Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Någon som har Surly Ice Cream Truck i storlek XL och som kan mäta storleken på fronttriangeln? En sådan ram är på väg till mig och under tiden jag väntar tänkte jag sy ihop en ramväska, men behöver mått.

Fatbike Q&A.
Under kvällens pass så vräkte det ner med blöt och klibbig snö som fastade över allt på underdelen av cykel. Det som hände var att snö fastnade i rulltrissorna på bakväxeln och byggdes på och blev hårt. Det gjorde att kedjan gjorde ett förfärligt ljud och i pedalerna kändes obehagliga vibrationer. Någon som upplevt något liknande som har lösning på problemet? funderar på att dra något över nedre rulltrissan för att den inte ska komma i kontakt med snö.

Fatbike Q&A.
Någon som har bilder på egengjorda stänkskärmar? (Ja, jag har googlat, nu är jag ute efter happys sedan tidigare opublicerade lösningar.) Kör med lädersadel som jag inte vill få dyblöt, men framför allt så lyckas jag nästan alltid pricka minst en hundskit som då blir luftburen...

Fatbike Q&A.
Fatbike Q&A.
Miracle sa:
desmo sa:
http://www.planetx.co.uk/i/q/CBUBOOFATNX1/on-one-fatty-sram-nx1-fat-bike-(special-build)?utm_source=The+Planet+X+and+On-One+Mailing+List&utm_campaign=9cd2d193d3-EMAIL_CAMPAIGN_2016_11_29&utm_medium=email&utm_term=0_561486488b-9cd2d193d3-271167609&mc_cid=9cd2d193d3&mc_eid=569fa15926
Måste väl vara prisvärt? Enda som saknas är fälgband.
Några uppenbara brister?

Bromshandtagen på fel sida, skulle jag tro. :)

frid!

Build-kit, Antar man får montera som man vill ;)
Men bra påminnelse när man handlar från England!
Dropper-post saknas ju. Men kanske inte så angeläget på en fatbike?

Fatbike Q&A.
Miracle sa:
desmo sa:
http://www.planetx.co.uk/i/q/CBUBOOFATNX1/on-one-fatty-sram-nx1-fat-bike-(special-build)?utm_source=The+Planet+X+and+On-One+Mailing+List&utm_campaign=9cd2d193d3-EMAIL_CAMPAIGN_2016_11_29&utm_medium=email&utm_term=0_561486488b-9cd2d193d3-271167609&mc_cid=9cd2d193d3&mc_eid=569fa15926
Några uppenbara brister?

frid!

Den kommer i delar, så det är lite tidigt att spekulera i huruvida desmo bygger ihop den fel tycker jag. ;)

Fatbike Q&A.
ceel sa:
Miracle sa:
desmo sa:
Några uppenbara brister?

frid!

Den kommer i delar, så det är lite tidigt att spekulera i huruvida desmo bygger ihop den fel tycker jag. ;)

Eller rätt.

Fatbike Q&A.
whipe sa:
Med ett Fattystripperset och Jumbo Jim så har du en ypperlig cykel.

Vad får man räkna med för en uppsättning Jumbo Jim? 1200kr?
Fattystripper verkar kosta 40-50 USD.

Edit: Tveksam om det blir en fatty för mig. Men ändå nyfiken och priset måste ju vara helt ok.

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Den uppenbara bristen är on-ones kundsupport. Kanske kan kolla om du kan handla samma kit via trimate? Känns sjukt prisvärd och dessutom kul att få meka ihop själv.

Fatbike Q&A.
desmo sa:
whipe sa:
Med ett Fattystripperset och Jumbo Jim så har du en ypperlig cykel.

Vad får man räkna med för en uppsättning Jumbo Jim? 1200kr?
Fattystripper verkar kosta 40-50 USD.

Edit: Tveksam om det blir en fatty för mig. Men ändå nyfiken och priset måste ju vara helt ok.

Beror väl på vilken version du tänkt dej. Ett JJ 4.8 snakeskin kostar 71,15 euro plus frakt i tyskland.

Fatbike Q&A.
Grym affär iaf! Floaterdäcken är åtminstone inte lika kassa som veedäcken så den är redo även om jj är en given uppgradering! Köp om du behöver en Fatbike!

Trimate har fö varit perfekta att ha o göra med de gånger jag behövt även om tråden är övergiven..

Fatbike Q&A.
cola sa:
Grym affär iaf! Floaterdäcken är åtminstone inte lika kassa som veedäcken så den är redo även om jj är en given uppgradering! Köp om du behöver en Fatbike!

Trimate har fö varit perfekta att ha o göra med de gånger jag behövt även om tråden är övergiven..

Trimate har åh andra sidan varit riktigt usla när jag handlat av dem... Eller ja, försökt handla av dem.

Fatbike Q&A.
Reivennob sa:
Någon som har bilder på egengjorda stänkskärmar? (Ja, jag har googlat, nu är jag ute efter happys sedan tidigare opublicerade lösningar.) Kör med lädersadel som jag inte vill få dyblöt, men framför allt så lyckas jag nästan alltid pricka minst en hundskit som då blir luftburen...

De duger! Den främre bakskärmen behöver dock bytas ut mot samma skärbrädematerial som de övriga. Plasten blev skör i kylan. Finns plats för produktutveckling men nu så sitter de ju redan på...

Bilagor

• 20161202_122759.jpg
    20161202_122759.jpg
    420.5 KB · Besök: 115
Fatbike Q&A.
Randigeralf sa:
Någon som har bra tips på var jag kan cykla fatbike i Åre under julen? Gärna något där man inte stör alla skidåkare förstås.

Inget svar på din fråga givetvis, men får man cykla på skoterleder har du ju en hel del till ditt förfogande. Vill minnas folk pratat om att de brukar göra det.

