Fatbike Q&A.

Fatbike Q&A.
Putte.w sa:
BuTTuS sa:
Äh, smalhjuling :-) 4" är tydligen max

"The stays are designed to fit 4.0 tires, but as I mentioned, the 4.6 tires fit well and I had 2mm to spare on the rear chainline."

2mm...
Det är för lite för att räknas som "Fit well" i min värld.
Vilket tryck körde han med? Vilken slang-modell, eller slanglöst?
Pumpa lite mer så sväller däcken 3mm på varje sida. Eller ha otur och få en cykel med snävare toleranser eller däck som är snäppet större än hans exemplar.
Dessutom brukar flexet göra sig påminnt om man har bara 2mm obelastat.
Jag har bucklat en fälg där däcket innan hade 3mm till kedjestag. Cyklade hem på asfalt med minimalt med luft för att ta mig hem till ekernyckeln. Bytte senare till ett smalare däck för att slippa justera ekrarna vid var annan tur.

Fatbike Q&A.
Lars.E sa:
Putte.w sa:
BuTTuS sa:
Äh, smalhjuling :-) 4" är tydligen max

"The stays are designed to fit 4.0 tires, but as I mentioned, the 4.6 tires fit well and I had 2mm to spare on the rear chainline."

2mm...
Det är för lite för att räknas som "Fit well" i min värld.
Vilket tryck körde han med? Vilken slang-modell, eller slanglöst?
Pumpa lite mer så sväller däcken 3mm på varje sida. Eller ha otur och få en cykel med snävare toleranser eller däck som är snäppet större än hans exemplar.
Dessutom brukar flexet göra sig påminnt om man har bara 2mm obelastat.
Jag har bucklat en fälg där däcket innan hade 3mm till kedjestag. Cyklade hem på asfalt med minimalt med luft för att ta mig hem till ekernyckeln. Bytte senare till ett smalare däck för att slippa justera ekrarna vid var annan tur.

2mm var väl till kedjan?

Fatbike Q&A.
Öviksmicke sa:
Någon som har kommentar om Fuji wendigo 2.1?
http://www.fujibikes.com/europe/bikes/mountain/fat-plus/wendigo/wendigo-26-2-1

Eller finns det bättre fetisar för upp till 12 000?

Tjena Micke :)

Jag har aldrig sett någon i verkligheten men kollar länken.
Den påminner för övrigt en del om Nakamura och Diamant-cyklarna.

+ Bra däck.
+ Bra utrymme för feta däck.

+ Bra med 197x12 axel bak.
? Vad är det för axelstandard fram?

+ 100mm fälgar är bra i snö.
- Weinmann-fälgar är inte så kul. (brukar vara svåra att göra tubeless)

+ 2x10 är med shimano bakväxel brukar funka bra.
? Det hade gärna kunnat få vara en shadow PLUS bakväxel. (skramlar mindre och kan minska chainsuck-problem)

+ Framväxeln ser ut att sitta i en hög klämma runt sadelröret.
(separat klämma gör att det går att flytta växeln om man byter kling-storlek)
(högt monterad klämma samlar mindre snö än låg klämma)

Det enda alternativet (förutom Fujin) jag kommer på som är värt att fundera på i den prisklassen är White 4Fat Pro. https://xxl.se/white-4-fat-pro-fatbike/p/1121889_1_style
Tyvärr lite dyrare än 12 idag (förra veckan hade dom kampanj med 3000:- rabatt).
Om Östersund har i butiken så kanske dom kan pressa priset och matcha Wendigo?

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Cola, tänkte du på den utan dämpare fram eller det med?

Tjenare Lars :-)
De va ett långt å bra svar. Vad gäller specar så känner jag mig ganska lost inom fat världen. Iofs känner jag mig lite efter i den vanliga nu också då jag missat att shadow plus finns ;-) Framaxel vet jag ej. Fälgarna, är det bara att dom är tjuriga att göra tubeless eller är dom tråkiga överlag? Jag har inga större ambitioner att köra tubeless i dagsläget.
White, tror att dom haft den whiten hemma tidigare i butiken iaf. Klarar man sig med en 11 delad på fatbike? Skulle den vara bättre än wendigo hojen? Stog ingen vikt,kanske nån har koll på de? Wendigo hojen kommer nog in i butik om nån/några veckor så jag får chans att provrulla den lite.

Martinmat, det låter som en tumme upp från dom då :-) trevligt att höra att det finns några som rullar på dom och är nöjda.

