Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Mitt lager gav också upp idag på vägen hem. Låter som en kula lossnat och skramlar runt där inne? Cykeln har gått 45 mil, aldrig badad eller tvättad med högtryck. Är det sånt man får räkna med eller ska man försöka få nytt på garantin? Behöver man några specialverktyg för att byta?
Edit: Så här låter det:

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
BuTTuS sa:
Mitt lager gav också upp idag på vägen hem. Låter som en kula lossnat och skramlar runt där inne? Cykeln har gått 45 mil, aldrig badad eller tvättad med högtryck. Är det sånt man får räkna med eller ska man försöka få nytt på garantin? Behöver man några specialverktyg för att byta?

Jag försökte få det på garanti men det gick inte. Det är lätt att byta. E.thirteen vill sälja på dig en speciell avdragare men det går med en vanlig.
Larena är pressade direkt i ramen och det sitter inget rör mellan lagrena. Så all skit o vatten som kommer in i ramen får fri tillgång till insidan av lagrena.
BB som jag länkade till tidigare har ett rör som tätar mot insidan o det bör hålla längre.

Fatbike Q&A.
Jag petade bort tätningarna från mina lager och blåste rent och packade i nytt fett. Överlever nog ett tag till. Men nya lager ligger o väntar på posten.

Fatbike Q&A.

Bilagor

• 58024503-FWxdT.jpg
    58024503-FWxdT.jpg
    15.1 KB · Besök: 55
Fatbike Q&A.
wenna sa:
BuTTuS sa:

Jag försökte få det på garanti men det gick inte. Det är lätt att byta. E.thirteen vill sälja på dig en speciell avdragare men det går med en vanlig.
Larena är pressade direkt i ramen och det sitter inget rör mellan lagrena. Så all skit o vatten som kommer in i ramen får fri tillgång till insidan av lagrena.
BB som jag länkade till tidigare har ett rör som tätar mot insidan o det bör hålla längre.
Hur hårt sitter lagren?
Tvekar mellan hur jag ska göra, föröska själv med bara "träpinne och gummiklubba", köpa riktiga verktyg eller lämna in till LBS.

Fatbike Q&A.
wenna sa:
På min satt dom väldigt löst. Om jag var du skulle jag köpa verktyg. Alltid bra att ha så man enkelt kan göra sakerna själv.

Jag använde en sån här http://www.parktool.com/product/head-cup-remover-rt-1?category=Headset
Så brukar jag också resonera men jag skulle vilja ha det fixat innan helgen... Kanske jag försöker få ut dom med nån träpinne och hammare då om de inte sitter så hårt, eller finns risken att de kilar fast sig då om man knackar "lite på en kant i taget"?

Fatbike Q&A.
Jag fick äntligen tid att prova vinterhjulen, som blev klara efter att den bästa vintern redan varit, nu när jag har semester. Surly Bud verkar rymmas i White 3Fat Pro med 100 mm Clownshoe-fälg. Däcket hade stått ett dygn med 1.5 bar tryck innan jag provade, och det var som minst runt 7 mm utrymme mellan däck och kedjestag. I framgaffeln var det som minst runt 13 mm.
20160726_163718.jpg

20160727_151241.jpg

Ännu vet jag inte om jag vill had Bud bak. På barmark känns det för grovt och jag vet inte hur det fungerar i snö.

Fatbike Q&A.
Gjorde mitt 1:a kedjebyte idag på min Dude 9.0 (kör typ 150mil per kedja) å märkte till min förvåning att det inte lirade helt perfekt till min stora framklinga! Har aldrig slitit ner ett framdrev så fort tidigare (brukar hålla typ 4 kedjebyten för mig)
Men min fråga då jag är expert på att beställa fel...vilket 36T klinga ska jag ha? Gärna länk :)
Bifogar bild för säkerhets skull.

