Finnmarksturen förnyar sig

Kortare och lättare tycker jag inte gör loppet något roligare, det var bättre förr när man fick slita och trixa lite för att ta sig runt, ett LL ska inte vara en kort grusvägssnutt runt byn.

Bättre datum och med i LL-cupen igen hjälper nog i alla fall bättre.

Kul i alla fall att dom satsar och inte bara ger upp.

Danne Dizel skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är ju längden som gör Finnmarksturen unik.

Instämmer! Sen är det bra att dom pallrar sig in i Långloppscupen igen, vilket ger loppet lite mer publicitet och förmodligen fler deltagare som annars inte skulle pallrat sig iväg till Ludvika osv.

De skulle även fortsätta 'förbättra' spåret, misstänker det betyder med grus och spån på stigarna. Jaja, jag har cyklat klart mina 'turer'. =)

42Hz skrev:
> De skulle även fortsätta 'förbättra' spåret,
> misstänker det betyder med grus och spån på
> stigarna. Jaja, jag har cyklat klart mina 'turer'.
> =)

Åka FMT heldämpat är inget större jobb - prova kör stelt ! De släta stigarna blir plötsligt lite mer påfrestande...

dyrgrip skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > De skulle även fortsätta 'förbättra'
> spåret,
> > misstänker det betyder med grus och spån på
> > stigarna. Jaja, jag har cyklat klart mina
> 'turer'.
> > =)
>
> Åka FMT heldämpat är inget större jobb - prova
> kör stelt ! De släta stigarna blir plötsligt
> lite mer påfrestande...

Been there, done that, ok inte hela loppet då men första biten. =)
http://happymtb.org/forum/read.php/1/251186/253235

(Argh, sommar...)

Jag hoppas dom får till fler deltagare. Så mycket arbete och så går det knappt runt, klart motigt.

90 km kan vara roligt det också. Hoppas verkligen att de inte kapar så mycket på höjdmetrarna. Det är ju det som gör loppet roligt, tycker jag.

Hur kan längdskidåkning vara så absurt mycket större än mtb. Det är ju pisstråkigt i jämförelse.

bjby skrev:
>
> Hur kan längdskidåkning vara så absurt mycket
> större än mtb. Det är ju pisstråkigt i
> jämförelse.

Det väl bara att jämföra framgångarna i mtb vs i längdåkning.
Sen är väl längdutrustning en aning billigare även fast prylhetsen finns där åxå.
Ang längeden på FMT så tycker jag nog att det är bra att den kortas ner.
Kan ju locka fler än de redan inbitna

bjby skrev:

> Hur kan längdskidåkning vara så absurt mycket
> större än mtb. Det är ju pisstråkigt i
> jämförelse.

inte slagit dig att alla inte tycker så kanske :D många kanske tycker att cykel ä pisstråkigt :D

mtb har ju dessutom inte alls samma historia som skidåkning har.
cykel i sin helhet har det, problemet är att sverige vädermässigt varit bättre för skidor, om man går en 70-80 år tillbaka.

men 90 km kan mycket väl vara bra, om de kan göra dem riktigt bra. hellre 9 mil bra bana, än 12 mil bana, där bara 9 är bra :D

Kaijan skrev:
> Ang längeden på FMT så tycker jag nog att det
> är bra att den kortas ner.
> Kan ju locka fler än de redan inbitna

Tror du verkligen att en vanlig motionär tänker att 11 mil är åt helvete för mycket men 9 mil är lagom? Jag tror att de fokuserar på fel sak om de tror att längden är problemet, folk sitter ju och kör Vätternrundan på över 12 timmar så längden är uppenbarligen inte ett problem med rätt inramning.

fredrikw skrev:
> Kaijan skrev:
> -----
> > Ang längeden på FMT så tycker jag nog att
> det
> > är bra att den kortas ner.
> > Kan ju locka fler än de redan inbitna
>
> Tror du verkligen att en vanlig motionär tänker
> att 11 mil är åt helvete för mycket men 9 mil
> är lagom? Jag tror att de fokuserar på fel sak
> om de tror att längden är problemet, folk sitter
> ju och kör Vätternrundan på över 12 timmar så
> längden är uppenbarligen inte ett problem med
> rätt inramning.

för vissa kan säkert 9 mil låta mer överkomligt än 11, de två milen är ändå 18% av den totala längden av en 11 mil bana, rätt mycket.