Fatbike Q&A.
Öviksmicke sa:
Tjenare Lars :-)
De va ett långt å bra svar. Vad gäller specar så känner jag mig ganska lost inom fat världen. Iofs känner jag mig lite efter i den vanliga nu också då jag missat att shadow plus finns ;-) Framaxel vet jag ej. Fälgarna, är det bara att dom är tjuriga att göra tubeless eller är dom tråkiga överlag? Jag har inga större ambitioner att köra tubeless i dagsläget.
White, tror att dom haft den whiten hemma tidigare i butiken iaf. Klarar man sig med en 11 delad på fatbike? Skulle den vara bättre än wendigo hojen? Stog ingen vikt,kanske nån har koll på de? Wendigo hojen kommer nog in i butik om nån/några veckor så jag får chans att provrulla den lite.

.

Shadow plus (typ 2 på sram) är riktigt najs

Det framgår inte riktigt vilken modell det är på fälgen (de varianter jag varit i kontakt med har haft en riktigt omodern profil på insidan, vilket även gjort att det kan vara svårt att få kanttråden att hamna rätt när man fixar en punka), och är det den dubbelbottnade som är borrad så fylls den med skit i vissa fören.
Tubeless är riktigt najs att kunna ha på fatbike då det inte rullar lika segt när man kör med extra lågt tryck.

11-delat är riktigt trevligt på fatbike om man har tillräckligt litet framdrev (tex 28t) (och 10-42 bak).
Utan framväxel blir det mindre snö som samlas runt vevpart/vevlager, Dessutom är det ingen risk att man råkar ligga på stora drevet fram när det plötsligt börjar gå tvärtungt om underlaget ändras.

Vilken av 4Fat Pro och Wendigo som är bäst har jag svårt att svara på, men 4Fat har blivit ganska OK med uppgraderingarna den fått sedan 3:an.
Det enda jag ser som är bättre på Wendigo är däcken (Jumbo Jim 4,8 snake skin är mitt favoritdäck).
Däremot så är däcken på 4Fat Pro förberedda för dubb, så köper man en påse dubb och trycker dit så slipper man vara rädd för isfläckar.

On one som nämnts tar tyvärr inte de bredaste däcken om jag fattat rätt... Annars är det ett najs alternativ.

Jag hade satsat på 4Fat Pro och en påse dubb + en uppsättning med JJ 4,8ss som sommardäck.

Fatbike Q&A.
Detta var ju en fatbike Q&A så jag hoppas att det är ok att ställa en ny fråga här utan att kapa tråden?

En del fatbikes säljs ju med 4.0" och verkar ha en begränsning i att ta bredare däck.
Är det stor skillnad mellan 4,0 & 4,8? Är rekommendationen att satsa på en hoj som kan ta 4,8?
Antar att ju bredare desto bättre om man ska köra strand/sand?

Fatbike Q&A.
Öviksmicke sa:
Cola, tänkte du på den utan dämpare fram eller det med

Båda är prisvärda tycker jag. Jag har den helstela och jag tycker att den är riktigt kaxig, blir glad varje gång jag kör den vilket är typ varje dag. Men jag vill inte ha dämpare, gillar det enkla, en Fatbike är en bulldozer även med stel gaffel.

Angående däcksbredd så har jag inte provat att köra mer än 4" bak, fram är det inga begränsningar!

Det knäckta sadelröret gör att den blir riktigt kvick, att den har delat överrör är ju bara en cool bonus!

Lägger in en bild oxå..
IMG_5202.JPG

Eller två..
IMG_5200.JPG

Och en film från igår..

https://splice.gopro.com/v?id=V4gxvA

Fatbike Q&A.
Jahaja... Där ser man, shadow va ju trevligt när de kom, slapp jag ju byta bakväxel mest hela tiden :-p så då borde ju plus vara trevlig med.
Det är inga större problem att köra med 11 delat på vintern motför 10 delat? Är ju trevligt att slippa ha växel fram.

Fatbike Q&A.
Freed sa:
Detta var ju en fatbike Q&A så jag hoppas att det är ok att ställa en ny fråga här utan att kapa tråden?

En del fatbikes säljs ju med 4.0" och verkar ha en begränsning i att ta bredare däck.
Är det stor skillnad mellan 4,0 & 4,8? Är rekommendationen att satsa på en hoj som kan ta 4,8?
Antar att ju bredare desto bättre om man ska köra strand/sand?

Är det lös sand så är det trevligt med det extra flytet som blir med 4,8. Det går att ha lite hårdare pumpat på 4,8 än 4,0 och ändå ta sig fram lika bra. och de gånger man inte tar sig fram så bra så går det ju att sänka trycket mer på 4,8 innan man får genomslag.
Även bättre komfort med 4,8.
Störst skillnad är det nog om man kör i snö.

