaddå tjäna pengar? Tror du de tjänar pengar på ett sila upp en för 200 spänn på det fina sjukhuset?

roefv skrev:
> Hej!
>
> Man skall definitivt vaccinera sig om man bor i
> riskområden. Men man skall dock komma ihåg att
> det inte är helt riskfritt att vaccinera sig. Så
> bara vaccinera sig för vaccinerandets skull det
> är helt onödigt. Finns ju tyvärr även
> kommersiella krafter i denna frågan som vill att
> folk skall vaccinera sig bara för att dom skall
> tjäna pengar. Men det är ju även tråkigt att
> råka bli det första fallet av TBE i ett blivande
> riskområde...
>
> Så allt handlar ju om en av vägning, är risken
> med att vaccinera sig acceptabel mot risken att
> få TBE i skogen.
>
> MVH / Joakim

Fästingar!!
Risken med tbe-vaccination är extremt låg, de biverkningar som nämns i länken ovan går oftast över inom ett par timmar och ger inga bestående men. Jämför det med att ha en hårdare variant av dem i 8 månader och sedan ha ett par år rehabilitering framför sig, vad skulle du välja?
Risken att bli smittad är låg, men blir du smittad så... game over typ?

Fästingar!!
Leo skrev:
> Oscar:
> http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produk
> t.jsp?NplID=20040206000026&DocTypeID=7&UserTypeID=
> 2
>
> Vaccinet ÄR TBE virus(dock inaktiverat), kroppen
> bildar egna antikroppar mot det efter att den
> utsatts för det.
>
> /Leo

Men kära nån... alla vaccin funkar på detta sätt.
Vaccinerar du dig mot Hepatit B så trycker de i dig HEPATIT B (!!!!!!!111!!!! GALET JAG KOMMER DÖ!!!!111!!!!) det är en viss risk med alla läkemedel, och för små biverkningar på alla vaccin men de skulle inte ges till personer om de inte funkade.

Men det kanske är sant som ordspråket säger: "Endast de paranoida överlever".
- Så göm er i en ogenomträngbar bunker!

Tillbaka
Topp