Jensen skrev:
> för vissa kan säkert 9 mil låta mer
> överkomligt än 11, de två milen är ändå 18%
> av den totala längden av en 11 mil bana, rätt
> mycket.

Ja, 18% är nästan en femtedel. Men nu var snarare frågan om 9 eller 11 mil spelar så stor roll. Min gissning är att de som hoppar över för att 11 mil är alldeles för långt nog antagligen hoppar över 9 mil också. Båda dessa sträckor är långa för en motionär, och mycket längre än vad de flesta har cyklat på sin MTB. Och med tanke på att Vätternrundan med sina 30 mil lockar till sig 14000 deltagare varje år så tror jag att det är helt fel tänkt att fokusera på sträckan. Inte för att jag vet hur de ska göra för att öka deltagarantalet, men man ska inte underskatta motionärernas vilja att ta sig an en utmaning.

De lockade ju en massa folk förr och då var banan lika lång som i år, och t.o.m. lite knepigare. Det bristande intresset har inget med längden på loppet att göra. Finnmarksturen är slut och det är klottrarnas fel.

Någon förändring måste dom ju göra... Att bara sitta still och se på när deltagandet krymper är ju "som att skjuta sig i foten"...
Något måste ju göras!
Kommer det ännu färre med kortare bana var det fel beslut, då förlänger man banan året därpå!

J

rent spontant, vad ska de göra då för att locka mig som aldrig har kört rundan? - tydligen (kring 5 inlägg senare) kan vi konstatera att skillnaden mellan 9 och 11 mil är minimal för en motionär (ja, inte för mig iaf).

fredrikw skrev:

> Ja, 18% är nästan en femtedel. Men nu var
> snarare frågan om 9 eller 11 mil spelar så stor
> roll. Min gissning är att de som hoppar över
> för att 11 mil är alldeles för långt nog
> antagligen hoppar över 9 mil också. Båda dessa
> sträckor är långa för en motionär, och mycket
> längre än vad de flesta har cyklat på sin MTB.
> Och med tanke på att Vätternrundan med sina 30
> mil lockar till sig 14000 deltagare varje år så
> tror jag att det är helt fel tänkt att fokusera
> på sträckan. Inte för att jag vet hur de ska
> göra för att öka deltagarantalet, men man ska
> inte underskatta motionärernas vilja att ta sig
> an en utmaning.

Precis. Det vore mer intressant o se vad som skulle ske om de förlängde sträckan istället. När FMT skapades var det, bar none, det tuffaste man kunde ge sig i kast med om man cyklade mtb. Med åren blev det ett i mängden och kunde väl leva lite på sitt "varumärke" i kraft av att varit först. Men det håller ju inte för evigt i takt med att konkurrerande tävlingar vinner mark.

Dags att sno åt sig positionen som det tuffaste av tuffa lopp igen.

"15 mil plåga - Not for sissy's", "Helvetet i finnmarken", etc etc :)

Typ alla verkar ju fatta något som inte de som håller i tävlingen har fattat. Den borde bli värre. inte lättare.

Har aldrig hört någon annan säga något annat.

Blir den värre (då inte bara längre) så skulle tom jag kunn atänka mig att pröva.

Fast om jag blev frågad samma fråga i den där sista uppförsbacken, den dryga. Alltså om jag ville ha fmt förlängd skulle jag säga nej för helvete!

Jag tycker att ca 10 mil är en bra kompromiss. I början var Finnmarksturen 10.6 om jag inte mins fel. Om man miskar antal km grusväg så är väl ingen ledsen. Men bör inte ta bort vändan upp till Skattlösaberg för backen upp är ju en höjdare. En bättre sträcka mellan Ljungåsen och Gängesberg vore önskvärt, då den gamla var roligare än den senaste som mest går på en cykelbana.

Det finns nog inte något MTB lopp eller tävling som har överlevt tidens tand. Iallfall inte utan radikala förändringar. Vad talar för att FMT skall bli den första? Utvecklingen i denna sport är så mkt mer intensiv jämfört med LVG. Fredrikw verkar vara den enda som fattat vad som händer. I början på 90-talet var det en utmaning att köra 11 mil skogsväg på cykel. Det är det inte längre.