Fatbike Q&A.
AX3L sa:
Randigeralf sa:
Någon som har bra tips på var jag kan cykla fatbike i Åre under julen? Gärna något där man inte stör alla skidåkare förstås.

Inget svar på din fråga givetvis, men får man cykla på skoterleder har du ju en hel del till ditt förfogande. Vill minnas folk pratat om att de brukar göra det.

Tack.
Jag får tänka som en skoteråkare helt enkelt.

Fatbike Q&A.
Randigeralf sa:
AX3L sa:
Randigeralf sa:

Tack.

Ja eller titta på valfri karta. Har du inte gröna kartan, som numera är gratis och lätt att få in i tex en telefon, kan den varmt rekommenderas!

Fatbike Q&A.
AX3L sa:
Randigeralf sa:
AX3L sa:
Randigeralf sa:

Tack.

Ja eller titta på valfri karta. Har du inte gröna kartan, som numera är gratis och lätt att få in i tex en telefon, kan den varmt rekommenderas!

Tack för tips.
Jo. Jag har bra med kartor.
Jag hoppades på lite mer handfasta tips av någon som cyklat vintertid i området.

Fatbike Q&A.
Randigeralf sa:
AX3L sa:
Randigeralf sa:

Tack.

Skoterledskartan är ett hett tips, men kolla även med specialized consept store / Åre bikes, dom brukar vara ute å köra lite + att dom hyr ut fatbikes. Dom kan garanterat tipsa om vad som bör provas och vad som av olika anledningar bör undvikas.

Fatbike Q&A.
Tack för tips åter igen.
Om någon undrar hur föret är kring Åre så var det bra för fatbiken. Blåsten har fixat ett underlag som var lagom hårt. Vinterlederna funkade bra att åka på men bäckar är öppna vilket gör det svårt att passera ibland.

IMG_20161223_111749.jpg

Fatbike Q&A.
Randigeralf sa:
Tack för tips åter igen.
Om någon undrar hur föret är kring Åre så var det bra för fatbiken. Blåsten har fixat ett underlag som var lagom hårt. Vinterlederna funkade bra att åka på men bäckar är öppna vilket gör det svårt att passera ibland.

Så otroligt fint det är med snö. Bäcken är ju otroligt fin den med.

Fatbike Q&A.
Tänkte att jag skulle göra någon form av sladd att dra efter skotern när jag trampar fatbikespår. Blir väl rätt bra spår ändå efter en bredbandare men mest irriterande är strängen som blir kvar mellan band och skida. Har för mej att jag läst att någon släpat ett däck efter skotern. Någon som prövat?

Fatbike Q&A.
I min ungdom hade farfar en armeringsmatta med lite tyngder på släpandes efter skotern, funkade hyfsat!

Edit: Armeringsnät heter det kanske?

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
tracksystems.se säljer snökammar av olika modell. Jag har 2st 30cm för 199+moms/st.
Snökammen förbättrar nerfrysningen och gör dessutom att det inte blir glashalt efter töväder.
Snöbladen i sladden är gjorda med hjälp av hålsåg och tigersåg från ett 200 liters fat.
Själva ramen är hopskruvad av några överblivna brädor.
Lämpligt är att ha yttre-bredden på sladden samma som måttet mellan skoterns styrstål.

Fatbike Q&A.
Cannondale jekyl 1000 sa:
Den där snökammen, var får man tag i en sådan?

Prövade att dra ett hjul efter skotern och det verkar bli hyfsat men diametern skulle ha varit lite större.

Ett utslitet gammalt traktordäck (gratis av snäll traktorförare) borde kanske funka och ge lagom bredd? Eller blir det för tungt att dra kanske?

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Är det någon som känner till om man kan köpa fullängdsskärmar till fatbike inom EU? Tänkte mest för att slippa tullen från staterna... :o) (gubbsnål)

Har hittat denna modell http://stores.bigomfg.com/4-complete-fender-kit/ för 125 dollar borta i USA. Lär väl sluta på närmare 200 med frakt och tull? Som sagt, nån som kan tipsa om full size-skärmar till 4-tumsdäck på närmare håll?

Exempelbild på skärmar:
egkjgdsh.jpg

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Passar på att göra lite skamlös självreklam här.

Edit: annonser hör hemma på Köp & Sälj, inte i forumet, tack /mod

Senast redigerad av en moderator:
Fatbike Q&A.
Eveningstar sa:

Så att göra 100 reklam-inlägg om att kommer börja sälja Whyte-cyklar är ok, men att länka till sin annons i Köp&Sälj är inte ok? =)

För att det här ska bli ett OnT-inlägg får jag väl fråga något också:

Om jag kommer ihåg rätt så har fatbike-tävlingen i Högbo tidigare år tillåtit cyklar med minst 3.0"-hjul. Tror ni de kommer ändra de reglerna nu när det finns en massa plus-cyklar med 3.0"-däck? De är ju mycket mer lika vanliga cyklar än fatbikes?

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Eveningstar sa:
Eveningstar sa:

Så att göra 100 reklam-inlägg om att kommer börja sälja Whyte-cyklar är ok, men att länka till sin annons i Köp&Sälj är inte ok? =)

För att det här ska bli ett OnT-inlägg får jag väl fråga något också:

Om jag kommer ihåg rätt så har fatbike-tävlingen i Högbo tidigare år tillåtit cyklar med minst 3.0"-hjul. Tror ni de kommer ändra de reglerna nu när det finns en massa plus-cyklar med 3.0"-däck? De är ju mycket mer lika vanliga cyklar än fatbikes?

Det får man ju hoppas att dom inte gör. Men man kan ju skapa en ny plustävling istället.

Tillbaka
Topp