Fatbike Q&A.
Vad för vevparti funkar till min White 3fatpro och hyffsat i pris?
Googlar jag fatbike vevparti så hittar jag srams GX 1000 eller 1400 men hur vet jag om det funkar på min cykel

Fatbike Q&A.
Råkade klicka hem en Dude CF 9.0 SL 2016 från Canyons outlet samt ett par 4.8or och lite tubeless-grejs.

Vill nog ha wattmätare på den så småningom, vad är bäst att köra på? Vet att det inte är så vanligt men.

Fatbike Q&A.
Cannondale jekyl 1000 sa:
vadaren sa:
Råkade klicka hem en Dude CF 9.0 SL 2016 från Canyons outlet samt ett par 4.8or och lite tubeless-grejs.

Vill nog ha wattmätare på den så småningom, vad är bäst att köra på? Vet att det inte är så vanligt men.

Bäst vet jag inte men en stagesvev är alltid enkelt och inte allra dyrast.

Har lite svårt med att googla en vev till det där vevpartiet. Kan man köra med olika vevarmar? =)

Fatbike Q&A.
vadaren sa:
vadaren sa:

Bäst vet jag inte men en stagesvev är alltid enkelt och inte allra dyrast.

Har lite svårt med att googla en vev till det där vevpartiet. Kan man köra med olika vevarmar? =)

Trodde det var ett annat vevparti på den. Då blev det värre.

Fatbike Q&A.
Hur är det med de heldämpade ramar som finns, är det bara Lamere Dopamine som klarar 26x4,8" däck??

Funderar på att byta ut xc racern och HT fatbiken till en cykel med olika däck istället, i febertopparna just nu så låter det bra?.

Fatbike Q&A.
JTF sa:
Är det någon som känner till om man kan köpa fullängdsskärmar till fatbike inom EU? Tänkte mest för att slippa tullen från staterna... :o) (gubbsnål)

Har hittat denna modell http://stores.bigomfg.com/4-complete-fender-kit/ för 125 dollar borta i USA. Lär väl sluta på närmare 200 med frakt och tull? Som sagt, nån som kan tipsa om full size-skärmar till 4-tumsdäck på närmare håll?

Hittade en handlare i Tyskland: https://www.classic-cycle.de/en/fen...der-set-26-123-mm-black-with-stays-extra-wide

Senast ändrad:
Fatbike Q&A.
Jag såg någon som hade breda vanliga skärmar (typ 5cm breda då snackar vi). Kapat dem längs med, skarvat i en 5 cm till där och sedan hade han skärmar som passade för fatbike! :)
(kommer inte ihåg hur han skarvade, om det var popnit eller nåt kanske)

Fatbike Q&A.
Fatbike Q&A.
Problem. Tejpen på mitt framhjul verkar ha gett upp. Någon som har sett 80 eller 90mm bred tubelesstejp någonstans?

Krängde av ena sidan på däcket för att inspektera tejpen men den såg hel ut så på med däcket och ner i vattenbaljan. Det bubblade rejält ur fälgbandet från dom närmaste utskärningarna runt ventilhålet. Av med däcket, satte en bit silvertejp över ventilhålet och en ny ventil av annan sort så vart det tätt.

Fatbike Q&A.
Nån som vet var man bäst köper vapen/röjsågsfäste o packhållare ? Kör fb i huvudsak för skogsarbete å jakt
Alternativt nån som printat ut en egen konstruktion?!

Fatbike Q&A.
Var hittar jag nav 135qr9 170qr10 som inte kostar miljarder eller är gjorda av träflisor? Vill bygga hjul men hittar banne mig inget förutom i ovan nämnda kategorier. Bör tillägga, måste vara 32h. Har ju hittat några...med 36h.

Finns det någon förkortning eller märkning på rear disc spacing? RDS? Ett koncept jag lärde mig den hårda(dyra) vägen.

Fatbike Q&A.
almlof sa:
Lars.E sa:
Har du kollat med On one?
Ja, men de är spårlöst försvunna där. Hittar bara framnav på planetX men med just rear disc spacing. De har ju hjulset, men det känns lite dumt att köpa hela hjul bara för naven..

Men har du kontaktat on one?
Eller kollar du bara på hemsidan?
Vad vill du ha för spaceing på 135-navet?
Annars kanske det finns något på ali express? Eller e-bay?

Tillbaka
Topp