Bilagor

• IMGP8074.JPG
    IMGP8074.JPG
    533 KB · Besök: 55
Fatbike Q&A.
Stuvarn sa:
Gjorde mitt 1:a kedjebyte idag på min Dude 9.0 (kör typ 150mil per kedja) å märkte till min förvåning att det inte lirade helt perfekt till min stora framklinga! Har aldrig slitit ner ett framdrev så fort tidigare (brukar hålla typ 4 kedjebyten för mig)
Men min fråga då jag är expert på att beställa fel...vilket 36T klinga ska jag ha? Gärna länk :)
Bifogar bild för säkerhets skull.

Vet inte vilken klinga du ska ha eller vilken kedja du köpt, men undrar om du har satt kedjan rätt väg?
Fast det är ju möjligt att du slitit klingan. Jag sliter mycket mer drivlina på fatbikes än på vanliga MTBs.

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
Vet inte vilken klinga du ska ha eller vilken kedja du köpt, men undrar om du har satt kedjan rätt väg?
Fast det är ju möjligt att du slitit klingan. Jag sliter mycket mer drivlina på fatbikes än på vanliga MTBs.

Har Shimano XT kassett och även XT kedja. Har monterat kedjan riktigt med texten på kedjan utåt.
Kör jag på lilla klingan fram funkar det oxå perfekt då jag knappt använder den klingan. Tycker oxå storklingan ser sliten ut!
Använder Park Tool kedjemätare så den gammla kedjan var inte jättesliten.
Men efter en kortare provtur igår så blev det mkt bättre så grejorna kör väl in sig men åker nog på att byta hela drivpkt nästa gång!

Bilagor

• IMGP8214.JPG
    IMGP8214.JPG
    349.8 KB · Besök: 45
Fatbike Q&A.
Stuvarn sa:
Lars.E sa:

Har Shimano XT kassett och även XT kedja. Har monterat kedjan riktigt med texten på kedjan utåt.
Kör jag på lilla klingan fram funkar det oxå perfekt då jag knappt använder den klingan. Tycker oxå storklingan ser sliten ut!
Använder Park Tool kedjemätare så den gammla kedjan var inte jättesliten.
Men efter en kortare provtur igår så blev det mkt bättre så grejorna kör väl in sig men åker nog på att byta hela drivpkt nästa gång!

Vilka kedjor är det som är känsliga för vilket håll de monteras?

Fatbike Q&A.
wenna sa:
BuTTuS sa:

Hur får ni bort själva vevarmarna (Dude/ E-thirteen)?
Jag skruvade bort "muttern" på icke drivsidan med en 8 mm insekts men sen lossnar inget. Gör jag något fel?
Saknar jag en avdragare eller nått sånt?
På de guider som jag sett på nätet behövs ingen avdragare alt är den inkluderad.
Tacksam för hjälp!

Fatbike Q&A.
Randigeralf sa:
wenna sa:
BuTTuS sa:

Jag skruvade bort "muttern" på icke drivsidan med en 8 mm insekts men sen lossnar inget. Gör jag något fel?
På de guider som jag sett på nätet behövs ingen avdragare alt är den inkluderad.
Tacksam för hjälp!

Finns en speciell avdragare från E.thirteen till detta men det funkar även med en vanlig avdragare om "tryckplattan" har rätt dimension

Fatbike Q&A.
wenna sa:
Randigeralf sa:
wenna sa:
BuTTuS sa:

Tacksam för hjälp!

Finns en speciell avdragare från E.thirteen till detta men det funkar även med en vanlig avdragare om "tryckplattan" har rätt dimension

Ok, tack. Då vet jag att jag måste ha en avdragare.
Kan en sådan avdragare tex vara en Park CP2C Crank Puller?

Fatbike Q&A.
Är på gång att köpa en fatbike...har ingen erfarenhet av dem och vet inte så mkt vad jag skall tänka på. Har ni några tips eller rekommendationer skulle jag va tacksam.
Dem jag har tittat på är ny OnOne Fatty Trail med dämpad bluto gaffel.
http://www.on-one.co.uk/i/q/CBOOFATTRNX/on-one-fatty-trail-sram-nx1-fat-bike
alternativt en dyrare begagnad FRM 8HP med stel gaffel.
http://frmbike.co.uk/fat/bike-8hp-fat-fun3.html

frm är en s/m ram på och jag ligger på max gräns på längd. är bättre med en mindre smidig ram till en fatbike?