SP071028TUREN-GR-2_j_23476h.jpg

Det var då en jäkla tur att jag hann köra ett par gånger innan det här eländet inträffade.
Jag kommer defenitivt inte köra nån mer gång om förenklingsförslagen går igenom.

Farväl Finnmarksturen :-(

Transwave skrev:
> Det finns nog inte något MTB lopp eller tävling
> som har överlevt tidens tand. Iallfall inte utan
> radikala förändringar. Vad talar för att FMT
> skall bli den första? Utvecklingen i denna sport
> är så mkt mer intensiv jämfört med LVG.
> Fredrikw verkar vara den enda som fattat vad som
> händer. I början på 90-talet var det en
> utmaning att köra 11 mil skogsväg på cykel. Det
> är det inte längre.

Njae, det är fortfarande en rejäl utmaning att köra 11 mil skogsväg på cykel, iaf om de inte missar att slänga in lite stök o bök på sina ställen. Det finns ju rejäl potential då banan redan är duktigt kuperad och de två sista backarna är ju pricken över i:t så att säga.
Man kan ju undra vad anledningen är Vätternrundan drar till sig så många deltagare år efter år? Det har ju varit lika långt år efter år, trots att cykelutrustningen har blivit modernare så verkar folk fortfarande tycka att det är en utmaning. Loppet är ju inte sådär jätteroligt att köra, iaf inte västsidan som brukar bli en enda lång plåga ;). Tror mer att de lyckats med sin marknadsföring, flockmentalitet bla bla, åsså en massa knasiga grupper som av någon konstig anledning ska ta sig under 8/9/10/xx timmar ;).

Senast redigerad av en moderator:
>Man kan ju undra vad anledningen är Vätternrundan drar till sig så många deltagare år efter år?

Klassikern kanske...

Mr Handley skrev:
> Tror mer på ändrad paketering och
> marknadsföring än att ställa om
> längd/svårighetsgrad.

Kom o köp - konserverad gröt.

När ni nu börjat nämna Vätternrundan i samma andetag som FMT, vilket av loppen är tuffast? Längdmässigt är det ju solklart, men hur upplevs de båda om man jämför? Jag har inte kört ngt av dem än så länge.

Tror att det mer är förändringen av MTB världen som orsakar tappet på deltagare. När det var som mest deltagare 96 så var XC-race det stora inom MTB utan tvekan. Det var det man gjorde om man cyklade MTB i skogen för den stora cykelmassan. Visst fanns DH även då men det var en marginell lite företelse som inte drog speciellt mycket folk övht.

Men sen dess har MTB förändrats i rask takt och dragit åt mer nöjescykling för de trampar långt i skogen, mer utförs lek ala freeride och även nummerlappsfreeridens uppseglande som nytänt DH igen. XC-race lever ju en tynande undanskymd tillvaro nuförtiden och vad det verkar så lockar ju CX mer deltagare om man tittar på responsen på de tävlingarna som arras.

LVG verkar dock vara livskraftigt och jag tror att det är de som även är blodet i CX. Det är ju mindre skillnad att köra en CX från LVG än att hoppa på en MTB. Dessutom tror jag att åldern har stigit i detta segment och då verkar CX mer lockande eftersom skaderisken är mindre. Dessutom kan det kanske vara så att det är mer legitimt för en del att cykla LVG och CX eftersom det är klarare SPORT, och inte lockar till "leka med en sån där MTB i skogen gör väl inte en vuxen karl" komentarer hemma, arbetsplatsen, familjeträffen eller på grannfesten. Mer statusmässigt korrekt alltså och därmed enklare att ta till sig nya utövare...

Om Finnmarksturen ska uppnå gamla goda tusental i deltagare så tror jag tyvärr att de ska göra banan lättare, nästan bara snabb slingrig slät stig, och samtidigt längre så den blir en utmaning att köra på CX hoj. Locka med Rippas namnförslag typ: Helvetet i Finnmarken och sälj in det hårt i Kadens med stora annonser...

Senast redigerad av en moderator:
Tobias/Frost skrev:

> Om Finnmarksturen ska uppnå gamla goda tusental i
> deltagare så tror jag tyvärr att de ska göra
> banan lättare, nästan bara snabb slingrig slät
> stig, och samtidigt längre så den blir en
> utmaning att köra på CX hoj. Locka med Rippas
> namnförslag typ: Helvetet i Finnmarken och sälj
> in det hårt i Kadens med stora annonser...

