Fjällturen 2016

PKJoacim

Aktiv medlem
Fjällturen 2016
Är det någon som ska åka? Jag och hustrun funderar på att åka 58km motionsklassen. Har någon åkt tidigare och har erfarenheter att dela med sig av?

Fjällturen 2016
Körde förra året och kommer nog köra iår igen. Trevligt lopp med mycket backar. Erfarenheten jag har att dela är att det var guld värt med en farmorsklinga för mej.

Fjällturen 2016
Körde 2015, blött,(pga regn tävlingsdygnet) lerigt och skitigt, jobbigt som f-n men en fantastisk bansträckning över fjället, krångel med cykel m.m. men "skitroligt" var det. Påt igen 2016. Som någon sa i målfållan, det här gav mtbcykling en ny dimension!

Fjällturen 2016
Jag har kört 70 km några gånger, och det är som nämnts backigt. Långa backar med många höjdmeter, kolla banprofilen på hemsidan. Men fint och kul!

Förra året var det blött och mjukt i marken också, men i år ska det visst vara torrt och fint ;-)

Fjällturen 2016
Körde med sambon i sommars, vår första cykeltävling. Blött förra året, som det skrivits tidigare. Upplevde dock inga problem med att cykla med shorts och tunn skaljacka. Fin tur som skulle vara ännu finare i bra väder. Vid vissa platser satt det skyltar uppsatta som sa "fin utsikt". Såg inte så mycket av den dock :)
Det är mycket grusväg och kuperat, mindre del "riktigt" skogscykling. Sista biten är dock bra nedför i gräs/ jord som förra året var gräs/ lera. Såg många som ramlade när det gick lite snabbt och ostadigt nedför med trötta kroppar..

Såg en frisk blandning av FS och HT cyklar

Fjällturen 2016
Körde också -15, blött o lerigt men en härlig tur. Körde på Fast track däck 2,0. Inga problem med fäste. Hoppas dock på torrare och varmare i år :)

Fjällturen 2016
2015 års upplaga var vedervärdigt jobbig, apkall och blöt, men alldeles, alldeles underbar.
Vågor i rotmattor är rätt häftigt, även om det är sugande. Med rätt väder är det nog få mtb-lopp i Sverige som kan slå utsikten.
Förhoppningen är att lyckas få in årets lopp också.

Fjällturen 2016
KungJulian sa:
Bor man med fördel i Funäsdalen?

Har du bil kan du bo lite varsomhelst. Har du ingen som kan köra bil och hämta dig vid mål blir det lite meck med buss från mål till start för att hämta bil. (osäker på om man kan ta cykeln på bussen)

Personligen skulle jag välja att bo lite utanför Funäsdalen, men det är bara en smaksak. Det finns mycket bra boende både i och utanför Funäsdalen.

Tillbaka
Topp