Vad tror ni om dessa alternativ och vilket skulle ni rekommendera?

Fatbike Q&A.
OneKickPanhead sa:
Är på gång att köpa en fatbike...har ingen erfarenhet av dem och vet inte så mkt vad jag skall tänka på. Har ni några tips eller rekommendationer skulle jag va tacksam.

Har du tänkt använda den i snö så bör du titta på en som utan problem tar 4,8 tums däck.
Räkna även med att uppgradera däcken om det sitter Vee rubber på den.

Fatbike Q&A.
Detta kanske är som att svära i kyrkan men har någon provat julas fatbike?

Jag var inne och tafsade lite på en häromdagen och den kändes oväntat lätt och seriös!

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
OneKickPanhead sa:

Har du tänkt använda den i snö så bör du titta på en som utan problem tar 4,8 tums däck.
Räkna även med att uppgradera däcken om det sitter Vee rubber på den.

FRM:en var ju lätt men det verkar finnas minimalt med info om den, cyklat länge med stelgaffel på fatbike men Bluto är ju att föredra om man vill köra mer aggressivt. =)
Går ju alltid att komplettera med efteråt med Bluto.

Fatbike Q&A.

Bilagor

• 58024503-FWxdT.jpg
    58024503-FWxdT.jpg
    15.1 KB · Besök: 51
Fatbike Q&A.
Hej

Kanske postar i fel forumdel men moderator får flytta isåfall?

Ny på detta med cyklar....men gått och blivit förälskad i Fatbikes. Dessa ser ut att passa mig perfekt.

Kommer köras mest i stigar i skogen och över terräng(såklart) och där min bil tar mig.
Inget avancerat men kommer bli en del längre distanser. Då min andra hobby är 4x4 expeditioner. Så jag gillar att ha marginaler, så det är viktigt att det är prylar som håller och inte väger så mycket.

Behöver hjälp att belysa fördelar och nackdelar på mina förslag.
Så till frågan vilket märke/modell man ska satsa på?

Kandidater är:
Trek Farley 9.6 alt 9.8
Specialized Fatboy comp carbon

Dock kikat på dessa oxå.
Canyon Dude SL alt EX
Cannondale Fatcaad 1

Vill helst köpa här hemma då jag inte är sugen på att klydda vid eventuella fel.

Fatbike Q&A.
DarthVidar sa:
Detta kanske är som att svära i kyrkan men har någon provat julas fatbike?

Jag var inne och tafsade lite på en häromdagen och den kändes oväntat lätt och seriös!
Jag kunde inte motstå köp när jula rea den för 2500:- Jag köpte den för att testa om Fatbike är något för mig främst på vintern så jag får återkomma med eventuella fel och problem
Ja det är billiga komponenter tex mekaniska skivbromsar . Vikt ok. Storleksmässigt känns den på gränsen till liten för mig 1,78
Jag köpte den som sagt för att testa fatbike och sedan köpa en riktig cykel om jag gillar det.

Fatbike Q&A.
Canyon DUDE Vevlager
Ser att flera av er gjort samma upptäckt som jag gjorde efter att ha kört i ca 1,5 månader. Nämligen att vevlagret är kaputt.
När jag bytte mitt fann jag en del sand/grus i vevlagerhuset på ramen. Fattade först inte hur f-n det kunde vara sand där, men när jag av annan anledning tog bort sadeln upptäckte jag att sadelstolpen har hål rakt igenom och den undre delen av sadelinfästningen är som en tratt som styr ner vatten och annat in i ramen. Har efter denna upptäckt pluggat hålet, så nu kommer vevlagret hålla betydligt mycket längre.
Alla DUDE´s utom toppmodellen har samma sadelstolpe.