Visst. Min poäng var/är att det spelar ingen större roll åt vilket håll man går, inbillar jag mig, det viktiga är att man inte hamnar i mittfåran bland alla andra. Behåll "varumärket" Finnmarksturen men gör något som sticker ut. Om det är ett uberlångt/tufft mtb lopp eller ett CX inspirerat grusvägsrally är kanske inte det viktigaste.

Fördelen med att göra det längre (och jobbigare) är ju att man spelar på sin forna status som det tuffaste mtbloppet. Fast å andra sidan kanske smärtgränsen är nådd nånstant runt 10 mil, om man vill locka till sig andra än enbart psykotiska masochister.

Fast tanken på ett folkllånglopp för CX är ju faktiskt rätt kul.

jbm skrev:
> >Man kan ju undra vad anledningen är
> Vätternrundan drar till sig så många deltagare
> år efter år?
>
> Klassikern kanske...

Delvis, men inte hela förklaringen, det är väl knappast 14000 startande i vansbro t ex ;)?

Tobias/Frost skrev:
>Dessutom tror jag att åldern
> har stigit i detta segment och då verkar CX mer
> lockande eftersom skaderisken är mindre.

Är skaderisken mindre i CX? En CX är ju snabbare och därmed borde ett fall från hojjen när man far fram i en högre hastighet bidra till ett ännu mer mosat ansikte än annars.

Rippa skrev:
>Fast tanken på ett folkllånglopp för CX är ju faktiskt rätt kul.

Faktiskt, grusvägsrally på CX är riktigt skoj medans dito på mtb inte alls är lika upphetsande.
Så när kommer första CX-långloppet med en massa grusväg och lättare stigar ;)? Kanske ett 08cx utan kraftledningsgator (även om de iofs var hyfsat roliga att studsa runt på)?

Rippa skrev:
> Mr Handley skrev:
> -----
> > Tror mer på ändrad paketering och
> > marknadsföring än att ställa om
> > längd/svårighetsgrad.
>
>
> Kom o köp - konserverad gröt.

Uselt budskap och trist paketering, finns det verkligen konserverad gröt?

Så sammanfattningsvis är XC dött; för de sportiga "mogna" cykliserna som vill variera sig från racern är det CX som gäller, och de som skaffar MTB är mer avslappnade lirare som är ute efter lekcykling av olika slag? Så kan det väl inte vara... Långloppen behöver i vilket fall anpassas efter utvecklingen.

När jag tänker efter vika personer jag körde XC med på 90-talet så var de mkt mer varierade i sin åkstil och mål med cyklingen. Främst för att det då fanns i princip en sorters MTB, med eller utan dämpad framgaffel.

Tobias/Frost skrev:
> Om Finnmarksturen ska uppnå gamla goda tusental i
> deltagare så tror jag tyvärr att de ska göra
> banan lättare, nästan bara snabb slingrig slät
> stig, och samtidigt längre så den blir en
> utmaning att köra på CX hoj. Locka med Rippas
> namnförslag typ: Helvetet i Finnmarken och sälj
> in det hårt i Kadens med stora annonser...

Hm, typ som Birkebienerrittet då, kanske skulle va nåt!
"11.000 på venteliste: 8.500 plasser revet bort på 90 sekunder"

Finnmarksturen som Sveriges svar på Birkebeinerittet vore schysst. Grymt roligt att blåsa om norrmän på sin cx så varför inte blåsa om svenskar också (var iofs på Grenserittet men norskt iaf). (:

Fast Eriks inlägg är så sjukt mycket Stockholmare (innerstad) så klockorna stannar! Så ultradrygt och den kvalitativa klassen är i nivå med Tbones inlägg om duschmöjligheterna i Gesunda. :-D

Stalle

Kung Stalle skrev:
> Fast Eriks inlägg är så sjukt mycket Stockholmare (innerstad) så klockorna stannar!
> Så ultradrygt och den kvalitativa klassen är i nivå med Tbones inlägg om duschmöjligheterna

Aha! Vad har jag sagt egentligen? Allting ligger i betraktarens öga...

Varför inte göra det till ett alternativ till Vätternrundan i klassikern på samma sätt som Engelbrektsloppet är ett alternativ till Vasaloppet. Det borde dra en del extra deltagare om än inte 14.000.

Tillbaka
Topp