Fatbike Q&A.
Jockey sa:
Canyon DUDE Vevlager
Ser att flera av er gjort samma upptäckt som jag gjorde efter att ha kört i ca 1,5 månader. Nämligen att vevlagret är kaputt.
När jag bytte mitt fann jag en del sand/grus i vevlagerhuset på ramen. Fattade först inte hur f-n det kunde vara sand där, men när jag av annan anledning tog bort sadeln upptäckte jag att sadelstolpen har hål rakt igenom och den undre delen av sadelinfästningen är som en tratt som styr ner vatten och annat in i ramen. Har efter denna upptäckt pluggat hålet, så nu kommer vevlagret hålla betydligt mycket längre.
Alla DUDE´s utom toppmodellen har samma sadelstolpe.

Tur jag bytt till dropper post då. :)

Fatbike Q&A.
Om vi alla gemensamt "klagar" på det vore det svårt för dom att ignorera. Redan köpt nya lager men det är fasen en principsak. Dom ska hålla längre och jag har skött om hojen pedantisk.

Fatbike Q&A.
IMG_20160903_161602.jpg

Som synes har jag fått en ursäkt till att köpa nya hjul eller eventuellt endast fälg till Duden.

Tips mottages....

Finns det några vettiga China kolfiberhjul?

Fatbike Q&A.
wenna sa:
Som synes har jag fått en ursäkt till att köpa nya hjul eller eventuellt endast fälg till Duden.

Tips mottages....

Finns det några vettiga China kolfiberhjul?
Nextie erbjuder fälgar i fyra olika bredder. Det finns också stora möjligheter att påverka hur slutresultatet skall se ut, med olika lackfärger och olika färg på dekoren. Går också att beställa utan lack och dekor.
Fälgarnas form gör nog att det inte fastnar så mycket snö, eller annat på dem.
http://www.nextie.net/fatbike

Bilagor

• yellow-paint-wild-dragon-90mm.jpg
    yellow-paint-wild-dragon-90mm.jpg
    35.3 KB · Besök: 44
Fatbike Q&A.
Fatbike Q&A.
Har du 2,8 på din Genius (vissa levererades med 3,0) så är nog det vettigaste att montera 3,0.
Vill du ha bredare så kanske du skulle köpt en fatbike istället för en plus?
Som du redan nämnt så är siffran på däcket ofta inte mer än en siffra på däcket. Verklig bredd kan ofta vara långt ifrån siffran som finns på däcket.
LT plus är för övrigt en riktigt najs cykel för det flesta underlag, så kör den som den är och skaffa en billigare cykel med bra 4,8 om du tänkt köra mycket i snö.

Fatbike Q&A.
Tråkigt med den knäckta DT-fälgen... Men det är fina fälgar, så köp en lös 710-fälg och fortsätt köra på DT.
Fast det klart... coolfiber är ju coolt :)

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
Har du 2,8 på din Genius (vissa levererades med 3,0) så är nog det vettigaste att montera 3,0.
Vill du ha bredare så kanske du skulle köpt en fatbike istället för en plus?
Som du redan nämnt så är siffran på däcket ofta inte mer än en siffra på däcket. Verklig bredd kan ofta vara långt ifrån siffran som finns på däcket.
LT plus är för övrigt en riktigt najs cykel för det flesta underlag, så kör den som den är och skaffa en billigare cykel med bra 4,8 om du tänkt köra mycket i snö.

Jo jag har 2.8, och trivs bra med dom, cyklar mycket DH i Åre och mycket teknisk stig så till vardags skulle jag inte vilja ha något annat (läs större). Tänkte bara att det skulle kunna vara fint med lite bredare däck om man ska försöka kriga sig igenom vintern. Studerar så inskaffandet av denna cykel räcker bra för ekonomin ett tag!

Kanske får prova som det är helt enkelt, cykla trainer i vinter verkar så tråkigt dock.

Tack för svaret!

Tillbaka
Topp